Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 175 Bilag 7
Offentligt
1243444_0001.png
1243444_0002.png
1243444_0003.png
1243444_0004.png
1243444_0005.png
1243444_0006.png
1243444_0007.png
1243444_0008.png
1243444_0009.png
Til lovforslag nr.L 175
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 0. maj 2013
2. udkast(Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 45 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. marts 2013 og var til 1.behandling den 15. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den12. december 2012 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 86. Den 1. marts 2013 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra InvesteringsForeningsRådet.[Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<><>parti var på tidspunktet for betænkningens afgivelseikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-ske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Istk. 2ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvaltere,som forvalter eller markedsfører alternative investeringsfon-de gennem filialer i Danmark]2)Istk. 3ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvaltere fratredjelande, der planlægger at markedsføre alternative inve-steringsfonde i Danmark]3)Istk. 5ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvalteremed markedsføringspas]4)Stk. 6udgår.[Præcisering af definitionen på en kapitalforening]
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 25)Stk. 1, nr. 11,affattes således:»11) Kapitalforening: En alternativ investeringsfond stifteti medfør af afsnit VIII som en forening med en ellerflere investorera)hvis formål er at skabe et afkast til foreningens inve-storer ved investering i likvide midler, herunder valu-ta, eller finansielle instrumenter omfattet af bilag 5 ilov om finansiel virksomhed,b)hvis vedtægter angiver, at foreningen er en kapitalfor-ening, ogc)som har udpeget en forvalter, der har tilladelse til atadministrere alternative investeringsfonde, som haransvaret for at forvalte kapitalforeningen.«[Præcisering af definitionen på en kapitalforening]6)Istk. 3udgår »§ 18, stk. 7«.[Korrektion]Til § 57)Istk. 7ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- ogvækstministeren«[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstederegler om markedsføring til detailinvestorer]Til § 68)I§ 6indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Tærskelværdierne i stk. 1 finder ikke anvendelserfor virksomheder, der forvalter en eller flere kapitalforenin-ger, idet disse forvaltere uanset værdien af aktiverne skal ha-ve tilladelse af Finanstilsynet til at forvalte alternative inve-steringsfonde.«Stk. 4 og 5 bliver herefter til stk. 5 og 6.[Præcisering af det fastsatte krav i lovforslagets § 3, stk. 1,nr. 11, til kapitalforeninger om at skulle forvaltes af en for-valter med tilladelse]Til § 119)Istk. 3, nr. 1,indsættes før »kapitalgrundlag«: »til-strækkeligt«.[Sproglig præcisering]Til § 1610)Istk. 7indsættes efter »eller i andele i UCITS«: »ogkapitalforeninger, der opfylder betingelserne i § 162, stk. 1,nr. 8, i lov om finansiel virksomhed«.[Udvidelse af placeringsmuligheden for forvaltere af alter-native investeringsfondes kapitalgrundlag]11)Istk. 10ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 8 og 9«.[Korrektion]
Til § 1812)Istk. 3ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- ogvækstministeren«.[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstederegler om god skik for forvaltere af alternative investerings-fonde]Til § 2513)Istk. 1ændres »enhver« til: »hver«.[Sproglig korrektion]Til § 2814)Istk. 1indsættes efter »Danmark«: », som har værdi-papirer optaget til handel på et reguleret marked i et land in-den for Den Europæiske Union eller et land, som Unionenhar indgået aftale med på det finansielle område, eller somhar en balancesum på 500 mio. kr. eller derover i 2 på hin-anden følgende regnskabsår,«.[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]Til § 4915)I nr. 3 indsættes efter »svarer til reguleringen«: »ogovervågningen«.[Sproglig præcisering]Til § 6216)Istk. 3ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- ogvækstministeren«.[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstederegler om oplysninger til detailinvestorer]Til § 7017)Istk. 6udgår », som er vedtaget«.[Sproglig præcisering]Til § 7718)Istk. 2, nr. 4,udgår »eller oplysninger om«.[Sproglig præcisering]Til § 7919)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 8620)I stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]
