Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 183 Bilag 1, L 183 A Bilag 1, L 183 B Bilag 1
Offentligt
Civilafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. marts 2013FærdselskontoretStinne Andersen2012-801-0009704076
Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Tempo 100-busser på motorveje og civile
prøvesagkyndige i politiet)
I. Høringen
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighederog organisationer mv.:Advokatrådet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union,Dansk Køreskole Forening, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Transport ogLogistik (DTL), Danske Advokater, Danske Kørelæreres Landsforbund,Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Datatilsynet, Den DanskeDommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerombudsmanden,Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Of-fentlige Anklagere, Foreningen for Trafikofre, Foreningen Liv og Trafik,Frie Danske Lastbilvognmænd, Institut for Menneskerettigheder, Interna-tional Transport Danmark (ITD), KL (Kommunernes Landsforening), Kø-reprøvesagkyndiges Landsforening, Politiforbundet i Danmark, Retssik-kerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, samt-lige byretter, Vestre Landsret og Østre Landsret.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Advokatrådet, Dansk Erhverv, Dansk Kørelærer-Union, Dansk KøreskoleForening, Dansk Sidevognsklub, Dansk Transport og, Logistik (DTL),Danske Busvognmænd, Datatilsynet, DTU Transport, Fagligt Fælles For-bund (3F), Forbrugerombudsmanden, Forenede Danske MotorejereSlotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
(FDM), Frie Danske Lastbilvognmænd, Institut for Menneskerettigheder,International Transport Danmark (ITD), Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rå-det for Sikker Trafik, samtlige byretter, Vestre Landsret og Østre Landsret.Herudover har Autocamperrådet, Camping Branchen og Dansk CampingUnion sendt bemærkninger til lovforslaget.Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført medkursiv.II. Høringssvarene
1. Generelle bemærkninger
Advokatrådet, Dansk Køreskole Forening, Dansk Sidevogns Klub,
Danske Busvognmænd, Datatilsynet, DTU Transport, Forbrugerom-
budsmanden, Institut for Menneskerettigheder, Rigsadvokaten, samt-
lige byretter, Vestre Landsret
ogØstre Landsret
har ingen bemærknin-ger til lovforslaget.Rådet for Sikker Trafik
bemærker, at idet der i forslaget stilles høje sik-kerhedskrav til de busser, der kan opnå Tempo 100-godkendelse, har rådetikke bemærkninger til lovforslaget ud over at anbefale, at ordningen lø-bende følges og evalueres.Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik (DTL)
samtInternatio-
nal Transport Danmark (ITD)
tilslutter sig forslaget og stiller samtidigforslag om at ophæve færdselslovens § 43, stk. 2, hvorefter hastigheden forlastbiler, vogntog, busser mv. ikke må overstige 50 km i timen i tætterebebygget område, uanset at der er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse.Hastigheden for andre biler end busser og vogntog bør dog fortsat ikkeoverstige 70 km i timen på andre veje end motorveje.Dansk Camping Union
opfordrer til at fjerne reglen (i færdselslovens §43, stk. 3) om, at biler med påhængsvogn kun må køre 70 km i timen pålandevej. Reglen giver kødannelse og skaber farlige situationer, når de øv-rige trafikanter, der må køre 80 km i timen, mister tålmodigheden og for-søger at overhale.
