Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 171 , L 171 A , L 171 B
Offentligt
1232845_0001.png
1232845_0002.png
1232845_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
03-04-2013I forbindelse med behandlingen af (L 171) Forslag til Lov om ændring afgymnasieloven, hf-loven og lov om uddannelserne til højere handelsek-samen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx) (Harmonisering af klagead-gang og øget mulighed for at hæve faget matematik til B-niveau i stx-uddannelsen) har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) i brev af 15.marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 2:”Ministeren bedes uddybende og punkt for punkt kommentere hørings-svaret fra Landsforeningen af Handelsskoleelever, ErhvervsskolernesElevorganisation og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.”Svar:Nedenfor er de enkelte punkter fra elevorganisationernes høringssvargengivet med mine kommentarer dertil.

”1. Klageadgang i forhold til klager af pædagogisk- eller

skønsmæssig karakter

Man antager at, det udelukkende er nødvendigt at indbringe klagerover retslige forhold til ministeriet. Men lovgivningen er meget bredtformuleret og der er ingen konkrete retningslinjer for pædagogiskeanliggender på gymnasieområdet. Den pædagogiske praksis er derformeget forskellig fra skole til skole. På baggrund af dette, er det nød-vendigt, at elever også kan klage til ministeriet over afgørelser i pæ-dagogiske eller skønsmæssige anliggender.”Kommentar:Den i lovforslaget omtalte harmonisering af klageadgangen omfatter treelementer:Først og fremmest indeholder lovforslaget direkte ændringer i lovteksteni de tre gymnasiale uddannelseslove. Hensigten er, at den i dag helt ube-grænsede adgang til at klage til ministeriet over rektors afgørelser i pæda-
2gogiske anliggender ændres til, at man som elev kan klage til ministerietover rektors afgørelser efter uddannelsesreglerne, men kun for så vidtangår retlige spørgsmål. Selvom de præcise regler om klageadgang varie-rer en del fra uddannelsesområde til uddannelsesområde, er det heltusædvanligt med en generel adgang til uden begrænsninger at klage tilministeriet over afgørelser i pædagogiske anliggender. Med de ændringer,der som opfølgning på lovforslaget vil blive udmøntet i de enkelte ud-dannelsesbekendtgørelser, etablerer vi pr. 1. august 2013 en sammenlig-nelig retstilstand med f.eks. avu-, FVU- og AMU-området og med devideregående uddannelser.Selve bemyndigelserne i lovene om adgangen til at fastsætte regler omklage over prøver ændres ikke, men som opfølgning på lovforslaget vildisse regler, der findes i den almene eksamensbekendtgørelse, blive æn-dret, så vi pr. 1. september 2013 også på dette felt skaber en sammenlig-nelig retstilstand med andre uddannelsesområder.Endelig vil ministeriet i en efterfølgende proces gennemgå de andre be-kendtgørelser på det gymnasiale område – herunder optagelsesbekendt-gørelsen og studie- og ordensregelbekendtgørelsen – og vurdere behovetfor en justering af klagereglerne i disse også. De særlige karakteristika pådet givne reguleringsfelt, herunder de gældende regler herom på andreuddannelsesområder, vil blive inddraget, og der er ikke nogen fast datofor, hvornår eventuelle ændringer vil blive gennemført. Det afhænger af,hvornår de relevante bekendtgørelser i øvrigt skal ændres.Det er vigtigt at understrege, at der fortsat vil kunne klages til ministerietover afgørelser af faglig karakter fra skolens ledelse (årskarakterer, prø-ver, merit, individuel kompetencevurdering (IKV) m.v.), men klagead-gangen angår altså kun retlige spørgsmål. (I relation til merit og IKV kanklager over institutionens faglige vurdering dog indbringes for et uaf-hængigt nævn, Kvalifikationsnævnet.)

”2. Færre elever vil klage over pædagogiske forhold

Vi er bekymrede for, at ændringerne vil have en ’’præventiv’’ effekt,således at færre elever klager over pædagogiske forhold. Når man be-grænser klageadgangen, er den naturlige konsekvens, at antallet afklager vil falde. Dette betyder at der vil være flere elever, der ikke harmulighed for at få revurderet deres sag. Dette er en klokkeklar for-ringelse af elevernes retssikkerhed.”Kommentar:Som det er nævnt i lovforslagets bemærkninger, er det ikke en selvstæn-dig målsætning med lovforslaget, at der skal komme færre klager, mendet vil være naturligt, at potentielle klagere, der indser, at deres sag ikkeindeholder et retligt spørgsmål, fremover undlader at klage.
3Herved vil ministeriet efter omstændighederne kunne undgå at skullebehandle en række klager over årskarakterer, hvor det eneste punkt isagen reelt er, at eleven er utilfreds med lærerens vurdering af elevensstandpunkt på baggrund af det niveau, som eleven har udvist i forbindel-se med den daglige undervisning, aflagte test og prøver m.v. – en vurde-ring, som ministeriet ikke er i stand til at foretage.

”3. De foreslåede ændringers konsekvenser for de videregående

uddannelser

Erfaringer fra de videregående uddannelser viser tydeligt, at der erbehov for, at studerende kan klage over faglige og pædagogiske afgø-relser til en af skolen uafhængig instans. For at sikre eleverne på degymnasiale uddannelsers retssikkerhed, er det nødvendigt at der ermulighed for at indbringe klagesager for ministeriet.”Kommentar:Den omtalte ”studenterambassadør” på Københavns Universitet, derkan vejlede de studerende om klageforhold samt visitere klager fra destuderende, skal uden tvivl ses i lyset af, at universitetet er en meget stororganisation, der har op imod 40.000 studerende. Der er tale om opga-ver, som enhver uddannelsesinstitution skal kunne løfte inden for ram-merne af sin studievejledning m.v., og det forventer jeg også, at de gym-nasiale institutioner i almindelighed kan. Jeg kan dog oplyse, at ministeri-et også i vidt omfang vejleder konkrete elever, der på den ene eller andenmåde er i tvivl om deres retsstilling, herunder om klageforhold.Jeg er overbevist om, at klageadgangen på det gymnasiale uddannelses-område også med den forudsatte begrænsning til retlige spørgsmål vilvære fuldt ud tilstrækkelig til at tilgodese elevernes/kursisternes retssik-kerhed.Jeg vil endelig understrege, at der ikke med lovforslaget foretages æn-dringer i ministeriets tilsyn med de gymnasiale uddannelser. Det betyder,at hvis det viser sig, at en bestemt skoles leder uden decideret at tilside-sætte nogle regler har en uhensigtsmæssig pædagogisk praksis, så vil mi-nisteriet som i dag kunne give lederen pålæg i pædagogiske anliggender.
Med venlig hilsen
Christine Antorini