Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 169 Bilag 8
Offentligt
1244621_0001.png
Til lovforslag nr.
L 169
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 23. april 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
(Regulering af de godkendte udbyderes virksomhed, sanktioner, forsøgsvirksomhed m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)]
1 Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Børne- og
undervisningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og
3. Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2013 og var til
1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 10. januar 2013 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 91. Den 28. februar 2013 sendte børne- og under-
visningsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14 spørgsmål til børne- og undervis-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret. 7 af udvalgets spørgsmål til børne- og undervisnings-
ministeren og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af børne- og
undervisningsministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis ændrings-
forslag nr. 2 stillet af Dansk Folkeparti bliver forkastet ved
2. behandling, vil Dansk Folkeparti stemme imod lovforsla-
get ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af børne- og undervisningsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre for sin
indstilling til det af Dansk Folkeparti stillede ændringsfor-
slag ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan for andre
offentlige og private uddannelsesinstitutioner, der ikke er
omfattet af stk. 1, fastsætte regler om lokale uddannelsesud-
valg, herunder om nedsættelse, sammensætning og opga-
ver.««
AX014951
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244621_0002.png
2
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om nedsættelse af loka-
le uddannelsesudvalg for godkendte private AMU-udbyde-
re]
Af et
mindretal
(DF):
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 10, stk. 4,
ændres »inter-
nationale forpligtelser« til: »den nordiske overenskomst af
6. marts 1982 om samarbejde mellem myndigheder og insti-
tutioner inden for erhvervsmæssig revalidering og arbejds-
markedsuddannelserne«.
[Ministerens hjemmel til at fastsætte regler om adgang til ar-
bejdsmarkedsuddannelser begrænses til den nordiske over-
enskomst af 6. marts 1982]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
I
nr. 8
ændres »og
§ 19, stk. 3,«
til: Ȥ
19, stk. 3,
og
§
20, stk. 1,«.
[Ændring af teknisk karakter]
Bemærkninger
Til nr.1
Ændringsforslaget giver udtrykkeligt børne- og undervis-
ningsministeren en særlig hjemmel til at fastsætte regler, der
med en vis tillempning som følge af de forskellige praktiske
forhold om institutionerne pålægger uddannelsesinstitutio-
ner, der er godkendt til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser
uden at være godkendt efter lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse, at nedsætte lokale uddannelsesud-
valg. Det er vurderingen, at nedsættelse af lokale uddannel-
sesudvalg også hos andre udbydere kan være med til at un-
derstøtte arbejdsmarkedsuddannelsessystemet, herunder det
nødvendige fokus på kvalitet og hensigtsmæssig anvendelse.
Under hensyn til at spørgsmålet om uddannelsesudvalg
med rådgivende funktioner i forvejen omhandles af lovens §
9, er det mere hensigtsmæssigt at indsætte en særlig bestem-
melse i denne paragraf i stedet for at lade ministeren udnytte
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om de god-
kendte institutioners forvaltning af udbudsgodkendelsen, der
ved lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås indsat som ny § 16,
stk. 5, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
De lokale uddannelsesudvalg vil i vidt omfang svare til
dem, der omhandles i gældende § 9, stk. 1–6, i lov om ar-
bejdsmarkedsuddannelser m.v., men under hensyn til, at de
institutioner, der kan omfattes af bestemmelsen, afviger fra
institutioner for erhvervsrettet uddannelse vedrørende for-
mål og opbygning og for en dels vedkommende også vedrø-
rende størrelse, findes det hensigtsmæssigt med en særskilt
regulering deraf. Erfaringerne med de udvalg, som vil blive
oprettet på baggrund af reglerne, vil eventuelt senere kunne
danne grundlag for at indsætte en mere præcis bestemmelse
om sådanne udvalg i loven. De andre institutioner end insti-
tutioner for erhvervsrettet uddannelse, der for tiden er god-
kendt, er 14 private uddannelsesinstitutioner, 3 professions-
højskoler og 1 universitet. Bestemmelsen forventes umid-
delbart anvendt til at fastsætte regler om lokale uddannelses-
udvalg for de private udbydere.
