Retsudvalget 2012-13
L 161
Offentligt
1245526_0001.png
1245526_0002.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
6. maj 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0038Dok.:758901
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 (L 161), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2013. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 16 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at parlamenterne istørstedelen af EU-medlemsstaterne har en formel rolle i ud-pegning eller indstilling af de ikke-parlamentariske organer,der kontrollerer og fører tilsyn med efterretningstjenesterne?”

Svar:

Som bekendt lægges der med L 161 op til at nedsætte et uafhængigt tilsyntil afløsning af Wamberg-udvalget. Det følger af lovforslagets § 16, at til-synet skal bestå af fem medlemmer, som udpeges af justitsministeren efterforhandling med forsvarsministeren, og at formanden for tilsynet skal værelandsdommer og udnævnes efter indstilling fra præsidenterne for Østre ogVestre Landsret.Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at udpegning af tilsynetsmedlemmer – bortset fra formanden – skal ske efter drøftelse med Folke-tingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne, jf. det samtidigt frem-satte lovforslag til ændring af lov om etablering af et udvalg om forsvaretsog politiets efterretningstjenester (L 162).Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til pkt. 2.8.1 i den kom-menterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget (L 161), hvoraf frem-går, at ministeriet ikke finder, at det nye tilsyn har en sådan særlig karak-ter, at dets medlemmer bør udpeges af Folketinget. Det bemærkes i denforbindelse, at det ikke er almindeligt, at Folketinget udpeger medlemmeraf administrative klage- og tilsynsorganer.For så vidt angår andres landes kontrol med deres efterretningstjenesterbemærker Justitsministeriet i forlængelse heraf, at man – som anført ipunkt 2.1 i den kommenterende høringsoversigt vedrørende L 162 – børvære forsigtig med at sammenligne forskellige landes regler for kontrol ogåbenhed med deres efterretningstjenester. Det skyldes, at der er i sagensnatur er forskel på, hvilke retlige og faktiske forhold som kontrol- og til-synsordninger vedrørende efterretningstjenester bygger på i forskelligelande.
2