3
Til § 9321)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 10122)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 10623)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 10924)§ 109, 1. pkt.,affattes således:»§ 109.En forvalter af alternative investeringsfonde medregistreret hjemsted i Danmark eller et andet land inden forDen Europæiske Union eller et land, som Unionen har ind-gået aftale med på det finansielle område, som har fået tilla-delse til at forvalte alternative investeringsfonde i henholdtil regler, der gennemfører direktiv 2011/61/EU af 8. juni2011 om forvaltere af alternative investeringsfonde, og somønsker at markedsføre alternative investeringsfonde fra ettredjeland eller alternative investeringsfonde fra et land in-den for Den Europæiske Union eller et land, som Unionenhar indgået aftale med på det finansielle område, som er fee-der-fonde, der ikke opfylder kravet i § 76, stk. 2, til profes-sionelle investorer i Danmark, kan af Finanstilsynet få tilla-delse til dette, når følgende betingelser er opfyldt:«[Markedsføring i Danmark af alternative investeringsfondefra tredjelande]Til § 11425)I§ 114ændres »§ 113, stk. 1, litra a, § 113, stk. 3 og4, og § 113, stk. 5. litra a« til: »§ 113, stk. 1, nr. 1, stk. 3 og4, og stk. 5, nr. 1«.[Korrektion]Til § 11626)I § 116 ændres »§ 11, stk. 3, nr. 6« til: »§ 11, stk. 3,nr. 7«.[Korrektion]Til § 12227)I stk. 1, nr. 1 og nr. 2, ændres »marketingsstrategi« til:»markedsføringsstrategi«.[Sproglig præcisering]
Til § 12628)Istk. 9, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 12829)Istk. 3, nr. 4,udgår »eller oplysninger om«.[Sproglig præcisering]30)Istk. 11, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigtikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 13131)Efter § 131 indsættes i kapitel 22:»§ 131 a.Finanstilsynet kan fastsætte regler om revisionfor forvaltere af alternative investeringsfonde med registre-ret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og somhar tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde, ogderes dattervirksomheder, herunder om krav til revisor samtom valg og udpegelse af revisor.Stk. 2.Finanstilsynet kan fastsætte regler om intern revi-sion og om systemrevisionens gennemførelse i fælles data-centraler.«[Hjemmel til fastsættelse af regler om revision for forvaltereaf alternative investeringsfonde med registreret hjemsted iDanmark, der ikke er selvforvaltende, og som har tilladelsetil at forvalte alternative investeringsfonde]Til § 13332)I§ 133indsættes efter stk. 6:»Stk. 7.Såfremt kapitalforeninger ønsker at aflægge års-rapport, skal det fremgå af foreningens vedtægter, hvorvidtårsrapporten skal aflægges efter årsregnskabsloven eller ef-ter reglerne i bekendtgørelse om finansielle rapporter for in-vesteringsforeninger og specialforeninger m.v. med de for-nødne tilpasninger.«[Krav om vedtægtsbestemmelse om valg af regnskabsreglerfor kapitalforeninger]Til § 13433)Istk. 1ændres »betegnelserne« til: »betegnelsen«.[Sproglig korrektion]Til § 16934)Istk. 9ændres »stk. 6, nr. 18, 2. pkt.« til: »stk. 7, nr.18, 2. pkt.«[Korrektion]Til § 17335)Istk. 2og3ændres »§ 67, stk. 5« til: »§ 67, stk. 4«.[Korrektion]
4
