Det lovforslag, som vi behandler nu, er et lovforslag, som Dansk Folkeparti har sympati for.
Vi synes, det er en god måde at organisere det statslige lodsvæsen på, at man udskiller det i en decideret statslig virksomhed med de rettigheder, pligter og muligheder, som det medfører efterfølgende.
For nogle år siden havde vi jo en ændring af lodsloven, som også medførte ændringer af, hvor der skulle være lodsninger og hvordan de skulle gennemføres.
Dengang var der en stor bekymring netop i forhold til det her med, at der de steder, hvor det var en overskudsforretning at gennemføre lodsning, jo var private udbydere, som gerne ville byde ind.
Men der var ikke så mange, der ville byde ind med lodsning de steder, hvor det var lovpligtigt, men hvor det ikke var en overskudsforretning at have beredskabet til rådighed.
Jeg synes, at vi nu, efter den tid, der er gået siden vi havde diskussionen her i Folketinget, hvor jeg også selv var ordfører, i hvert fald kan konstatere, at Danpilot, som det drejer sig om i det her tilfælde, og som er et statsligt lodsvæsen, i hvert fald har vist sig til fulde at leve op til de forventninger og de intentioner, der lå bag lovgivningen på daværende tidspunkt.
Vi kan jo også se på de regnskabstal, der ligger, at man faktisk har fået tallene vendt fra underskud til overskud, og at man har styr på driften i Danpilot.
Så i Dansk Folkeparti er vi egentlig positive over for det her lovforslag, og vi synes sådan set, at det er fornuftigt at tilrettelægge arbejdet på den her måde.
Vi har også tiltro til, at vi, netop ved at gøre det her i god tid, også vil sikre os, at vi står i en bedre situation på det her område, hvis det skulle ske, at konkurrencen inden for lodsvæsenets ressortområde bliver endnu mere intensiv.
Der er et sted, hvor jeg gerne vil rose erhvervsministeren.
Jeg synes, erhvervsministeren har fortjent det, og jeg tror egentlig også, hun trænger lidt til det med al den modgang, der har været, kan man sige.
Men jeg synes jo, det er dejligt, at erhvervsministeren slår bremsen lidt i, bl.a.
i svaret til det grønlandske selvstyre, som jo i deres høringssvar ligesom anmoder om at få en fast repræsentation i bestyrelsen i den her virksomhed.
Og det har vi i Dansk Folkeparti meget svært at se fornuften i, al den stund det er korrekt, at vi kan se frem til øget lodsning i Grønlandsområdet, fordi vi jo får flere og flere sejladser nordøst og nordvest om Grønland.
Men det er en anden diskussion; det anerkender jeg.
Men det betyder jo også bare, at når det er Danmark, der tilsyneladende skal betale gildet, så er det også Danmark, der skal have lov til at bestemme, hvem der skal sidde i bestyrelsen.
Så kan det godt være, at der er en fra Grønland, som kommer til at sidde i bestyrelsen, og det er jo en af dem, erhvervsministeren så vil udpege.
Det har vi stor respekt for, men det der med, at nogle automatisk skal have særstatus og have en fast plads i bestyrelsen, er i hvert fald ikke noget, som Dansk Folkeparti kan tilslutte sig.
Så vi er faktisk glade for de kommentarer, der er kommet til høringssvarene fra erhvervsministerens side – i øvrigt også med hensyn til bestyrelsessammensætningen.
På den baggrund kan Dansk Folkeparti anbefale lovforslaget til vedtagelse.