Kommunaludvalget 2012-13
L 188 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 188
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den [16. ] maj 2013
3. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om frikommuner(Yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne)[af økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og indenrigsministeren har stillet 4 ændrings-forslag til lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udval-get har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. marts 2013 og var til 1.behandling den 5. april 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendteden 13. februar 2013 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm.del – bilag 45. Den 20. marts 2013 sendte økonomi- og in-denrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-om til udvalget, og den 27. marts 2013 sendte økonomi- ogindenrigsministeren et supplerende høringsnotat.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til økonomi- og inden-rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerVenstres medlemmer af udvalget mener, at forslaget omat give yderligere lovhjemmel til 27 forsøg i de ni udvalgtefrikommuner, som ikke kan imødekommes efter de nugæl-dende regler, er en god ide. Venstre har siden frikommune-forsøgets begyndelse været varme tilhængere af frikommu-ner, og derfor støtter vi også dette lovforslag.Lovforslaget giver hjemmel til en række nye forsøg i fri-kommunerne. V er kritiske over for enkelte af projekterne ilovforslaget, men ønsker på trods heraf at give alle projek-terne en chance for at bevise deres værd.V understreger, at det er vigtigt, at forsøget med frikom-munerne bliver så ambitiøst og ubureaukratisk som overho-vedet muligt. Med forsøget får forsøgskommunerne en unikmulighed for at gå nye veje, men de skal samtidigt ogsåvise, at de kan skabe nye løsninger, der kommer hele denkommunale sektor til gavn. V mener, at forsøget kan væremed til at øge kvaliteten af den offentlige sektor i Danmark.V opfordrer regeringen til hurtigst muligt at begynde ud-bredelsen af de forsøg, der beviseligt har en positiv effekt tillandes øvrige kommuner. V opfordrer dermed til, at man al-lerede nu bør plukke de lavthængende frugter og indføre desuccesrige tiltag, så de kan blive til gavn for borgerne i allelandets kommuner.Venstre støtter på denne baggrund forslaget.Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget kan ik-ke støtte lovforslaget i sin nuværende form, hvor et af fri-kommuneforsøgene lægger op til, at en kommunal sagsbe-handler kan indhente en borgers helbredsmæssige og andrefortrolige oplysninger hos en læge eller anden sundhedsper-son uden samtykke fra den pågældende borger. Det er ikkefordi, at KF er imod frikommuneforsøgene. Tværtimod. KFmener, at lovforslaget overordnet set er udmærket, og vistøtter tanken om og ideerne med frikommuneforsøg. Det erpositivt, at der er ni frikommuner, der her får lov til ativærksætte mange nye forsøg, hvor de bl.a. får lempet regler
DokumentIdJournalnummer
2
og vedtægter og afprøvet nye måder at gøre tingene på. Detgiver mening, det er der fornuft i, og det bakker KF op om.Det er godt, at man har modet til at tænke nyt og anderledesog gøre tingene lettere, enklere og billigere til gavn for bådekommune og borgere.Men KF kan ikke tilslutte sig et forsøg, der kan medførebrud på retssikkerheden for det enkelte menneske. Somblandt andre også Lægeforeningen har gjort opmærksom på,bryder man et grundlæggende princip ved ikke at indhenteborgerens samtykke, når borgerens fortrolige oplysningervideregives. Det mener KF er for vidtgående, det er vi imod,og derfor kan vi ikke støtte lovforslaget, ligesom vi ikke kanstøtte frikommuneforsøg, som forværrer konkurrencemulig-hederne for det private erhvervsliv over for det offentlige.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:1)Nr. 4-6udgår.[Dag- og efterlønsmodtageres mulighed for at udføre frivil-lige, ulønnede aktiviteter for offentlige virksomheder i kom-munalt regi, der udfører sociale tjenesteydelser, udgår]Aføkonomi- og indenrigsministeren,tiltrådt af <>:2)Inr. 7indsættes efter § 7 f som ny paragraf:»§ 7 g.Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffeafgørelse om at fravige §§ 19 og 20 i integrationsloven ogkapitel 1–3 i bekendtgørelse om udarbejdelse af en integrati-onskontrakt og om integrationsprogrammet efter integrati-onsloven således, at integrationskontrakten ikke skal udar-bejdes som et særskilt dokument, men i stedet kan indehol-des i én fælles plan.Stk. 2.Det indhold, der efter de fravegne bestemmelser istk. 1 skal indgå i integrationskontrakten, skal også indgå iden fælles plan. De øvrige bestemmelser om formkrav til in-tegrationskontrakten samt om kontraktens formål og opfølg-ning m.v. finder fortsat anvendelse.Stk. 3.Den fælles plan efter stk. 1 administreres og finan-sieres fuldt ud af frikommunen.«[Tilføjelse af ny forsøgshjemmel]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:3)Inr. 8udgår§ 9 e.
