Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 171 , L 171 A , L 171 B
Offentligt
1232837_0001.png
1232837_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
03-04-2013I forbindelse med behandlingen af (L 171) Forslag til Lov om ændring afgymnasieloven, hf-loven og lov om uddannelserne til højere handelsek-samen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx) (Harmonisering af klagead-gang og øget mulighed for at hæve faget matematik til B-niveau i stx-uddannelsen) har udvalget i brev af 27. marts 2013 stillet mig følgendespørgsmål:Spørgsmål 4:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/3-13 fra Foreningenaf Danske Biologer, jf. L 171 - bilag 6.”Svar:Baggrunden for denne del af lovforslaget er, at en alt for stor del af stx-studenterne har behov for at supplere studentereksamen med matematikB, inden de kan optages på videregående uddannelse. Det forsinker stu-denternes start på videregående uddannelse, og det er dyrt. Derfor frem-sættes forslaget om, at eleverne kan vælge matematik B i stedet for etnaturvidenskabeligt B-niveau.Det er ikke mit ønske, at der skal skæres ned på naturvidenskaben i degymnasiale uddannelser, men derimod at flest mulige elever har adgangs-givende kompetencer til at begynde på en videregående uddannelse –også inden for naturvidenskab.Effekten af forslaget afhænger helt af, hvordan de enkelte elever vælgerat agere. Ingen tvinges til noget i kraft af de nye muligheder. Omvendtkan forslaget måske åbne muligheder for, at der oprettes nye studieret-ninger med et naturvidenskabeligt fag på B-niveau, da elevernes behovfor matematik på B-niveau i nogle tilfælde kan dækkes som et valgfag.Dette vil igen give flere variationsmuligheder i forhold til studieretnings-projekter.Samtidig vil institutionernes forpligtelse til information om videreuddan-nelsesmuligheder i relation til alle studieretninger blive understreget, så-ledes at fx elever, der har brug for både matematik B og kemi B, vil blive
2opmærksomme på det og have muligheden for at opnå begge niveauer –frem for kun at opnå det ene.Jeg vil følge udviklingen nøje. Når erfaringerne fra udviklingsplanen skalopsummeres, vil jeg vurdere effekten af lovændringen for henholdsvisskoleåret 2013-14, hvor den første virkning kan iagttages, og efterfølgen-de også for 2014-15, hvor virkningen må forventes at være slået fuldtigennem. Efterfølgende vil der blive taget stilling til, om en eventuel ne-gativ effekt på antallet af elever med et naturvidenskabeligt fag på B-niveau har et omfang, der giver grundlag for enten at vende tilbage til denuværende regler eller at iværksætte andre kompenserende tiltag.Jeg vil opfordre foreninger og skoler til, at vi alle sætter et større fokus påudfordringen i at få de unge mennesker til ”frivilligt” at vælge naturvi-denskab. Den ideelle situation er vel den, at eleverne efter eget ønske, ogfordi det er spændende, vælger et naturvidenskabeligt fag på et højereniveau.
Med venlig hilsen
Christine Antorini