2
Formålet med lovforslaget er under de foreslåede nærmere fastsatte betin-gelser at ændre hastighedsgrænsen for busser på motorvej til 100 km i ti-men, således som tilfældet er i de fleste lande i Europa.For så vidt angår de forslag til ændringer af hastighedsgrænser på andreveje end motorveje, der er fremkommet i forbindelse med høringen, harTransportministeriet anført, at f.eks. lastbiler har dårligere bremseevneend personbiler, hvilket taler imod en ophævelse af færdselslovens § 43,stk. 2. Transportministeriet har desuden anført, at landevejes indretningmed modkørende trafik, som ikke er adskilt med autoværn eller lignende,indebærer en særlig risiko for sammenstød, hvis et køretøj med påhængs-vogn f.eks. kommer i slingring, hvilket taler imod at ophæve færdselslo-vens § 43, stk. 3. Justitsministeriet finder i forlængelse heraf ikke, at der ergrundlag for at konstatere, at det samlet set vil være fornuftigt og færd-selssikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen for lastbiler,vogntog, busser mv. i tættere bebygget område og for biler med påhængs-vogn på landevej.2. Hastighedsgrænsen for campingvogne, autocampere og påhængs-
vogne på motorvej
Forenede Danske Motorejere (FDM)
finder, at campingvogne og trailereogså bør kunne godkendes til kørsel med 100 km i timen på motorvej. Er-faringer viser således, at flere forskellige hastighedsbegrænsninger øger ri-sikoen for trafikulykker. Hastighedsgrænsen for lastbiler på motorvej erogså 80 km i timen, men målinger viser, at lastbiler på motorvej kører medlige under 90 km i timen. Fastholdelse af en hastighedsgrænse på 80 km itimen for campingvogne kan derfor føre til uhensigtsmæssige trafiksituati-oner, ligesom en hastighedsgrænse på 100 km i timen for busser kan øgeantallet af såkaldte ”elefantoverhalinger”, som kan føre til farlige situatio-ner. Der er desuden gode erfaringer med Tempo 100-godkendelse af cam-pingvogne og trailere i f.eks. Tyskland.Camping Branchen
tilslutter sig dette synspunkt og peger på, at danskecampingvogne til syn i Danmark allerede i dag kan godkendes til Tempo100-kørsel i f.eks. Tyskland. Også autocampere bør – som i Tyskland –under nærmere betingelser kunne godkendes til Tempo 100-kørsel. Sik-kerheden med campingvogne og autocampere er øget markant de senereår, og der er så få uheld med denne type køretøjer i Danmark med person-skade til følge, at der ikke føres statistik over det.
3
Dansk Camping Union
er tilsvarende inde på, at nutidens campingvogneer udstyret med bl.a. stabilisatorer, antislingresystemer og fremragendeaksler, som samlet set betyder, at campingvogne i dag har et vejgreb og enstabilitet, der er fuldstændig uovertruffet. Intet tyder på, at campister er in-volveret i alvorlige færdselsulykker – heller ikke på tyske motorveje, hvordanske campister med Tempo 100-godkendelse i årevis lovligt har kunnetkøre 100 km i timen. Det kan let fremprovokere farlige trafiksituationer,når der differentieres i hastighederne.Autocamperrådet
finder, at autocampere skal kunne godkendes til Tempo100-kørsel. Blandt EU-landene er det kun Østrig og Danmark, som fast-holder en hastighedsgrænse på 80 km i timen for autocampere.Rigspolitiet
