Tak.
Vi behandler her i dag to lovforslag, hvor man et eller andet sted godt kan sige, at det er lidt historisk, for det er langt mere end et årti siden, at det arbejde, som vi i dag ser resultatet af, tog sin start, da man for 14 år siden nedsatte Wendler Pedersen-udvalget under Nyrupregeringen, der skulle se på, hvordan man kunne modernisere tilsynet med efterretningstjenesterne, dvs.
både Forsvarets Efterretningstjeneste og Politiets Efterretningstjeneste.
De arbejdede så i 14 år og kom med deres betænkning og anbefaling i to tykke bind sidste år til Folketinget og til Folketingets Retsudvalg.
Jeg tror, at man må sige, at der er sket meget i løbet af de 14 år, og en del af de lovforslag, vi behandler her i dag, afspejler også det.
Det ene af de lovforslag, vi behandler i dag, handler om den parlamentariske kontrol gennem Folketingets Kontroludvalg, som slet ikke har været omfattet af udvalgets arbejde.
For Venstres vedkommende bliver jeg nok nødt til at sige, at vi ikke synes, at det er hensigtsmæssigt, at der går 14 år, fra man træffer en politisk beslutning og må undersøge noget nærmere, til det fører til et resultat i Folketingssalen.
Man står i den situation, som vi også gør her, at det, der var den politiske diskussion dengang, da man nedsatte Wendler Pedersen-udvalget, og den diskussion, vi har i dag, er ændret så væsentligt, at man nok må sige, at det ikke er hensigtsmæssigt, at udvalgsarbejdet tager så lang tid.
Men på den gode side må man jo konstatere, at det, der er blevet leveret, er meget gennemarbejdet.
I Venstre er vi glade for, at der er lavet en politisk aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre om at sikre en fremadrettet mere effektiv kontrol med efterretningstjenesterne, og det er det, som de her lovforslag indeholder.
Det er jo sådan, at man i et demokrati må måle demokratiet på retssikkerhed, også når det handler om de beføjelser, som myndigheder som f.eks.
Politiets Efterretningstjeneste har over for muligheden for at løse nogle af de udfordringer, vores samfund står over for.
I øjeblikket er det jo en terrortrussel, som desværre er omfangsrig og vedvarende og har været det i ganske lang tid.
Hvad angår hensynet til den enkelte og hensynet til, at efterretningstjenesten effektivt kan løse sit arbejde, har vi i Venstre været af den opfattelse, at der ikke har været balance hidtil, og derfor er vi også glade for, at de to lovforslag, der ligger her i dag, er et skridt i den rigtige retning, hvor man får mere indsigt fra parlamentarisk side med, hvad PET foretager sig, og man får mere legalitetskontrol af det nye tilsynsorgan af, hvad Politiets Efterretningstjeneste laver, og man sikrer, at love og regler bliver overholdt og borgernes rettigheder bliver respekteret.
Det er selvfølgelig en balance, og vi synes, at dér, hvor aftalen ligger, har man fundet et udmærket balancepunkt.
Det ene lovforslag handler som sagt om den parlamentariske kontrol og Folketingets Kontroludvalg, som har mulighed for at få indsigt i en stor del af det, som Politiets Efterretningstjeneste laver.
Der giver man mulighed for øget indsigt.
Efter Venstres opfattelse styrker man ikke muligheden for parlamentarisk kontrol nævneværdigt, fordi det stadig væk vil være sådan, at selv hvis Folketingets Kontroludvalg bliver opmærksom på uregelmæssigheder, lovbrud og andet, er reaktionsmulighederne meget begrænsede.
Jeg må sige, at vi bakker op om den aftale, der er lavet med regeringen, men modsat justitsministeren betragter vi ikke det her som et kvantespring i retning af mere kontrol og mere parlamentarisk kontrol med efterretningstjenesterne, men det er et nødvendigt og rigtigt skridt i den rigtige retning.
I Venstre har vi ikke været så meget optaget af den parlamentariske kontrol og Folketingets Kontroludvalg, som er et af lovforslagene.
Vi har mere været optaget af legalitetskontrollen.
Det er den kontrol, der i dag udføres af Vambergudvalget, som blev nedsat i 1964, hvis jeg ikke tager meget fejl, og som nu bliver moderniseret og bliver til et egentligt PET-tilsyn, en egentlig tilsynsmyndighed, der skal føre tilsyn med, at Politiets Efterretningstjeneste overholder de regler, som omgærder dens arbejde.
Der er vi da glade for, at man har udvidet tilsynsområdet til forskel fra det tidligere Vambergudvalg.
Vi er også glade for, at vi er blevet imødekommet på et par centrale områder i forbindelse med legalitetstilsyn og det her nye tilsynsorgan, som skal erstatte Vambergudvalget, nemlig spørgsmålet om, at Folketinget er inde over, helt konkret Folketingets Kontroludvalg, udpegningen af en del af medlemmerne til det nye tilsynsorgan.
Det vil efter vores opfattelse sikre, at der bliver et stærkere mandat til at være uafhængig og bedre muligheder for, at udvalget kan udfylde sin kontrolopgave.
Jeg skal understrege, at det, at man ønsker at føre mere kontrol med Politiets Efterretningstjeneste, jo ikke er udtryk for, at vi fra Venstres side har noget som helst at udsætte på PET's arbejde.
De løser deres opgaver på glimrende vis og har i en lang række tilfælde afværget terrorangreb i Danmark.
Men det må være en principiel debat, at når man har myndigheder, der har muligheder for meget, meget vidtgående beføjelser, at så er der også nogle, der fører tilsyn med dem.
Der er de to lovforslag, der ligger her, et skridt i den rigtige retning.
Vi havde gerne taget et lille skridt videre i forhold til legalitetstilsynet og legalitetskontrollen i det her nye tilsynsorgan og havde gerne set, at udvalget fik mulighed for at se på lidt mere af PET's arbejdsområde end blot data og personregistreringer.
Det var der ikke ønske om blandt de partier, der står bag ved aftalen, og det må vi så tage ad notam, men der havde vi ønsket at lægge et større pres, end det lovforslaget afspejler.
Vi synes nu, at det kompromis og den aftale, der er indgået, er med til at fremtidssikre PET's muligheder for at arbejde og offentlighedens øgede retssikkerhed som følge af de to lovforslag, der gennemføres.
Man kan jo sige, at noget af det, der er historisk, er, at vi nu får et egentligt lovgrundlag for Politiets Efterretningstjeneste, hvor alle kan gå ind og se, hvilke love og regler PET arbejder under.
Jeg skal skynde mig at sige, at det nok ikke er noget, lægmand umiddelbart kan sætte sig ind i, når man læser lovforslaget, men det er et betydeligt skridt i den rigtige retning, at der nu er et egentligt lovgrundlag, som PET kan operere under frem for instrukser fra Justitsministeriets side.
Med de ord skal jeg sige, at vi i Venstre er tilfredse med den aftale, der er indgået.
Vi er tilfredse med nogle af de indrømmelser, som vi har fået undervejs, og vi betragter de to lovforslag, der ligger her i dag, som en bevægelse i den rigtige retning, og vi er glade for, at det nu sker efter 14 år.
Så tror jeg, at vi i Folketinget forhåbentlig på sigt kan lære af, at når man sætter udvalgsarbejde i gang, er det ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt, at det tager så lang tid, som det har taget i det her tilfælde.
Men med de ord skal jeg sige, at Venstres folketingsgruppe støtter de to lovforslag, som foreligger.