Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 195 Bilag 1
Offentligt
1229306_0001.png
1229306_0002.png
1229306_0003.png
1229306_0004.png
1229306_0005.png
1229306_0006.png
1229306_0007.png
1229306_0008.png
1229306_0009.png
1229306_0010.png
1229306_0011.png
1229306_0012.png
1229306_0013.png
1229306_0014.png
1229306_0015.png
1229306_0016.png
1229306_0017.png
1229306_0018.png
1229306_0019.png
1229306_0020.png
1229306_0021.png
1229306_0022.png
1229306_0023.png
1229306_0024.png
1229306_0025.png
1229306_0026.png
1229306_0027.png
1229306_0028.png
1229306_0029.png
1229306_0030.png
1229306_0031.png
1229306_0032.png
1229306_0033.png
1229306_0034.png
1229306_0035.png
1229306_0036.png
1229306_0037.png
1229306_0038.png
1229306_0039.png
1229306_0040.png
-
AKT 413744— BILAG 2-- [05-03-2013 Høring udstationeringsloven 2013]-
Beskftigelsesministeriet
Høring om udkast til by om iendring af udstationeringsboyen (FbereoplysningerI RUT m.v)Dansk Arbejdsgiverforening (DA) noterer sig, at lovforslaget er en udmøntningaf dele af finanslovsaftalerne for 2013 og overvejelser i rapporten om Udvalgetom modvirkning af Social Dumping.DA finder, at det er vigtigt, at man er ppasselig med ikke at bidrage tIl atskabe et negativt billede af brug af udenlandsk arbejdskraft og udenlandske tjenesteudbydere i Danmark.Efter DA’s vurdering bør reglerne I RUT alene skrpes i det omfang, derer dokumenteret behov.DA skal for god ordens skyld prcisere, at DA ikke finder beIg for denudvidelse af hvervgiveransvaret til nye brancher, som ogs er en del af finanslovsaftalerne for 2013. (jf. bemyndigelsen til ministeren i den eksisterende lovs§7d, stk. 3).Forsiaget skal give Arbejdstilsynet mulighed for at give administrativebødeforIg (lovforslagets nr. 8).Muligheden for administrative bodeforlg skal efter forsiaget glde badeoverfor tjenesteyderens manglende overholdelse af anmeldelsespligten og hvervgiveransvaret, selv om det efter bemrkninger i forste omgang ikke vii omfattehvervgiverne.DA kan principielt ikke støtte befojelser til Arbejdstilsynet om mulighedfor administrative bødeforlg. DA finder generelt, at befOjelser til at udstede bøderaf retssikkerhedsmssige rsager skal vre et anhiggende for pohiti-, ankiagemyndighed og domstoiene.Det skal tihhige erindres, at sfremt den foreslede bode ikke vedtages (herunder ved at den udeniandske virksomhed ikke reagerer I anledning af et foreslet bodeforig fra Arbejdstilsynet), vii sagen aihigevel skuhie overgivestil ankiagemyndigheden med blik p, at sagen evt. fremmes for domstolene.Lovforsiagets nr, 1) om, at der I udstationeringsloven skal indsttesen bestemmelse om, at love om, at bestemmelser om et sikkert og sundt arbejdsmiijøianden iovgivning skal overholdes ved udstationering, vedrører ikkeanmeldelse i RUT, men generelt udstationering.Efter DA’s opfattebse er denne foresIede bestemmelse nr. 1 kke tilstrkkehigkiar. Der er alene udkastet til Iovforshaget de foreshede bemrkninger henvist til en rkke ikke udtommende eksernpier: Offshoresikkerhedshoven ogbyDANSK ARBEJDSGIVERFORENINGVester Voldgade 113TIf. 33 38 90 00DK4790 København Vwww.da.dk5.marts2013FLDDokID: 24271
CVR 16834017
E-rna da@dadk
Side 2om luftfart.Den foresiede bestemmeise vii rejse spørgsmi om, hvorvidt en rkke lovbestemmelser finder anvendeise bade p beskftigeisesministeriets omrde ogandre ministeriers omrde. Rkkevidde og dermed forpiigtigeiserne for deudeniandske udstationerende tjenesteydere bør efter DA’s opfatte)se kiart prciseres i loven.Det kan nvnes, at p Arbejdstiisynets hjemmeside optrder f.eks. heibredsopiysningsioven og rygerioven Forsiaget skaber siedes ogs usikkerhed om,hvad derIdet hele taget gider ved udstationering til Danmark. I det bagvediiggende udstationeringsdirektiv henvises i art 3, stk. 1, f) til “sikkerhed, sundhed og hygiejne p arbejdspladsen”.Med venhg hiisenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Flemming Dreesen
Landsorganisationen I Dan markDanish Confederation of Trade Unions
Islands Brygge 32Doks0
sTelefon 3524 6000Fax3524 6300E-mail [email protected]
BeskaftigelsesministerietVed Stranden 81061 Kobenhavn KSendtviamail:pjaicenterabm.dk
Sagsnr. 13-666
Vores ref sagDeres ref.
Den 19.marts 2013
Høring om udkast til forsiag til by om ndring af by om udstationering afIønmodtagere
LO modtog den 20. februar 2013 lovforslag om ndring af by om udstationering afIønmodtagere i høringmedfrist for afgivelse af høringssvar den5. marts2013.LO ser lovforslaget som en udmontning af den aftale om social dumping, der blevindgáet i forbindelse med FL 13. Der buyer sáledes ikke i dette høringssvar anledningtil at komme md pa alt, hvad der vedrorer onskede ndringer pa udstationeringsomrâdet. Forsiaget til by om endring af by om udstationering af lonmodtagere giversáledes p den baggrund anledning til folgende bernrkninger:LO hilser generelt amdringerne velkommen. lsar er det positivt. at mulighederne foret tilsyn mcd, hvorvidt udstationerede virksomheder reelt er etableret i hjemlandet, flusoges muliggjort ved, at virksomhederne buyer pligtige at oplyse hjemlandets momsnummer i forbindelse med registrering i RUT-registret. Forpligtelsen til at angivemomsnummcr vii endvidere medvirke til at sikre entydig identifikation af virksomhederne.LO er endvidere sikker pa, at den ogede offentlige adgang til oplysninger i RUTregistret. i dette tilf1de dato for pábegyndelse og afslutning afopgaverne. vii give defaglige organisationer bedre muligheder for at sikre danske Ion- og arbejdsvilkâr hosde udstationerede virksomheder, lser vil det vcrenyttigtflu at kunne se, hvornár derer aktivitet pa de enkelte pladser.Endelig er dci overordentlig positivt, at man nu giver Arbejdstilsynet mulighed for atudstede administrative boder I tilflde, hvor registreringspligten ikke er overholdt.Afaftale om initiativer mod social dumping indgäet mellem regeringen og Enhedslisten i efterret 2012 fremgár det. atmanblev enige orn at forkorte fristen for registreringer i RUT Af lovforsiaget fremgar dci flu, at fristen foreslàs nedsat til3dage. Deter LO’s opfattelse, at registrering af ndringer uden storre beswer kan foretages Un-
der de samme tidsmassigebetingelser.sorngalder for pabegvndelsen afarbejdetaltsà senest p det tidspunkt. hvor ndringen foretages.At fristen i forsiaget er sat til 3 dage ses begrundet mcd, at“enfrist p3dage vii gore det praktisk mlLiigt forenudenlandsk virksombed. sorn ikke umiddelbart bar adgang til en computer, at anmelde endringer af oplysningerne i RUT”.
For LO at se. er dette en heit utiIstrkkeIig begrundelse. For det lorste er problemerne og mulighederne for registrering i forbindelse med opgavens päbegyndeise og registrering af andringer stort set identiske, idet det dog ma antages, at det er nemmereat registrere cndringer end pãbegyndeise afopgaven. Hertil kommer. at det ma vereet absolut fatal afde professioneile erhvervsdrivende. der kommer til Danmark. derikke er i besiddelse afet apparat, der mobilt kan afvikle webapplikationen.Af aftalen om initiativer mod social dumping fremgar det videre. ataftaIeparterne er enige om at undersoge. hvorvidt Arbejdstiisynet hensigtsmassigt kan gores til tiisynsmyndighed vedrorende overtradeise afhvcrvgiverpiigten”.Dette er en problemstilling, som LO har italesat bade overfor den nuverende samtden tidligere regering. Erfaringen har varet, at overtradelser af hvervgiverforpligtelsen ikke er bievet hândhevet. idet Arbejdstiisynet ikke var udpeget som tiisynsmyndighed. Og det er da ogsá pa denne baggrund, at der endnu ikke foreligger en tilstnekkelig bodepraksis, der muliggor overgang til udstedelse af administrative boderpA omrAdet.Det er pA den baggrund strkt overraskende for LO. at undersogelsen afhensigtsrnassigheden afdette tiltag endnu ikke er frdiggjort og et forsiag herom inkluderet idet fremsendte lovforslag.Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
/OBM/OUFIRST ADMINISTRATIVE GROUP/CN=RECIPIENTS/CN=AT2007 (Karen Thormann)/O=BM/OU=FIRST ADMINISTRATIVE GROUP/CN=RECIPIENTS/CN=SKY (SørenKryhimand). !O=BM/OU=FIRST ADMINISTRATIVE GROUP/CN=RECIPI ENTS/CN=SHN (Stig HansenNørgaard), /O=BM/OU=FIRST ADMINISTRATIVE GRQUP/CN=RECIPIENTS/CN=Hej83333972 (HelIe EkmannJensen>Fra:[/O=BM/OU=FIRST ADMINISTRATIVE GROUP/CN=RECIPIENTS/CN=KWO]Emne: VS: Hering til by om ndring af udstationeringsboven høringssvar BATSendt: 04-03-2013 16:40:15Til:Cc:-
Fra: [email protected] {mailto:hanne.dahlqvist�batkartellet.dkjSendt: 4. marts 2013 10:04Til: Kirsten Weber OlsenCc: [email protected]; [email protected]Emne: Høring tib by om ndring af udstationeringsbovenKre Kirsten W. OlsenFra BAT skal vi hermed give folgende indspil til fremlagte bovforlag:I paragraf 7a stk. 1 vii vi gerne, at det tydeligt fremgr, at viIfagbevgeIsen kan modtage realtidsdataover det prcise tidspunkt og det prcise antal pbadser, som det enkelte RUT- nummer dkker over. Detskab sIedes vre p den made, at nrvimodtager oplysninger fra RUT, s fremgr det eksakte tidsrumfor det eksakte antal pbadser under det enkelte RUT-nummer. Det samme skal gIde for arme/benvirksomhederneiparagraf 7a stk. 2.Desuden ønsker vi, at der I paragraf 7a stk. 1 nr. 6 etableres en tIIefunktion, sIedes at vi kan fopbysninger om, hvor mange udstationerede arbejdstagere, der er p den enkelte pbads. Det vii lette vortarbejde, nr vi skal opgøre efterbetalingskrav. Desuden vii det vre en nyttig opbysning i forhold tilmden,viprioriterer opgaverne p.Vi beder sIedes ikke om personoplysninger men derimod kun antalbet af de personer, der er udstationeretp hver enkebt opgave.Desuden vii en tIIefunktion ogs kunne medvirke tib at give et mere retvisende biblede af antallet afudenlandske arbejdstagereiDanmark, end det billede, der tegnes af Danmarks Statstik, fordi det ikkeindeholder udstationerede arbejdstagere.
