Miljøudvalget 2012-13
L 178 Bilag 1
Offentligt
1224413_0001.png
1224413_0002.png
1224413_0003.png
1224413_0004.png
1224413_0005.png
1224413_0006.png

NOTAT

Jord & AffaldJ.nr. MST-7552-00010Ref. Leter/fhDen 24. januar 2013

Notat om høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse

(Anvendelse af indtægtsført pant og sikkerhedsstillelse for pant og gebyrer)

Udkastet til lovforslaget er den 13. december 2012 sendt i ekstern høring hos en bred kreds afmyndigheder og organisationer med frist for afgivelse af høringssvar den 17. januar 2013.Miljøministeriet har modtaget i alt 12 høringssvar, hvoraf følgende syv høringsparter harfremsendt bemærkninger til udkastet: Aqua d’or, Bryggeriforeningen, DanmarksNaturfredningsforening (DN), Dansk Industri, De Samvirkende Købmænd (DSK) ogKonkurrencerådet ved Konkurrence og Forbrugerstyrelsen som er sekretariat for rådet, samtDansk Erhverv, som støtter DSK’s høringssvar.Følgende fem høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til udkastet til lovforslaget:Advokatrådet, Dansk Retursystem A/S, Forbrugerrådet, KL og Rigsrevisionen.Lovforslaget har endvidere været drøftet på et høringsmøde i Miljøministeriet den 10. januar 2012med Bryggeriforeningen og Dansk Erhverv.Høringssvarene har især berørt følgende punkter:1. Lovforslagets baggrund2. Ændret anvendelse af indtægtsført pant2.1. Forlængelse af Dansk Retursystem A/S’ eneret2.2. Gennemførelse af forenklinger af pant- og retursystemets drift2.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige af lovforslaget om ændretanvendelse af indtægtsført pant2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet af lovforslaget om ændretanvendelse af indtægtsført pant2.5. Miljømæssige konsekvenser af lovforslaget om ændret anvendelse af indtægtsført pant2.6. Andre europæiske landes pant- og retursystemer2.7. Et dansk-tysk grænsepant- og retursystem2.8. Betaling af renter og afrunding af beløbet, som Dansk Retursystem A/S årligt skal betale3. Sikkerhedsstillelse3.1. Udmøntningen af ordningen om sikkerhedsstillelse3.2. Sikkerhedsstillelsens størrelse3.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet af lovforslaget omsikkerhedsstillelse3.4. Standsning af udbetaling af pant for emballager4. Øvrige bemærkninger
Foruden de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget visseredaktionelle og lovtekniske ændringer af forslaget i forhold til høringsudgaven af 13. december2012.I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovennævnte punkter ogMiljøministeriets kommentarer hertil.

1. Lovforslagets baggrund

Bryggeriforeningen bemærker, at det i lovforslaget bør nævnes, at en af Dansk Retursystem A/S’hovedopgaver er at opkræve gebyrer fra producenter med henblik på udbetaling afhåndteringsgodtgørelse. Desuden bemærker Bryggeriforeningen, at lovforslaget bør indeholde enbeskrivelse af både Dansk Retursystem A/S’ indtægter og udgifter ved at drive pant- ogretursystemet. Endelig bemærker Bryggeriforeningen, at det bør fremgå af lovforslaget, hvadindtægtsført pant anvendes til i dag, og at saldoen for indtægtsført pant er negativ.Miljøministeriets bemærkningerDet er Miljøministeriets vurdering, at baggrunden for de foreslåede ændringer imiljøbeskyttelsesloven er detaljeret beskrevet. Ministeriet har derfor ikke udbygget lovforslagetsbemærkninger på baggrund af Bryggeriforeningens høringssvar på dette punkt.