[Tilkøb af pasning ud over normal åbningstid i dagtilbud ud-går]4)Inr. 9udgår§ 11 c.[Kontant betaling skal fortsat være muligt i Borgerservice]5)Inr. 14udgår§ 27 a.[Ændringer vedrørende borgerstyret personlig assistance(BPA) udgår]Aføkonomi- og indenrigsministeren,tiltrådt af <>:6)I den undernr. 14foreslåede§ 27 a, stk. 3,ændres»der i dag er ansat direkte hos borgeren og af en nærtståen-de« til: »der hidtil har været ansat direkte af borgeren elleraf en nærtstående«.[Lovteknisk rettelse]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:7)Inr. 14udgår§ 27 b.[Digital sagsbehandling om midlertidige § 83-ydelser udgår]8)Inr. 14udgår§ 27 c.[Fravigelsesmulighed for visse af servicelovskrav ved op-stilling af udviklingsmål for behandling udgår]9)Inr. 14udgår§ 27 e.[Tvungen fraflytning fra botilbud udgår]Aføkonomi- og indenrigsministeren,tiltrådt af <>:10)I den undernr. 14foreslåede§ 27 eaffattesstk. 2, nr.7og8,således:»7) at kommunalbestyrelsen i frikommunen tilbyder at af-holde beboerens flytteudgifter, herunder udgifter til eteventuelt indskud, depositum og forudbetalt leje i boli-gen, flytning af møbler og en sådan indretning af boli-gen, at den svarer til indretningen i det fraflyttede botil-bud, og8) at flytningen til anden bolig, jf. nr. 5, ikke medførerøgede boligomkostninger for borgeren i boperioden, ogat udlejeren tilbagebetaler indskuddet med fradrag afforetagen modregning efter reglerne i kapitel 9 i lov omleje af almene boliger til kommunalbestyrelsen, ellerdepositum og forudbetalt leje med fradrag af foretagenmodregning for lejerens forpligtelser over for udlejer,herunder for eventuelle udgifter til det lejedes kontrakt-mæssige istandsættelse til frikommunen, når lejeforhol-det om den anviste bolig ophører.«[Lovteknisk rettelse]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:11)Inr. 15udgår§ 29 c.[Tvungen fraflytning fra almen plejebolig udgår]12)Inr. 15udgår§§ 29 dog29 f.[Obligatorisk digital selvbetjening udgår]
3
Aføkonomi- og indenrigsministeren,tiltrådt af <>:13)I den undernr. 16foreslåede§ 29 f, stk. 2, 1. pkt.,æn-dres »ansøgninger, anmeldelser, indberetninger mv.« til:»ansøgninger, meddelelser, anmeldelser, indberetningerm.v.«[Lovteknisk rettelse]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:14)Inr. 15udgår§ 29 e.[Mulig fritagelse for ligestillingsredegørelser udgår]Til § 215)Stk. 3og4udgår.[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1, 3-5, 7-9, 11, 12, 14 og 15Enhedslisten har følgende generelle bemærkninger tilændringsforslagene: Enhedslisten er tilhænger af kommmu-nalt selvstyre og af, at der kan foranstaltes forsøg i udvalgtekommuner. Men vi er modstandere af forsøg, der indskræn-ker borgernes retssikkerhed, og som sætter grundlæggendeprincipper for den fælles velfærd under pres. Derfor foreslårvi, at følgende forsøg udgår af lovforslaget, og vores stillingtil lovforslaget vil være betinget af, om disse ændringsfor-slag bliver vedtaget.Ad nr. 1Enhedslisten ønsker at sikre, at der ikke tillades et fri-kommuneforsøg, hvor dagpenge- og efterlønsmodtagere ud-fører frivilligt, ulønnet arbejde for virksomheder i kommu-nalt regi og dermed kan medvirke til at fortrænge ordinærtansatte. Det vil gå ud over faglighed og kvalitet. Det vil gåud over forsyningssikkerheden, idet de frivillige ikke kanpålægges opgaver, ikke må levere ydelser, som det offentli-ge kan visiteres til, og ikke kan erstatte det offentliges om-sorgsforpligtelser. Hvis det alligevel sker, at de frivilligeoverskrider disse grænser, så kan det stille