Mange hilsnerf/ Gunde Odgaard
Hanne Dahlqvist
iLeAI-RARTELtET
Bge, An!ags og Trakarte1letKmpmannsgade 41790 KbenhavnVwwwbatkarteIletdkTiS: �45 8892 1105
RIGSADVOKATENBeskftige1sesrninisterietVed Stranden 81061 Kobenhavn KDAb6.marts201t
JOURNAL Na.RA20138000oo73flOESANFOET YES SVARSROVELSEO
SAGSGEHANDLER LAL
FHGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 161220 KOBENHAVN K
T8LEFON 72 68 90 00FAX 72 68 90 04
lioring om udkast til by oin endring af udstationeringsloven (Flere oplysninger iRUT, ndring af fristen for at anmelde andringer I RUT, hjenimel til administrative bodeforeIg my.)Ved e-mail af 20. febniar 2013 (j .nr. 2013-1205) har Beskeftigelsesministerietanmodet rigsadvokaturen em bemerkninger vedrorende ucikast til Iovforslagemndring afudstationeringsloven (Flere oplysninger i RUT, ndring af fristen for at anmelde ndringer i RUT,hjemrneltil administrative hødeforekegmy.).I den anledning skal jeg for sá vidtangârlovforslagets§10 d, stk. 4, cm udpantningsret for vedtagne bøder bemrke, at ensàdan hjemrnelallerede synes at eksistere i bynr. 1333 af 19. december 2008 em inddrivelse afgId til det offentligeHerudover giver Iovudkastet mig ikke anledning til bemrkninger.
§
11.
Medvenlig hilsen
Ev Rinn
Til:Cc:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
JAIC ([email protected])hebe@ftfdk ([email protected])Kate Falsing [[email protected]]Heringj.nr. 201 3-1 205- Udkasttil lou om ndring af udstationeringsloven04-03-2013 15:02:46Høringssvar cm social dumping.pdf;
Hermed fremsendes FTF’s horingssvar vedrørende ovennvnte horing.
(Sevedlagie Iii:Horingssvaroni socialthimpingpdt)
Venlig hilsenKate FalsingAdvokatsekretrTIf: +45 33 36 88 34-
-
Mobil: +45 52 19 15 90
-
E-mail: kafaftf.dk
FTF Hovedorganisation for 45OOOO offentligt og privat ansatteNiels Hemmingsens Gade 12 Postboks 1169 1010 København K.TIf: +45 33 36 88 00Fax: +45 33 36 88 80E-mail:ftfftf.dkwww.ftf.dk-
-
-
-
-
Deteras med oerenskornster o fagilge fesskaber5($
[—AKT 412930
--
BILAG 2
-[Høringssvar om social dumping]--
FTF har tidligere udtrykt stor tilfredshed med regeringens finanslovsaftale for2013 orn initiativer mod social dumping, og i det fremsendte udkast til by om ndring af udstationeringsloven buyer disse flu udmøntet. Pa en rkke omrâder foresläs indsatsen skrpet, og de forskeliige forsiag imødekommer en del af FTF’s anbefalinger i relation til bekmpeIsen af social dumping.
FTF bar rnpdtaget udkast tii by om ndring af udstationeringsboven I høring og bar følgende
bemrkninger:Med detfremsendteudkast fremsttes enrkke konkreteforsiag, derkan bidrage til atopruste iridsatsen mod social dumping, og det hilser FTF naturiigvis velkomment. Det er heltafgørënde, at de involverede instanserArbejdstulsynet, SKAT og politietgives adgangUIhurtigere’og mere effektivt at sikre og kontroilere, at udenlandske virksomheder overholderdanske regler og aftaler.
FFser meget positivtpaiovforslaget, der deis indehoider en ny, flerstrenget og styrket mdsats mod social dumping, dels imødekommer en rkke af FTF’s anbefalinger pa omrâdet.Som desenestedages eksempler fra forskellige byggeprojekter i Københavns Kommune imid
lertid barafsløret, erdetogsäen vsenthg forudstnrng for et forbedret resuitatibekmpelsen af social dumping, at derespektive myndighederudstyres med ressourcer I fornødentomfang.1 modsat faid vii den kontrol, som udvaigets rapport og iovforslaget eliers Igger opUI, ikke biive skrpetitiIstrkkelig og nødvendig grad. Derimod vil myndighedernes muiigheder for at ivrkstte en effektiv indsats blive svkket. Det vii naturiigvis vre srde1es utilfredsstillende.
Kobenhvn;c1.n4.marts2013
BenteScri’rcyormjrJ
HØrING5SVAR O4M32O13
Side 1
[-AKT 412958
--
BILAG 2
--
[Høringsvar vedr. by om ndring af udstatoneringsboven]
--
Beskftigelsesministeriet
Ved Stranden 81061 KøbenhavnK[email protected]
Høring vedr. born ndring af udstationeringslovenAC har den 20. februar 2013 modtaget høring vedr. forslag om bytilndring af udstationeringsloven. Lovforslaget er en opfølgning p t9-nansbovsaftalen for 2013 melbem regeringen og Enhedslisten om at be-kmpe social dumping ved at øge anmeldelses- og kontrolforanstaitnin-ger i forhold tib udenlandske virksomheder, der opererer I Danmark.
Den4marts2013Sagsnr. S-2013-244
Doknr 0-2013-5109
kmrlav
AKADEMIKERNESCENTRALORGANISATIONTHE DANISH CONFEDERATION
AC støtter bovforslaget 09 initiativet med at sikre, at able,somarbejderIDan mark, skal arbejde p de vilkr, der glder p det danske arbejdsmarked. Lovforsbaget skal bidrage tib at udenlandske virksomhederIstørre udstrkning anmebder deres aktivitet i Danmark. Flere og bedreoplysninger om disse virksomheder skab bidrage til at sikre, at de ansat-ote pa danske arbejdspladser arbejder under ordenthge forhold.AC har følgende srlige bemrkninger tib bovforslaget:
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Postboks 2192Narre Vodgade 29OK1017Kobenhavn KTFEW
HvervgiverforpligtelseI rapport fra udvalget om modvirkning af social dumping “indgr en an-befaling om, at der skal vre en forpligtebse for hvervgivere (de, derbestibler arbejdet) til at sikre, at udenlandske tjenesteydere har anmebdtoplysninger til RUT. AC støtter denne anbefaling09foreslr, at denmedtages I bovforslaget, sledes at der ndres p den aktueIbe praksis,ifØlge hvilken Arbejdstilsynet ikke fører tilsyn med, om hvervgiverenoverholder sine forpligtelser. En styrket hndhvelse m indebre, attilsynet ogs omfatter hvervgiveren.
+45 3369 4040+45 3393 8540[email protected]wwwacdk
AnmeldelsesfristIforbindelse med ndringerEn udenlandskvirksomhed, der ønsker at etablere en udenlandsk virksomhed I Danmark, skal I dag anmelde registreringensenest8 dageforud for pbegyndelsen af sin aktivitet I Danmark, Hvis der sker ndringer under arbejdet (f.eks. nyt arbejdssted), skal denne ndringanmebdes senest 8 dage efter ndringen. Denne anmeldebsesfrist vedrø
rende ndringerforesIs nedbragtfra 8 tii 3 dage. AC ser ingen grundtii, at der gives en frist p 3 dage til at foretage registrering af ndringer.Udeniandske tjenesteydere er ofte kun kort tid Danmark, og der viiderfor ofte vre behov for hurtigt at gennemføre kontrolaktiviteter. Nrder opereres med frister for ndringer hvad enten fristen lyder p 8dage elier 3 dage vii det i praksis vanskeliggøre kontrolien p den enkelte arbejdspiads.--
Sde2af2
Med venhig hilsen
Käthe Munk RyomD: 22495866E: [email protected]
Til:Cc:FraEmne:Sendt:Bilag:
JAIC ([email protected])Lone Skovgaard Jensen ([email protected])Lone Skovgaard JensenIIsjkto dk]Høringssvar J,nr.2013-120527-02-2013 09:19:5032556pdf;
Til BeskfligeIsesrninisterietVedlagt fremsendes KTO’s hermgssvar om udkast til by om ndiing afudstationenngsloven(Flere oplysningeriRUTendring affristen for at anmelde ndringer i RUT, hjernmel til administrative bodefore1g my.)