Bemyndigelsen vil kunne bruges til fastsættelse af regler
om sådanne lokale uddannelsesudvalgs nedsættelse, sam-
mensætning og opgaver, herunder udbydernes forpligtelse
til at yde sekretariatsbistand og afgive relevante oplysninger,
med udgangspunkt i den ordning, der gælder for de beståen-
de udvalg ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Det er tanken, at forpligtelsen til nedsættelse af udvalg
alene skal omfatte udbydere med større udbud af arbejds-
markedsuddannelser, hvorimod udbydere med et meget lille
og specielt udbud ikke påtænkes omfattet af kravet.
Til nr. 2
Dansk Folkepartis ændringsforslag indebærer, at ministe-
rens hjemmel, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, til at fastsætte reg-
ler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser med henblik
på at opfylde internationale aftaler bliver begrænset til den
nordiske overenskomst af 6. marts 1982 om samarbejde
mellem myndigheder og institutioner inden for erhvervs-
mæssig revalidering og arbejdsmarkedsuddannelserne.
Efter gældende lovgivning er der ingen muligheder for at
gøre undtagelser for betingelserne om fast bopæl eller reel
og faktisk beskæftigelse i Danmark for at blive optaget på
arbejdsmarkedsuddannelser.
Lovforslagets § 1, nr. 4, giver børne- og undervisnings-
ministeren hjemmel til med henblik på opfyldelsen af inter-
nationale forpligtelser at fastsætte regler om adgang for per-
soner til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er op-
taget i en fælles kompetencebeskrivelse, herunder om, at der
kan opkræves fuld deltagerbetaling og ydes kost og logi som
indtægtsdækket virksomhed.
Børne- og undervisningsministeren har i svar på spørgs-
mål 2 oplyst, at hovedformålet med forslaget i § 1, nr. 4, er
at danne ramme om opfyldelsen af Danmarks eksisterende
forpligtigelser i henhold til den nordiske overenskomst af 6.
marts 1982 om samarbejde mellem myndigheder og institu-
tioner inden for erhvervsmæssig revalidering og arbejdsmar-
kedsuddannelser.
Forslaget i § 1, nr. 4, er imidlertid, jf. børne- og undervis-
ningsministerens svar på spørgsmål 2 og 3, hverken i lovtek-
sten eller i bemærkningerne begrænset til at angå personer
med bopæl i de nordiske lande eller til at angå allerede ind-
gåede internationale aftaler.
Dansk Folkeparti ønsker med ændringsforslaget at be-
grænse ministerens hjemmel til at fastsætte regler om ad-
gang til arbejdsmarkedsuddannelser til regler med henblik
på opfyldelsen af den nordiske overenskomst af 6. marts
1982 om samarbejde mellem myndigheder og institutioner
inden for erhvervsmæssig revalidering og arbejdsmarkeds-
uddannelserne. Hvis ministeren på et senere tidspunkt øn-
sker bemyndigelsen udvidet eller ændret, vil det kræve en
lovændring.
Til nr. 3
§ 20, stk. 1, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. in-
deholder ligesom overskriften til § 14, § 14, stk. 1 og 3, §
16, stk. 2, og § 19, stk. 3, formuleringen »flygtninge og ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244621_0003.png
3
vandrere«, som nu foreslås ændret til »tosprogede«, men §
20, stk. 1, var ved en fejl ikke medtaget i lovforslaget.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Julie Skovsby (S) Orla Hav (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV)
nfmd.
Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)
Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Esben Lunde Larsen (V) Louise Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V)
Tina Nedergaard (V) Ulla Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Marie Krarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244621_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 169
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslaget
Tidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 169
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om der efter gældende lovgivning er muligheder for at gøre
undtagelser for betingelserne om fast bopæl eller reel og faktisk be-
skæftigelse i Danmark for at blive optaget på arbejdsmarkedsuddan-
nelser, til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar her-
Spm., om ministerens hjemmel til at fastsætte regler om adgang til ar-
bejdsmarkedsuddannelser med henblik på at opfylde internationale af-
taler er begrænset til at angå personer med bopæl i de nordiske lande,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministerens hjemmel til at fastsætte regler om adgang til ar-
bejdsmarkedsuddannelser med henblik på at opfylde internationale af-
taler er begrænset til at angå allerede indgåede internationale aftaler,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om bemærkningerne til § 1, nr. 4, (§ 10 a, stk. 4) harmonerer
med ministerens bemærkninger under 1. behandling, til børne- og un-
dervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ændringsforslag, som indebærer, at ministerens hjemmel til
at fastsætte regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser med hen-
blik på at opfylde internationale aftaler er begrænset til den nordiske
aftale af 6. marts 1982, til børne- og undervisningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang lovforslaget udvider mulighederne for at
udvikle arbejdsmarkedsuddannelser på områder, hvor private initiativ-
tagere allerede udbyder uddannelsesaktiviteter, til børne- og undervis-
ningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan der skal skelnes mellem private og offentlige udby-
dere eller underleverandører i relation til regler omkring udbud, til
børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre et fleksibelt og anvendeligt
AMU-system, som virksomheder og medarbejdere kan anvende i op-
kvalificeringen, hvis der skal opstilles rigide retningslinjer for udbud,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244621_0005.png
5
9
10
11
12
13
14
Spm. om, hvorfor der fastsættes geografiske dækningsområder i for-
bindelse med godkendelsen af udbydere, til børne- og undervisnings-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om hensigten med, at ministeren skal have mulighed for at
»fastsætte særlige vilkår for benyttelse af godkendelsen« til at udbyde,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om undervisningens afholdelsesform, til børne- og undervis-
ningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentarer til høringssvaret fra DA, til børne- og under-
visningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at offentlige og private udbydere skal be-
handles forskelligt, til børne- og undervisningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om ændringsforslag i forhold til RUT-registeret og den politiske
aftale bag dette register, til børne- og undervisningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244621_0006.png
6
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til børne- og undervisningsministeren og ministerens svar herpå
Spørgsmål 7-13 og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 7:
Kan ministeren oplyse, hvordan ministeren forestiller sig, der skal skelnes mellem private og offentlige
udbydere eller underleverandører i relation til regler omkring udbud?
Svar:
AMU-systemet skal være relevant og fleksibelt og medvirke til at sikre både en horisontal og en vertikal
opkvalificering af faglærte og ufaglærte. Dette gælder uanset om leverancerne sker via offentlige eller pri-
vate udbydere. Derfor skelnes der i udgangspunktet eller i bestemmelserne i lovforslaget ikke mellem
godkendte private og godkendte offentlige AMU-udbydere.
Forskelle mellem godkendte AMU-udbydere, som er offentlige eller private
Selvom udgangspunktet er, at der ikke skelnes mellem godkendte offentlige AMU-udbydere og god-
kendte private AMU-udbydere, så er der alligevel forskel på graden af regulering, hvilket blandt andet
hænger sammen med, at det overordnede formål for de offentlige udbydere er at levere undervisning. Re-
guleringen er således på visse punkter mere omfattende for offentligt godkendte udbydere og mindre om-
fattende for de private aktører blandt andet af hensyn til, at de reelt skal være interesseret i at medvirke til
opgaveløsningen.
De aktuelle forskelle vedrører især:
– Godkendte offentlige AMU-udbydere er omfattet af institutionslovgivningen på området, som typisk
er lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Dette er de godkendte private AMU-udbydere
ikke. Dette medfører bl.a., at godkendte offentlige AMU-udbydere er forpligtiget til at indsende revi-
sorattesteret årsregnskab over deres samlede aktivitet, hvilket ikke kræves af de godkendte private
AMU-udbydere.
– Statens løn og ansættelsesvilkår, herunder ved timelæreransættelse, skal følges af de godkendte offent-
lige AMU-udbydere, som forudsætning for udbetaling af tilskud. Dette gælder heller ikke for de god-
kendte private AMU-udbydere.
– Krav om nedsættelse af lokale uddannelsesudvalg har indtil videre alene været et krav for de godkend-
te offentlige AMU-udbydere. På dette område har jeg dog fremsat ændringsforslag, så dette krav som
udgangspunkt også vil gælde for godkendte private AMU-udbydere på lige fod med de godkendte of-
fentlige AMU-udbydere.
Underleverandører og udlicitering
Godkendte AMU-udbydere skal som udgangspunkt selv forestå AMU-aktiviteten. De kan dog vælge at
lade en anden godkendt AMU-udbyder eller en anden ikke-godkendt institution for erhvervsrettet uddan-
nelse forestå AMU-aktiviteten som udlagt undervisning. Derudover kan den godkendte AMU-udbyder
også vælge at udlicitere undervisningen til en privat virksomhed. Udlicitering gør det især muligt for pri-
vate virksomheder at bidrage til at løse konkrete undervisningsopgaver indenfor AMU, selv om de ikke
lever op til de noget strengere betingelser, som skal til for at blive en statslig godkendt AMU-udbyder
Tilsynssagerne har vist, at de private aktører har været overrepræsenteret, herunder har der været en del
sager, som netop har drejet sig om udlicitering. Dette har medført, at jeg sidste år har strammet op på
vilkårene for udlicitering. Dette skal i højere grad sikre, at den private kursusvirksomhed både formelt og
reelt optræder som underleverandør i forhold til den godkendte udbyder. Bl.a. er det en forpligtigelse, at
der indgås en kontrakt om udliciteringen, der som minimum svarer til ministeriet kontrakt herom. Lige-
som det ikke er muligt at udlicitere virksomhedsforlagt undervisning eller kurser i fælleskataloget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244621_0007.png
7
Spørgsmål 8:
Kan ministeren oplyse, hvordan ministeren vil sikre et fleksibelt og anvendeligt AMU-system, som
virksomheder og medarbejdere kan anvende i opkvalificeringen, hvis der skal opstilles rigide retningslin-
jer for udbud?
Svar:
Det er ikke hensigten at opstille rigide retningslinjer for udbuddet af arbejdsmarkedsuddannelser.
Intentionen med lovforslaget er at skabe en mere overskuelig regulering af den måde arbejdsmarkedsud-
dannelserne udbydes på, samtidig med at lovens regler gøres både mere klare og mindre sårbare overfor
misbrug. Det har ligeledes været intentionen med lovforslaget at bevare fleksibiliteten således, at AMU-
systemet også i fremtiden smidigt kan opfylde samfundets behov for efter- og videreuddannelse af ufag-
lærte og faglærte. Denne balancegang mener jeg er opnået i lovforslaget. Ligesom AMU-programmet
fortsat rummer mange muligheder for fleksibel tilrettelæggelse, hvor udbyderne har mange frihedsgrader
og samarbejdsmuligheder.
Spørgsmål 9:
Kan ministeren oplyse, hvorfor der fastsættes geografiske dækningsområder i forbindelse med godken-
delsen af udbyderen?
Svar:
Alle institutioner har i dag et geografisk dækningsområde tilknyttet deres udbudsgodkendelse, som ty-
pisk omfatter en region. De geografiske dækningsområder blev indført i forbindelse med udbudsrunden i
2009 for at sikre en klarere ansvarsplacering for forsyningen af arbejdsmarkedsuddannelser i det pågæl-
dende område. Tidligere var ansvarsplaceringen mere diffus og afgrænset som institutionernes naturlige
opland.
Ministeriet har gennemført en række tiltag for at sikre, at der er et smidigt udbud på tværs af de geogra-
fiske dækningsområder, og at den enkelte bruger kun skal henvende sig ét sted. De 13 VEU-centre danner
rammen om én fælles indgang i forhold til almen- og erhvervsrettet voksenuddannelse. VEU-centrene
rådgiver og vejleder brugeren om det samlede udbud, og de er hermed med til at synliggøre, hvor de for-
skellige institutioners udbud er placeret. Der er herudover mulighed for at afholde virksomhedsforlagt un-
dervisning uden for det geografiske dækningsområde.
Jeg vil naturligvis, når det bliver aktuelt med en ny udbudsrunde, foretage en samlet vurdering af de
geografiske dækningsområder. Den faldende aktivitetsudvikling på AMU-området har også været gen-
stand for temadrøftelser i Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), og jeg er lydhør overfor
eventuelle yderligere anbefalinger fra VEU-rådet, som samlet set vurderes at styrke anvendelsen af AMU.
Spørgsmål 10:
Kan ministeren oplyse, hvad hensigten er med, at ministeren skal have mulighed for at »fastsætte særli-
ge vilkår for benyttelse af godkendelsen« til at udbyde, f.eks. indføre en begrænsning af adgang til udlici-
tering, til gennemførelse af virksomhedsforlagt undervisning? Er sigtet at lukke for muligheden for at lave
virksomhedsforlagt undervisning – også selv om det kan betyde en bedre kvalitet i kursusudbuddet?