Til § 18936)Istk. 1ændres »§ 67, stk. 1-6« til: »§ 67, stk. 1-5« ogefter »§ 129, stk. 1,« indsættes: »§ 131 b,«.[Konsekvensrettelse]37)I stk. 2 indsættes efter »§ 28, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr.1,«: »§ 131 a, stk. 2 og 5,«[Konsekvensrettelse]38)Istk. 4ændres »§ 6, stk. 4 og 5« til: »§ 6, stk. 5 og 6«,»§ 32, stk. 2« til: »§ 32, stk. 3«, »§ 67, stk. 7« til: »§ 67, stk.6« og »§ 154, stk. 6,« udgår.[Korrektion]39)Istk. 7ændres »anden lovgivning« til: »den øvrigelovgivning«.[Sproglig præcisering]Til § 19640)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 360, stk. 2,ændres »§ 361, stk. 1, nr. 20« til: »§361, stk. 1, nr. 19«.«[Konsekvensrettelse]41)Den undernr. 4foreslåede rykningsklausul affattessåledes:»Nr. 20-22 bliver herefter nr. 19-21.«[Korrektion]42)Den undernr. 5foreslåede ændring affattes således:»5.§ 361, stk. 1, nr. 22,som bliver nr. 21, ophæves.«Nr. 23-32 bliver herefter nr. 21-30.[Korrektion]43)Den undernr. 6foreslåede ændring affattes således:»6.§ 361, stk. 1, nr. 31og32,som bliver nr. 29 og 30, op-hæves og i stedet indsættes:»29) Centrale modparter med tilladelse, jf. artikel 14 i Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2012/648af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen), jf. § 83, stk. 1, ilov om værdipapirhandel m.v., betaler årligt 387.250kr.30) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfon-de fra et land inden for Den Europæiske Union eller etland, som Unionen har indgået aftale med på det fi-nansielle område, og udenlandske forvaltere af alter-native investeringsfonde fra et tredjeland, som Dan-mark er referenceland for, der er meddelt tilladelse tilat forvalte danske alternative investeringsfonde, beta-ler årligt 20.000 kr.31) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfon-de, som er meddelt tilladelse til at markedsføre enudenlandsk alternativ investeringsfond i Danmark be-taler årligt 2.000 kr. pr. alternativ investeringsfondplus 2.000 kr. pr. afdeling.
32)
Godkendte udenlandske clearingcentraler, jf. § 8 a ilov om værdipapirhandel m.v., betaler årligt 68.150kr.««[Korrektion]Til § 198
44)I den undernr. 1foreslåede ændring indsættes efter»indgået aftale med«: »på det finansielle område«.[Præcisering]45)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 5, stk. 6,og§ 9, stk. 1,ændres »§ 3, stk. 1, nr. 4« til:»§ 3, stk. 1, nr. 5«.«.[Konsekvensrettelse]«[Konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. 1Lovens anvendelsesområde præciseres for forvaltere medtilladelse i et andet EU-land eller et land, som Unionen harindgået aftale med på det finansielle område, som forvaltereller markedsfører andele i alternative investeringsfondegennem filialer i Danmark, idet § 176 ikke skal finde anven-delse for sådanne forvaltere.§ 176 omhandler alene forvaltere fra et tredjeland, derhar Danmark som referenceland, og skal derfor ikke findeanvendelse for forvaltere omfattet af § 1, stk. 2, idet dennebestemmelse fastsætter hvilke bestemmelser, der skal findeanvendelse for forvaltere fra et andet EU/EØS-land m.v.,som har etableret en filial i Danmark.Til nr. 2Lovens anvendelsesområde for forvaltere fra tredjelande,der planlægger at markedsføre andele i alternative investe-ringsfonde i Danmark præciseres, idet § 176 ikke skal findeanvendelse for sådanne forvaltere. § 176 omhandler såledesalene forvaltere fra et tredjeland, der har Danmark som refe-renceland, og skal derfor ikke finde anvendelse for forvalte-re omfattet af § 1, stk. 3, idet denne bestemmelse fastsætterhvilke bestemmelser, der skal finde anvendelse for forvalte-re fra et tredjeland, der alene ønsker at markedsføre alterna-tive investeringsfonde i Danmark, men som ikke har refe-renceland i Danmark eller et andet EU/EØS-land m.v. Derhenvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 3Lovens anvendelsesområde præciseres for forvaltere fraet EU-land eller et andet land, som Unionen har indgået af-tale med på det finansielle område, som forvalter eller mar-kedsfører andele i alternative investeringsfonde i Danmarkuden at etablere en filial i Danmark (markedsføringspas),idet § 176 ikke skal finde anvendelse for sådanne forvaltere.§ 176 omhandler således alene forvaltere fra et tredjeland,der har Danmark som referenceland, og skal derfor ikke fin-de anvendelse for forvaltere omfattet af § 1, stk. 5, idet den-ne bestemmelse fastsætter hvilke bestemmelser, der skal fin-
5