Med venlighilsenf. SusanneRehmLone S. Jensen
Løngangstrde 25, 11468 København KTIf.: 3347 0628 (direkte)
-
AKT 409833
--
BILAG 2
[3255.61
--
I
T<OMMUNALE TJENESTEMJENDOG OVERENSI{OMSThNSATTEL)NGANOs1 1ik1i 15.1Ii’0 IOBENHAVN K1’LF3011 930 FAX33 119797wwwktodk. E-maiL kto3keodk
BeskfiielsesministerietE-mail: paicenteriä;bm.dk
Saesnr.:3255.3SR’lsjDirektetif.nr: 3347062427. februar2013
Vedr,: Horing over udkast til byomlendring af udstationeringslovcn (Flere oplysfingeriRUT, andring af fristen for at anmelde ndringerIRUT, hjemmeltiladministrative bodeforelg m.v.)KTO bar ved e-mail af 20. februar 2013 modtaget ovenstiiende i horing med frist foreventuelle hemrkninger den 5. marts 2013.KTO bar ikke bemarkninger til udkast til byornndring af udstationeringsloven (Flereoplysninger 1RUT.ndring af fristenforat anmekie ndringr i RUT. hjemniel til administrative bodeforeheg m.v,) idet det skonnes, at lovudkastet ikke har Ion- og ansttelsesmssige konsekvenser for ansattei kommuner og regioner.KTO henviser til eventuelie heringssvar fra LO, FTF ogAC samt fra KTOs medlemsorganisationer.NIed vnlk hi!s.n
Helle I3asse
uSan:1
R.hni
Til:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
JAIC ([email protected])Henriette Fagerberg Erichsen [[email protected]]Underskrevet horingssvar tI BeskftigeIsesministeriet (Sagsnr.: 2013 685)04-03-2013 08:33:01H øringssvar til BeskftigeIsesministerietpdf;-
Hermed fremsendes Advokatràdets haringssvar over udkast tilbyom ndring af udstationeringsboven (Flere oplysningerRUT, ndring af fristen for at anmelde ndringer i RUT, hjemmeb til administrative bodeforebg my.)Med venlig hilsenHenriette ErichsenSekretrAdvokatsamfundetKronprinsessegade 281306 København KT +45 3396 9798D +45 3396 9728F +45 3336 9750[email protected]www.advplcatspmfundet.dk
AKT 412249
BILAG2
[Hønngssvar til
BeskftigeIsesministeriet]
--
Advokatrc’det
ADVOKATUSAMFUNDET
BeskftigelsesministerietVedStranden 81061 Kobenhavn K
KRONPRINSESSFGADE 28306 KOBENHAVN K
ELF.FAX
33ô979833 36 950
DATO: 4, marts 2013
plaicenterUbm.dk
SAGSNR.: 201310 NR.:225150
685
bringover udkast til by om andring af udstationeringsloven (FlereoplysningeriRUT, atndring af fristen for at anmelde arndringer i RUT,hjemmel til administrative bodeforekeg my.)-
Ved e-mailaf20-02-20 13harBeskaftigelsesministeriet anmodet om Advokatrâdetsbemerkn ingerti Iovenrnevnteudkast.Advokatrádet har folgende bemrkninger:Det er Advokatrdets udgangspunkt, at muligheden for at udstede administrativebodeforhgsomhovedregel bor forbeholdes politi- og anklagemyndigheden.Advokatrádet finder imidlertid, at der ikke knytter sig afgørenderetssikkerhedsmssige betarnkeligheder til den I udkastet skitserede ordning, idet derindenfor det omr?ide, sorn bovcorslaget er retter sig mod, kan antages at foreligge ethelt srligt behov for effektiv kontrol og hàndhvelse.Advokatrâdet har sáledes sr1igt lagt vgt pa, som anfortibemrkningerne tillovforslaget. at der er tale om udstedelse af administrative boder overfor udenlandskevirksornheder. som ofte er I Danmark i korte perioder. og at hndhvelse afeventuelle lovovertradeIser buyer vanskeligere. nàr en virksomhed forst har forladtlandet.Advokatràdettil at udstedeAML§82 a,virksomhederbetenke1igt.har endvidere lagtvgtpa. at Arbejdstilsvnet i forvejen barhjemrneladministrative bodeforlg for overtrde!se af arbejdsmiljoloven, j[og at en udvidelse af denne hjemmel ti! ogsâ atomfatte udenlandskeikke ud fra en konkret vurdering fmdes retssikkerhedsrnssigt
Padenbaggrund og under de I forsiaget anforte forudstninger, herunder at det alenevii vre I ábenbare og ukomplicerede sager om overtrdelse afudstationeringsloven,
sanfund(advokatsamfisndeLdkwwwadvokatsamfundet,dk
Advokatrâdet
ADVOKATrSAMFUNDET
at Arbejdstilsynet kan søge sagen afgjort ved virksornhedens vedtagelse af etadm inistrativt bodeforIag, kan Advokatrádet tilsiutte sig ordningen.For sà vidt angár lovforslagets bestemmelse om udpantningsret finder Advokatrâdetanledning til at ppege. at sporgsmálet orn inddrivelse af fordringen. herunder vedudpantningsret, er reguleret ved by om inddrivelse af ga1d til det offentlige. hvorforden foresläede udpantningsret for Arbejdstilsynet til at inddrive den vedtagne bodesynes unodvendig.
Med venlig hilsen
samfund(aadvokatsamfunc1etdkww advokatsarnfijndetdk
Til:Cc:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
JAIC (pjaicenterbm.dk)[email protected] ([email protected]), Helle Ekmann Jensen (Sagsbehandler, JAIC)Inge Ravn Hansen [[email protected]]lTD’s høringssvar vedr. udstationeringsloven0403-2013 11:28:56lTD’s heringssvar vedr. udstationeringsloven 04031 3.docx;-
God dagP vegne af Bfrthe Bosen, ITD, sender jeg hermed lTD’s høringssvar vedr. udstationeringsloven.
Med venlig hilsenInge Ravn HansenKoordinator
IrI-
lTD Brancheorganisation for den danske vejgodstransportLyren 1, DK-6330 Padborg
TIf. +45 7467 1233Dir.nr. +45 7367 4541Mail rhitd.dkSeneste nyheder www.itchdk-
AKT 412521
--
BILAG 2
--
[lTD’s høringssvar vedr. udstationeringsloven 0403131-
Brancheorganisationfordendanskevejgodstransport
Th,L/r,
BeskftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KSendt pr. mail til pjaicentercbm.dk
1
DK6330PCdbOgT&efon:*45 7467 1233
refex:
-45 2467 4317ter’et: ‘iwJ1dkto6itdk
Deres ref.:
Vor ref. BBO/irh
Vortj.nr.:
Dato: 04.032013
Høring Forsiag til Lov om ndring at by om udstationering af lonmodtagere(Flere oplysninger I RUT, ndring at fristen for at anmelde ndringer I RUT, hjemmeltiladministrative bødeforelg my.)
lTD er brancheorganisation for den danske vejgodstransport med ca. 600 medlemsvirksomheder,herunder flere større medlemmer, der har datterselskaber i udlandet, som benytter sig afreglerneom kombineret trafik Rdets direktiv 92/106/E0F af 7. december 1992 (om indførelse af fi!esregler for visse former for kombineret godstransport mellem medlemsstaterne) kaidet“kombidirektivet”. Transporter, som udføresIhenhold til kombidirektivet, er underkastet reglerneom Registrering af Udenlandske Tjenesteydere RUT.
lTD er meget betnkelig ved, at der sker en udvidelse af registreringspligten og adgang tiloplysninger RUT, uden der har vret en behandlIng I Justitsministeriet ellerIFolketinget af EUafgarelse 577/10, hvori et tilsvarende registreringssystem for udlndinge i Belgien blevunderkendt. Det er lTD’s opfattelse, at der, forinden der sker ndringer i den nuverendeIovgivning omkring RUT, som minimum burde have vret en tilbundsgende og offentligtilgngelig analyse om, hvorvidt RUT I det hele taget er i overensstemmelse med EU-lovgivningen.lTD er generelt imod en registrering RUT-systemet af de skaldte kombitransporter.Vognmndene er tvunget tIl at foretage regIstrerIngen. Req istrerIngen er besvrlig og kosterderfor mange administrative ressourcer.Sker registreringen ikke, eller sker det ikke korrekt, s er bøden kr. 10.000. Men registreringenefter det nuvrende system m siges at vre formlslas I forhold til at sikre arbejdsvilkreneforudenlandske vognmnd/chauffører. For det første har Arbejdstilsynet oplyst over forITD, atArbejdstilsynet, selv uden registrering, altid har ret til at undersoge en udenlandsk registreret lastbilfor at kontrollere, om den lever op til Arbejdsmiljolovgivningen m.m. Alle udenlandsk registreredelastbiler er allerede underkastet registreringsiandets arbejdsmiljøregler.Registreringen I RUT skal finde sted forud, før tjenesteydeisen pbegyndes. En kombitransport viimeget sjldent vre planlagt flere dage frem. Dvs. at registrering RUT vii i mere end 95%aftilfldene ske samme dag, som transporten udføres. RUT-registreret opdateres p.t. en gangidognet kI. 23.59. Dvs. at oplysningerne I RUT ikke kan bruges til det formI, de er beregnet.Det erderfor efter lTD’s opfattelse strid med EU’s proportionalitetsprincip at krve, at en udenlandskvognmandsvirksomhed afgiver disse oplysninger. Proportionalitetsprincippet er et af EU-rettens2...
2.
I1enkeltsager og ved udstedelse
vigtigste principper. Det glder bade ved myndighedernes agerenaf generelle reg Icr.Det bestr af tre enkeltstende, men tt sammenvvede kriterier:1. Et indgreb skal vre egnet til at opn et legitimt formI2. Det er det mindst indgribende blandt flere egnede3. Det gr ikke lngere end nodvendigt.
lTD mener, at krav om registrering i RUT er i strid med proportionalitetsprincippet, da lastbiler fordet første er underkastet deres nationale arbejdstilsyn, og for det andet atArbejdstilsynet alleredehar ret til at stoppe alle udenlandske iastbiler og undersøge disse.S er krav om registrering I RUTregistreret et krav, der gr meget ingere end nødvendigt og ikke et iegitimt.Bemyndigelse af anden myndighed og administrative bodeforeIglTD er af den opfattelse, at der ikke bør delegeres beføjelser til andenmyndighed forbindelse medat kontrollere, om der er sket anmeldelse RUT-registreret. Det bør vreressortmyndigheden, derhar denne beføjeise. lTD mener, at sfremt der skal gives adgang tUat give administrativebødeforelg, s er det alene Arbejdstilsynet, der skal kunne udstede etsdant.Oplysning af momsnummerlTD har ingen bemrkninger til dette.Fristen for anmeldelse af ndringer nedsttes fra 8 til 3 dageDa der er tale om udenlandske virksomheder og da bøden for ikke atoverhoide Iovgivningen erhøj er det lTD’s opfattelse, at de nuvrende 8 dage for frist til ndringer skal bibeholdes.
