Miljøudvalget 2012-13
L 173 Bilag 4
Offentligt
11. april 2013Sagsnr. 2013-561-00008
FolketingetAtt.: MiljøudvalgetChristiansborg1240 København K
Supplerende bemærkninger fra DI Handel til L173 om ændring af lov omkemikalier, herunder forslag om ændret opbevaring og fysisk overdragelseaf bekæmpelsesmidlerI tillæg til DI’s høringssvar af 7. januar 2013, og efter at have læst det fremsattelovforslag L173, sender DI Handel her supplerende bemærkninger vedrørende dendel af forslaget, der omhandler regler for den fysiske overlevering samt opbevaringaf bekæmpelsesmidler, herunder et selvbetjeningsforbud i detailhandlens salg tilprivate kunder.Der er ingen tvivl om, at forbrugere såvel som miljøet skal sikres orden tligbeskyttelse ved salg af bekæmpelsesmidler, bl.a. i form af nem adgang tilproduktoplysninger samt information om anvendelse af midlerne.Det er imidlertid DI Handels klare overbevisning, at de foreslåede nye krav omopbevaring og fysisk overdragelse af bekæmpelsesmidler er ude af proportion medden målsætning, der ligger til grund for forslaget. Målet om øget forbruger - ogmiljøsikkerhed bør kunne nås ved tiltag, der er mindre bebyrdende fordetailhandlen.Forestiller man sig en situation, hvor en kunde kommer ind i et byggemarked på1.500 kvadratmeter, kan en medarbejder med autorisation være relativt langt væk.Den pågældende medarbejder skal måske afbryde sit arbejde for at hente ogudlevere varen, rådgive kunden og efterfølgende genoptage sit arbejde. Det virkerusandsynligt, at dette kan gennemføres på mindre end et kvarter. I den situationforekommer en halv time pr. forhandler pr. åbningsdag, som estimeret ilovforslagets bemærkninger, at være lavt sat.DI Handel stiller sig kritisk over for Miljøstyrelsens beregninger til engangs- ogmeromkostninger for virksomhederne. Vi har modtaget beregninger fra en størredansk detailkæde der viser, at de estimerede omkostninger for erhvervslivetmildest talt er undervurderede.Miljøstyrelsen har beregnet omkostningerne til etablering af de fysiske krav i loventil ca. 10.000 kr. pr. salgssted. Hvis det tal skulle holde, vil det for den nævntekæde medføre en udgift på 1,2 mio. kr. Afhængig af hvilke varegrupper der er1395922
omfattet, vil der formentlig skulle investeres i mere end ét skab pr. forretning. Etmere realistisk resultat er derfor måske snarere 2,5 mio. kr. Dertil kommer f.eks.interne instrukser og oplæring, hvilket anslås til ca. 5 dages arbejde pr. salgssted,svarende til en udgift på 1,2 mio. kr. Efterfølgende vil de nye regler lede til udgifterpå omkring 6,8 mio. kr. alene i øget ekspeditionstid.Det er DI Handels vurdering, at de særlige danske krav i forslaget vedrørendeseparat opbevaring og fysisk overdragelse af bekæmpelsesmidler vil medfø reafskedigelser som følge af et højere omkostningsniveau.Det er DI Handels klare opfattelse, at de danske regler bør følge EU-lovgivningen,uden nationale skærpelser eller afvigelser.De forventede positive miljømæssige konsekvenser ved forslaget bør kunne nåsmed mindre gennemgribende midler, f.eks. ved en forbedret skiltning i forbindelsemed selvbetjening, eller øget brug af tilgængelige databaser medproduktoplysninger. Hvis forbrugerne ønsker øget information om anvendelse afmidlerne, vil forbrugeren på eget initiativ kunne bede om vejledning hos den/deautoriserede medarbejdere.Såfremt medlemmerne af Miljøudvalget ønsker yderligere information, står jeg tilrådighed for at uddybe DI Handels synspunkter.
Med venlig hilsen
Lars William WeschBranchedirektør
2
1395922