dem i en ansvars-pådragende situation. Endelig vil forsøget understøtte denforkerte tendens, vi allerede ser, hvor kommunerne selv or-ganiserer egne »kommunefrivillige« i stedet for at samarbej-de med de frivilliges organisationer, så det frivillige arbejdesker efter klare retningslinjer og aftaler.Ad nr. 3Ændringsforslaget vil sikre, at der ikke tillades et frikom-muneforsøg, hvor en kommune kan tilbyde forældre at købepasning af deres børn ud over normal åbningstid i den enkel-te daginstitution. Det er en glidebane med forældre-tilkøbs-ydelser, som i sin yderste konsekvens betyder, at kun de, derhar råd, kan købe sig til sådanne tilkøbsydelser. Lovforsla-get åbner faktisk for en yderligere brugerbetaling på områ-det.
Ad nr. 4Ændringsforslaget vil sikre, at en kommunal borgerser-vice fortsat skal kunne tage imod kontant betaling fra enborger. Der skal dermed ikke tillades et frikommuneforsøg,som afskaffer kontantkasser i borgerservice og alene mulig-gør betaling med betalingskort/netbank. Der er mennesker,som ikke har adgang til betalingskort og netbank, da de ikkekan få en lønkonto. Lovforslaget pålægger ganske vist kom-munerne at oprette andre betalingsformer til disse borgere,men det er en ganske overflødig ekstra administration, fremfor blot at fortsætte som det er i dag. Lovforslaget sigerganske vist, at der ikke må påføres de pågældende »væsent-lige« meromkostninger. Enhedslisten mener det er helt uri-meligt, at denne gruppe borgere i det hele taget påføres mer-omkostninger som følge af forsøget.Ad nr. 5Ændringsforslaget vil sikre, at der ikke tillades et frikom-muneforsøg, der ændrer administrationen af borgerstyretpersonlig assistance (BPA), så en kommune har lov til atflytte arbejdsgiveransvaret fra borgeren til en forening ellerprivat virksomhed. Enhedslisten vil sikre, at borgere, somhar behov for at ansætte hjælpere, ikke skal opleve en ind-skrænkning i deres selvbestemmelsesret, men det er ikke de-sto mindre, hvad lovforslaget lægger op til. Endelig skal detbemærkes, at Social- og Integrationsministeriet overvejer enændring af reglerne på BPA-området. Også på den baggrundvirker det helt overflødigt at iværksætte forsøg på dette om-råde.Ad nr. 7Ændringsforslaget vil sikre, at der ikke tillades et frikom-muneforsøg, hvor borgerne tvinges til digitalt at ansøge ommidlertidige ydelser efter servicelovens § 83, og hvor med-delelse om afgørelsen til borgeren også sker digitalt. Der erf.eks. stadig op imod 400.000 borgere over 65 år, der aldrighar anvendt inernettet. Enhedslisten er principielt modstan-dere af at indføre obligatorisk digital selvbetjening. Vi fin-der endvidere, at de alternative løsninger, der ifølge lovfor-slaget skal gives til de borgere, der ikke kan benytte sig afobligatorisk digital selvbetjening, er overflødigt bureaukratiog ekstraomkostning, frem for at fortsætte med den nuvæ-rende ordning, hvor myndighederne kommunikerer skriftligtmed de pågældende borgere.Ad nr. 8Ændringsforslaget vil sikre, at der ikke tillades et frikom-muneforsøg, hvor en kommune kan undlade at oplyse bor-geren skriftligt om den hjælp samt eventuelt ændring af denhjælp, der er bevilget i forbindelse med afgørelser om hjælpefter § 83 og § 86 i lov om social service, og i stedet kannøjes med skriftligt at have beskrevet borgerens udviklings-mål, og hvordan disse nås. Det er til skade for borgerensretssikkerhed, at borgeren ikke får en skriftlig oplysning om,hvilken hjælp borgeren er berettiget til.Ad nr. 9 og 11Ændringsforslaget vil sikre, at en kommune ikke kantvinge borgere til at flytte fra en bolig, hvis deres behov æn-