Offentlig adgang til flere oplysninger I RUTDer er ikke efter de gldende regler offentlig adgang til oplysninger omdato for pbegyndelse ogafsiutning af tjenesteydelsen. Det indebrer ifald tjenesteydelsen leveres p flere forskelligearbejdssteder at der skal afgives oplysninger om, hvornr arbejdet foregr p det enkeltearbejdssted. Det fremgr af lovforslaget, at der nu skal gives adgang foralle til flere oplysninger fraRUT-systemet, da dette bl.a. vii give arbejdsmarkedets parter mulighedfor at sikre øn- ogarbejdsvilkr, nk udeniandske tjenesteydere midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark.
Arbejdsmarkedets parter har ikke officiel status og skal respektereat blive ngtet adgang til etsted, hvor der udføres en tjenesteydelse fra en udenlandsk tjenesteyder.Men der er i øvrigt ikke ilovforslaget bemrkninger til, hvornr og hvordan arbejdsmarkedets parter skal agere forhold tildette regelst, der ogs er sat op af hensyn tll dem,
lTD er meget betnkelig ved, at private nu fr adgang til at agererparallelt med offentligemyndigheder, da der ikke I lovforslaget er angivet, hvilke kompetencer/rettigheder der er tiilagt deprivate organisationer. Der er ikke nogen mindsteløn Danmark,og udgangspunktet er derfor, atder ikke er et bestemt krav til Iønniveau. Vi er meget betnkelige ved,at en by skal give privateorganisationer en udvidet ret til at hndhve egne aftaler over for udeforstende 3. part.lTD er ogs meget betnkelig over for den offentlige adgang til at foplyst arbejdssteder/penoder, Skaf arbejdssteder flere forskellige arbejdssteder oplyses forbindelse med transport,
I
buyer det oplysninger, der er frit tilgngeIige for konkurrenterne. Myndighederne kanlige s godt kreve, at hele kundekartoteket offentliggores hver dagIdagspressen.
I
og for sig
Oplysninger om en virksomheds kunder er en del af virksomhedens okonomiske grundlag nok detvigtigste inden for transport. lTD star uforstende over for dette brud med de forvaltningsmssigegrundpnncipper om, at der den offentlige forvaltning er tavshedspligt, nr en virksomhed,enkeltpersoner, eller private seiskaber eller foreninger har interesse i at beskytte oplysninger omderes personlige die interne, herunder okonomiske, forhold.
lTD er af den opfattelse, at man udstationeringsloven layer en undtagelse fra deforvaltningsmssige principper I forhold til udenlandske virksomheder. Dette star lTD megetuforstende overfor, da der er tale om diskrimination alene p baggrund af nationalitet.EU-retten har et forbud om diskriminering p baggrund af nationalitet. I henhold til de foresIederegler i Udstationeringsloven er det alene udenlandske virksomheder, der skal oplyse, hvor dearbejder og hvor lnge de arbejder der. En dansk vognmandsvirksomhed eller en danskentreprenør er end ikke forpligtet til at give disse oplysninger til en offentlig myndighed, der hartavshedspligt. En udenlandsk virksomhed har derimod pligt til at give disse oplysninger, s de eroffenttigt tilgngelige. Noget som konkurrenter bade danske og udenlandske yule vre direktedumme ikke at benytte sig af.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetITO mener, det ikke er korrekt, nr BeskftigeIsesministeriet vurderer, at forsiaget ingenøkonomiske konsekvenser har for erhvervsvirksomhederne. lTD er af den opfattelse, at den frieadgang til virksomhedernes kundekartoteker kan f fundamental betydning for en virksomhed.Forholdet til EU-rettenITO star som anført I indledningen uforstende over for, at EU-dom 577/10 hverken er nvnt ellerkommenteret I lovforslaget. At EU’s proportionalitetsprincip ikke er blevet underkastet en prøvelselovforslaget. Og at EU’s forbud mod diskrimination p baggrund af nationalitet ikke er vurderetIlovforslaget.
Sfremt myndighederne har spørgsml til fremsendte, kan der rettes henvendelse til undertegnede,
Med venlig hilsenlTD
Birthe Boisen
T!I:Fra:Emne:Sendt:
JAIC (pjaicenter�bm.dk)Fleming Friis Larsen [[email protected]]?Endring af udstationeringslovenO4-O32O13 15:45:34
FA har med tak modtaget udkast til by om ndring af udstationeringsboven.Vi har gennemget udkastet og har ikke srskiIte bemrkninger hertil, idet vi takker for at blive hørt.Med venlig hilsenFleming Friis LarsenCandjur. Seniorkonsulent
Telefon: +45 3391 4700Direkte: +45 3338 1616Mobil: +45 2999 1614
Frnanssektorens ArbejdsgiverforeningAmaliegade 71256 København KBeseg Os pog abonnér p
Til:JAIC ([email protected])Fra:Lennarcl Thomsen [IethdetfagIigehusdk}Emne: Vedr, høring om udkast til by om ndringafudstationeringsboven (Flere oplysninger RUT, ndringaf fristen forat anmelde ndringer RUT. hjemmel hi administrative bødeforIg my.)Sendt: 27-02-2013 13:40:39TiI rette vedkommendeTak for tilsendelsen af høringen vedr. ovennvnte.Det Faglige Hus har ingen kommentarer til høringen.Med venlig hilsenDet Faglige HusA-kasse-
Lennard Thomsen, Socialrdgiver / Faglig koordinatorSocial TeamDet Faglige Hus Storegade 31-35. -6700 EsbjergDir. TIf. 79128169 TIf. 7545 3577 Fax 75460600E-mail: ethddetfaolioehus.dk--
-
AKT 413771
8ILAG 2
--
[Datatilsynets høringssvar [D0K223547]
]
--
DATATI LSYN ET
Beskaftige1sesrninisterietVed Stranden 81061 Kobenhavn KSendt til: pjaicenter(a,brn.dk
5.marts
2013
DatatHsyrietBorgergade 28, 5.1300København K
Vedrorende høring over udkast til by om arndring af udstationeringsboyen (Flere oplysninger i RUT, andring af fristen for at anmelde arndringer I RUT, hjemmeb til administrative bødeforkeg my.)
CVR-nr.11-88-37-29Telefon3319 3200Fax 3319 3218
Ved e-mail af 20. februar 2013harBeskftige1sesministeriet sendt ovenmevnteudkast iii lovforslag (herefter ‘iovforslaaet”) til Datatilsvnetog aninodet om tilsynets eventuelle bemarkmnger..
E-maildtdatatilsynet.dkwww.datatilsynetdk
bart ud fra, at det er Erhvervsstyrelsen,sorn erdataansvarlig for sveI registreringen som videregivelsen til bl.a. arbejdsmarkedets parter.--
§I, nr. 6, omtalte videregivelse til offentligheden. Datatilsynet gâr umiddel
1.Datatilsynet skal anmode om, at det praciseres, hvem der foretagerdeni
jnr.2013-112-0183SagsbehandlerKasperFrederiksenDirekte3319 3235
2. Datatilsynet gAr umiddelbart ud fra, at Arbejdstilsynet er se1vstndigt dataansvarlig fordebehandlinger afpersonoplysninger, som Arbejdstilsynet foretager i relation til hándhavelsen afanmeldelsespligten til RUT. I det omfangArbejdstilsynet i den forbindelse behandler oplysninger om strafbare forhold,feks. I forbindelse med den foreslAede adgang til administrative bodeforIg,skal Arbejdstilsynet behandling af personoplysninger anmeldes til Datatilsynet, og der er krav orn forudgende indhentelse af udtalelsc fra Datatilsynetefter persondataiovens§45.3. HvisErhvervsstyrelsen ogsâ behandler oplysningeromstrafbare forhold irelation til RUT, vii Erhvervsstyrelsen ligeledes skulle foretage anmeideise tilog indhente forudgáende udtalelse fra Datatilsynet. Tilsvarende gielder. hvisErhvervsstyrelsen lader registerets oplysninger indgá i samkøring i kontrol—
oj erned.
4. Datatilsynet skal desuden henvise til tilsynets horingssvar af 8. februar2010.somvedIgges I kopi.5. Datatilsynet skal for en god ordens skyld understrege, at tilsynet forudstter, at tilsynets høringssvar medsendes til det relevante folketingsudvalg.
Lay nr. 429af31.maj 2000 am hehandlin af personoplysninger med enere ndringer
Kopi afdette horingssvar er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdelingtil orientering.
Med venLig hilsen
Lena AndersenKontorchef
Bilag:
Datatilsynets horingssvar af 8. februar2010.
DATATLSYN ET
BeskcfiigeIsesministerietVedStranden 81061 Kobenhavn KSendt til: [email protected]
8.februar
oio
Vedrorende horing over udkast til born andring af born udstationering af lonrnodtagere
DatatiLsynet
Borgergade28,5.1300
København K
CVR-nr. 11-88-37-29Telefon3319 3200
Ved e-post af 26. januar 2010 har Besktuige1sesministeriet anmodet om Datatilsynetsbemrkninger til ovenstende udkast til byom endring afbov omudstationeri n af Ionrnodtagere (SkrpeI se af anme1de1sesp1iteni forbindeisemed udstationenng).Datatilsynet skal i den anledning udta!e folgende:
Fax3319 3218Epost
[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr.2010-112-0271SagsbehanderStinne StevnsborgAndersenDirekte3319 3235
1. Af Iovforslagets§I.nr. 5,fremgár en udvideise at hvilke virksomhederder skalanmelde sig til Erhvcrvs-oSelskabsstyrelsens register over udenlandske tjenesteydere (RUT). Detfremgarendvidere, at oplysningerne, derskal registreres i registret er: Virksomhedens navn og forretningsadresse my.,dato for pâbegyndelse og afslutning aftjenesteydelsen, sted forlevering, kontaktperson i Danmark,branchekode samt identiteten af iønmodtagere, somvirksomheden udstationerer samt udstationeringsperiodens varighed.2.Persondataloven’ ga1der ifolge bovens§I. stk. 1. for behandling af personoplysninger, som helt elier delvis foretages ved hjIp afelektronisk databehandling. og for ikke-elektronisk behandling afpersonoplysninger, der ereller vii blive indehoidt i et register.
