Forenkling af miljølovgivning og forenkling af administrationen af miljølovgivningen er sådan set noget, jeg har forsøgt at beskæftige mig med gennem en hel del år.
Jeg kan huske, at første gang, jeg tog det op, var, mens den nuværende kommissær, Connie Hedegaard, var miljøminister.
Jeg spurgte, om ikke det var en idé at gennemgå miljølovgivningen og administrationen af miljølovgivningen med henblik på at få et enklere system.
Jeg fik selvfølgelig det svar, at det var der ingen grund til, fordi det hele var nogenlunde, som det skulle være, og det var altså under en frihedsorienteret, afbureaukratiseringsorienteret regering.
Det har jeg så senere forsøgt at følge op på flere gange, og der er selvfølgelig det problem i det, at når man foreslår en regel ændret eller en bureaukratisk instans fjernet, så viser det sig ganske ofte, at der var gode grunde til at indføre reglerne og indføre den her kontrol.
Så det er jo ikke altid, at den gode idé er god nok.
Derfor vil jeg så bare grundlæggende sige, at jeg sådan set er glad for, at vi i dag kan behandle et lovforslag, som på en række relativt små områder – bevares – reducerer omfanget af bureaukrati og kontrol i Danmark, og det synes jeg sådan set er positivt.
Selvfølgelig kan jeg have den samme skepsis, som enkelte af høringssvarene giver udtryk for.
Når KL og finansministeren er enige om, at der her kan spares 7,7 mio.
kr., så kan man godt indimellem få indtryk af, at det måske mere er tænk på et tal end en reel analyse af, hvad der kan spares.
Men det har man dog ikke desto mindre været enige om man godt kunne, og så kan man jo da i hvert fald i udgangspunktet bruge de penge bedre på noget andet og vel få mere miljø for pengene.
Jeg vil sige, at jeg sådan set i lighed med flere andre ordførere er opmærksom på den diskussion, der er omkring et kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling.
Det er værd at sige, at der jo ikke lægges op til, at man ikke skal have noget kvalitetsstyringssystem.
Jeg går da ud fra, at alle kommuner fortsat vil have det.
Alle de kommuner, der er bekymret for, hvad der vil ske, hvis den statslige tvang for, hvordan det skal indrettes, bliver afskaffet, har jeg måske lidt svært ved at forstå, for disse kommuner kan jo bare beholde det system, der eksisterer i dag.
Jeg går da også ud fra, at kommunerne er i stand til selv at sikre, at der sker en udveksling af erfaringer, benchmarking, som det vist nok nu om dage hedder, når man sammenligner de bedst mulige resultater og prøver at blive bedre alle sammen, og der er jo ingenting, der forhindrer kommunerne i at blive ved med det.
Så jeg synes sådan set, at det må siges at være et ikke sådan overvældende modigt og dristigt og i hvert fald slet ikke et
dum
dristigt forslag at lægge op til, at det overlader man til kommunerne selv at administrere.
Jeg er til gengæld helt opmærksom på, at vi selvfølgelig skal behandle det her ordentligt i udvalgsarbejdet og stille alle de relevante spørgsmål til ministeren, og jeg skal nok med stor omhu arbejde for, at der – særlig i forhold til det her lovforslag – bliver rigtig, rigtig god tid til at stille alle spørgsmål, men det ændrer jo ikke noget ved, at jeg har den grundopfattelse, at der sikkert også findes nogle svar på det, som går ud på, at det her ikke behøver at betyde forringelser, måske betyder det endda forbedringer.
Forbedringer skal forstås på den måde, at man ved at bruge mindre tid på formelle regler for, hvordan ting skal organiseres, kan bruge pengene mere fornuftigt og mere rigtigt og mere hensigtsmæssigt, og i alle kommuner er man da i den lykkelige situation, at man har haft et kvalitetssikringssystem nu i nogle år, som man så forhåbentlig kan holde fast på.
Jeg har da selvfølgelig også bemærket, at ikke bare Landbrug & Fødevarer og nogle enkelte kommuner, men også Danmarks Naturfredningsforening, er bekymret, og jeg vil også sige, at jeg da også tror, det bliver en af de ting, som vi kommer til at følge i de kommende år, altså hvordan udviklingen i den kommunale administration på det her område bliver, for selvfølgelig hele tiden at være opmærksom på, om der er behov for at gribe ind.
Så håber jeg bare på, at denne indgriben, vi i givet fald får brug for, kan målrettes de kommuner, hvor der er problemer, snarere end at blive et generelt regelsæt, som er unødigt bureaukratisk.
Så selv om det ikke er store ting, der ligger i det her lovforslag, kan jeg i hvert fald sige, at vi fra Enhedslistens side er positive.