Miljøudvalget 2012-13
L 18 Bilag 1
Offentligt
Naturplanlægning og biodiversitetJ.nr. NST-959-00003Ref. NIBOEDen 15. august 2012
HøringsnotatvedrørendeForslag til lov om administration af visse af Den Europæiske Unionsforordninger om handel med træ og træprodukter
Et lovforslag til at bemyndige miljøministeren til at fastlægge de regler, derer nødvendige for at kunne administrere visse af Den Europæiske Unionsforordninger om handel med træ og træprodukter, har været i høring iperioden 4. juni til 30. juli 2012.Lovforslaget er sendt i høring hos 212 myndigheder, organisationer m.v. Derer modtaget i alt 26 høringssvar, heraf 12 med bemærkninger.Verdens Skove, Greenpeace, WWF, Træinformation, Dansk Træforening,Trælasthandlerunionen-TUN, Dansk Skovforening, Datatilsynet, SKI -Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S, Kjeld Bülow som errådgiver for møbelindustrien, Træets Arbejdsgivere og Dansk Byggeri harafgivet bemærkninger til lovforslaget.Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Transportministeriet, Ministerietfor Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Ligestilling og Kirke,Beskæftigelsesministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Erhvervs- ogVækstministeriet, Uddannelsesministeriet, Dansk Fjernvarme,Forsvarskommandoen, 3F og Roskilde Universitetscenter, SyddanskUniversitet, har meddelt, at de ikke har bemærkninger.Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke haft mulighed for atforholde sig til lovforslaget og de gør opmærksom på, at Forbrugerrådetsåledes ikke kan tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre detmodsatte.I det følgende redegøres for de væsentligste bemærkninger til lovforslaget.Miljøministeriets bemærkninger hertil, herunder forslag til ændringer aflovforslaget og uddybninger i bemærkningerne, er angivet med kursiv.Høringsnotatet er opdelt i en generel del og efter lovforslagets enkelteparagraffer.
Naturstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København ØTlf. 72 54 30 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 33157274 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.nst.dk
GenereltDet er Verdens Skove, Greenpeace, WWF, SKI og Træinformation´sgenerelle opfattelse, at lovforslaget danner en god og rimelig ramme forbemyndigelse til ministeren til at kunne administrere forordningerne, derregulerer handlen med træ og træprodukter.Træets Arbejdsgiverforening støtter tankegangen om fleksibilitet i duediligence systemer og understreger vigtigheden af ensartet kontrol på tværsaf medlemslandene, så der ikke opstår konkurrenceforvridende forhold.SKI opfordrer til, at Naturstyrelsens vejledning til offentlige indkøbereopdateres vedrørende indkøb af lovligt træ.Trælasthandlerunionen finder, at Tømmerforordningens sporbarhedskrav tilforhandlere indebærer et unødvendigt administrativt bøvl, og at det kun børvære importører, der skal udøve due diligence.Dansk Træforening og Dansk Skovforening anfører, at omkostningerne forerhvervet er betydeligt undervurderet, hvilket de også tidligere har fremført.Der henvises specifikt til § 2 og § 3 om kontrollen og § 7 om digitalkommunikation mellem myndigheder og erhverv.Kjeld Bülow, rådgiver for møbelindustrien understreger vigtigheden af, atkontrollen planlægges og gennemføres kompetent og effektivt.Dansk Byggeri støtter bekæmpelsen af ulovligt fældet træ og anfører, ateksisterende ordninger som certificering kan anvendes i due diligencesystemer, og at der føres tilsyn på relevante virksomheder med rimeligsanktionering.Miljøministeriets bemærkninger:Miljøministeriet støtter en fleksibel tilgang til due diligence systemer.Kravet om sporbarhed fremgår af Tømmerforordningens Artikel 5 og ersåledes ikke en direkte følge af lovforslaget.Af Tømmerforordningen fremgår det, at kravet om due diligence alenegælder virksomheder, der bringer træ eller træprodukter i omsætning på detindre marked første gang.Det er Miljøministeriets vurdering, at det ikke er selve lovforslaget, menkravene, som de fremgår af Tømmerforordningen og densimplementeringsbestemmelser, der er den direkte årsag til de økonomiske ogadministrative omkostninger for erhvervet.