bemærker med henvisning til den yderligere differentiering afhastighedsgrænserne, at en forhøjelse af hastighedsgrænsen for busser påmotorvej til 100 km i timen vil kunne indebære færdselssikkerhedsmæssi-ge betænkeligheder. En forøgelse af antallet af forskellige hastighedsbe-grænsninger fra to (80 og 130 km i timen) til tre (80, 100 og 130 km i ti-men) på motorvej vil således kunne have indvirkning på trafikafviklingenog i forlængelse heraf på færdselssikkerheden, idet det kan indebære enændring af trafikrytmen og en stigning i antallet af overhalinger med enderaf følgende risiko for faresituationer og uheld.Som nærmere beskrevet i pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger er udviklingen i de senere år gået i retning af et højere færdselsmæs-sigt sikkerhedsniveau, når det gælder indretningen af busser, og bortsetfra Albanien har andre europæiske lande i dag fastsat en højest tilladt ha-stighed for busser på motorvej, der er højere end de 80 km i timen, dergælder i Danmark. Det er Transportministeriets vurdering, at motorvejs-nettet i Danmark generelt er udformet på en sådan måde, at det som ud-gangspunkt vil være fornuftigt at tillade nutidens Tempo 100-busser at kø-re med op til 100 km i timen på motorvejene, uden at der samtidig sker enforhøjelse af andre hastighedsgrænser på motorvej.Som det ligeledes er anført i pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærk-ninger, vil Tempo 100-busser (som andre busser) kun kunne føres af per-soner, der er i besiddelse af kørekort til bus, og som således har gennem-gået en særlig køreuddannelse om førelsen af sådanne tungere motorkøre-tøjer. Hertil kommer, at Tempo 100-busser – i modsætning til personbilermed tilkoblet påhængskøretøj, herunder campingvogne – navnlig må for-
4
ventes ført i erhvervsmæssig sammenhæng, således at der i almindelighedi praksis må forventes at være tale om erfarne chauffører.Transportministeriet har oplyst, at i fem EU-lande må busser i dag køremed op til 90 km i timen på motorvej, mens denne hastighedsgrænse i deresterende EU-lande samt bl.a. Norge (fra 1. januar 2013), Kroatien ogSchweiz er mindst 100 km i timen. I Albanien er grænsen ligesom i Dan-mark 80 km i timen. Transportministeriet har desuden oplyst, at den højesttilladte hastighed på motorvej for biler tilkoblet påhængskøretøj i ti EU-lande foruden Danmark ikke er over 80 km i timen, mens dette i yderligereét land (Tyskland) er tilfældet, medmindre der foreligger en Tempo 100-godkendelse. I to EU-lande gælder den anførte hastighedsgrænse kun forbiler tilkoblet stort påhængskøretøj (kørekort til kategori E). I tre EU-lande er den nævnte hastighedsgrænse 90 km i timen. I enkelte EU-landeer den højest tilladte hastighed for biler tilkoblet påhængskøretøj på mo-torvej som udgangspunkt i alle tilfælde mindst 100 km i timen.For så vidt angår Tempo 100-godkendelse af campingbiler (autocampere)skal Justitsministeriet bemærke, at en bus i færdselslovens forstand – somangivet i bekendtgørelse nr. 247 af 16. marts 2012 om detailforskrifter forkøretøjers indretning og udstyr med senere ændringer i bilag 1, pkt.1.03.022 og 1.03.023 – er en bil, der er indrettet til befordring af mere end9 personer, føreren medregnet. Transportministeriet har oplyst, at dennedefinition normalt ikke omfatter campingbiler. Transportministeriet hardesuden oplyst, at campingbiler med tilladt totalvægt over 3.500 kg nor-malt er opbygget på et lastbilchassis. Transportministeriet har yderligereoplyst, at ministeriet bekendt er hastighedsgrænsen for campingbiler medtilladt totalvægt over 3.500 kg i de øvrige EU-lande (på nær Tyskland) densamme som for lastbiler.På den baggrund finder Justitsministeriet og Transportministeriet, at derbør skabes grundlag for, at busser med tilladt totalvægt over 3.500 kg kankøre med op til 100 km i timen på motorveje – ligesom i stort set resten afEuropa – hvis busserne i øvrigt opfylder de betingelser, som der med lov-forslaget lægges op til.Justitsministeriet finder derimod på den anførte baggrund ikke aktueltgrundlag for at ændre den højest tilladte hastighed for campingbiler medtilladt totalvægt over 3.500 kg samt for biler med påhængskøretøj på mo-torvej.
