Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 171 , L 171 A , L 171 B
Offentligt
1235009_0001.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
09-04-2013I forbindelse med behandlingen af (L 171) Forslag til Lov om ændring afgymnasieloven, hf-loven og lov om uddannelserne til højere handelsek-samen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx) (Harmonisering af klagead-gang og øget mulighed for at hæve faget matematik til B-niveau i stx-uddannelsen) har udvalget i brev af 5. april 2013 stillet mig følgendespørgsmål:Spørgsmål 5:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 4. april 2013 fra Forenin-gen af Danske Biologer, jf. L 171 - bilag 7.”Svar:Jeg vil ikke her gentage, hvad baggrunden for forslaget er, men blot igenpege på, at effekten af ændringen vil blive fulgt nøje. Herefter vil partier-ne bag Gymnasieforliget have et kvalificeret grundlag for at se, om om-kostningen ved ændringen er for stor, bl.a. i forhold til målsætningen om,at en stx-uddannelse skal give eleverne en naturvidenskabelig dannelse.Når jeg har skrevet, at ændringen måske kan åbne muligheder for, at deroprettes nye studieretninger med et naturvidenskabeligt fag på B-niveau,så tænker jeg på, at man på skoler, hvor man ønsker at satse ekstra pånaturvidenskaben, kan vælge at lade disse fag indgå i selve skolernes ud-bud af studieretninger i højere grad end i dag. Den mulighed anser jegdet for sandsynligt, at en række skoler vil benytte sig af.Det vil være en forudsætning for, at sådanne studieretninger også rentfaktisk bliver oprettet, at skolernes ledelser og lærerne formår at videre-give deres begejstring for fagene til eleverne. Jeg er klar over, at det er enudfordring og følger – som sagt – udviklingen nøje.Med venlig hilsenChristine Antorini