de anvendelse for forvaltere fra et andet EU/EØS-land m.v.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 4Lovforslagets § 1 stk. 6, foreslås at udgå, og i stedet ind-sættes det i definitionen af en kapitalforening i lovforslagets§ 3, stk. 1, nr. 11, at en kapitalforening altid vil være en al-ternativ investeringsfond uanset antallet af investorer, jf.nærmere nedenfor til nr. 5.Til nr. 5Bestemmelsen foreslås nyaffattet, hvorved det tilføjes tildefinitionen af en kapitalforening, at en kapitalforening ka-tegoriseres som en alternativ investeringsfond. En kapital-forening er således pr. definition en alternativ investerings-fond uanset antallet af investorer i kapitalforeningen.Endvidere tilføjes det til definitionen, at kapitalforeningeri lighed med, hvad der gælder for specialforeninger m.v. ef-ter den gældende lov om investeringsforeninger m.v., kaninvestere i likvide midler, herunder valuta, foruden de finan-sielle instrumenter omfattet af bilag 5 i lov om finansielvirksomhed.Til nr. 6Henvisningen til § 18, stk. 7, er ikke korrekt og udgårderfor.Til nr. 7Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til atfastsætte nærmere regler om og betingelser for, at en forval-ter må markedsføre andele i alternative investeringsfondeover for detailinvestorer i Danmark. Tilsvarende bemyndi-gelser er i den øvrige finansielle lovgivning tillagt erhvervs-og vækstministeren, og bestemmelsen foreslås derfor ændreti overensstemmelse hermed.Til nr. 8Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 11, litra c, atdet er en betingelse for at stifte en kapitalforening, at dennehar udpeget en forvalter, der er meddelt tilladelse af Finans-tilsynet til at forvalte alternative investeringsfonde. En regi-streret forvalter kan således ikke forvalte kapitalforeningeruanset værdien af de forvaltede aktiver.Dette er en fravigelse af bestemmelsen i § 6, stk. 1, hvor-efter en forvalter af alternative investeringsfonde skal havetilladelse af Finanstilsynet, såfremt den samlede værdi af deforvaltede aktiver overstiger 100 mio. euro eller 500 mio.euro, såfremt forvalteren udelukkende forvalter alternativeinvesteringsfonde, der ikke har gearet sine investeringer ogingen investorer i fondene har en ret til at blive indløst i enperiode på minimum 5 år efter datoen for den oprindeligeinvestering i hver af fondene. Der er fundet hensigtsmæssigtat præcisere denne fravigelse fra hovedreglen i selve be-stemmelsen, og det foreslås derfor indsat som et nyt stk. 4.Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring med bestem-melsen.Til nr. 9, 15, 17-23 og 28-30Der er tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 10Med ændringsforslaget får forvaltere af alternative inve-steringsfonde mulighed for at placere deres kapitalgrundlag,herunder ekstra kapitalgrundlag, i andele i kapitalforeninger,der opfylder betingelserne i det fremsatte forslag til ændringaf § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om finansiel virksomhed (L 177fremsat den 1. marts 2013 om forslag til ændring af lov omfinansiel virksomhed og forskellige andre love som følge afforslag til lov om investeringsforeninger m.v.).Med ændringen ligestilles forvaltere af alternative inve-steringsfonde med investeringsforvaltningsselskaber på det-te punkt. Dette er hensigtsmæssigt, idet det må forventes, atder vil være flere selskaber, der vil få tilladelse til at væresåvel investeringsforvaltningsselskab som forvaltere af al-ternative investeringsfonde.Den foreslåede § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om finansielvirksomhed begrænser muligheden for at placere kapital iandele i kapitalforeninger, til de kapitalforeninger, hvis ved-tægter lever op til en række begrænsninger, der indføres i §§162 a og 162 b i lov om finansiel virksomhed med sammelovforslag (L177).Baggrunden for de foreslåede begrænsninger i §§ 162 aog 162 b i lov om finansiel virksomhed er, at de omfattedekapitalforeninger fremadrettet ikke vil være under tilsyn oglovmæssig regulering af Finanstilsynet, som de eksisterendespecialforeninger m.v. har været. Begrænsningerne indføresfor at sikre, at det er muligt for bl.a. forsikringsselskaber,pensionskasser, investeringsforvaltningsselskaber og meddette forslag også forvaltere af alternative investeringsfondeinden for de lovgivningsmæssige rammer at kunne placerekapital i kapitalforeningerne.Den