2
Ved udarbejdelse af kommende bekendtgørelsesudkast vil det i samarbejdemed Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) igen blive vurderet,hvilke økonomiske og administrative byrder erhvervet evt. pålægges.For at smidiggøre kommunikationen mellem virksomheder og myndighederhar regeringen valgt at indføre obligatorisk digital kommunikation forvirksomheder og det offentlige på udvalgte områder i takt med, at detekniske forudsætninger kommer på plads.Obligatorisk digital kommunikation mellem virksomheder og det offentligeer således allerede indført på en række områder, fx på tilskud tilskovrejsning og på skatteområdet. På baggrund af de indkomne høringssvar,er bemærkningerne til lovforslagets § 7om digital kommunikationpræciseret. Der henvises til bemærkningerne til § 7 nedenfor.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte paragraffer§ 1 – 4 Administration og kontrollens gennemførelseVerdens Skove, Greenpeace og WWF er bekymrede for, om der ertilstrækkelige ressourcer til administration og kontrol.Dansk Træforening og Dansk Skovforening ønsker det gjort obligatorisk, atmyndigheden foreviser legitimation i forbindelse med tilsyn. Samtidigønsker begge foreninger, at virksomhederne adviseres inden besøg. Endeligfinder Dansk Skovforening det uacceptabelt, hvis der kan opnås adgang tilprivate boliger uden retskendelse.Datatilsynet har oplyst, at der er en række krav i persondataloven, der skalvære opfyldt for at foretage en registersamkøring.Miljøministeriets bemærkninger:Det er Miljøministeriets opfattelse, at der inden for de oplyste økonomiskerammer, kan etableres og gennemføres den nødvendige kontrol.Ønsket om obligatorisk forevisning af legitimation i forbindelse med tilsyn erimødekommet ved en ændring af lovforslagets § 2, stk. 1.Miljøministeriet deler foreningernes synspunkt om fordelene ved atforhåndsanmelde tilsyn, hvilket vil blive indarbejdet i de danskekontrolplaner. Dog vil der også skulle kunne gennemføres uanmeldte tilsyneksempelvis i forbindelse med visse kontrolkampagner. Det er derforpræciseret i bemærkningerne, at varsling af tilsyn skal ske efter reglerne ilov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb ogoplysningspligter. For så vidt angår de tilsyn, der ikke er omfattet aftvangsindgrebsloven, er det præciseret, at der skal gives forudgående
3
underretning så vidt det er muligt, samt at forudgående besked kanundlades, hvor det ikke er praktisk muligt, eller hvor øjemedet med tilsynetvil forspildes, hvis der gives forudgående varsel.Angående adgang til private boliger er det nu præciseret i bemærkningerne,at det ikke er hensigten med bestemmelsen, at der kan opnås adgang tilprivate boliger uden retskendelse.På baggrund af Datatilsynets høringssvar ændres lovforslagets § 4 således,at der ikke gives hjemmel til registersamkøring mv., men alene til at indhentede oplysninger hos andre offentlige myndigheder, der er nødvendige for atkontrollere, at lovgivningen overholdes.§ 5 Offentliggørelse af kontrolresultaterTræets Arbejdsgiverforening finder gennemsigtighed i markedskontrollenvigtig, men ikke den enkelte virksomheds kontrolresultater. Dansk Byggerigør opmærksom på at offentliggørelse af kontrolresultater skal behandlesomhyggeligt.Datatilsynet henviser til ”Betænkning om offentlige myndighedersoffentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser mv.”Datatilsynet anbefaler, at det i bemærkningerne til bestemmelsen præciseres,at videregivelse af personoplysninger er reguleret af persondataloven, mensvideregivelse af oplysninger om juridiske personer er reguleret afforvaltningslovens § 28, stk. 2.Samtidig gør Datatilsynet opmærksom på en række forhold, der skal tages ibetragtning, når der ønskes offentliggjort kontrolresultater påvirksomhedsniveau.Miljøministeriets bemærkninger:Miljøministeriet har fulgt Datatilsynets anbefaling for videregivelse afoplysninger om personer og juridiske personer og præciseret dette ibemærkningerne til lovforslaget. Det tydeliggøres endvidere, atbestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om offentliggørelse afkontrolresultater i anonymiseret form.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i selve lovteksten.§ 6 Mulighed for opkrævning af gebyrerDansk Træforening, Træets Arbejdsgiverforening og Dansk Skovforeningfinder det ikke tilstrækkeligt klart, hvorledes omkostninger vedprøveudtagning og eventuelle analyser skal finansieres af virksomhederne.
4
Dansk Byggeri ønsker ikke, at der skal være mulighed for opkrævning afgebyrer.Trælasthandlerunionen finder ikke, at § 6 skal være en del af lovforslaget nu.Miljøministeriets bemærkninger:Det fremgår af bemærkningerne til loven, at der ikke indføres generellegebyrer for ordningerne, men muligheden for på sigt at indføre gebyrer,fastholdes.Miljøministeriet har i bemærkningerne til loven uddybet, at det kun er isituationer, hvor der i forbindelse med tilsyn konstateres ulovlige forhold, atvirksomheden kan pålægges at afholde kontrolomkostninger tilprøveudtagning, ekspertvurderinger og analyser.Udviklingen går hurtigt og der foretages DNA-profilering i en række landebl.a. Malaysia. Derfor ønskes lovforslaget fremtidssikret til kommendekontrolmuligheder indenfor DNA- og isotop- analyser.§ 7 DigitaliseringTrælasthandlerunionen finder det positivt med digital kommunikation ogønsker klare retningslinjer for dokumentkrav og regler, der stilles tilforhandlere.Dansk Træforening og Dansk Skovforening anfører, at omkostningerne forerhvervet er betydeligt undervurderet, og henviser i den sammenhæng bl.a.til lovforslagets § 7 om digital kommunikation mellem myndigheder ogerhverv.Miljøministeriets bemærkninger:Det præciseres i bemærkningerne til lovforslagets § 7, at hjemlen først vilblive udnyttet, når det er hensigtsmæssigt og den fornødne teknologi er tilstede. Det præciseres endvidere, at der ved udmøntningen af hjemlen kanfastsættes regler, der undtager ikke it-parate virksomheder fra kravet omobligatorisk digital kommunikation.Indførelse af obligatorisk digital kommunikation vil i øvrigt blive ledsaget afinformation, der er målrettet berørte virksomheder.§ 8 DelegationIngen bemærkninger.Miljøministeriets bemærkninger:Ingen bemærkninger
5
§ 9 SanktioneringVerdens Skove, Greenpeace og WWF finder, at sanktionsniveauet ilovforslaget står mål med EU's ambition om, at det skal stå mål medovertrædelsens grovhed og have en afskrækkende virkning. Samtidigunderstreges vigtigheden af et harmoniseret sanktionsniveau i EU. DanskByggeri er enig i betragtningen om sanktionering - i et rimeligt forhold.Miljøministeriets bemærkninger:Ingen bemærkninger.
6