Tak for ordet.
Jeg er rigtig glad for den meget brede opbakning, der er til lovforslaget.
Det her er jo, kan vi sige, den sidste udløber af, at der har været en række tilsynssager, som søreme ikke har været kønne at se på, lad mig bare sige det sådan.
For når vi har et i øvrigt meget velfungerende voksen- og efteruddannelsessystem, et AMU-system, som faktisk gør det muligt, at vi langt bedre end de fleste andre lande hele tiden kan opkvalificere medarbejdere på arbejdsmarkedet, så duer det jo ikke, at der er nogle brodne kar, som på forskellige måder har gjort noget, som på ingen måde er i overensstemmelse med intentionen, hvilket også har ført til en række tilsynssager, som har vist, at der har været behov for at stramme op på regler, vejledninger osv., så vi ikke ser det AMU-fusk, der har været.
Når det er så nødvendigt at få strammet op, er det selvfølgelig helt isoleret set, fordi det aldrig må være sådan, at regler kan gradbøjes.
Men det er altså også for at være helt sikker på, at vi kan fortsætte med den meget vigtige voksen- og efteruddannelsesaktivitet, der er.
Derfor har jeg også været glad for, at alle parterne omkring voksen- og efteruddannelserne, det er lige fra arbejdsmarkedets parter til skolerne osv., har spillet meget konstruktivt ind i forhold til at få ryddet op der, hvor der skulle ryddes op.
Med det her lovforslag får vi så forhåbentlig slået de sidste søm i, så vi ikke ser den slags fiflen rundt i hjørnerne længere, og dog også, at det skal være på en måde, så det her er et system, hvor uddannelserne også hele tiden skal kunne udvikle sig.
Derfor er jeg også glad for de bemærkninger, der har været, om på den ene side at stramme op, men på den anden side stadig væk at sikre den fornødne fleksibilitet, for at man kan lave de arbejdsmarkedsuddannelser, der er nødvendige.
Dansk Folkeparti har stillet et par spørgsmål, som er blevet fulgt op af andre ordførere.
Der er for det første spurgt til nogle bemærkninger, der står om ikke at have fast bopæl i Danmark.
Det er en ren præcisering af en aftale, der har været i mange år i forhold til det nordiske samarbejde, og som nu bliver skrevet ind her.
Jeg synes, det er en god idé, som det blev foreslået, at få stillet et udvalgsspørgsmål, for så kommer det præcise svar, som kan ligge sammen med det her lovforslag.
For det andet er der også fra Dansk Folkepartis side blevet spurgt, hvis jeg forstod det ret, om man kunne oprette AMU med tilskud på nogle områder, hvor der allerede var private udbud.
Det er simpelt hen en teknisk præcisering.
Det har man kunnet før, og det er bare præciseret, at det kan man stadig væk, så der er ikke nogen ændring i forhold til praksis.
Men også det kunne det være nyttigt at få et udvalgsspørgsmål om, så det står helt præcist, hvorfor det er, at det er formuleret med den her tekniske ændring.
Så vil jeg gerne sige tak for Enhedslistens indlæg i forhold til nogle af de ændringer, som er sket, dels med hensyn til at fjerne prisloftet på 6 ugers selvvalgt uddannelse for ledige – hvilket har været rigtig vigtigt, for at de kunne få den efteruddannelse, der skulle til, og som gav adgang til, at de kunne få job, uanset om det var et truckkort eller andet, der var nødvendigt, for at de kunne få en chance på arbejdsmarkedet – dels det løft på AMU-taksten, der kom i forbindelse med finansloven for 2013, og som også er et lille, men vigtigt bidrag til, hvordan vi kan få gang i AMU-aktiviteten.
Enhedslisten kunne i den ideelle verden, hvis jeg forstod det ret, ønske sig, at man helt stoppede for udlicitering.
Til det vil jeg sige, at den opfattelse deler vi så ikke i regeringen, for der er faktisk rigtig gode udliciterede kurser, og de skal selvfølgelig kunne være der, hvis de lever op til det regelsæt, der nu bliver strammet op med lovforslaget her.
Til gengæld synes vi i regeringen, at der er god fornuft i det forslag, som Enhedslisten har stillet, om, at der for private AMU-udbydere også skal stilles krav om, at de kan nedsætte lokale uddannelsesudvalg, som kan rådgive disse om AMU.
Det er sådan i dag, at det krav alene gælder for de AMU-udbydere, som er godkendt efter lov om erhvervsrettede uddannelser.
Det synes vi kunne være nyttigt at gøre, og vi vil derfor se konstruktivt på, at vi her i forbindelse med udvalgsarbejdet får lavet et ændringsforslag, som kan tage højde for, at der også kan nedsættes lokale uddannelsesudvalg i forhold til de private udbydere.
Så det ser jeg frem til at vi kan drøfte i forbindelse med udvalgsarbejdet.
Igen:
Tak for de mange konstruktive kommentarer til lovforslaget.