foreslåede bestemmelse i § 162 a i lov om finansielvirksomhed indeholder krav om, at det skal fremgå af kapi-talforeningens vedtægter, at foreningen på en investors an-modning skal indløse andelen med midler fra foreningensformue, at der kun må investeres i likvide midler, herundervaluta, eller finansielle instrumenter omfattet af lov om fi-nansiel virksomhed, at der er nærmere angivne begrænsnin-ger på foreningens muligheder for at optage lån, og at derskal fastsættes spredningsregler. Rammerne for sprednings-reglerne er beskrevet direkte i den foreslåede bestemmelse i§ 162 b i lov om finansiel virksomhed.Med kravene til kapitalforeningernes vedtægter sikres eninvestorbeskyttelse, der skal svare til den investorbeskyttel-se, der gælder for specialforeninger efter den gældende lovom investeringsforeninger m.v. Kravet om, at investorensandel af formuen på investors anmodning skal indløses medmidler, der hidrører fra formuen medfører, at forvaltere afalternative investeringsfonde, der har investeret i kapitalfor-eningen, altid vil kunne afhænde andelene. Hermed sikres,at forslaget ikke er i strid med kravet i artikel 9, stk. 8, iFAIF-direktivet om, at forvaltere af alternative investerings-fonde kun må placere deres kapitalgrundlag, herunder ekstrakapitalgrundlag, i likvide eller let omsættelige aktiver.De foreslåede krav i §§ 162 a og 162 b er nærmere be-skrevet i bemærkningerne til L 177.
6
Til nr. 11Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisnin-gen rettelig skal være til stk. 8 og 9, og ikke som i den fore-slåede bestemmelse stk. 9 og 10.Til nr. 12Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til atfastsætte nærmere regler om god skik for forvaltere af alter-native investeringsfonde. Tilsvarende bemyndigelser er iden øvrige finansielle lovgivning tillagt erhvervs- og vækst-ministeren, og bestemmelsen foreslås derfor ændret i over-ensstemmelse hermed.Til nr. 13Der er tale om en sproglig korrektion, idet der fejlagtigter skrevet »enhver«, hvor der rettelig skal stå »hver«.Til nr. 14Med ændringsforslaget justeres anvendelsesområdet forbestemmelsen om pligt til at opstille måltal for andelen afdet underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan ogat udarbejde politikker for at øge andelen af samme i ledel-sesorganerne generelt. Pligten påhviler således efter forsla-get kun forvaltere, der enten har værdipapirer optaget tilhandel på et reguleret marked i et EU/EØS-land m.v. ellerhar en balancesum på 500 mio.kr. eller derover i 2 på hinan-den følgende regnskabsår.Med ændringsforslaget bringes bestemmelsen i overens-stemmelse med den tilsvarende bestemmelse i lov om finan-siel virksomhed § 79 a, som blandt andet gælder for investe-ringsforvaltningsselskaber.Til nr. 16Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til atfastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger, der skal gi-ves til detailinvestorer og i hvilken form oplysningerne skalgives. Tilsvarende bemyndigelse er i den øvrige finansiellelovgivning tillagt erhvervs- og vækstministeren, og bestem-melsen foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 24Ændringsforslaget nyaffatter § 109, 1. pkt., idet der ikkesom i den foreslåede bestemmelse bør henvises til § 97, meni stedet til § 76, stk. 2.Det præciseres endvidere i bestemmelsen, at den tilligegælder for forvaltere af alternative investeringsfonde medregistreret hjemsted i Danmark.Det fremgår af ændringsforslaget, at en forvalter af alter-native investeringsfonde med registreret hjemsted i Dan-mark eller et andet EU/EØS-land m.v., som har fået tilladel-se i henhold til regler, der gennemfører FAIF-direktivet ogsom ønsker at markedsføre alternative investeringsfonde fraet tredjeland eller alternative investeringsfonde fra et landinden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionenhar indgået aftale med på det finansielle område, som er fee-der-fonde, der ikke opfylder kravene i det foreslåede § 76,stk. 2, til professionelle investorer i Danmark, kan af Finans-tilsynet få tilladelse til dette, når de i det foreslåede § 109,nr. 1-4 nævnte betingelser er opfyldt.