2. Ændret anvendelse af indtægtsført pant

Bryggeriforeningen og DSK mener som udgangspunkt, at al indtægtsført pant som hidtil ubeskåretbør anvendes inden for pant- og retursystemet, men høringsparterne står ved den indgåedeforståelse mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomiskog miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem.Bryggeriforeningen og Dansk Industri er imod nye afgifter, der gør det dyrere at sælge øl oglæskedrikke i Danmark.Miljøministeriets bemærkningerDet bemærkes, at der allerede efter den gældende regulering er anvendt mindre beløb afindtægtsført pant til formål uden for pant- og retursystemet, f.eks. tilskud til Hold Danmark Rent.Forståelsen mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet er en udmøntning afFinanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten om indførelse af en ny model foranvendelse af ikke-indløst pant, som Dansk Retursystem A/S, der driver pant- og retursystemetfor drikkevareemballager, kan indtægtsføre.Forståelsen indebærer bl.a., at Dansk Retursystem A/S’ eneret til at drive pant- og retursystemetforlænges til udgangen af 2019, at det gennemsnitlige niveau for de gebyrer, som producenter ogimportører betaler til selskabet, ikke stiger (målt i 2012-priser), og at Dansk Retursystem A/S i2015-2019 betaler et årligt beløb til staten. Betalingen muliggøres bl.a. ved, at Dansk RetursystemA/S’ omkostninger til drift af pant- og retursystemet reduceres gennem en række effektiviseringerog eventuelle omprioriteringer af pant- og retursystemet.Udkastet til lovforslaget er et led i gennemførelsen af den opnåede forståelse mellem danskRetursystem A/S og Miljøministeriet, som bl.a. har til formål at sikre staten en indtægt, jf.Finanslovsaftalen for 2012.
2

2.1. Forlængelse af Dansk Retursystem A/S’ eneret

Konkurrencerådet mener ikke umiddelbart, at der er grundlag for at forlænge Dansk RetursystemA/S’ eneret, bl.a. fordi der ikke er foretaget en forudgående evaluering af pant- og retursystemet.Miljøministeriets bemærkningerEn forlængelse af Dansk Retursystem A/S’ eneret fra udgangen af 2016 til udgangen af 2019 er enaf forudsætningerne for udmøntningen af Finanslovsaftalen mellem regeringen og Enhedslistenom en ny model for anvendelse af indtægtsført pant. En forlængelse af eneretten giver DanskRetursystem A/S bedre muligheder for at investere i fortsat effektivisering og udvikling af pant- ogretursystemet. Desuden medvirker en længere tidshorisont for selskabets drift til, at de årligeomkostninger kan holdes nede.Ifølge den indgåede forståelse mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet vil en eventuelforlængelse af Dansk Retursystem A/S’ eneret efter udgangen af 2019 i givet fald ske eftergennemførelse af en evaluering af pant- og retursystemet i 2015-2016.

2.2. Gennemførelse af forenklinger af pant- og retursystemets drift

Bryggeriforeningen og DSK bemærker, at det i forståelsen mellem Dansk Retursystem A/S ogMiljøministeriet fremgår, at de nødvendige ændringer i pantbekendtgørelsen til gennemførelse afforenklinger af pant- og retursystemets drift skal ske inden udgangen af 2013. I lovforslagetsbemærkninger står, at ændringen af pantbekendtgørelsen vil ske i 2014.Miljøministeriets bemærkningerDet fremgår af forståelsen mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet, at mere fleksibleregler for pant- og retursystemets drift indarbejdes i en ny pantbekendtgørelse, som udstedesinden udgangen af 2013. Det fremgår også af forståelsen, at der dog tages forbehold for atudførlige udtalelser i forbindelse med notifikation for EU-kommissionen kan ændre såvel indholdsom tidsplan. Lovforslagets bemærkninger er præciseret i overensstemmelse hermed.

2.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige af lovforslaget

om ændret anvendelse af indtægtsført pant

DSK bemærker, at det bør fremgår af lovforslaget, at der først i 2015-2016 tages stilling til eneventuel overførsel til staten i 2020 og frem. DSK mener ikke, at det fremgår af forståelsen mellemDansk Retursystem A/S og staten, at den ændrede anvendelse af indtægtsført pant er en fast ogblivende ny model, men at det må bero på en ny politisk beslutning, hvordan indtægtsført pantskal anvendes i 2020 og frem.Miljøministeriets bemærkningerMinisteriet er enig og lovforslagets bemærkninger er tilrettet i overensstemmelse hermed.

2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet af

lovforslaget om ændret anvendelse af indtægtsført pant

Bryggeriforeningen bemærker, at det bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, at indtægtsførtpant i dag anvendes inden for pant- og retursystemet til at finansiere en lang række nærmereangivne formål, og at det bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, at overførsel af indtægtsførtpant fra Dansk Retursystem A/S til staten betyder, at selskabet må stoppe eller reducere en del afdisse tiltag.Bryggeriforeningen, DSK og Dansk Industri bemærker, at det bør fremgå af lovforslagetsbemærkninger, at lovforslaget har økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.3
DN finder det problematisk, at man fratager Hold Danmark Rent en væsentlig indtægtskilde.Miljøministeriets bemærkningerMiljøministeriet har på baggrund af det indkomne høringssvar fra Bryggeriforeningen DSK ogDansk Industri præciseret lovforslagets afsnit om økonomiske og administrative konsekvenser forDansk Retursystem A/S og erhvervslivet i øvrigt.Lovforslaget ændrer ikke hjemlen i miljøbeskyttelsesloven som muliggør, at Dansk RetursystemA/S kan yde tilskud til almennyttige formål som f.eks. Hold Danmark Rent.

