Jeg vil gerne starte med at takke for den positive modtagelse af forslaget.
Jeg synes, at der hele vejen rundt, måske bortset fra en enkelt, nemlig hr.
Ole Birk Olesen, var en forståelse for, at der er behov for at skabe mere gennemskuelighed, mere gennemsigtighed, også med baggrund i de mange historier, vi har set i dagspressen, om almindelige mennesker, der er kommet op at hænge på alt for dygtige developere, forkert rådgivning og uigennemsigtige regnskaber.
Så på den måde betragter jeg både Venstres, Konservatives og Dansk Folkepartis indlæg sådan, at her er der behov for at vi får kigget på det.
Lovforslaget bygger jo grundlæggende på den swaprapport, som vi fra mit ministerium offentliggjorde i august 2012.
Baggrunden for rapporten var at afdække, om der lovgivningsmæssigt skulle sættes ind over for risikable låneprodukter som swaplån.
Men det viste sig, og det er jo en meget vigtig konklusion her, at swaplån alene ikke udgør et problem for de foreninger, der er kommet ud i økonomisk uføre.
Der er rigtig, rigtig mange andre elementer, der har indflydelse på andelsboligforeningernes økonomi, og det er vigtigt, at foreningerne selv og de potentielle købere af andelsboligforeninger kender den økonomiske situation i foreningen.
Jeg har derfor med det her lovforslag taget et skridt for at øge gennemsigtigheden, øge gennemskueligheden og med et helt særligt fokus på økonomien, for det er det, der er afgørende, når man køber en andelsbolig.
Skal jeg også understrege, at jeg ikke har hørt nogen anfægte, at vi faktisk skal have andelsboliger?
Det er et vigtigt og et godt alternativ til ejerboligformerne, men også til at leje.
Med de foreslåede krav, som vi vil stille til nøgleoplysningerne ved salg af andelsboliger, øger vi helt klart informationsniveauet på to planer.
Vi gør det for det første med hensyn til de økonomiske nøgletal, for det andet gør vi det i forhold til ejendommens vedligeholdelsesstand.
Og det er ret vigtigt, at vi sikrer informationsniveauet internt i foreningerne, for jeg tror, der har siddet nogle helt almindelige mennesker i andelsboligforeningens bestyrelse, og nogle af dem er måske, sagt med sådan et lidt bramfrit sprog, taget med bukserne nede af smarte udviklere, smarte bankfolk og smarte developere.
Samtidig sikrer vi også køberen et fuldt oplyst grundlag for sit boligkøb.
Jeg ved ikke, hvor mange der så den udsendelse, der var i fjernsynet, med en ung pige, som sådan blev tilstillet fem forskellige andelsboliger.
Hun syntes egentlig, at de hver for sig så rigtig gode ud.
Da man så fra Pengemagasinets side – eller hvad det nu var – i fjernsynet gik tæt på, viste det sig, at alle fem faktisk rummede nogle store bekymringer i forhold til den økonomiske situation.
Det var fuldstændig umuligt at gennemskue, fordi man skal ind og have fat i de sidste 2 års generalforsamlingsreferater for at finde ud af, hvad der er hæftelse for og ikke hæftelse for.
Det er jo det, der nu kommer til at fremgå på side 1, når man køber en andelsbolig.
Og jeg kan også sige, som det fremgår af høringssvarene, at vi selvfølgelig har haft kontakt til realkreditinstitutterne og de finansielle institutioner, der er villige til at levere nøgleoplysningerne.
Jeg tror, det er helt afgørende, at nøgleoplysningerne fastsættes i en bekendtgørelse.
Så kan jeg høre, at der er lidt udfordringer – det er der jo altid, når man er opposition; jeg kender det selv efter 10 år i opposition – ved at give for mange bemyndigelser til ministeren, og jeg tror, at vi gennem udvalgsarbejdet her kan afklare en lang række af de her ting.
Jeg glæder mig til, at vi på den måde kan komme tættere på.
Men det er klart, at det har været svært at forhandle det hele på plads omkring nøgleoplysninger, inden loven er vedtaget.
