Som det sikkert er fremgået af nogle af de spørgsmål, jeg har stillet, er Enhedslisten jo overordentlig skeptiske, for ikke at sige direkte modstandere af den del af lovforslaget, der handler om at forhøje fartgrænsen for tempo 100-busser til 100 km/t.
Vi har været inde at kigge på bl.a.
baggrundsmaterialet, som vi også har citeret fra, og har jo fundet, at Færdselsstyrelsen i 2009 gør opmærksom på, at der ikke er sikkerhedsmæssigt belæg for at hæve hastighedsgrænsen for busser til 100 km/t.
Og der er ikke, så vidt vi har kunnet finde ud af, sket yderligere tekniske forbedringer af busserne siden 2009, så hvad der skulle have gjort, at fartgrænsen nu skal ændres, kan vi ikke sådan helt få øje på.
Der er både tale om stabilitetskontrol, blokeringsfri bremser, hastighedsbegrænser, og jeg ved ikke hvad, men det er alt sammen noget, der også var kendt i 2009.
Så vi kan ikke helt finde ud af, hvor den afgørende tekniske udvikling skulle være sket, så man nu kan forhøje fartgrænsen til 100 km/t.
Vi tror mere på, og det synes jeg også at der er en række ordførere der har nævnt i deres indlæg, at det skyldes et pres fra branchen, og al ære og respekt for det.
Branchen er selvfølgelig ude på at tjene penge, og det kan da være et ædelt formål at flytte folk hurtigere.
Men hvis det sker på bekostning af sikkerheden for både den enkelte og for færdselssikkerheden i det hele taget, så synes vi måske, det er betænkeligt, og så er det et sted, hvor man
ikke
skal ligge under for branchen.
Der er jo en grund til, at vi har haft den meget, meget fine udvikling i færdselssikkerheden, som vi har haft i landet, og der er efter vores mening ingen grund til på det her område at efterligne udlandet.
Vi har nogle gode erfaringer herhjemme, lad os holde fast i dem og lad os fortsætte den rigtig gode udvikling med det kraftige fald i antallet af døde og tilskadekomne i trafikken.
Jeg var lidt inde på standselængder i et af spørgsmålene til SF's ordfører.
Jeg synes, det bør give anledning til betænkelighed, når man sammenligner standselængden for en bus med mange passagerer om bord med den standselængde, som et lastvognstog har.
Hvis begge kører 80 km/t., som det er tilfældet i dag, er bussernes standselængde 19 pct.
kortere, men med 100 km/t.
er bussernes standselængde pludselig 23 pct.
længere end vogntogets.
Det synes jeg er meget betænkeligt, og det burde give anledning til, at man stopper op og siger hov, hov.
Vi ved jo, at fart spiller en stor rolle i forbindelse med færdselsulykker, og det er jo i høj grad også sådan noget som standselængder, der gør sig gældende dér.
Derfor synes vi, det er fornuftigt at holde standselængderne på det, de er, og det vil sige beholde de 80 km/t.
også for busser.
Vi lægger også mærke til, at Færdselsstyrelsen på det tidspunkt udtrykker, at antallet af hastighedskategorier på motorvejen har betydelig indvirkning på trafikafviklingen og i forlængelse heraf selvfølgelig for trafiksikkerheden, og det er selvfølgelig en negativ indvirkning.
Det er jo også det, politiet gør opmærksom på i deres høringssvar, nemlig at man på den her måde vil få flere overhalinger, i og med at man får flere hastighedskategorier.
Men får flere overhalinger, og det giver alt andet lige en forøget risiko for faresituationer og uheld.
Det synes vi ikke at der er nogen grund til at udsætte trafikanter og buspassagerer for.
Vi henholder os meget til politiet, som direkte udtrykker færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder – som de skriver i deres høringssvar.
Den del af lovforslaget kan man høre at Enhedslisten er imod og agter at stemme imod.
Den anden del af lovforslaget handler om ligestilling af civile prøvesagkyndige i politiet med ledende køredommere i forsvaret.
Den del er vi for, og derfor vil vi i udvalgsbehandlingen bede om, at man deler lovforslaget op.
Det er altså en uskik i det her Folketing, at man blander to ting sammen, bare fordi de har med færdselsloven gøre, men i øvrigt intet har med hinanden at gøre.
Så vi vil selvfølgelig bede om at få lovforslaget delt op på den måde.
Vi medvirker meget gerne til at ligestille de civile prøvesagkyndige i politiet med de såkaldte ledende køredommere i forsvaret.
Jeg har selv været med til at udvirke, at det er sket, i og med at vi fik en henvendelse fra en civil prøvesagkyndig i politiet i Aalborg.
Den blev sendt videre til Justitsministeriet, og gud hjælpe mig om ikke Justitsministeriet svarede, at det også var rigtigt, og at den ulighed kan vi ikke have, så nu laver vi et lovforslag.
Det er så det, der behandles nu, og det vil Enhedslisten gerne kvittere for.