4
drer sig, og en anden borger står på venteliste for at få tilbudom boligen. Det er indgribende og uværdigt at tvinge borge-re til at flytte fra en bolig, som de er glade for, fordi det ermere rentabelt for kommunen. Ændringsforslaget vil desu-den sikre, at en kommune ikke kan tvinge efterlevende æg-tefæller at flytte fra et botilbud/bolig, selv om de f.eks. harret til at overtage boligen.Ad nr. 12Ændringsforslaget vil sikre, at en kommune ikke kan ind-føre tvungen digital selvbetjening på udvalgte serviceområ-der, som f.eks. i forbindelse med at give oplysninger tilBygnings- og Boligregistret (BBR). Enhedslistens ændrings-forslag vil også sikre, at kommuner ikke kan indføre obliga-torisk digital selvbetjening hurtigere og på flere områder endi regeringens generelle indfasning af digitaliseringsstrategi-en. Enhedslisten er principielt imod obligatorisk digital selv-betjening. Vi finder endvidere, at de alternative løsninger,der ifølge lovforslaget skal gives til de borgere, der ikke kanbenytte sig af obligatorisk digital selvbetjening, er overflø-digt bureaukrati og ekstraomkostning, frem for at fortsættemed den nuværende ordning, hvor myndighederne kommu-nikerer skriftligt med de pågældende borgere.Ad nr. 14Ændringsforslaget vil sikre, at en kommune ikke kanundlade at udarbejde en ligestillingsredegørelse til Ministe-riet for Ligestilling og Kirke i 2013 og 2015, men i stedetkan indsende deres eventuelle egne redegørelser, statistikkerog lign. Det er vigtigt at fastholde fokus på ligestillingsom-rådet bl.a. med sammenlignelige redegørelser på tværs afkommunerne.Ad nr. 15Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-dringslovforslag nr. 9 og 11.Til nr. 2Efter gældende regler skal kommunalbestyrelsen inden 1måned efter at have overtaget ansvaret for en udlændingomfattet af integrationslovens integrationsprogram for flygt-ninge og familiesammenførte udlændinge udarbejde en inte-grationskontrakt. Kontrakten skal være skriftlig og skal un-derskrives af både udlændingen og kommunen Den skal ud-arbejdes på baggrund af en samlet vurdering af den enkelteudlændings situation og behov med henblik på, at udlændin-gen hurtigst muligt opnår ordinær beskæftigelse.Integrationskontrakten indeholder oplysninger om udlæn-dingens beskæftigelses- eller uddannelsesmål og fastlæggerindholdet af de aktiviteter, der skal sikre, at de opstilledemål opfyldes m.v.Det skal endvidere fremgå af kontrakten, hvilke sanktio-ner der efter lovgivningen gælder over for udlændingen,
hvis pågældende uden rimelig grund afviser at tage imod ar-bejde, eller hvis pågældende uden rimelig grund udebliverfra eller afviser en aktivitet fastsat i kontrakten.Det foreslås, at kommunalbestyrelsen i en frikommunekan beslutte, at integrationskontrakten ikke skal udarbejdessom et særskilt dokument, men i stedet kan indeholdes i énfælles plan. Forslaget går således alene ud på at ændre form-kravet for integrationskontrakten fra at skulle være en sær-skilt indgået kontrakt til i stedet at kunne indeholdes i énfælles plan. Alle øvrige bestemmelser om integrationskon-traktens indhold, formål, opfølgning og øvrige formkravm.v. skal fortsat opfyldes efter gældende regler.Ud over integrationskontrakten kan den fælles plan ogsåindeholde:– en jobplan– en uddannelsesplan inden for rammerne af vejlednings-loven og– en opfølgningsplan efter sygedagpengeloven, hvis detteer muligt som følge af en forsøgsbestemmelse herom imedfør af § 80 i