Svar:
Sigtet er ikke at lukke for muligheden for at lave virksomhedsforlagt undervisning.
Lovforslagets § 1, nr. 11, tager sigte på at tydeliggøre tilsynets præventive funktion og dermed modvir-
ke misbrug og misligholdelse af godkendelser til at udbyde AMU. Forslaget ligger i forlængelse af de
gældende regler om sanktioner og den nuværende tilsynspraksis. Det gøres med lovforslaget alene tyde-
ligt, at det vil være muligt at fastsætte særlige vilkår for benyttelsen af godkendelsen, hvis det skønnes, at
udbyderen ikke har forestået undervisningen og aktiviteten i overensstemmelse med godkendelsens ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244621_0008.png
8
hold samt reglerne om godkendelsen, om undervisningen og om aktiviteten. Desuden hvis det skønnes
nødvendigt for at sikre, at udbyderen forestår undervisningen og aktiviteten i overensstemmelse med god-
kendelsens indhold og reglerne. En sådan vurdering vil skulle foretages konkret for hvert enkelt tilfælde,
og dette vil ske under iagttagelse af de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder proporti-
onalitetsprincippet.
Spørgsmål 11:
Kan ministeren oplyse, hvad ministeren mener med »afholdelsesformer, der uden saglig grund vinder
frem som udtryk for en tendens til at tænke i tilskudsmaksimering«? Sigter ministeren her på at begrænse
de fleksible afholdelsesformer – korte kurser, udenfor arbejdstid m.v. – som er i såvel medarbejdernes
som virksomhedernes interesse?
Svar:
Det er ikke formålet med hjemlen at begrænse de fleksible afholdelsesformer i AMU-programmet. Hen-
sigten er at skaffe hjemmel til at kunne regulere og begrænse brugen af afholdelsesformer, hvis udbredel-
se besværliggør tilsyn med uddannelserne, og afholdelsesformer, som ikke findes hensigtsmæssige i for-
hold til arbejdsmarkedsuddannelsernes formål og regulering. Dette kan blandt andet ske ved at sikre mu-
lighed for at gennemføre tilsyn, f.eks. ved at afholdelse af AMU kun sker i Danmark.
Det afgørende er, at AMU afholdes med henblik på at øge de ansattes generelle kompetencer, og at der
ikke anvendes afholdelsesformer, der indebærer risiko for misbrug. Der har i tilsynssagerne været ek-
sempler på afholdelsesformer, der primært er valgt med henblik på tilskudsmaksimering. Det har for ek-
sempel drejet sig om interne virksomhedskurser eller opretholdelse af produktion under undervisningen.
Spørgsmål 12:
Ministerens kommentarer udbedes til den del af høringssvaret fra DA, hvoraf fremgår: »I bemærknin-
gerne til lovforslaget nævnes »Kulegravningsrapporten« under den aktuelle situation, som lovforslaget
sigter på. DA skal i den forbindelse tilkendegive, at DA ikke finder det relevant at skelne mellem private
udbydere eller offentlige udbydere eller underleverandører. Det centrale er, at udbyderne lever op til det
ansvar, der er forbundet med at være udbyder.«
Svar:
Jeg er enig i, at det centrale er, om AMU-udbyderne lever op til det ansvar, der er forbundet med at
være en godkendt AMU-udbyder eller en underleverandør. For en uddybende redegørelse for regulerin-
gen på området henvises til min besvarelse af spørgsmål 7.
Spørgsmål 13:
Mener ministeren, at offentlige og private udbydere skal behandles forskelligt?
Svar:
Som udgangspunkt mener jeg, at offentlige og private AMU-udbydere skal behandles ens. Der er dog
alligevel områder, hvor graden af regulering er forskellig for private og offentlige udbydere. Dette hænger
blandt andet sammen med, at det overordnede formål for de offentlige udbydere er at levere undervisning.
De private aktører er inviteret med til at bidrage til opgaveløsningen, og reguleringen er på visse områder
mindre omfattende blandt andet af hensyn til, at de reelt skal være interesseret i at medvirke til opgaveløs-
ningen, jf. min besvarelse af spørgsmål 7.