Det synes jeg at man skal have med i respekt for det, men jeg synes faktisk, at det er rigtig godt at få udformet noget, hvor både køberne og sælgerne, altså bestyrelserne, og så de finansielle institutioner er med.
Arbejdet er skudt i gang, vi har så småt indledt diskussionerne med interessenterne på området, og alle – det vil jeg gerne understrege – både Andelsboligforeningen Samvirke, købere og sælgere, banker og realkreditinstitutter, er enige om, at der skal arbejdes for en øget gennemsigtighed, for de få tilfælde, vi har set med andelsboligforeninger, der er kommet galt af sted, har faktisk været med til at skævvride billedet af hele andelssektoren.
Derfor er det helt afgørende, at vi får skabt den her gennemsigtighed, og jeg har en klar forventning om, at vi sammen med de forskellige interessenter finder nogle gode løsninger.
Jeg svarer gerne på spørgsmål, således at vi uddyber den del af det.
I de senere år har der desværre vist sig en række eksempler på meget uheldige værdifastsættelser i forbindelse med stiftelser af andelsboligforeninger.
Mange af de nye andelshavere er blevet præsenteret for alt for optimistiske budgetter baseret på uholdbare vurderinger.
Når den økonomiske virkelighed efter stiftelsen har banket på døren, er andelshaverne altså kommet i klemme, og det er den trafik, vi skal have sat en stopper for.
Det synes jeg vi gør ved at indføre en karensperiode.
Jeg kunne forstå, at der var et par af ordførerne, som var betænkelige ved den, og nogle spurgte også til, hvorfor vi går fra 3 til 2 år.
I første omgang havde vi efter drøftelser med en række interessenter fastsat det til 3 år, men i høringssvarene – og det er der, hvor man som minister og som regering altid skal lytte – siger man, at det her kan risikere at blokere lidt for, at vi kan komme i gang med de nødvendige vedligeholdelsesarbejder.
Samtidig med det synes jeg at vi har brug for efter stiftelse af en andelsboligforening at sikre, at man i de første 2 år ikke får alle mulige valuarvurderinger.
Vi har set eksempler her i København på, at en, der foretog en valuarvurdering, samtidig med at vedkommende var developer, var administrator af en stor andelsboligforening.
Så her var alle mulige skævdelinger og interesser blandet sammen, og det skal vi selvfølgelig forhindre.
Og jeg tror ikke, at vi forhindrer nogen i at lave de nødvendige forbedringsarbejder og komme i gang.
Man skal huske, at det her jo ikke gælder generelt.
Det gælder ved nystiftelse af en andelsboligforening, uanset om vi snakker om en ny, der bliver bygget, eller en stiftelse, hvor nogle, der har været lejere, så går over til at blive ejere som andelshavere.
Så jeg synes faktisk, forslaget kommer hele vejen rundt og giver en gennemsigtighed.
Lad mig så sige til De Konservatives ordfører, at der var brug for, at vi gentænkte hele andelsboligområdet.
Jeg tror, det er rigtig, rigtig vigtigt, at vi nu får sat fokus på gennemskueligheden af de økonomiske nøgletal, sådan at dem, der køber en andelsbolig, er sikre på, hvad det er, de køber.
De kan gennemskue, hvad det er for en vedligeholdelsesstand, ejendommen er i, og de kan gennemskue, om der er ydet offentlig støtte.
Og de har sikkerhed for, at de ikke bliver udnyttet af smarte developere det første par år.
Men som sagt, tak for modtagelsen.
Vi vil bestræbe os på at svare så godt som muligt, og er det nødvendigt, vil vi selvfølgelig også gerne indbyde til et opklarende møde, gerne en teknisk gennemgang af, hvad der ligger.
Jeg synes også, man skal stille spørgsmålene, for jeg medgiver, at boligområdet, hvad det her angår, virkelig er teknisk, og der er meget, man skal se til.
Og så vil jeg kvittere for den høring, der er lavet i udvalget.
Jeg glæder mig til at komme til den og håber, at vi også her kan opklare nogle af spørgsmålene.