Personoplysninger er i persondatabovens§3. nr. 1, defineretsornenhver thrmfor information om en identificeret eller identificerbar fysisk person.Det indeberer. at oplysningerornjuridiske personer. sàsom aktieselskaber.anpartsseiskaber mv.. falder uden for lovens almindelige regulering. Derimoder oplysninger om enkeitmandsejede virksomheder omfattet af definitionen.Det samme gaIder interessentskaber i det omfang. interessenterne er fysiskepersoner.RUT vii bl.a. omfatte registrering afpersoner, der driver virksomheder.Oplysninger om enkeitmandsejede virksomhederogvisse interessentskaber ersäledes personoplysningeromejeren / ejerne.Lov nr. 429If31 maj 2(00 orn hehandling af personoplysningersUmndret ved Lov ,w.280af25.maj 2001.
Herudover vii registret indeholde personopiysniiger om de udstationeredeIonmodtagere.3. 1 lovens§3,nr.4,defineres ‘den dataansvar1ige som den 1’siske ellerjuridiske person, offentlige myndighed. institution eller ethvert andet organ,der alene elier sammen med andre afgor. til hvilket formI og med hvilkehjIpemidier der ma foretages behandling afoplysninger.Det er oplyst, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen hidtil bar varet dataansvarligfor RUT. Datatilsynet Iagger til grund. at der ikke med Eendringsforslagettilsigtes en endring heraf.Det frerngar dog af Iovforslaget. at tilsynet med overholdelse afanmeldelsespligten varetages af Arbejdstiisynet.Det er Datatilsynets umiddelbare vurdering, at Arbejdstilsynet er dataansvarhg for den behandling af oplysninger, Arbejdstilsynet foretager i forbindelsemed sin virksomhed med at fore tilsyn med overhoidelse afanmeldelsespligten.4. Persondatalovens§5 indehoider en rkke grundIggende principper forden dataansvarliges behandling, herunder indsamling, ajourforing, opbevaringm.v. afoplysninger. Disse krav skal altid vare opfyldt.Afpersondatalovens§5.stk. 2, folger. at indsamling af oplysninger skal sketil udtrykkeligt angivne og saglige formal, og at senere behandling ikke mawere uforenelig med disse formal (finalité-princippet). Dette foiger endvidereaf databeskyttelsesdirektivets artikel 6, stk. 1. litra b.Datatilsynet kan ikke ud fra lovforslaget kiart Se, hvad Erhvervs- og Seiskabsstyrelsens saglige iorrnäl er med indsamling afde oplysninger, der registreresi RUT. Datatilsynet skal anbefahe, at dette prciseres i bemrkningerne.Det fremgàr afstk. 1, at personoplysninger skal behandles i overensstemrnelsemed god databehandlingsskik. Hen ligger ifolge lovens corarbejder. at behandlingen skal were rirnelig og lovlig.Efter Datatilsvnets opfattelse loiger det af kravet orn god databehandlingsskik, at en dataansvarlige ikke m udlevere personoplvsninger til en modtager, hvis denne udfradet foreliggende ikke er berettiget til at behandle oplysningerne.Det páhviler p den baggrund sâvel Erhvervs- og Selskabsstyreisen som Arbejdstilsynet i hvert enkeit tilfidc af videregivelse at vurdere, om der kanEuropa Parlamenlet og Rdets direkti 95 46EF a124. okteber 1995 om beskneise aft\siskepersoneri forbindelse med beflandling af personoplysningerog omfriudveksling afsâdanne oplysninger.
3
videregives personoplysninger til andre offentlige myndigheder eller til private personer eller virksomheder. Det skal i den forbindelse vurderes. om denmodtagende inyndighed eller private person eller virksomhed har hjemmel tilat behandle oplysningerne,jf.lovens kapitel 4, samt om behandlingen kan skeinden for rammerne aflovens§5. herunder inden for rammerne aftinalitéprincippet.Det fremgàr af de specielle bemrkninger til lovudkastet, at Arbejdstilsynet iforbindelse med tilsynet med overtrdelse af indberetningspligten til RUT.som led i myndighedssamarbejdet om kontrol af udenlandske virksomhedervii oplyse relevante myndigheder, herunder sriigt SKAT. orn virksomheder,som ikke har overholdt deres amneldelsespligt til RUT, siedes at f.eks.SKAT kan udtage virksomheden til opfolgende kontrol i forhold til overholdelse af skatte- og momslovgivningen.I vurderingen efter iovens§5,stk. 2.madet tages i betragtning, hvilket ellerhvilke formal oplysningerne oprindeligt er indhentet med henbiik pa, samthvorvidt oplysninger er afgivet til den oprindelige modtager pa baggrund afen retlig forpligtelse.Datatilsynet skal i den forbindelse henlcde opmrksornheden pa artikel 29-gruppens arbejdsdokument af 12. december 2003 vedrorende videreanvendelse af den offentlige sektors informationer og beskyttelse afpersonoplysninger(Re-use of public sector information and the protection of personal datastriking the balance’). Dokumentet vedhfies til orientering.-
Dokumentet indeholder bl.a. overvejelser om databeskyttelsesdirektivets anvendelighed pa omridet, samt hvilke hensyn som skal inddrages ved en vurdering af, om f.eks. videregivelse er i overensstemmelse med finalitéprincippet.Det nvnes bi.a. i den forbindeise, at, hvor oplysningerne er afgivet pa baggrund af en retlig forpligtelse, skal videregivelse vurderes srIigt noje underinddrageise af hensynet til “reasonable expectations criterion”. dvs. hvad dermed rimelighed m kunne forventes ved afgivelsen afoplysningerne.l)et er endvidere anfort, at hvor genanvendelse er lovhjemlet. ber denne ogsâindeholde mulighed for, at der kan frernsettes indsigeise mod genanvendeisealierede pa tidspunktet for indsamlingen afoplysningerne. Samtidig bor dergives meddelelse om denne rettighed.Datatilsynet skal anbefale. at det meget noje overvejes. hvorvidt der underiagttagelse af finalité-princippet kan videregives oplysninger fra Arbejdstilsynet, der behandler oplysningeme med henblik pa at sikre en overholdelse afanmeldelsespligten, iii SKAT, der skal behandle oplysningerne med henblikpa at sikre overholdeise afskatte- og mornslovgivningcn.Datatilsynet skal endvidere anbefale. at det meget noje overvejes. hviikenhjemmel1persondataloven der skal anvendes i fbrbindelse med en eventuel
4
videregivelse, herunder afeventuelle strafbare forhold. Der henvises til persondatalovens kapitel 4.5. Det fremgãr aflovforslagets§1, nr. 5. at der kan gives offentlig adgang tiloplysninger om identiteten af den anmeldelsespligtige virksomhed, kontaktperson for den anmeldelsespligtige virksomhed i Danmark, om virksomhedenbar igangvarende aktiviteter i Danmark samt virksomhedens branchetilhorsforhold.Det star ikke Datatilsynet kiart, hvorvidt der er tale om offentliggorelse ellervideregivelse af oplysningerne.Ved brev af 13. november 2007, der vedlggesikopi. vedrorende horing overudkast til forsiag til by om udstationering af bonmodtagere. skrcv Datatilsynettil Beskftigelsesrninisteriet:“Det fremgár afbemrkningeme til bestemmelsen. at de oplysninger, som kan gorestilgngelige for offentligheden. er oplysninger orn den virksomhed, som udstationerer og indenfor hvilken branche tjenesteydelsen leveres, kontaktpersonen for virksomheden under udstationeringen, og oplysning orn, hvorvidt en virksornhed barigangvrende aktiviteter. Offentliggorelsen af disse oplysninger skal blandt andettilgodese arbejdsmarkedets parters muligheder for at sikre de udstationerede Ion- ogarbejdsvilkar svarende til niveauet i Danmark.Datatilsynet skal i tilknytning dertil fbreslá. at det pneciseres. om der er tale om enoffentliggorelse pa internettet eller alene videregivelse til arbejdsmarkedets partermy. Datatilsynet skal i den forbindelse understrege, at offentliggorelse paintemettethar langt videre konsekvenser for de berorte virksomheder herunder eventuelt enkeitmandsejede end en videregivelse til de organisationernw. sornhar behov foroplysningerne. Erfaringsrnssigt kan de registreringer. der offentliggores af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Eeks. medfore. at de págaldende optages I kreditoplysningsbureauers regi stre over virksoinheder.
Hvis der er tale om offentliggorelse pa internettet, skal Datatilsynet endvidere understrege vigtigheden at at den dataansvarlige myndighed sikrer sig, at der ikke offentliggores fortrolige efler folsomme personoplysninger. samt at de oplysninger, derolTentliggores, er retvisende og ajourforte,jf.herved ogsá kravet til datakvalitet ipersondatalovens§5, stk. 4.”
Datatilsvnet skal fortsat fr,reslâ. at det prciseres. hvorvidt oplysningerne skaloffentliggores eller videregives I forbindelsemed konkrete anmodninger.Det fremgdr endvidere af Iovforslagets§I, nr.5,at det pâhviler hvervgiver afen tjenesteydelsei Danmark at sikre sig dokumentation for, at den udenlandske tjenesteyder har foretaget anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstvrelsen,Det star ikke Datatilsynet kiart.omdenne dokumentation alene skal sikresvedhenvendelsetilhvervtageren/ijenesteyderen, elleroiridokuinentationendvidere kan sikres ved indhentelse af oplysninger fra RUT.
