Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 179 Bilag 1
Offentligt
Forslag til Lov om ophævelse af lov om anvendelse af Christianiaområdet for-ventes fremsat i Folketinget d.d. den 13. marts 2013.Hovedformålet med dette lovforslag er at ophæve christianialoven pr. 15. juli2013.Christianialoven blev vedtaget i 1989 med det formål at muliggøre Christianiasfortsatte anvendelse af området i overensstemmelse med miljøministerens plan-lægning. Christianialoven indebar, at den almindelige lovgivning på en rækkeområder, herunder på byggeområdet, blev sat ud af kraft for Christianiaområdet.Loven blev ændret i 2004 med det formål at sikre, at Christianiaområdet kunneudvikle sig som et åbent, rekreativt og bæredygtigt kvarter i København, og somled heri skulle der ske en ændring af ejerskabet til området. Det var endviderehensigten, at der ikke fremadrettet skulle være en særlov for området. Der var iden forbindelse indsat en revisionsbestemmelse i loven med det formål, at sær-loven for Christianiaområdet senere skulle ophæves, når grundlaget for den til-sigtede udviklingsproces var forankret andetsteds. Derudover betød ændringenen genindtræden af den almindelige lovgivning på ChristianiaområdetDen 22. juni 2011 indgik Fonden Fristaden Christiania og staten en aftale. Afta-len omfatter en samlet løsning for det fremtidige ejerskab og drift af Christiania-området. Aftalen skabte grundlag for, at bygninger og arealer blev overdraget tilFonden Fristaden Christiania pr. 1. juli 2012. Fonden har købt hele den del afChristianiaområdet, der er beliggende uden for fortidsmindeafgrænsningen oglejer bygninger og arealer på fortidsmindet, som fortsat er i statens eje. Der er iden forbindelse indgået en række konkrete købs- og lejeaftaler, der regulerer defremtidige ejer- og lejeforhold mellem fonden og staten.22. juni-aftalen og de efterfølgende aftaler mellem Fonden Fristaden Christianiaog staten betyder, at der ikke længere er behov for christianialoven. Ophævel-sen af loven har som konsekvens, at der ikke længere skal gælde lovgivnings-mæssige særregler for anvendelsen af området. For fremtiden bliver det derforalene lovgivningens almindelige regler samt de indgåede aftaler mellem statenog Fonden Fristaden Christiania, der regulerer anvendelsen af området.
13. marts 2013J.nr. 2012-6444
Der er modtaget høringssvar fra Københavns Kommune, Kulturstyrelsen, Fon-den Fristaden Christiania, Christianias Kontaktgruppe og formanden for besty-relsen i Fonden Fristaden Christiania Joram Suszkiewicz. Høringsnotatet ogkopi af høringssvarene vedlægges dette brev.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard