Ligestillingsudvalget 2012-13
L 17 Bilag 3
Offentligt
L 17 Forslag til lov om
ændring af selskabsloven,
årsregnskabsloven og
forskellige andre love
Hovedindholdet i lovforslaget• Tre hovedelementer– Det øverste ledelsesorgan skal opstille måltal for andelen afdet underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan.– Virksomheden skal udarbejde en politik for at øge andelenaf det underrepræsenterede køn i virksomhedens øvrigeledelsesniveauer.– Årlig afrapportering i årsrapporten
Omfattede virksomheder (1/2)• Lovforslaget omfatter de ca. 1.100 virksomheder, derallerede i dag er omfattet af årsregnskabslovens reglerom afrapportering for samfundsansvar.– Virksomheder omfattet af regnskabsklasse C (såkaldtestore virksomheder, se næste slide) og D (”børsnoteredeselskaber og statslige aktieselskaber)
• Virksomheder, der i seneste regnskabsår, harbeskæftiget mindre end 50 medarbejdere, kan undladeat udarbejde en politik.
Omfattede virksomheder (2/2)• Store virksomheder– er virksomheder, der overskrider to af følgendekriterier i to på hinanden følgende regnskabsår:1) En balancesum på 143 mio. kr.,2) en nettoomsætning på 286 mio. kr. og3) et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 250.
Måltal for det underrepræsenteredekøn i det øverste ledelsesorgan• Indebærer krav om:– at fastsætte måltal for andelen af detunderrepræsenterede køn blandt degeneralforsamlingsvalgte medlemmer.– at fastsætte tidshorisonten inden for hvilken,virksomheden forventer at nå det fastsatte måltal.• Som udgangspunkt højst 4 år
Særligt for de statslige aktieselskaber• Omfattet af kravene om opstilling af måltal ogudarbejdelse af politik iht. selskabsloven.• Er desuden omfattet af ”bør-bestemmelsen” iligestillingslovens § 11, stk. 2– Statslige aktieselskaberbør så vidt muligthave enafbalanceret sammensætning af kvinder og mænd →mindst 1/3 medlemmer af hvert køn.
Politik for at øge andelen af detunderrepræsenterede køn i virksomhedens øvrigeledelsesniveauer (1/2)• Politikken skal omhandle alle andre ledelsesniveauerend det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, dvs.direktionen og andre ledende stillinger.– Skal afgøres konkret i den enkelte virksomhed, hvad der er”andre ledende stillinger”, men det kunne eksempelvisvære en HR-chef eller lignende. Der kan både være tale omfagligt og personalemæssigt ansvar.
Politik for at øge andelen af detunderrepræsenterede køn i virksomhedens øvrigeledelsesniveauer (2/2)• Politikken skal indeholde virksomhedenskonkrete tiltag for at forbedre ligestillingen iden generelle ledelse af virksomheden.– Virksomheden kan vælge de procedurer/metoder,den finder egnet til at fremme en mere ligeligkønssammensætning i den generelle ledelse afselskabet.
Koncernforhold o.l.• Modervirksomheder kan udarbejde måltal ogpolitik på koncernniveau, hvis de udarbejderkoncernregnskab.• Dattervirksomheder kan undlade at udarbejdemål og politik, hvis modervirksomhed gørdette på koncernniveau.
Ophør af pligten til at opstillemåltal• Ikke pligt til at opstille måltal, når det ene køn ikkelængere er underrepræsenteret i det øversteledelsesorgan → enten 40 pct. kvinder og 60 pct.mænd eller omvendt.• Skal nævnes i ledelsesberetningen, at der ikkeforeligger et underrepræsenteret køn.• Pligten indtræder, hvis forholdene efterfølgendeændrer sig.
Ophør af pligten til at udarbejdepolitik• Ikke pligt til at udarbejde en politik, når det ene kønikke længere er underrepræsenteret i virksomhedensøvrige ledelsesniveauer → enten 40 pct. kvinder og60 pct. mænd eller omvendt.• Skal nævnes i ledelsesberetningen, at der ikkeforeligger et underrepræsenteret køn.• Pligten indtræder, hvis forholdene efterfølgendeændrer sig.
Årlig afrapportering• Virksomhederne skal årligt afrapportere om deresarbejde med at fremme ligestillingen i ledelsen i sinårsrapport, herunder redegøre for status foropfyldelsen af måltal samt for politikken.– I ledelsesberetningen, supplerende beretning eller påhjemmeside.
• Redegørelsen om det underrepræsenterede køn er enredegørelse for samfundsansvar, jf. § 99 a.
Ikrafttræden• Ikrafttræden den 1. april 2013.• Ændringen af årsregnskabsloven omkringafrapportering har virkning for regnskabsår,der begynder den 1. januar 2013 eller senere.