Datatilsynet skaliden forbindelse understrege, at sádan som ordningen erbeskrevet. er det Datatilsynets umiddelbare opfattelse. at videregivelse afoplysninger om, at en udenlandsk tjenesteyder. der leverer tjenesteydelser i Danmark,ikkeer registreret i registret. vii vre videregivelse af oplysninger omrnuligtstrafbart forhold. Sáledes vii en videregivelse skuile have hjemmel ipersondatalovens§8.Vedrørende en eventuel offentliggoreise eller videregivelse afoplysninger ombia. strafbart forhold har Datatilsynet ved brev af 18. december 2006, dervedhegges i kopi. vedrorende horing over udkast til forsiag til by om fremgangsmáden ved anmeideise my. afvisse oplysninger hos Erhvervs- og SeIskabsstyreisen. anfortfolgende til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:‘Sáfrernt der matte Hive tale om, at sammenstillingen indebrer offentliggorelse affoisomme oplysninger om strafbare forhoid eller andre rent private forhold omfattetaf persondatalovens§8. er det Datatilsynets umiddelbare opfattelse, at oplysningerneikke inden for persondatalovens rammer kan offentliggores pa internet. Datatilsynettinder sáledes ikke. at vrdispringsreglen i persondatalovens§8, stk. 2, nr. 2 kanudgøre grundiaget for offentliggoreisen.Det fremgâr afpersondatalovens§2.stk. 1. at regler om behandling afpersonoplysfinger anden lovgivning, som giver den registrerede en bedre retsstiliing, gâr forudfor reglerne i denne by.Bestemmelsen i§2. stk. 1. tager ikke udtrykkeligt stilling til. hvad der skal gIde,hvis regler om behandling af personoplysninger i anden lovgivning giver den registrerede en dàrligere retsstiiling.I bemarkningerne til bestemmeisen er det dog anfort, at persondataloven finder anvendelse, hvis regler om behandling afpersonoplysninger i anden lovgivning giverden registrerede en dàriigere retsstilling. Dette gider dog ikke. hvis den dârligereretsstiiiing har vret tilsigtet og i ovrigt ikke strider mod databeskyttelsesdirektivet.3I bemrkningeme til persondatalovens§8 er bl.a. anfort, at direktivet overiaderrnedlernsstaterne et vist spilierum til at fastIuge de nimere kriterier for adgangentil at behandie oplysrnnger. der ikke I direktivets forstand har karakter afsariigtsensitive oplysninger.-
For s vidt angar en eventuel hjemmei til offentliggorelsen afoplysningerornstrafbare forhold skal Datatilsynet imidlertid henvise til databeskyttelsesdirektivets artikel 8, stk.5og 6, som Erhvervs- og Selskabsstyreisen ma forholde sig tii I lovforslagets benierkninger.
Europaparlamentets ogRádetsdirekti 9546fEE af24. okiober i95ornbesktteIse aftvsiske personer forhindelse medhehandlingatpersonoplvsmnger og orn fri udeksIingafsãdanne oplysninger.
6
Datatilsyner har I ovrigt i andre sager orn fravigelse afpersondataloven givet udtrykfor den opfattelse. at en serski1t hjernmel til registrering og opbevaring afoplysninger I videre omfang end. hvad der folger af persondataloven, kun bar tilveehringes.hvis vgtige sarnfundsmssige hensyn ealer herfor. Datatilsynet har I sádanne sagerfundet ikke at burde udtale sig orn, hvorvidt dette var ti1fIdet. Datatilsynet finderligeledes ikke at burde udtale sig herom i nrvrende sag.”Datatilsynet kan henholde sig til ovenstáende og lgger i den tbrbindelse tilgrund. at BeskfiigeIsesministeriet ikke har tilsigtet en fravigelse af persondataloven i forbindelse med videregivelse afoplysninger fra RUT.6. Det fremgär af lovforslagets§1, nr. 5, at oplysningeme i RUT kan anvendes til danske myndigheders kontrol af. om virksomheder overholder lovgivningen, som finder anvendelse i fbrbindelse med udstationering.Som beskrevet ovenfor folger det afpersondatalovens§5. stk. 1, at personoplysninger skal behandles i overensstemmelse med god databehandlingsskik.Hen ligger ifolge lovens forarbejder, at behandlingen skal vere rimelig oglovlig.Efler Datatilsynets opfattelse falger det af kravet om god databehandlingsskik. at en dataansvarlig aktuelt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ikke maudlevere personoplysninger til en modtager, hvis denne ud fra det foreliggende ikke er berettiget til at behandle oplysningerne.
Datatilsynet forudsetter i sin praksis, at myndigheder i forbindelse med sammenstilling og samkoring i kontrolajemed har et kiart og utvetydigt retsgrundlag at arbejde pA. og at de personer. der berores afkontrolordningen, skal haveforudgAende information orn kontrolordningen,jf. persondatalovens§5. stk. Iom god databehandlingsskik.Mulighedeme for at foretage sammenstilling og samkøringikontroløjemed iden offentlige furvaitning svarer sAledes lii den praksis,sam varg1dende furpersondatalovens ikrafttrden. ogsorn erkommet til udtryk veden tilkendegivelse fra flertallet i Retsudvalget I betnkning af 16. maj 1991 over forsiagtil by om ndring af born offentlige myndigheders registre (1. 50).Det er her forudsat, at myndighedeme I forbindelse med samkoring i kontrolojemed bar et klart og utvetydigt retsgrundlag at arbejde pA, og at myndighedemekunlader kontrolordningen tage sigte pA fremtidige forhold. medmindresrIige forhold gor sig gldende. Flertallet lagde vgt pA. at de borgere, somberores af en kontrolordning. I aim indelighed gores opmerksorn pA myndighedemes adgang til at foretage samkøring I kontroløjemed, inden kontrolleniwerksarttes, og at samkoringen sA vidt muligt kun finder sted, hvis de personcr. der omfattes af kontrollen,harfact meddelelse orn kontrobordningen,in-den de afgiver oplvsninger til mvndigheden.Erhvervs og Seiskabsstyrelsen vii sAledes inden for rammeme afpersondataloven kunne videretive oplysninger fra RUT til andre myndigheder tilbrug
7
l’ir sainkoi ini kontrolojenied. hvis denm)dtuecndtmnd!eh(doptylderbetinelserne fl.r at kunne sammenstiHeo sainkore personopl\ sninger I kon—trolojerned.Denrnodtagendernndighed skal have et kiart og utvetydigt retsgrundlag. sorn gi\erlovhjeinmeltil at ioreta2esammenstillingellerarnko—ri ne I kontrolojemed.Datatils’net forudstteri den f’orbindelse. i clot omfang oplysningerne iRUTskal anvendesiiisammenstilling og samkoringI kontrolojemed. at der i tbr—bindelse med den registreredesafgielse at’oplysninger til Erhvervs- ogSdskabsstyrelsen gives specifik meddelelse til den registrerede om. hvilkesamkoringer. derkanske.
Sammenstifling og samkoringikontrolojemed lbrudstter ends idere. at behandlingen anmeides til Datatilsynet,jf.§43-44. sarnt at tilsy nets udtaleiseindhentes. lorinden hehandlingen ivrksnes, j1.§45.stk.I.nr.4.7. Datatilsnett’orudstter. at adgangen tH RUT rilretteiggesioverensstemmelsemedpersondatalovens§ 5og§41. stk. 3. sarnt principperneIsikkerhedsbekendtenrcIsen.3A15.stk.I.folger sorn ovenfor beskrevet. atoplysninger skaLbehandlesioverensstemmelse med god datahehandlingsskik. Det vii sige, at behandlingen skal re rimelig og iovlig.Itori ligger navnlig. at den dataansvariigenoje skaloerholde reglerneilo en. saveliand sorn hogstav. ogikke maIbr—soge at omgã reglerne.Dcif’olgcr ends iderealpersondatalo ens§41. stk. 3. at den dataans’arligeskaltrft de fbmodne tekn isLe og orgamsaloriske sikkerhedsforanstaltningermod, atop1sningerhndeIigt eller ulovligt tilintetgores. lbrtabesellerforringes,sarntmod. at de kommer til uvedkornmencles kendskab. mishruges eller iO\rithehandlesIstrid med lo en.Enudmontningafprincippeti§41.stk. 3.orbLa. sketi sikkerhedsbekendtgorelsens§H.stk.I. h.orai Ibiger. at kLrnde personer.sornautoriseresberth.ma hae adeaneiii dopersonopR sninger. der hehandles. .\t H. .tk. 2. lbl—ger ends idere. at der kim ma autoriseres peroner. der or beskftiget med deformal.Inortil personopl sningerne behandles. Dc enkelte brugere ma ikkeuutoriseres til an endelser. som de ikke bar hehov fbi.Dci er Datatilsvnets epfhttelse, at en generel adgang [or offentlige myndighedertil oplvsningerne i RUT or meget vidtgâende og il re anske1ig attorene med persoridatalo ens§ 5og do generelle kra\ orn datasikkerhed Ilo\ ens§41 sik. S. Som hl.a. or udmontet I sikkerhedshekendtgorelsens II§.
Justitsministcriets bekendtgoreise or. 528 af 15. juni2000.som ndret ved bekendtgoretseor. 201 af 22. marts 2001, om sikkerhedsforanstalzninger 01 beskyttetse afpersonoplysninger.som behandles fordenoffentlige forvaitning.