Alternative investeringsfonde, som ikke opfylder kravenei § 76, stk. 2, er alternative investeringsfonde fra et EU/EØS-land m.v., som er feeder-fonde og hvor master-fondeneller master-fondens forvalter ikke er fra et EU/EØS-landm.v.Til nr. 25Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisnin-gerne til § 113, stk. 1, litra a, og § 113, stk. 5, litra a, retteligskal være til § 113, stk. 1, nr. 1, og stk. 5, nr. 1.Til nr. 26Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisnin-gen til § 11, stk. 3, nr. 6, rettelig skal være til § 11, stk. 3, nr.7.Til nr. 27Der er tale om en sproglig præcisering, således at sprog-brugen i nr. 1 og 2 ensrettes med sprogbrugen i de øvrigebestemmelser i kapitel 18. Der er ikke tilsigtet nogen materi-el ændring med ændringsforslaget.Til nr. 31Der foreslås med ændringsforslaget indsat hjemmel i §131 a til, at Finanstilsynet kan fastsætte regler om revisionfor forvaltere af alternative investeringsfonde og deres dat-tervirksomheder. Forslaget til bestemmelsen gælder for for-valtere med registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selv-forvaltende, og som har tilladelse til at forvalte alternativeinvesteringsfonde.Det foreslås i stk. 1, at Finanstilsynet kan fastsætte reglerom revision for forvaltere af alternative investeringsfondemed registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforval-tende, og som har tilladelse til at forvalte alternative investe-ringsfonde, og deres dattervirksomheder. Reglerne vil bl.a.kunne omfatte krav til revisor og kunne omhandle valg ogudpegelse af revisor. I medfør af § 7 i lovforslaget skal for-valtere med tilladelse, der har registreret hjemsted i Dan-mark, og som ikke er selvforvaltende, være juridiske perso-ner omfattet af selskabsloven. Reglerne fastsat af Finanstil-synet i medfør af det foreslåede stk. 1 skal bygge på de revi-sionsregler, der i dag gælder for selskaber omfattet af sel-skabsloven.Det foreslåede stk. 2 giver Finanstilsynet hjemmel til atfastsætte regler om intern revision i forvaltere af alternativeinvesteringsfonde med registreret hjemsted i Danmark, derikke er selvforvaltende, og som har tilladelse til at forvaltealternative investeringsfonde, og deres dattervirksomheder,og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentra-ler.Til nr. 32Der er ikke fastsat særlige regler om regnskabsaflæggelsefor kapitalforeninger i lov om forvaltere af alternative inve-steringsfonde m.v. Kapitalforeninger er omfattet af årsregn-skabslovens anvendelsesområde, men de er ikke underlagtregnskabspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgiv-ning. Det står derfor kapitalforeningerne frit for, om de øn-sker at aflægge årsrapport.