sygedagpengeloven f.eks. som led i fri-kommuneforsøg.Som følge af § 4 i bekendtgørelse om frikommuneforsøgpå beskæftigelses- og sygedagpengeområdet vil en integrati-onskontrakt altid kunne kombineres med en jobplan ved ud-arbejdelse af én fælles plan.Kombineres integrationskontrakten og/eller jobplanenmed en uddannelsesplan i én fælles plan, skal uddannelses-planen udarbejdes inden for rammerne af vejledningsloven.For så vidt angår en eventuel kombination med en op-følgningsplan efter sygedagpengeloven, bemærkes det, atfrikommunerne har mulighed for at lave forsøg med udar-bejdelse af en opfølgningsplan i sygedagpengesager, jf. §§13 og 18 i den gældende bekendtgørelse om frikommunefor-søg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet. Den fællesplan skal i alle tilfælde administreres og finansieres fuldt udaf frikommunen.Det er endvidere en forudsætning for iværksættelse af etfrikommuneforsøg med én fælles plan, at der som udgangs-punkt ikke behandles følsomme personoplysninger, herun-der helbredsoplysninger, uden personens samtykke. Det erligeledes en forudsætning, at frikommunen selv finansiererog udvikler en it-løsning, og at it-løsningen bl.a. tager højdefor, at der fortsat skal indberettes data om den aktive indsatsi henhold til bekendtgørelse om det fælles datagrundlag ogstatistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen, herunderoplysninger om tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, selv om kommunen er undtaget fra kravet om pla-ner.Til nr. 6, 10 og 13Der er tale om lovtekniske rettelser.
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)fmd.Nadeem Farooq (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen (EL)
5
Erling Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)Sophie Løhde (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 188Bilagsnr.12345678TitelUdkast til tidsplan for behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministerenSupplerende høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministerenOversigt over forsøgsbestemmelserne, fra økonomi- og indenrigsmini-sterenTidsplan for behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 188Spm.nr.1TitelMFU spm., om ministrene vil redegøre for lovforslagets konsekvenserfor vilkårene for og udviklingen i landdistrikter og på øerne, til økono-mi- og indenrigsministeren og ministeren for by, bolig og landdistrik-ter, og ministrenes svar herpåMFU spm. om høringssvarene og bekymringerne fra handicaporgani-sationerne heriblandt Landsforeningen LEV, Danske Handicaporgani-sationer m.fl., til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerenssvar herpåMFU spm., om frikommuneforsøget legaliserer tvangsflytninger, ogom det er i overensstemmelse med loven om magtanvendelse, til øko-nomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan frikommuneforsøget omkring tvangsflytnin-ger af beboere i botilbud adskiller sig fra de muligheder, som kommu-nerne allerede har i dag via servicelovens § 129, til økonomi- og in-denrigsministeren, og ministerens svar herpåMFU spm., om lovforslagets § 27 e om flytning af borgere i botilbudlever op til grundlovens § 71, hvoraf det fremgår, at den personligefrihed er ukrænkelig, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministe-rens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt forslaget om flytning af borgere i botilbud eri strid med artikel 19, litra a, i FN´s Handicapkonvention, som flereorganisationer har påpeget, til økonomi- og indenrigsministeren, ogministerens svar herpå
2
3
4
5
6