5
Justitsministeriet vil imidlertid sammen med Transportministeriet følgeudviklingen på området, herunder i forhold til campingvognes og cam-pingbilers sikkerhedsniveau og for så vidt angår eventuelle fremtidige til-pasninger af hastighedsgrænserne i det øvrige Europa, med henblik på atoverveje behovet for eventuelle ændringer af de danske hastighedsgræn-ser.3. Hastighedsgrænsen for lastbiler på motorvej
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
finder, at ikke kun busser men og-så lastbiler skal kunne godkendes til Tempo 100-kørsel. Risikoen for tab afmenneskeliv ved en motorvejsulykke er således som udgangspunkt betyde-ligt højere for så vidt angår busser, idet en bus kan medføre 50-82 personerflere end den godstransporterende lastbil. Kravene til totalvægten for de tokøretøjstyper er de samme. På den baggrund er det diskriminerende ikke atindføre en ordning med Tempo 100-godkendelse af lastbiler, der opfylderde tekniske krav, som gælder hertil for busser.Transportministeriet har oplyst, at lastbiler i seks EU-lande må køre op til90 km i timen på motorvej og i fem EU-lande op til mindst 100 km i timen.I de resterende EU-lande er hastighedsgrænsen 80 km i timen eller min-dre. En hastighedsgrænse for lastbiler på over 90 km i timen vil ikke kunneudnyttes i praksis, fordi gældende EU-regler kræver, at lastbiler som ho-vedregel skal være forsynet med en hastighedsbegrænser indstillet til højst90 km i timen. Det følger af Rådets direktiv 92/6/EØF om montering oganvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i visse klasser af mo-torkøretøjer i Fællesskabet, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rå-dets direktiv 2002/85/EF. Direktiverne fastsætter desuden, at busser somhovedregel skal være forsynet med en hastighedsbegrænser indstillet tilhøjst 100 km i timen.På den baggrund, og idet de gældende danske regler og de nævnte EU-regler er baseret på, at busser efter deres konstruktion og typiske belæs-ning i almindelighed er mere sikre og stabile end lastbiler, finder Justits-ministeriet ikke grundlag for at ændre den højest tilladte hastighed forlastbiler på motorvej.4. Tekniske krav til Tempo 100-godkendelse
Fagligt Fælles Forbund (3F)
finder, at det bør kræves, at biler, som kanopnå Tempo 100-godkendelse, som minimum skal have ABS-bremser og6
ESP (elektronisk stabilitetssystem) eller lignende, ligesom der skal væresikkerhedsseler ved alle sæder.Transportministeriet har oplyst, at kun busser uden ståpladser (i dag ipraksis kun turistbusser) kan opnå Tempo 100-godkendelse. For sådannebusser har der i praksis siden 1. april 1992 været krav om ABS-bremser ogsiden 1. oktober 1999 krav om sikkerhedsseler. Siden 1. juli 2005 har så-danne danske busser med en tilladt totalvægt på mindst 12.000 kg desudenskullet have ESC (elektronisk stabilitetssystem). Kravet om ESC er endansk særregel, og et krav herom også for udenlandske busser må antagesat være i strid med EU-retten. De tyske regler for ældre busser stiller kunkrav om sikkerhedsseler ved såkaldt udsatte siddepladser, mens sikkerhe-den ved andre siddepladser tilgodeses ved alternative krav.På den baggrund, og da ingen andre EU-lande stiller krav om ABS-bremser eller ESC som betingelse for Tempo 100-godkendelse, finderTransportministeriet ikke grundlag for at betinge en Tempo 100-godkendelse af et specifikt krav om ABS-bremser, ESC og sikkerhedsseler.5. Ændring af regler om civile prøvesagkyndige i politiet
Dansk Kørelærer-Union
tilslutter sig forslaget om at ensarte reglerne forkøredommere i forsvaret og civile prøvesagkyndige i politiet. Det foreslåssamtidig, at færdselslovens § 66, stk. 2, ændres, så kørelæreruddannelsenikke skal være tidsbegrænset. Derimod bør der gælde et krav om efterud-dannelse. Det foreslås alternativt, at kravet i færdselslovens § 66, stk. 2,om, at en fornyelse af en godkendelse som kørelærer er betinget af, at ved-kommende har indstillet aspiranter til prøve, ophæves, idet reglen ikke errelevant.Justitsministeriets overvejer for tiden, hvordan kørelæreruddannelsenbedst muligt gives et kvalitetsløft. De spørgsmål, som er rejst af Dansk Kø-relærer-Union, vil naturligt indgå i arbejdet med at revidere kørelærerud-dannelsen.III. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag svarer med enkelte redaktionelle og lovtekniskeændringer til det, der har været sendt i høring.
7