8
Datatilsynet finder sáiedes. at der i rnedfor afpersondataIoven skal ske begrarnsninger I adgangen til RUT. Ved tiIretteIggeIsen afadgangsrettighederne bør serIigt opgavemassige hensyn indgà.8. Det fremgár af lovforslaget. at der gives bemyndigeise til save! Beskefligelsesministeren som til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen til at fastsatte yderligere regler. Datatilsynet ska! for god orden skyid bemrke. at ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkukerer ci 1cr 1 ignende generelle retsforskrifter, derhar betydning for beskyttelsen afprivatlivet i forbindelse med hehandling afoplysninger, skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet,jf.persondatalovens§57.Kopi afdette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling.Med venlig hilsen
Jakob LundsagerCheficonsulent
Bilag:
Kopi afbrev af 13. november2007,Datatilsynetsj.nr. 2007-112-0055. tji Beskftigeisesm inisteriet,Kopi af brev af 18. december 2006, Datatilsynets j.nr.2006-11 20345. tilErhvervs-og Selskabsstyrelsen.KopiafArtikel29-gruppens arbejdsdokument af 12, december2003.
Til:Cc:Fra:Emne:Sendt:
JAIC (pjaicenter�bm.dk)Marie-Louise Lindelov (DEP) ([email protected]), Soren Gaard ([email protected])Asger Riddert-iaugen EVM [[email protected]]SV: Ekstern hering Iovforslag om ndring af by om udstationering af lønmodtagere05-03-2013 15:33:47--
Kre BeskftigebsesministerieErhvervs- og Vkstministeriet har ingen bemrkninger tib bovforslaget om ndringa f by om udstationering afIonmodtagere.MvhAsger Breindahl RidderhaugenEraw*Rvs-oVrMTAsger Breindahi RidderhaugenFuldmgtig0mrde 1 Vkst og KonkurrenceSlotsholmsgade 10-12DK-1216 København Kew.evmdkasrlt8evmdkTIf.33 92 33 50Tif. dir.33 92 30 12
Fra: Postenheden {mailto:[email protected]Sendt: 20. februar 2013 16:1211: [email protected]; Akademikernes Centralorganisation (AC); Finanssektorens Arbejdsgiverforening;Landsorganisationen i Danmark LO; Finansministeriet FM; Skatteministeriet; Justitsministeriet; Advokatrâdet; BusinessDanmark; Centraborganisationernes FIIesudvaIg; Dansk Arbejdsgiverforening (DA); Danske Regioner; Den DanskeDommerforening; Foreningen af Pobitimestre Danmark; FTF Funktionrernes og Tjenestemndenes FbIesrâd; KTOKommunale Tjenestemnd09Overenskomstansatte; KL; Kristelig Arbejdsgiverforening KAF; Kristelig FagbevgeIseKRIFA; Datatibsynet; Erhvervsstyrelsen; Rigsadvokaten; Politidirektøren i København; Danske Advokater høringer; fifu@ff.dk; Lederne; 1 DEP Erhvervs-09Vkstministeriets officielle postkasseCc: Tanja Skov; Kirsten Weber OlsenEmne: Ekstern høring Iovforsbag om ndring af by om udstationering af benmodtagere (BM ID: 403606)--
Med venlig hilsenSagsstyringsenheden
T
8eskftigelsesminmterietVed Stranden 8- 1051 København KTIf. ¶45 7220 5000Fax: ¶45 3314 3108Sikker e-mail: bmbm.dkHjmmesdeNbm dk
The Ministry of EmploymentVed Stranden 8- 1051 Kabenhavn KHf.: +45 7220 5000Fax: +4533143108Secure e-mail: bm7Lbm.dkWbst.ibm dk
Til:Cc:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
JAIC (pjaicenterbmdk)Mette Stolpe Nielsen ([email protected]), Lea Foverskov ([email protected]), Use Trolle([email protected])Mette Rasmine Wigger Albrechtsen (ERST) [[email protected]]Erhvervsstyrelsen høringssvar vedr. lovforslag om ndring af by om udstationering af lønmodtagereO1-O3-2O13 14:16:39Erhvervsstyrebsens høringssvar vedr. forsbag tib by om ndring af by om udstationering af bønmodtagere.doc;
Se vedhftet fib for Erhvervsstyrebsens heringssvar.Med venhig hibsen
Mette R. W. AlbrechtsenStud .jur.ERHVERVSSTYRELSENDirektionssekretarietet Team JuraDahierups PakhusLangelinie Allé 172100 København 0Telefon nr: +45 3546 6362www.erstdk-
Direkte tlf: +45 35466362Email: [email protected]
ERHvERvSSTYR ELS ENErhvervsstyrelsen blev etableret den 1. januar 2012.Vores opgaver blev tidligere varetagef af Erhvervs-00Selskabssfyrelsen,Erhvervs-og Byggestyrelsen og IT- og Telestyrelsen, Vi er en del afErhvervs- og Vksfministeriet,
AKT 411865
--
BILAG 2
-
[Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr, forsiag tit by om ndring af by om udstationeri,.1.
-
ERHVERVSSTYRELSEN
1. marts 2013Sagsnr.: 13/00494/metalb-erst
Erhvervsstyrelsens horingssvar vedrorende forsiag til by om ten-dring af born udstationering afbonmodtagere
ERKVERVSSTYRELSEN
Dahierups PakhusLangelineAllé 172100 Kebenhavn 0
Erhvervsstyrelsenharfra BeskftigeIsesrninisteriet thet bovforslag omendring af by om udstationering af bonmodtagere i horing.Erhvervsstyrelsens afdeling Erhvervsservice bar folgende bema3rkningertil ovenstáende boring:Til de almindelige beimcrkningers punkt 1 om indledning og bag
TfFaxCVR-nr.
3529 10003546600110 1508 17
[email protected]www.erstdk
grund bemarkes:Det er i afsnittet anfort, at der skal udvikles en webservice, der sikrer realtidsdata. sâ kontrolmyndighederne altid bar adgang til opdaterede data.Erhvervsstyrelsen henstiller, at “blandt andet” indsttes i teksten. säledesat det anfores “Udvikling af en webservice, der sikrer realtidsdata. sâblandt andet kontrolmyndighederne altidharadgang til opdaterede data”.Dewed sikres det, at private ogsâ kanraadgang til realtidsdata via web-service.Det bemrkes. at stningen “Gratis data i RUT” bor ndres til formuleringen i finansbovsaftalen. som er “RUT data frikobes”.Derudover bor det fterngã af afsnittet at ikrafttrdelsen. afde aftalte ndringer der krver it-tekniske amdringer af RUT. afventer indtil ndringerne af RUT er frdigudviklet.Til de almindelige bemrkningers punkt 2 om bovforslagetbernrkes:
Under afsnittet om lovforslagets elementer, er det angivet. at anmeldelsespligten udvides til at omfatte rnomsnummer. Det bor indsettes. atmornsnurnrneret skal anmeldes ved registrering I RUT. sáledes at det an-gives “Udvidelse af anrneldelsespligten krav om oplysning af momsnummer i hjemlandet ved registrering i RUT”.
hvervgiver tràdte I kraftpr.1. jarniar 2010 samtidig mcd. at det blevmuligt at anmelde oplysninger elektroniskiRUTviaetnvtonline system.
Til de almindelige bemrkningers punkt2.IJ. hernrkes:Det fremgàr af afsnittet.at pligtenforenkeltmandsvirksomheder og
-“7
Det bernrkes. at det forst var muiigt at foretage anmeldelser via det nyconline system pr. l.januar 2011. Datoen bor derfor ndres til den l.januar 2011.Til de almindelige bemcrkningers punkt2.2.2. bemerkes: Erhvervsstyrelsen foreslàr, at “blandt andef indsattes, sá det anfores, athar tilformal at sikre realtidsdata til brug for blandt andet myndighedernes effektive kontrol.” Derved sikres det. at ogsá private, herunder fagbevge1-sen, kan fä adgang til realtidsdata.•...
TiI de almindelig bemarkningers punkt2.3.2.bemarkes:Stningen “Dette indebarer i fald tjenesteydelsen leveres pa flere forskellige arbejdssteder oplysninger om, hvornär arbejdet foregär pa detenkelte arbejdssted” foreslAs udbygget, sâledes at det ikke kan vere tvivlom, hvad der ma offentliggores. Det foreslás. at setningen formuleres sãledes: “Offentliggorelse af arbejdsperiodens varighed ge1der sável offentliggørelse af varighed for den enkelte tjenesteydelse sorn offentliggorelseaf varighed for tjenesteydelsen pa det enkelte arbejdssted.
Til§1,nr. 2Ibemarkningernetil lovforslagetsenkelte bestemmelser, bemarkes:Der skal indsettes et “s”. sàledes “ndre” rettes til “arndres”Til§2 ibemarkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser,bernerkes:Det bor indscttes, at registreringen foretages i RUT, s1edes at det angiyes “først kan gives i forhold til de anmeldelse, der registreres i RUT efter lovens ikrafttreden den l.juli 2013.”
ErhvervsstyrelsenTeam Effektiv Regulering(TER tidligere CKR) harendvidere folgende bemarkninger for sà vidt angar de administrativekonsekvenser:-
Med lovforslagets§7 a. stk. 1. nr. 7 og stk. 2. nr. 5 foretages der en udvidelse af anmeldelsespligten til RUT, sledes at anmeldelsespligten ogsáindbefatter krav om oplysaing af momsnummer i hjemlandet. Lovforslaget medforer dermed administrative byrder for virksomheder omfattet afkravet orn registrering i RUT. TER noterer sig, at det drejer sig om udenlandske virksomheders inforrnationsforpligtelser.TER gor endvidere opmrksom p. at lovforslaget ikke tidligere har vret sendt iii TER. Vi finder det derfor ikke hensigtsmssigt. at Beskeftigelsesministeriet angiver dette i bemrkningerne til lovforslaget.
FinnSørensen (MF)Ved Stranden 81081 Kebenhavn KT 72 20 50 01E bm@brndkwww.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
KreFinn25-02-2013
Takfor de suppierende bemrkninger til lovforslaget omndring afudstationeringsloven.Som svarpaditspørgsmálom, hvordan deti højeregrad sikres, at udenlandske virksoniheder anmeider oplysninger om arbejdsperiode og arbejdssted for levering af den enkelte tjenesteydelse,viiministeriet drøftemedErhvervsstyrelsen,som starfor driften og den tekniskeudvilcling afRUT,hvordan vikansikreenstørre forstAelse for reglerne hos deudenlandsketjenesteydelser.Tildinorientering er Iovforslaget sendti ekstern høring medhøringsfristd.5.marts 2013.
