Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 189 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 189
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 18. juni 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg aftobaksvarer(Forbud mod salg af løs snus og lignende tobaksprodukter i Danmark)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. marts 2013 og var til 1.behandling den 4. april 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Sundheds- og Forebyggel-sesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 23. januar 2013 dette udkast til udvalget, jf. SUUalm. del – bilag 139. Den 20. marts 2013 sendte ministerenfor sundhed og forebyggelse de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, EL, LA og KF) indstillerlovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget noterer, at den danske tobaksvarelov alene forby-der markedsføring af snus i portionsbreve. V og KF tager tilefterretning, at regeringen ønsker at fastsætte et dansk for-bud mod salg af løs snus.V og KF konstaterer, at skiftende danske regeringer gen-nem mere end 20 år har haft den opfattelse og anvendt denfortolkning, at salg af løs snus i Danmark var i overensstem-melse med bestemmelserne i tobaksvaredirektivet.V og KF tager til efterretning, at Kommissionen med enåbningsskrivelse i juni 2012 har indledt en traktatkrænkel-sessag mod Danmark, idet det er Kommissionens opfattelse,at den danske retstilstand – som tillader markedsføring afløs snus – er i strid med tobaksvaredirektivet. I den forbin-delse konstaterer partierne, at regeringen i modstrid med 20års dansk fortolkning nu pludselig har fået en anden forstå-else af direktivets rækkevidde, for så vidt angår snus.V og KF kan ikke støtte et forbud mod salg af løs snus ogmener, at sagen bør prøves ved EU-Domstolen. SåfremtKommissionen vælger at indbringe sagen for EU-Domstolen– og Danmark måtte blive dømt – ønsker partierne naturlig-vis at bringe den danske retstilstand i overensstemmelsemed EU-retten.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, atbaggrunden for lovforslaget om forbud mod salg af snus iDanmark er, at Kommissionen med åbningsskrivelse af 21.juni 2012 indledte en traktatkrænkelsessag mod Danmark,fordi salg af løs snus er tilladt i Danmark. Kommissionenhar den 25. oktober 2012 sendt en begrundet udtalelse tilDanmark og det fremgår af lovforslagets bemærkninger at:»Europa-Kommissionen er af den opfattelse, at tobaksvare-direktivet forbyder salg af snus«.Samtidig er der en revision af tobaksvaredirektivet underudarbejdelse, og Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har iden forbindelse tidligere på året afgivet høringssvar. I Sund-heds- og Forebyggelsesudvalgets høringssvar til Europaud-valget fremgår følgende vedrørende forbud mod snus:»Et flertal af udvalget (V, DF, EL, LA og KL) finder, atdet gældende tobaksvaredirektiv fra 2001 ikke indeholder etforbud mod salg af al løs snus i Danmark. Disse partier fin-der, at salg af løs snus er lovligt i henhold til det gældendedirektiv, og bemærker, at der er tale om et traditionelt pro-dukt. På denne baggrund vil den foreslåede ændring være imodstrid med den hidtidige danske fortolkning af tobaksva-redirektivet.Flertallet kan ikke støtte et forbud mod markedsføring afsnus, uanset indpakning. Flertallet noterer endvidere, at snuser mindre sundhedsskadeligt end konventionelle cigaretterog ikke giver anledning til passiv rygning.
AX015241
2
Flertallet henviser i øvrigt til den svenske Riksdags udta-lelse til Kommissionen vedrørende dette spørgsmål«.Det nye tobaksdirektiv har også været til behandling iEuropaudvalget, som for nylig pålagde regeringen at arbejdefor samt lægge vægt på, at forbuddet mod snus fjernes fradirektivet. Danmark kan altså ende i den absurde situation,at Folketinget – efter Kommissionens ønske – vedtager etforbud mod snus, samtidig med at regeringen får forbuddetophævet og snus alligevel bliver tilladt i henhold til tobaks-varedirektivet.Dansk Folkeparti opfordrer derfor regeringen til dels attrække lovforslaget tilbage, indtil det det nye tobaksvaredi-rektiv foreligger, og dels at meddele Kommissionen, at Dan-mark ikke kan forholde sig til den påtænkte sag om overtræ-delse af direktivet, før det nye direktiv er færdigt. Først nårdet nye direktiv er vedtaget, bør denne drøftelse tages op.Dansk Folkeparti erkender, at regeringen helst vil forby-de alle tobaksprodukter, og at dette forslag blot er et skridt idenne retning. Dansk Folkeparti er således klar over, at re-geringspartierne gerne ser, at direktivet bliver så stramt sommuligt. Selv om regeringen ikke finder det problematisk, atder laves et direktiv, som giver Kommissionen nærmestuindskrænket magt til at stramme dette område, så ønskerDansk Folkeparti at holde denne kompetence i Danmark.Det er Dansk Folkepartis holdning, at det skal være Folke-tinget, der bestemmer, om danske borgere må bruge snus.Snus er absolut noget af det mindre farlige inden for tobaks-vareprodukter. Det er derfor helt absurd at gå så fanatisk ef-ter et forbud, når det måske giver mere mening at betragtesnus som et mindre farligt alternativ til rygning af tobak.Etmindretali udvalget (S, RV og SF) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelseuændret.Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer af udvalget finder, at Danmark børopfylde sine EU-retlige forpligtelser, og lovforslaget har til
formål at bringe den danske retstilstand i overensstemmelsemed EU-retten. Partierne lægger i den forbindelse også vægtpå at undgå, at Kommissionen, der har indledt en traktat-krænkelsessag mod Danmark, anlægger en retssag modDanmark ved EU-Domstolen.Partierne bemærker, at den danske retstilstand, der tilla-der salg af løs snus i Danmark, er i strid med tobaksvaredi-rektivet (2001/37/EF), fordi direktivets artikel 8 indeholderet forbud mod salg af snus uanset indpakning. Forbuddetmod salg af snus gælder alle EU-lande med undtagelse afSverige, der fik en undtagelse i forbindelse med sit medlem-skab af EU. Partierne bemærker endvidere, at det EU-retligeforbud mod markedsføring af visse typer af tobaksvarer, derindtages oralt, herunder enhver form for snus, blev indført i1992 med direktiv 92/41/EØF og er videreført uændret meddet gældende tobaksvaredirektiv fra 2001 (2001/37/EF).Partierne beklager, at skiftende regeringer siden 1992fejlagtigt har lagt til grund, at forbuddet mod markedsføringaf visse typer af tobaksvarer, der indtages oralt, ikke omfat-tede løs snus, men lægger ikke desto mindre vægt på, at dendanske retstilstand bringes i overensstemmelse med tobaks-varedirektivet, således at Danmark opfylder sine EU-retligeforpligtelser.Det er partiernes opfattelse, at den danske regering, hvisKommissionen vælger at indbringe sagen for EU-Domsto-len, ikke vil have andre muligheder end at tage bekræftendetil genmæle over for Kommissionens påstand. Der vil medandre ord blive tale om en ren »tilståelsessag«.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)fmd.Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 189Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget32. udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Revideret udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Korrespondance mellem ministeren og Folketingets formand om be-handlingen af lovforslaget6Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget7Kopi af KOM (2012) 0788 – spørgsmål 14, til ministeren for sundhedog forebyggelse, kopi til europaministeren8Udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 189Spm.nr.1TitelSpm. er taget tilbage