Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 183 Bilag 6, L 183 A Bilag 6, L 183 B Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.L 183
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 7. maj 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven(Tempo 100-busser på motorvej og civile prøvesagkyndige i politiet)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.1 om deling af lovforslaget. Justitsministeren har stillet æn-dringsforslag nr. 2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 13. marts 2013 og var til 1.behandling den 19. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 1. februar2013 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 166.Den 13. marts 2013 sendte justitsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (S, RV, SF og SIU) indstiller lov-forslaget tilvedtagelse uændret.Hvis ændringsforslaget omdeling vedtages indstiller mindretallet det af ministeren stil-lede ændringsforslag og de under A og B nævnte lovforslagtilvedtagelse.Etandet mindretali udvalget (V, DF, LA og KF) vilstemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget ogfor det af ministeren stillede ændringsforslag. Mindretalletindstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedtagelse.Ettredje mindretali udvalget (EL) vil stemme for æn-dringsforslaget om deling af lovforslaget og for det af mini-steren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller detunder B nævnte forslag tilvedtagelseog det under A nævntelovforslag tilforkastelseved 3. behandling.Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod at forhøjefartgrænsen for tempo-100 busser til 100 km/t.Færdselsstyrelsen har tidligere – i 2009 – gjort opmærk-som på, at der ikke er sikkerhedsmæssigt belæg for at hævehastighedsgrænsen for busser til 100 km/t. Og der er ikkesket yderligere tekniske forbedringer af busserne siden2009, så hvad det er, der skulle have gjort, at fartgrænsen nuskal ændres, kan EL ikke få øje på.EL tror mere på, at det skyldes et pres fra branchen.Branchen er selvfølgelig ude på at tjene penge, og det kanda være et ædelt formål at flytte folk hurtigere. Men hvis detsker på bekostning af sikkerheden for den enkelte og forfærdselssikkerheden i det hele taget, så synes vi, at det erbetænkeligt. Her bør man ikke ligge under for branchen.Der er jo en grund til, at Danmark har haft den meget,meget fine udvikling i færdselssikkerheden, som vi har haft,og der er efter vores mening ingen grund til på det her områ-de at efterligne udlandet. Lad os holde fast i de gode erfarin-ger og lad os fortsætte den gode udvikling med det kraftigefald i antal døde og tilskadekomne i trafikken.EL er af den opfattelse, at det bør give anledning til efter-tanke, når man sammenligner standselængden for en bus(med mange passagerer om bord) med den standselængde,som et lastvognstog har. Hvis begge kører 80 km/t., som deter tilfældet i dag, er bussernes standselængde 19 pct. korte-re, men med 100 km/t. er bussernes standselængde pludselig23 pct. længere. Det burde give anledning til, at man stopperop. Vi ved jo, at fart spiller en stor rolle i forbindelse medfærdselsulykker, og det er jo i høj grad sådan noget somstandselængder, der gør sig gældende dér. Derfor synes vi,det er fornuftigt at holde standselængderne på det, de er, ogdet vil sige beholde de 80 km/t. også for busserne.EL bemærker også, at Færdselsstyrelsen i 2009 udtryk-ker, at antallet af hastighedskategorier på motorvejen har be-tydelig indvirkning på trafikafviklingen og i forlængelse he-
AX015059
2
raf selvfølgelig på trafiksikkerheden – en negativ indvirk-ning vel at mærke.Det er også det, politiet gør opmærksom på i deres hø-ringssvar, nemlig at man på den her måde vil få flere over-halinger, i og med at man får flere hastighedskategorier. Ogflere overhalinger er alt andet lige en forøget risiko for fare-situationer og uheld. Det synes vi ikke at der er nogen grundtil at udsætte trafikanter og buspassagerer for. Vi henholderos til politiets høringssvar, som udtrykker direkte færdsels-sikkerhedsmæssige betænkeligheder.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-talelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(V, DF, LA ogKF):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af færdselsloven. (Tempo100-busser på motorvej)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, og § 2.B.»Forslag til lov om ændring af færdselsloven. (Civileprøvesagkyndige i politiet)« omfattende § 1, nr. 3, og § 2.[Forslag om deling af lovforslaget]
Afjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:bÆndringsforslag til det under A nævnte forslagTil § 12)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 43, stk. 1,indsættes i2. pkt.efter »hastigheden«: »på motorvej«.[Præcisering af, at forøgelsen af den højst tilladte hastighedtil 100 km/t. alene gælder ved kørsel på motorvej]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget om deling af lovforslaget har til for-mål at udskille forslaget om, at tempo 100-busser får lov tilat køre med højere hastighed på motorvej, end det er tilladt idag, idet forslagsstillerne ikke kan støtte denne del af lovfor-slaget. Forslagsstillerne kan derimod støtte den anden del afregeringens lovforslag, hvor det foreslås at ændre færdsels-lovens § 66, stk. 2, så civile prøvesagkyndige i politiet lige-stilles med ledende køredommere i forsvaret, når det gælderspørgsmålet om fornyelse af en kørelærergodkendelse.Til nr. 2Med ændringsforslaget foreslås det præciseret udtrykke-ligt i lovteksten, at det kun er ved kørsel på motorvej, at debusser, der opfylder en række betingelser for indretning ogsikkerhed m.v. (såkaldte tempo 100-busser), kan køre medop til 100 km/t.Hvor hastighedsgrænsen på en motortrafikvej er fastsattil 90 km/t., er hastighedsgrænsen for busser, hvis tilladte to-talvægt overstiger 3.500 kg, fortsat 80 km/t.
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S)Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)fmd.Mette Boye (SF)Pernille Skipper (EL) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V)Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 183Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra justitsministeren1. udkast til betænkning