Ligestillingsudvalget 2012-13
L 17 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 17
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 28. november 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven og forskelligeandre love(Indførelse af regler om måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i det øverste ledelsesorgan og forafrapportering herom)[af erhvervs- og vækstministeren (Ole Sohn)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 5 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Ligestillingsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den29. august 2012 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret2011-12, LIU alm. del – bilag 73. Den 3. oktober 2012sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension. Erhvervs-og vækstministeren har over for udvalget kommenteret denskriftlige henvendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Udtalelse fra erhvervs- og vækstministerenForslag til lov om ændring af selskabsloven, årsregn-skabsloven og forskellige andre love om indførelse af reglerom måltal og politikker for den kønsmæssige sammensæt-ning i det øverste ledelsesorgan og for afrapportering heromblev fremsat den 3. oktober 2012. De specielle bemærknin-ger til § 5, nr. 1, i forslaget (§ 79 a i lov om finansiel virk-somhed) indeholder desværre en faktuel fejl. Det fremgårsåledes af de specielle bemærkninger til den foreslåede § 79a i lov om finansiel virksomhed:»De finansielle holdingvirksomheder, som er defineret ilov om finansiel virksomhed, bliver omfattet af den nye be-stemmelse i lov om finansiel virksomhed. På linje hermedbliver en række sparekassefonde samt fondene bag f.eks.Nykredit og BRFKredit omfattet henholdsvis af lov om er-hvervsdrivende fonde og lov om visse erhvervsdrivendevirksomheders bestemmelser om måltal og politikker for atøge andelen af det underrepræsenterede køn.«Fondene bag BRFKredit og Nykredit, som er anført someksempler i bemærkningerne, vil imidlertid som finansielleholdingvirksomheder være omfattet af § 79 a i lov om finan-siel virksomhed. Der skal derfor i stedet henvises til omdan-nede tidligere finansielle virksomheder, der ikke er omfattetaf lov om finansiel virksomhed. Bemærkningerne bør rette-lig være:»De finansielle holdingvirksomheder, som er defineret ilov om finansiel virksomhed, bliver omfattet af den nye be-stemmelse i lov om finansiel virksomhed. På linje hermedbliver en række sparekassefonde samt omdannede tidligerefinansielle virksomheder, der ikke er omfattet af lov om fi-nansiel virksomhed, omfattet henholdsvis af lov om er-hvervsdrivende fonde og lov om visse erhvervsdrivendevirksomheders bestemmelser om måltal og politikker for atøge andelen af de underrepræsenterede køn.«
AX014472
2
4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget er dog skeptiskeover for, om det vil få den store effekt. EL synes, det er pro-blematisk, at regeringen hverken vil tage stilling til, hvornårforslagene har virket, eller hvad der er målet. Det vil sige,hvad er en rimelig fordeling af mænd og kvinder i en virk-somhedsbestyrelse, og hvornår skal denne fordeling væreopnået. Så længe man ikke tør opstille mål, er det yderstsvært at vurdere, om lovforslaget rent faktisk virker efterhensigten eller ej.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling, men vil stemmefor de stillede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget er generelt enige i, at mere mangfoldighed, herun-der en mere ligelig kønsfordeling på ledelsesgangene og ibestyrelseslokalerne, vil være til gavn for danske virksom-heder og institutioner. V og KF ønsker dog ikke at pålæggeprivate virksomheder yderligere administrative byrder. V ogKF støtter derfor initiativer, der sikrer fremdrift i virksom-hedernes kønsfordeling gennem virksomhedernes egen akti-ve medvirken og frivillige initiativer.Venstre og Det Konservative Folkeparti finder det be-kymrende, at det i en række af høringssvarene vurderes, atarbejdsbyrden i forbindelse med virksomhedernes udarbej-delse af måltal, politikker og redegørelser vil være betyde-ligt større, end regeringen estimerer i lovforslagets bemærk-ninger. De to partier mener generelt, at flere byrder og merebureaukrati risikerer at forringe de danske virksomhederskonkurrenceevne yderligere i en tid, hvor der skal arbejdesfor vækst og arbejdspladser. V og KF finder derfor ikke, atde ligestillingsmæssige resultater, der forventes af lovforsla-get, opvejer de byrder, der pålægges de danske virksomhe-der.V og KF mener, at den nuværende regel i årsregnskabslo-vens § 99 a, der forpligter de 1.100 største virksomheder tilat redegøre for deres samfundsansvar i deres årsrapporter(CSR), kan rumme muligheden for, at de virksomheder, dervil, kan redegøre for deres arbejde for en mere ligelig køns-fordeling i ledelse og bestyrelse. V og KF finder, at dennemulighed giver de 1.100 største virksomheder den tilstræk-kelige fleksibilitet til at kunne prioritere deres interessermed deres virksomhedsstrategi. De to partier finder des-uden, at der allerede findes tilstrækkelige regler i ligestil-lingsloven, der tager hånd om udfordringen, for så vidt an-går statsligt ejede virksomheder og institutioner.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget mener derfor ikke, at der er tilstrækkeligt tungtve-jende grunde til, at Folketinget skal pålægge private virk-somheder og statslige virksomheder og institutioner kravom måltal, politikker og redegørelser om opfyldelse af deresarbejde for en mere ligelig kønsfordeling i ledelser og besty-relser.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støttelovforslaget, da loven fratager ejere af virksomheder rettentil selv at vælge deres bestyrelser. Samtidig pålægges virk-
