Kommunaludvalget 2012-13
L 188
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-06717Doknr.86887Dato23-04-2013
FolketingetsKommunaludvalg har d.9. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 3(L188) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Karina Adsbøl (DF).Spørgsmålnr. 3:”Vil ministeren redegøre for, om frikommuneforsøget legaliserer tvangsflytninger, ogom det er i overensstemmelse med loven om magtanvendelse?”Svar:Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Social- og Integrationsministeriet og Mini-steriet for By-, Bolig- og Landdistrikter oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til.Social- og Integrationsministeriet har oplyst følgende i forhold til forslagets § 27 e ved-rørende beboere i botilbud:”Den foreslåede bestemmelse i frikommunelovforslagets § 27 e indeholder hjemmeltil, at social- og integrationsministeren kan godkende frikommuneforsøg, hvorefterkommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at beboere i botilbud, jf. servicelovens§ 108, skal fraflytte botilbuddet i tilfælde, hvor de betingelser, der fremgår af bestem-melsen, er opfyldt, herunder at beboerens behov for pleje og støtte mv. efter service-loven ikke længere varetages mest hensigtsmæssigt i det nuværende botilbud.Den foreslåede bestemmelse i frikommunelovforslagets § 27 e omfatter ifølge lovfors-lagets § 2, stk. 3, alene borgere, der visiteres til et botilbud, jf. servicelovens § 108, ogderes ægtefæller, samlevere eller børn efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2013. Det-te indebærer, at retstilstanden med forslaget forbliver uændret for de personer, somhar ophold i botilbud i henhold til en afgørelse truffet før den 1. juli 2013.Det følger af § 4, stk. 1, sammenholdt med § 1, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 397af 25. maj 2009 om lejerrettigheder til beboere i visse botilbud efter serviceloven, atbeboeren ved anvisning af et botilbud, jf. servicelovens § 108, skal have udleveret etboligdokument om boligen af kommunalbestyrelsen. Boligdokumentet indeholder bl.a.oplysninger om beboerens rettigheder vedrørende boligen og ligner på den mådelejekontrakt.Ifølge § 27 e, stk. 4, i den foreslåede bestemmelse i frikommunelovforslaget, skal detfremgå af beboerens boligdokument, at frikommunen kan træffe afgørelse om fraflyt-ning. Dette vilkår skal i forbindelse med visitationen gøres klart over for borgeren ogvære fremhævet i boligdokumentet tillige med en beskrivelse af kriterier for, hvilkeelementer der indgår i vurderingen af, hvornår beboeren ikke længere har gavn aftilbuddet.
Der er således tale om en situation, der er bredere end reglerne i servicelovens kapitel24 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, som forbliveruændrede med den foreslåede bestemmelse i frikommuneforslagets § 27 e.”Ministeriet for By-, Bolig- og Landdistrikter har oplyst følgende i forhold til forslagets §29 c vedrørende lejere i almene plejeboliger:”Den foreslåede bestemmelse i frikommunelovforslagets § 29 c omhandler almeneplejeboliger, og den giver hjemmel til, at kommunen kan træffe afgørelse om, at enkonkret lejer ikke har behov for at bo i den pågældende bolig. Konsekvensen heraf er,at lejeforholdet siges op, og at lejeren må fraflytte.Kommunen kan træffe en sådan afgørelse, når lejerens behov for pleje og støtte ikkelængere varetages mest hensigtsmæssigt i den pågældende bolig, når en efterleven-de ægtefælle eller samlever ikke har behov for en plejebolig, og når en efterlevendeægtefælle eller samlever, som har behov for en plejebolig, bor i en bolig, der er egnettil to personer.Det forudsættes, at kommunen forsøger at motivere lejeren til at fraflytte boligen frivil-ligt. I det omfang, det ikke lykkes, vil det være nødvendigt med en opsigelse. Lejerenhar mulighed for at gøre indsigelse mod opsigelsen. Gør lejeren indsigelse, skal udle-jeren indbringe opsigelsen for boligretten, som herefter vurderer, om der er det for-nødne opsigelsesgrundlag.Forsøget kan i yderste konsekvens indebære flytning af en lejer mod lejerens vilje.Ordningen er imidlertid udformet på en sådan måde, at der tages en række hensyn tillejeren. Kommunen skal bl.a. anvise lejeren en anden og passende bolig og tilbyde atdække lejerens rimelige og dokumenterede flytteudgifter og udgifter til indretning afden anviste bolig. Hertil kommer, at opsigelsesvarslet er fastsat til 6 måneder mod desædvanlige 3 måneder.Den pågældende ordning finder endvidere kun anvendelse på lejeaftaler, som indgåsefter lovens ikrafttræden (den 1. juli 2013), ligesom det skal fremgå af lejeaftalen, atopsigelse kan ske efter de her omtalte regler.Endelig skal det understreges, at der er tale om en forsøgsordning, som udløber vedudgangen af 2015, og som kun kan anvendes af frikommunerne”.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2