Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 169
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 169) Forslag til lov om ændring aflov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om åben uddannelse(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (Regulering af de godkendteudbyderes virksomhed, sanktioner, forsøgsvirksomhed m.v.) har udval-get i brev af 25. april 2013 på vegne af Rosa Lund (EL) stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 19:”Under hvilke betingelser vil en udbyder, som f.eks. det delvist tyskejedeTUC, kunne uddanne tyske statsborgere på sine danske uddannelsescent-re, hvis ministeren hjemles mulighed for opfyldelse af internationale afta-ler efter lovforslagets § 1, nr. 4, og effektuerer denne mulighed. Vil tyskestatsborgere i dette tilfælde f.eks. kunne modtage VEU-godtgørelse.”Svar:Indledningsvis vil jeg gøre opmærksom på, at det ville være i strid medEU-retten at nægte tyske statsborgere adgang til arbejdsmarkedsuddan-nelse og/eller VEU-godtgørelse, alene fordi de ikke er danske statsbor-gere.Jeg kan ikke besvare spørgsmålet for så vidt angår betingelserne for op-tagelse på AMU af personer fra udlandet, når der henvises til en helthypotetisk aftale, hvis indhold i givet fald blandt andet vil afhænge af,hvilken konkret interesse der skulle være i at indgå den.Uanset statsborgerskab gælder det for deltagelse i arbejdsmarkedsuddan-nelse som udgangspunkt, at deltageren skal have fast bopæl eller reel ogfaktisk beskæftigelse i Danmark. Dette krav er fraveget for personer medfast bopæl eller reel og faktisk beskæftigelse på Færøerne eller i Grøn-land, men godtgørelseslovens krav om, at de pågældende skal have ”be-skæftigelse i Danmark som lønmodtagere eller selvstændigt erhvervsdri-vende” er ikke fraveget, og § 1, nr. 4, i lovforslaget (L 169) om ændringaf lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om åben uddannelse
29-04-2013
2(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. giver ikke hjemmel til at fravigegodtgørelseslovens og godtgørelsesbekendtgørelsens betingelse om be-skæftigelse i Danmark.En eventuel ny aftale indgået i medfør af den nye § 10 a, stk. 4, vil derforikke kunne føre til, at personer, som ikke har beskæftigelse i Danmark,kan modtage VEU-godtgørelse og tilskud til befordring samt kost oglogi. Hvis den pågældende omvendt opfylder kravet om beskæftigelse iDanmark i arbejdsmarkedsuddannelsesloven og AMU-bekendtgørelsen,består der allerede i medfør af den nugældende lovgivning et krav påoptagelse på arbejdsmarkedsuddannelse.En hypotetisk ny aftale indgået i medfør af den foreslåede hjemmel iarbejdsmarkedsuddannelseslovens § 10, stk. 4, ville derfor ikke kunnemedføre en udvidelse af personkredsen, der kan få VEU-godtgørelse ogtilskud til befordring samt kost og logi til deltagelse i arbejdsmarkedsud-dannelse.
Med venlig hilsen
Christine Antorini