7
Med henblik på at mindske de administrative byrder forde eksisterende specialforeninger m.v., der fremover om-dannes til kapitalforeninger, foreslås der med ændringsfor-slaget indført en vis valgfrihed for kapitalforeninger medhensyn til aflæggelse af årsrapport, hvis de vælger at aflæg-ge årsrapport. Det er dog samtidig vigtigt, at der er gennem-sigtighed for investorerne om, hvilket regelsæt en given ka-pitalforening i givet fald vælger at aflægge årsrapport efter.Hvis en kapitalforening vælger at aflægge årsrapport, vil detderfor skulle fremgå af vedtægterne om det sker efter års-regnskabslovens regler for klasse A (frivillig ordning med fåog generelle regler) eller Finanstilsynets regnskabsbekendt-gørelse for investeringsforeninger og specialforeninger m.v.med de fornødne tilpasninger.Til nr. 33Der er tale om en sproglig korrektion, idet der fejlagtigter skrevet »betegnelserne«, hvor der rettelig skal stå »beteg-nelsen«.Til nr. 34Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisnin-gen rettelig skal være til stk. 7, nr. 18, 2. pkt., og ikke som iden foreslåede bestemmelse stk. 6, nr. 18, 2. pkt.Til nr. 35Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisnin-gerne i stk. 2 og 3 rettelig skal være til § 67, stk. 4, og ikkesom i de foreslåede bestemmelser § 67, stk. 5.Til nr. 36Der er tale om 2 konsekvensrettelser, idet henvisningentil § 67, stk. 1-6, rettelig skal være til § 67, stk. 1-5, og derendvidere indsættes en bestemmelse om straf for overtræ-delse af den med ændringsforslaget indsatte bestemmelse i §131 b.Til nr. 37Der er tale om konsekvensrettelser, idet der indsættes be-stemmelser for overtrædelser af de med ændringsforslaget
indsatte bestemmelser om revisionspligt i § 131 a, stk. 2 og5.Til nr. 38Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisnin-gen til 6, stk. 4 og 5, med ændringen foreslået i nr. 8 i dettelovforslag ikke længere er korrekt. Der skal i stedet henvisestil stk. 5 og 6. Henvisningerne til § 32, stk. 2, og § 67, stk. 7,er endvidere ikke korrekte. Der skal i stedet henvises til hen-holdsvis § 32, stk. 3, og § 67, stk. 6. Endelig er det ikke hen-sigten at strafbelægge bestemmelser udstedt i medfør af lov-forslagets § 154, stk. 6, hvorfor henvisningen til denne be-stemmelse udgår.Til nr. 39Der er tale om en sproglig præcisering, så sprogbruget ibestemmelsen ensrettes i forhold til stk. 8 i samme bestem-melse og tilsvarende bestemmelser i den øvrige lovgivningpå det finansielle område.Til nr. 40Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at deri nr. 37 i dette ændringsforslag foretages en rykning af be-stemmelserne i lov om finansiel virksomhed § 361, hvorvednr. 20 bliver til nr. 19.Til nr. 41-43Der er tale om en lovteknisk korrektion.Til nr. 44Der er tale om en præcisering, som medfører, at det i lig-hed med den øvrige lovgivning på det finansielle områdefremgår direkte af bestemmelsen, at der skal være tale omen aftale på det finansielle område. Der er ikke tilsigtet no-gen materiel ændring med bestemmelsen.Til nr. 45Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at lov-forslaget nyaffatter § 3, hvorved der indsættes et nyt nr. 4 ogdet tidligere nr. 4 bliver nr. 5.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA)Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
8
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
9
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 175Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 19/4-13 fra InvesteringsForeningsRådet1. udkast til betænkningHenvendelse af 30/4-13 fra FinansrådetÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 175Spm.nr.1TitelSpm. om, hvilke muligheder de de danske myndigheder har for atkontrollere en udenlandsk finansiel virksomheds aktiviteter i Danmarkog moderselskabets aktiviteter i hjemlandet, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 19/4-13 fra InvesteringsFor-eningsRådet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
2