Kirkeudvalget 2012-13
L 182 Bilag 3
Offentligt
Til § 11) I den undernr. 9foreslåede § 13, stk. 4, nr. 2, ændres”den endelige behandling” til: ”behandlingen”.[Tydeliggørelse af, at pligten til at indkalde stedfortræder gælder både møder, hvor den endeligebehandling og den indledende behandling af de kirkelige kassers årlige budget og regnskab finder sted]
2) I den undernr. 9foreslåede§ 13, stk. 4, nr. 4,indsættesefter ”præsteansættelser”: ”eller afgivesudtalelse om provsteansættelser”.[Pligt til at indkalde stedfortræder ved afgivelse af udtalelse om provsteansættelser]
BemærkningerTil nr. 1Som det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det med § 13, stk. 4, nr. 2,at stedfortræderen ikke blot skal indkaldes til det årlige møde, hvor den endelige behandling af de kirkeligekassers budget og regnskab finder sted, men også til de møder, hvor den indledende behandling af budgetog regnskab finder sted. Dette tydeliggøres ved ændringsforslaget.Til nr. 2Udgangspunktet i § 13, stk. 2, i lov om menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 146 af 24. februar 2012, er,at menighedsrådets formand indkalder en stedfortræder til førstkommende møde i menighedsrådet, nårformanden får meddelelse om eller på anden måde får kendskab til, at et medlem vil være forhindret i atvaretage sit hverv i en forventet periode af mindste 2 måneder. Her ud over er der i lovens § 13, stk. 4,oplistet en række særlige situationer, hvor stedfortræderen skal indkaldes ved medlemmers forfald tilenkeltstående møder.Ved lovforslagets § 1, nr. 9, og affattelsen af § 13, stk. 4, foreslås adgangen til at indkalde stedfortræder vedet medlems forfaldudvidet i forhold til den nugældende menighedsrådslovs § 13, stk. 4.Af lov om menighedsråd § 13, stk. 4, nr. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, fremgår reglerne om obligatoriskstedfortræderindkaldelsetil det møde, hvor der foretages bindende afstemning i forbindelse medpræsteansættelse. Denne del af § 13, stk. 4, svarer til den nugældende lovs § 13, stk. 4, nr. 4.Ved lov nr. 1250 af 18. december 2012 om ændring af lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. og lovom folkekirkens økonomi (Ændret procedure ved besættelse af provstestillinger, høringsret tilprovstiudvalget ved besættelse af stillinger som provst, udvidelse af provstiudvalgets sammensætning ogændring af provstiudvalgets valg- og funktionsperiode) blev forholdet mellem provstestillingen ogpræstestillingen ændret således, at provstestillingen fremover betragtes som en separat fast stilling, hvortilder knyttes en præstestilling – i stedet for som tidligere, at provstestillingen blev knyttet til en separatsognepræstestilling. Dette betyder blandt andet, at menighedsrådet har mistet indstillingsretten til disse
stillinger, men alene afgiver en udtalelse, jf. §§ 14-14 c i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., jf.lovbekendtgørelse nr. 297 af 14. marts 2013. Der er tale om et betydeligt antal provstestillinger, hvorudnævnelsen ikke bør påvirkes af, at forfald betyder forskydning i den sammensætning af menighedsrådet,som er resultatet af seneste menighedsrådsvalg, og hvor det tilstræbes at fastholde den størst muligesammenlignelighed i forhold til menighedsrådets bindende afstemninger i forhold til ansættelser ipræstestillinger, som ikke er knyttet til en provstestilling, uagtet at der er tale om en udtalelse i stedet foren indstilling.Ved ændringsforslaget foreslås derfor en udvidelse af den obligatoriske stedfortræderindkaldelse i § 13,stk. 4, nr. 4, til ligeledes at omfatte udtalelser, som afgives i forbindelse med provsteansættelser, således atder er parallelitet i forhold til stedfortræderindkaldelse ved præsteansættelser, hvor menighedsrådetafgiver en indstilling.