Sagsnr. 2013- 1205
0 1 RS. 2013
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
Til:Cc:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
JAIC ([email protected])[email protected]’ ([email protected]), Helle Ekmann Jensen (Sagsbehandler, JAC)Inge Ravn Hansen [IRH@itddkjITDs heringssvar vedr. udstationeringslovenO4O3-2O13 11:28:56lTD’s heringssvarvedr. udstationeringsloven O4O313docx;
God dagP vegne af Birthe Boisen, TD, sender jeg hermed lTD’s høringssvar vedr. udstationeringsloven.
Med venhg hilsenInge Ravn HansenKoordinator
lID-
lTD Brancheorganisation for den danske vejgodstransportLyren 1, DK-6330 Padborg
TIf. +45 7467 1233Dir.nr. +45 7367 4541
Mail Irhi11tcLdiSeneste nyheder-
wwwitd,dk
-
AKT 412521
--
BILAG 2
[ITDs høringssvar vedr. udstationeringsloven 040313]--1-
Brancheorganisaton for
den danske vejgodstransport
BeskftigelsesministerietVed Stranden 81061 Kobenhavn K
DK-6330P1dbOrg‘‘�7412
--45 345’ 4317
Internet: wwwJtddkttitddk
Sendt pr. mail til [email protected]
Deres ref.
Vor ref.: BBO/irh
Vort
j.
nr.:
Dato: 04.03.2013
Horing Forsiag til Lov om ndring af by om udstationeringaf Ionmodtagere(Mere oplysninger i RUT, ndring af fristen for at anmelde ndringer I RUT, hjemmel tiladministrative bodeforeIg mv)
lTD er brancheorganisation for den danske vejgodstransport med ca. 600medlemsvirksomheder,herunder flere storre medlemmer, der har datterseiskaberiudlandet, som benytter sig af regierneom kombineret trafik Rdets direktiv 92/106/EØF af7.december1992 (am indførelse af fllesregler for visse former for kombineret godstransport meHem medlemsstaterne) kaldet“kombidirektivet”. Transporter, som udføresIhenhold til kombidirektivet, er underkastet regierneom RegistreringafUdenlandske Tjenesteydere RUT.
lTD er meget betnkelig ved, at der sker en udvidelse af registreringspligten og adgangtiloplysningerIRUT, uden der har vret en behandling Justitsministeriet eller Folketinget af EU—afgørelse 577/10, hvori et tilsvarende registreringssystem for udlndinge Belgien blevunderkendt. Det erlTD’sopfattelse, at der, forinden der sker ndringer den nuvrendelovgivning omkring RUT, som minimum burde have vret en tilbundsgende og offentligtilgngehg analyse om, hvorvidt RUT det hele taget erIoverensstemmelse med EU-lovgivningen.lTD er genereit mod en registreringIRUT-systemet af de skaldte kombitransporter.;Vognmndene er tvungettilat foretage registreringen. Registreringen er besvrlig og koster$derfor mange administrative ressourcer.Sker registreringen ikke,ellersker det ikke korrekt,ser boden kr.10.000.Men registreringenefter det nuvrende systemmsiges at vre formlsiøsiforholdtil atsikre arbejdsvilkrene forudenlandske vognmnd/chaufforer. For det forste har Arbejdstilsynet oplyst over for ITD, atArbejdstilsynet, selv uden registrering, aitid har ret til at undersoge en udenlandsk registreret lastbilfor at kontrollere, am den lever op til Arbejdsmiijolovgivningenmm. Alle udeniandsk registreredelastbiler er allerede underkastet registreringsiandets arbejdsmiljoregler.Registreringen I RUT skal finde sted forud, for tjenesteydelsenpbegyndes, En kombitransport viimeget sjldent vre pianlagt flere dage frem. Dvs. at registrering i RUT vii i mere end 95% aftilfldene ske samme dag, sam transporten udføres. RUT—registreret opdateres p.t. en gang Idognet kI. 23.59. Dvs. at oplysningerneiRUT ikke kan brugestil det formal, de er beregnet. Det erderfar efter lTD’s opfattelse strid med EU’s proportionaiitetsprincip at krve, at en udenlandskvognrnandsvirksomhed afgiver disse oplysninger. Proportionalitetsprincippet er et af EU—rettens
2,
lTD
vigtigste principper. Det gider bde ved myndighedernesageren I enkeitsager og ved udstedelseaf genereile regler.Det bestr af tre enkeltstende, men tt sammenvvedekriterier:1. Et indgreb skal vre egnet til at opn et legitimt formI2. Det er det mindst indgribende biandt flere egnede3. Det gr ikke ingere end nodvendigt.lTD mener, at krav om registrering i RUT er strid medproportionaiitetsprincippet, da Iastbiier fordet første er underkastet deres nationale arbejdstiisyn,og for det andet at Arbejdstiisynet aileredehar ret tH at stoppe aile udeniandske iastbiler og undersøge disse. S er krav om registrering i RUTregistreret et krav, der gr meget ingere end nødvendigt og ikke et iegitimt.
Bemyndigelse af anden myndighed og administrativebødeforeIglTD er af den opfatteise, at der ikke bør deiegeres beføjeiser tii anden myndighed forbindeise medat kontrotlere, om der er sket anmeideise RUT-registreret. Det bør vre ressortmyndigheden, derhar denne beføjeise. lTD mener, at sfremt der skat givesadgang tii at give administrativebødeforeIg, s er det alene Arbejdstiisynet, der skalkunne udstede et sdant.Oplysning af momsnummerlTD har ingen bemrkninger til dette.Fristen for anmeldelse af ndringer nedsttes fra8til 3 dageDa der er tate cm udeniandske virksomheder og da bøden for ikke at overholde iovgivningen erhøj er det lTD’s opfattelse, at de nuvrende 8 dage forfrist tit ndringer skal bibehoides.
Offentlig adgang til flere oplysninger I RUTDer er ikke efter de gidende regier offentiig adgang tiloptysninger om dato for pbegyndeise ogafsiutning af tjenesteydeisen. Det indebrer ifaid tjenesteydeisen everes p fiere forskeiiigearbejdssteder at der skat afgives oplysninger om, hvornr arbejdet foregr p det enkeitearbejdssted. Det fremgr af tovforsiaget, at der nu skatgives adgang for aile til fiere opiysninger fraRUT-systemet, da dette bLa. vii give arbejdsmarkedetsparter mulighed for at sikre iøn- ogarbejdsviikr, nr udeniandske tjenesteydere midiertidigt leverer tjenesteydeiser i Danmark.
Arbejdsmarkedets parter har ikke officiei status ogskal respektere at biive ngtet adgang tii etsted, hvor der udføres en tjenesteydelse fra en udeniandsk tjenesteyder. Men der er i ovrigt ikke Iiovforsiaget bemrkninger tii, hvornr og hvordan arbejdsmarkedets parter skal agere i forhold tiidette regeist, der ogs er sat op af hensyn tii dem.
lTD er meget betnkehg ved, at private nu fr adgang tii at agerer paraiieit med offentiigemyndigheder, da der ikke I iovforsiaget er angivet, hvitke kompetencer/rettigheder der ertiiiagt deprivate organisationer. Der er ikke nogen mindsteion iDanmark, og udgangspunktet er derfor, atder ikke er et bestemt krav tii ionniveau. Vi er meget betnkeiige ved, at enbyskai give privateorganisationer en udvidet ret tii at hndhve egne aftaier over for udeforstende 3. part.lTD er ogs meget betnkeiigover for denoffentligeadgang til at f oplyst arbejdssteder/perioder. Skal arbejdssteder flere forskeilige arbejdssteder oplyses forbindelse med transport,
3
3.
lID
buyer det oplysninger, der er frit tilgngelige for konkurrenterne. Myndighederne kani og for siglige s godt krve, at hele kundekartoteket offentliggores hver dag i dagspressen.Oplysninger om en virksomheds kunder er en del af virksomhedens økonomiske grundlagnok detvigtigste inden for transport. lTD star uforstende over for dette brud med de forvaltningsmssigegrundprincipper om, at der den offentlige forvaltning er tavshedspligt, nr en virksomhed,enkeltpersoner, eller private selskaber eller foreninger har interesse i at beskytte oplysninger omderes personlige eller interne, herunder økonomiske, forhold.lTD er af den opfattelse, at man i udstationeringsloven aver en undtagelse fra deforvaltningsmssige principper i forhold til udenlandske virksomheder. Dette star lTDmegetuforstende overfor, da der er tale om diskrimination alene p baggrund af nationalitet.EU-retten har et forbud om diskriminering p baggrund af nationalitet. I henhold tilde foreslederegler i Udstationeringsloven er det alene udenlandske virksomheder, der skal oplyse,hvor dearbejder og hvor lnge de arbejder der. En dansk vognmandsvirksomhed eller en danskentreprenør er end ikke forpligtet til at give disse oplysninger til en offentlig myndighed,der hartavshedspligt. En udenlandsk virksomhed har derimod pligt til at give disse oplysninger,s de eroffentligt tilgngelige. Noget som konkurrenter bde danske og udenlandske villevre direktedumme ikke at benytte sig af.
økonomiske09administrative konsekvenser for erhvervslivetlTD mener, det ikke er korrekt, nr Besk&ftigelsesministeriet vurderer, at forslaget ingenokonomiske konsekvenser har for erhvervsvirksomhederne. lTD er af den opfattelse,at den frieadgang til virksomhedernes kundekartoteker kan f fundamental betydning for en virksomhed.Forholdet til EU-rettenlTD str som anført I indledningen uforstende over for, at EU-dom 577/10 hverkener nvnt ellerkommenteret i lovforslaget. At EU’s proportionaiitetsprincip ikke er blevet underkasteten prøvelse iJovforslaget. Og at EU’s forbud mod diskrimination p baggrund af nationalitet ikke ervurderet IIovforslaget.
Sfremt myndighederne har sporgsml til fremsendte, kan der rettes henvendelse tilundertegnede.
Med venlig hilsenlTD
Birthe Boisen