Retsudvalget 2012-13
L 161
Offentligt
1245515_0001.png
1245515_0002.png
1245515_0003.png
1245515_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
6. maj 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0038Dok.:758905
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17 (L 161), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2013. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 17 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvilke forskelle der vil være ireglerne under hhv. den nuværende lovgivning og efter lov-forslaget får virkning, i forhold til hhv. sletning af oplysninger,tilsyn med sletning og i hvilket omfang PET vil være omfattetaf arkivlovens bestemmelserne om overdragelse af materiale tilRigsarkivet?”

Svar:

1.

De gældende regler for sletning af oplysninger hos Politiets Efterret-ningstjeneste er fastsat i Justitsministeriets retningslinjer af 7. december2009 for Politiets Efterretningstjenestes behandling af personoplysningermv. (2009-retningslinjerne). Reglerne er beskrevet i pkt. 4.1.4 i lovforsla-gets almindelige bemærkninger.2009-retningslinjerne indeholder frister for, hvor længe Politiets Efterret-ningstjeneste må opbevare oplysninger om fysiske og juridiske personer.Reglerne er udformet på en sådan måde, at hvis efterretningstjenesten, nården pågældende frist er nået, ønsker at opbevare oplysningerne i længeretid, skal sagen forelægges for Wamberg-udvalget.Det følger eksempelvis af 2009-retningslinjerne, at når en registrering afen dansk statsborger, herboende udlænding eller en organisation eller virk-somhed hjemmehørende i Danmark ønskes opretholdt i mere end 10 år ef-ter registreringens oprettelse, skal dette spørgsmål forelægges Wamberg-udvalget.Derimod skal registreringer af ikke-herboende udlændige samt organisati-oner eller virksomheder, der ikke er hjemmehørende i Danmark, først fore-lægges Wamberg-udvalget, hvis registreringen ønskes bevaret i mere end20 år fra oprettelsen.I samtlige tilfælde, hvor Wamberg-udvalget har godkendt en forlængelseaf en registrering ud over henholdsvis 10 eller 20 år, skal spørgsmålet omregistreringens opretholdelse på ny forelægges for Wamberg-udvalget tilgodkendelse senest hvert femte år.Det følger endvidere af retningslinjerne, at bevaring af sager vedrørendeefterretningstjenestens virksomhed – de såkaldte journalsager – skal fore-lægges for Wamberg-udvalget, hvis tjenesten ønsker at bevare dem ud2
over 20 år efter sagens oprettelse.For sager af historisk interesse gælder der særlige regler. Sådanne sagerdestrueres ikke ved sletning af sagerne i registre, databaser eller journalsy-stemer, men overføres i stedet til Statens Arkiver. Reglerne herom findes iarkivloven og bestemmelser udstedt i medfør heraf. Kan sager, der skal af-leveres til Statens Arkiver, af praktiske eller sikkerhedsmæssige årsagerikke overføres til Statens Arkiver, opbevares de, indtil overførsel kan ske,på et historisk arkiv hos efterretningstjenesten, hvortil der gælder særligeadgangsbegrænsninger.

2.

Med lovforslaget foreslås en række ændringer i reglerne om sletning afoplysninger hos Politiets Efterretningstjeneste. Samtidig etableres der medloven et nyt tilsyn til afløsning af Wamberg-udvalget, som bl.a. skal førekontrol med, at reglerne om sletning af oplysninger overholdes.Det følger af lovforslagets § 9, stk. 1, at efterretningstjenesten – medmin-dre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i medfør af lov – skalslette oplysninger om fysiske og juridiske personer, der er tilvejebragt somled i undersøgelser eller efterforskning rettet mod sådanne personer, nårder ikke i forbindelse med undersøgelsen eller efterforskningen er tilveje-bragt nye oplysninger inden for de seneste 15 år.Baggrunden for tidsgrænsen på 15 år er nærmere beskrevet i pkt. 4.4.2 ilovforslagets almindelige bemærkninger. Heraf fremgår, at tidsgrænsenbl.a. er fastlagt ud fra en vurdering af, at der i almindelighed ikke vil væreet efterretningsmæssigt behov for oplysninger om fysiske og juridiske per-soner, der er tilvejebragt i forbindelse med en undersøgelse eller efter-forskning, hvis der ikke i en periode på 15 år er tilvejebragt nye oplysnin-ger som led i undersøgelsen eller efterforskningen.I de undtagelsestilfælde, hvor væsentlige hensyn til efterretningstjenestensopgaver gør det nødvendigt at beholde sådanne oplysninger længere end15 år, vil efterretningstjenesten have mulighed herfor efter den foreslåede§ 9, stk. 2.Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at en sådan beslutningforudsætter, at oplysningerne fortsat er aktuelle. En undtagelse fra sletningkan f.eks. ske, hvis oplysningerne vil kunne være relevante i forbindelsemed andre undersøgelser eller efterforskninger, der på tidspunktet versererhos efterretningstjenesten. Det kan også ske, hvis oplysningerne vil kunne3
være relevante i forbindelse med en igangværende efterforskning, som detøvrige politi foretager. Oplysningerne vil skulle slettes, så snart begrundel-sen for at undlade sletning ikke længere er til stede. Det forudsættes, at ef-terretningstjenesten orienterer tilsynet om tjenestens beslutninger om atundlade sletning af oplysninger efter stk. 2.Den overordnede slettefrist i lovforslagets § 9, stk. 1, forudsættes desudensuppleret af mere detaljerede slettefrister for behandling af oplysninger ibl.a. efterretningstjenestens databaser mv. Som anført i pkt. 4.4.2 i lovfors-lagets almindelige bemærkninger forudsættes bemyndigelsen i lovforsla-gets § 7, stk. 3, og § 8, stk. 3, således udnyttet til bl.a. at fastsætte meredeltaljerede slettefrister for behandling af oplysninger i bl.a. efterretnings-tjenestens databaser mv. Det forudsættes i den forbindelse, at Justitsmini-steriet drøfter sådanne regler med tilsynet.I det samtidigt fremsatte lovforslag til ændring af lov om etablering af etudvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester (L 162) forudsættesendvidere, at regeringen forud for udstedelse af retningslinjer for tjenester-nes virksomhed skal underrette udvalget om indholdet af disse, således atudvalgets eventuelle synspunkter kan indgå i regeringens samlede overve-jelser. Regler om mere specifikke slettefrister for Politiets Efterretnings-tjeneste vil være omfattet af denne underretningsforpligtelse.

3.

Politiets Efterretningstjeneste er som nævnt i pkt. 1 omfattet af arkivlo-vens regler. Sager af historisk interesse destrueres således ikke ved slet-ning af sagerne i efterretningstjenestens databaser eller journalsystemer,men overføres i stedet til Statens Arkiver.Det bemærkes i den forbindelse, at det i bemærkningerne til lovforslagets§ 9 forudsættes, at Justitsministeriet fastsætter regler, der begrænser efter-retningstjenestens mulighed for at behandle oplysninger, som skulle væreslettet, men ikke er blevet det som følge af bestemmelser fastsat i andenlovgivning, f.eks. fordi oplysningerne er af historisk interesse. Det vil bl.a.fremgå af disse regler, at efterretningstjenesten skal opbevare sager, der afpraktiske eller sikkerhedsmæssige årsager ikke overføres til Statens Arki-ver, på et historisk arkiv hos tjenesten, hvortil der gælder særlige adgangs-begrænsninger.
4