2.5. Miljømæssige konsekvenser af lovforslaget om ændret anvendelse af

indtægtsført pant

Dansk Industri og Dansk Erhverv bemærker, at lovforslaget ikke gavner miljøet, da der medforslaget om, at Dansk Retursystem A/S skal betale en andel af den indtægtsførte pant til staten, errisiko for, at der ikke sker nye investeringer i pant- og retursystemet med øget returprocent tilfølge.Miljøministeriets bemærkningerDet er vurderet, at lovforslaget ikke har miljømæssige konsekvenser, jf. også den opnåedeforståelse mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomiskog miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem. Der er derfor ikke foretaget ændringer ilovforslagets bemærkninger.

2.6. Andre europæiske landes pant- og retursystemer

Bryggeriforeningen bemærker, at det bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, hvordan pant,som ikke indløses, anvendes i andre europæiske lande med pant- og retursystemer fordrikkevareemballager. Ingen andre europæiske lande har regulering, som indebærer, at en del afden pant, som ikke indløses, tilfalder landenes statskasser.Miljøministeriets bemærkningerDet er Miljøministeriets vurdering, at det ikke er relevant i forhold til nærværende forslag tilændring af miljøbeskyttelsesloven, at beskrive de øvrige europæiske landes evt. nationaleregulering af pant- og retursystemer for drikkevareemballager. Der er således ikke foretagetændringer i lovforslagets bemærkninger på dette punkt.

2.7. Et dansk-tysk grænsepant- og retursystem

Bryggeriforeningen bemærker, at det bør præciseres, at forhøjelse af de beløb, som DanskRetursystem A/S skal betale til staten, er betinget af, at Dansk Retursystem A/S bliver operatør afgrænsepantsystemet, at selskabet ubeskåret kan indtægtsføre den ikke indløste pant i dette system,og at den valgte momsmodel er provenuneutral for Dansk Retursystem A/S.Konkurrencerådet bemærker, at det vil være mest hensigtsmæssigt at udbyde (eller undersøgemulighederne for at udbyde) oprettelsen og driften af et dansk-tysk grænsepantsystem.Miljøministeriets bemærkningerLovforslaget gengiver betingelserne i forståelsen mellem Dansk Retursystem A/S ogMiljøministeriet for betaling af et årligt beløb af ikke indløst pant, som kan indtægtsføres i etgrænsepantsystem. Miljøministeriet har derfor ikke på baggrund af Bryggeriforeningensbemærkninger foretaget ændringer i lovforslaget.4
I forhold til Konkurrencerådets bemærkning, kan det oplyses, at det danske miljøministerium ogden tyske forbundsstats miljøministerium er i dialog om udformningen og etableringen af etgrænsepantsystem, og der er således ikke taget stilling til, hvilken operatør, der skal drive detfremtidige system. Miljøministeriet vil, når det bliver aktuelt, drøfte spørgsmålet medkonkurrencemyndighederne.

2.8. Betaling af renter og afrunding af beløbet, som Dansk Retursystem A/S årligt

skal betale

DSK bemærker, at den foreslåede nye § 9, stk. 4 om, at ministeren kan fastsætte regler om renter,ikke er en del af forståelsen mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet.DSK undrer sig over, at det pris- og løntalsregulerede beløb, som Dansk Retursystem A/S årligtskal betale til staten, rundes op, idet denne afrunding ikke fremgår af forståelsen mellem DanskRetursystem A/S og Miljøministeriet.Miljøministeriet bemærkningerDen foreslående § 9, stk. 4, om, at ministeren kan fastsætte regler om betaling af renter, er uddybeti de specielle bemærkninger til bestemmelsen. Det fremgår her, at der er tale om betaling af renter,hvis betalingen til staten ikke sker rettidig m.v., hvilket er normal praksis.Det er også normal praksis at regulere afrunding af et beløb, som skal pris- og løntalsreguleres. Iforbindelse med den lovtekniske gennemgang af lovforslaget efter forslaget er udsendt i høring, erdet præciseret, at afrundingen sker opad til nærmeste hele kronebeløb.