somhederne at opstille måltal, lave politik på området og la-ve indberetninger. Dansk Folkeparti ønsker ikke at pålæggevirksomhederne dette.Dansk Folkeparti er imod kvoter for det underrepræsente-rede køn og anser det ikke for at være ligestilling. Kvinderog mænd i Danmark har samme muligheder, hvilket er lige-stilling. Derfor mener Dansk Folkeparti, at kvinder ogmænds forskellige valg skal respekteres, da de ikke nødven-digvis, på trods af ens muligheder, foretager de samme valgi forhold til karriere.Liberal Alliances medlem af udvalget kan ikke støtte lov-forslaget, der bl.a. pålægger, de ca. 1.100 største virksomhe-der i Danmark at opstille måltal for andelen af det underre-præsenterede køn i det øverste ledelsesorgan, at virksomhe-derne skal udarbejde en politik for at øge andelen af det un-derrepræsenterede køn på virksomhedernes øvrige ledelses-niveauer samt at virksomhederne pålægges at afrapportereom både måltal og politikker årligt, og der indføres en bøde-straf, hvis en virksomhed ikke har overholdt eller afrappor-teret i overensstemmelse med reglerne. Liberal Alliancesmedlem af udvalget finder, at lovforslaget vil medføre øge-de administrative og økonomiske byrder for virksomheder-ne, og at det ikke vil medvirke positivt på kvinders mulighe-der i livet.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 21)) Inr. 2ændres i den indledende tekst »§ 19« til: »§18«, og den foreslåede nye paragraf betegnes: »§ 18 a.«[Korrektion]2)I den undernr. 3foreslåede ændring af§ 23, stk. 1,æn-dres »§ 19 a, stk. 1, nr. 1« til: »§ 18 a, stk. 1, nr. 1«.[Korrektion]Til § 53)I den undernr. 1foreslåede§ 79 aindsættes istk. 1efter »I«: »Dansk Skibskredit A/S,«.[Korrektion]4)I den undernr. 1foreslåede§ 79 aistk. 1, nr. 2,udgår»En tilsvarende forpligtelse påhviler Dansk Skibskredit A/S.«[Korrektion]
3
Til § 75)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 221, stk. 1, 2.pkt.,ændres »§ 39, stk. 3, jf. stk. 2, nr. 1 og 2, « til: »§§ 31og 31 h,«.[Korrektion]BemærkningerTil nr. 1Der blev med lov nr. 616 af 14. juni 2011 indsat et nytkapitel 5 a i lov om visse erhvervsdrivende virksomhederom et tilsyn med omdannede tidligere finansielle virksom-heder. Kapitel 5 a indeholder bestemmelserne §§ 19a - 19g.Som følge heraf kan kravene om udarbejdelse af måltal ogpolitikker for den kønsmæssige sammensætning i det øver-ste ledelsesorgan ikke som foreslået indsættes som en ny §19 a.De nye krav om den kønsmæssige sammensætning ind-sættes i stedet for i en ny § 18 a. Som følge heraf foretagesder i nr. 1 en rettelse, så det fremgår, at de nye krav indsæt-tes efter den nuværende § 18.Til nr. 2Ændringen foretages, som følge af at der som nævnt alle-rede eksisterer en § 19 a i lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder. Som følge heraf foretages der i nr. 2 en æn-dring, så de nye krav til den kønsmæssige sammensætning istedet indsættes i en ny § 18 a.Med denne ændring foretages en rettelse, så der i strafbe-stemmelsen rettelig henvises til § 18 a.Til nr. 3 og 4Ændringerne foretages for at undgå tvivl om, at DanskSkibskredit A/S er omfattet af hele bestemmelsen. Som føl-ge deraf indsættes Dansk Skibskredit A/S i første del af be-stemmelsen.Til nr. 5Ændringen foretages, som følge af at den foreslåede be-stemmelse med henvisningen til § 221, stk. 1, 2. pkt., ogindsættelsen efter § 39, stk. 3, jf. stk. 2, nr. 1 og 2, medfører,at § 39 a, stk. 1, nr. 1, indsættes i opremsningen af bestem-melser, hvor overtrædelse kan straffes med bøde ellerfængsel i indtil 4 måneder, jf. § 221, stk. 1, 1. pkt.På linje med de andre bestemmelser om måltal og politi-kker for det underrepræsenterede køn skal overtrædelse afbestemmelsen i § 39 a, stk. 1, nr. 1, alene kunne straffesmed bøde, hvorfor bestemmelsen ændres, så § 39 a indsæt-tes efter §§ 31 og 31 h i § 221, stk. 1, 2 pkt.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Sofie Carsten Nielsen (RV)nfmd.Zenia Stampe (RV)Andreas Steenberg (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Jane Heitmann (V)Henrik Høegh (V) Lykke Friis (V) Mads Rørvig (V) Inger Støjberg (V) Fatma Øktem (V) Pia Adelsteen (DF)Liselott Blixt (DF) Martin Henriksen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA)fmd.Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 17Bilagsnr.12345678TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetPræsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11.oktober 2012Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetUdtalelse fra erhvervs- og vækstministerenÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 26/11-12 fra Forsikring & Pension1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 17Spm.nr.1TitelSpm. om at bekræfte, at det på nuværende tidspunkt allerede er muligtfor de 1.100 største virksomheder at redegøre for deres arbejde med enmere ligelig kønsfordeling i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for forudsætningerne bag beregningerne af deadministrative konsekvenser på 18, 2 mio. kr. svarende til 38.500 ti-mer årligt, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere høringssvarene fra Dansk Byggeri, DI ogDansk Erhverv, hvori det påpeges, at det administrative tidsforbrug ervæsentlig højere end estimeret i lovforslaget, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for beregningen af de 32 mio. kr. i omstillings-omkostninger det første år, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan regeringen vil undgå, at det er de samme kvinder,der kommer til at sidde på flere bestyrelsesposter, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere henvendelsen af 26/11-12 fra Forsikring &Pension, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6