Kulturudvalget 2012-13
L 185
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
2. maj 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 15. april 2013, efter ønske fra Per Clausen (EL), stil-let mig følgende spørgsmål, nr. 8 (Lov nr. 185), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan lovforslaget harmonerer med grundlovens be-stemmelser om forbud mod singulær lovgivning?Svar:
Det antages, at der med spørgsmålet sigtes til, om lovforslaget rejser spørgsmål i for-hold til grundlovens § 3, der har følgende ordlyd:”§ 3. Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den ud-øvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene”Det er indgående drøftet i den statsretlige litteratur, om bestemmelsen i grundlovens §3 sætter grænser for, om der kan lovgives om enkeltpersoners konkrete retsforhold (så-kaldt singulær lovgivning), uden at den lovgivende magts udnyttelse af lovgivnings-kompetencen kommer i konflikt med den udøvende og den dømmende magts beføjelser.Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret(1954), side 307 ff., Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved Pe-ter Germer (1973), side 199 f., Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret, 3. udgave ved OleEspersen (1980), side 236 ff., Henrik Zahle, Dansk forfatningsret 1, Institutioner og re-gulering, 3. udgave (2001), side 246 ff., Jørgen Steen Sørensen i Danmarks RigesGrundlov med kommentarer (redigeret af Henrik Zahle), 2. udgave (2006), side 133 f.,Peter Germer, Statsforfatningsret, 5. udgave (2012), side 95 ff., og Jørgen Albæk Jenseni Dansk Statsret, 2012, side 134 f. Der kan i øvrigt også henvises til Justitsministerietsvejledning om lovkvalitet (juni 2005), side 38, som bl.a. indeholder en beskrivelse af deretspolitiske overvejelser, som singulær lovgivning kan give anledning til.Lovforslaget er efter Justitsministeriets opfattelse ikke udtryk for singulær lovgivning,da der er tale om en generel regulering, som vil gælde for alle radio- og tv-stationer. Det
Dok. nr. 1744005
Side 2
forhold, at lovforslaget – ifølge pkt. 1 i de almindelige bemærkninger – bl.a. skal ses ilyset af, at selskaberne ROJ TV A/S og Mesopotamia Broadcast A/S METV blev fundetskyldige i overtrædelse af straffelovens § 114 e om fremme af terrorvirksomhed ved Kø-benhavns Byrets dom af 10. januar 2012, samtidig med at selskaberne umiddelbartkunne fortsætte sin udsendelsesvirksomhed i henhold til radio- og fjernsynsloven, æn-drer ikke herved.Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af de specielle bemærkninger til lovfors-lagets § 2, at Radio- og tv-nævnet ved vurderingen af, om en radio- eller tv-station over-træder den nye regel, der agtes indsat i bekendtgørelse om programvirksomhed pågrundlag af registrering samt on demand-audiovisuel programvirksomhed, hvorefterprogrammerne ikke på nogen måde må fremme terrorisme, alene vil kunne lægge vægtpå indhold af programmer, som sendes efter denne nye regels ikrafttræden.
Marianne Jelved