3. Sikkerhedsstillelse

Aqua d’or, Bryggeriforeningen, DSK og Konkurrencerådet støtter forslaget om at indføresikkerhedsstillelse for producenters og importørers betaling af pant og gebyrer.

3.1. Udmøntningen af ordningen om sikkerhedsstillelse

Bryggeriforeningen foreslår, at udmøntningen af lovforslagets bestemmelser omsikkerhedsstillelse i pantbekendtgørelsen gennemføres efter forslag fra Dansk Retursystem A/S.Miljøministeriets bemærkningerSom det fremgår af lovforslaget vil den nærmere regulering i pantbekendtgørelsen blivegennemført efter forudgående dialog med bl.a. de berørte brancher og Dansk Retursystem A/S ogindgå i det arbejde med forenklinger m.v. af reguleringen af pant- og retursystemet, somigangsættes af Miljøministeriet og Dansk Retursystem A/S i overensstemmelse med den fællesforståelse om opretholdelse af et økonomisk og miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem.

3.2. Sikkerhedsstillelsens størrelse

Bryggeriforeningen foreslår, at størrelsen på sikkerhedsstillelsen skal være proportional og skalfastsættes efter en afvejning af på den ene side hensynene til at sikre Dansk Retursystem A/S modøkonomiske tab, og på den anden side et hensyn til den enkelte producent, der ikke må mødes afprohibitive krav.Det er Konkurrencerådets opfattelse, at indførelse af et krav om sikkerhedsstillelse vil øgeadgangsbarriererne til markedet. Det er derfor vigtigt for Konkurrencerådet, at der opstilles lige ogobjektive vilkår for producenter og importører.Miljøministeriets bemærkningerMiljøministeriet har, på baggrund af de indkomne høringssvar og efter dialog med DanskRetursystem A/S, foretaget justeringer i lovforslagets bemærkninger vedrørende udmøntning af5
bestemmelserne om sikkerhedsstillelse. Det er bl.a. tydeliggjort, at udmøntningen skal væreproportional.Desuden er det præciseret, at bemyndigelsen giver mulighed for, at ministeren kan fastsætte reglerom, at Dansk Retursystem A/S efter en konkret vurdering af den økonomiske risiko for selskabet,kan regulere sikkerhedens størrelse. F.eks. vil sikkerheden kunne nedsættes, hvis producenteneller importøren har nedbragt sin gæld til Dansk Retursystem A/S. Sikkerheden vil også kunneforhøjes, f.eks. hvis en producent eller importør har oparbejdet ny gæld til selskabet. Det er ogsåanført, at producenter og importører kan undgå kravet om at stille sikkerhed, hvis de foretagerpantmærkning med selvklæbende pantetiketter.

3.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet af lovforslaget

om sikkerhedsstillelse

DSK bemærker, at de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet og borgernebør fremgå af lovforslaget.Miljøministeriets bemærkningerPå baggrund af DSKs høringssvar er lovforslaget bemærkninger præciseret på dette punkt.

3.4. Standsning af udbetaling af pant for emballager

DSK foreslår, at den gældende regulering i pantbekendtgørelsen om standsning af udbetaling afpant for konkrete emballager, bør udvides. Det foreslås, at butikker m.v. fortsat skal have pligt tilat tage de pågældende engangsemballager retur og udbetale pant til forbrugerne, hvis butikkenm.v. har solgt den pågældende emballage.Miljøministeriet bemærkningerDSK’s forslag vil blive inddraget i Miljøministeriets og Dansk Retursystem A/S’ arbejde med enforenkling af reguleringen af pant- og retursystemet af pantbekendtgørelsen, jf. forståelsen mellemDansk Retursystem A/S og Miljøministeriet.

4. Øvrige bemærkninger og forslag til forbedring af pant- og retursystemet for

drikkevareemballager

DN har en række bemærkninger og forslag bl.a. til ændringer af pant- og retursystemet fordrikkevareemballager, til samkøring med vores nabolandes pantsystemer fordrikkevareemballager og udvidelse af pant- og retursystemet til at omfatte f.eks. andrefødevareemballager og småt elektronik.Miljøministeriet bemærkningerDNs synspunkter vil indgå i Miljøministeriets videre arbejde med de nævnte emner, men der erikke på den baggrund foretaget ændringer i lovforslaget eller dets bemærkninger.
6