Socialudvalget 2012-13
L 159 Bilag 1
Offentligt
1220226_0001.png
1220226_0002.png
1220226_0003.png
1220226_0004.png
1220226_0005.png
1220226_0006.png
1220226_0007.png
1220226_0008.png
1220226_0009.png
1220226_0010.png
1220226_0011.png
1220226_0012.png
1220226_0013.png
1220226_0014.png
1220226_0015.png
1220226_0016.png
1220226_0017.png
1220226_0018.png
1220226_0019.png
1220226_0020.png
1220226_0021.png
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark, lovom social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v., og forskellige andre love (Overførsel afPensionsstyrelsens opgaver til Udbetaling Danmark).Indholdsfortegnelse:Myndighed eller organisationACATPCentralorganisationernes FællesudvalgDatatilsynetFAHK-StatKLKTOPatientombuddet, International SygesikringRigsrevisionenRådet for Socialt UdsatteÆldremobiliseringenÆldresagenSide2-456-78910-1213-141516-1718192021
1
Social- og Integrationsministeriet[email protected]Sendt pr. mail
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af Lov om Udbeta-ling Danmark mv.AC har ved mail af 19. december 2012 modtaget udkast til lov om æn-dring af lov om Udbetaling Danmark mv. til høring. AC har følgende be-mærkninger til lovudkastet og til bemærkningerne.Lov om virksomhedsoverdragelseAf bemærkningerne til § 2 (vedr. lov om etablering af den selvejendeinstitution Udbetaling Danmark), nr. 1 fremgår det, at det er aftalt, atprincipperne i lov om virksomhedsoverdragelse finder anvendelse. AChar tre bemærkninger hertil:Før det første fremgår det ikke, hvem der har aftalt dette forhold.For det andet er det uklart, hvad der menes med ”principperne i”,idet retstilstanden ville være klarere, hvis det klart fremgik, at lovom virksomhedsoverdragelse finder anvendelse.For det tredje finder AC det utilfredsstillende og uforståeligt, at demedarbejdere, der overføres fra Pensionsstyrelsen, på dette punktskal stilles ringere end de medarbejdere, der tidligere er blevet over-ført fra kommunerne. Der henvises til § 8, stk. 2 i Lov om etableringaf den selvejende institution Udbetaling Danmark, hvoraf direktefremgår, at lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsover-dragelse finder anvendelse fsva. denne medarbejdergruppe. Det ermed andre for denne medarbejdergruppe direkte i lov fastlagt, at lo-ven (og ikke kun principperne) finder anvendelse.
Den 14. januar 2013Sagsnr. S-2012-825Dok.nr. D-2013-310tih/bef
AKADEMIKERNESCENTRALORGANISATIONTHE DANISH CONFEDERATIONOF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Postboks 2192Nørre Voldgade 29DK – 1017København K.TFEW+45 3369 4040+45 3393 8540[email protected]www.ac.dk
AC foreslår, at lovudkastet ændres, således at det direkte af lovens §10a fremgår, at lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsover-dragelse finder anvendelse.
2
OverenskomstansatteLov om virksomhedsoverdragelse finder anvendelse. Dette indebærersom bekendt bl.a., at ATP indtræder i de rettigheder og forpligtelser, derbestod på overtagelsestidspunktet i henhold til de relevante overens-komster. For AC’s vedkommende handler dette primært, hvis ikke ude-lukkende, om den fællesakademiske overenskomst, indgået mellem enrække AC-organisationer og Finansministeriet. Det er i sagens naturuvist, om ATP vil beslutte (og meddele de relevante organisationer), atATP ikke ønsker at tiltræde den fællesakademiske overenskomst. HvisATP beslutter (og meddeler) dette, lægger AC afgørende vægt på, at demedarbejdere, der hidtil har været omfattet af en overenskomst, indgå-et af AC-organisationer, fortsat omfattes af en overenskomst, der erindgået af de relevante AC-organisationer. Medarbejderne overflyttes tilATP, som er et privat selskab, men er oprettet i henhold til lov mhp. atudføre offentligt fastsatte opgaver, og medarbejderne skal beskæftigesig med opgaver for Udbetaling Danmark, der er en selvejende instituti-on i regi af det offentlige. AC forudsætter derfor, at lovgiver har en for-ventning om, at de overflyttede medarbejdere også i ATP vil være om-fattet af overenskomstforhold, der er fyldestgørende, betryggende og påakademisk niveau som i den overenskomst, de hidtil har været omfattetaf i Pensionsstyrelsen.TjenestemændAf bemærkningerne til § 2 (vedr. lov om etablering af den selvejendeinstitution Udbetaling Danmark), nr. 2 fremgår det, at der skal indgås enaftale mellem Social- og Integrationsministeriet med ATP vedr. vilkårenefor ansættelsen af de statsligt overførte tjenestemænd. Det fremgårogså, at tjenestemandslovens bestemmelser finder anvendes. AC benyt-ter lejligheden til at fremhæve tjenestemandslovens § 45, hvorefterløn-og andre ansættelsesvilkår for tjenestemænd fastsættes ved aftale medcentralorganisationerne, herunder AC, og tjenestemandslovens § 48,hvoraf fremgår, at bestemmelser om ansættelsesvilkår, hvorom der ikkekan indgås aftale, samt ændring af sådanne bestemmelser fastsættesefter forudgående forhandling med centralorganisationerne. Det eruklart for AC, hvad hensigten med bemærkningen om en aftale mellemministeriet og ATP vedr. ”vilkår for ansættelsen af de statsligt overførtetjenestemænd” er, men AC forudsætter naturligvis, at Tjenestemandslo-vens bestemmelser om aftale- og forhandlingsret følges.Generelt vedr. tjenestemænd bemærkes, at de overførte tjenestemændsom udgangspunkt i sin nuværende stilling i Pensionsstyrelsen vil havestørre mulighed for at avancere i tjenestemandssystemet end i ATP,hvor tjenestemandsformen iflg. AC’s oplysninger ikke anvendes gene-relt. AC opfordrer til, at der i forbindelse med avancementer gives mu-lighed for ansættelse som tjenestemand eller i det mindste med tjene-stemandslignende vilkår.
Side 2 af 3
3
Generelt vedr. tjenestemænd bemærkes også, at det for nogle tjene-stemænd vil forekomme uhensigtsmæssigt, at man er ansat som tjene-stemand i staten men gør tjeneste ved en helt anden arbejdsgiver, nem-lig ATP. AC opfordrer til, at den enkelte tjenestemand gives mulighed forpå frivillig basis at afkøbe tjenestemandsstillingen mhp. at overgå tiloverenskomstansættelse.Ovenstående er AC’s væsentligste bemærkninger til lovforslaget. I små-tingsafdelingen kan peges på, at det af lovforslagets § 2, nr. 1 fremgår,at ordene i § 8, stk. 1 i lov nr. 1594 af 22.12.2010 om etablering af denselvejende institution Udbetaling Danmark ”jf. § 1 i lov om UdbetalingDanmark, personale” skal udgå og erstattes af andre ord. De ord, derplanlægges erstattet, fremgår imidlertid af lov nr. 326 af 11.4.2012 ogikke af lov nr. 1594 af 22.12.2010.Med venlig hilsenTine HolstD: 25354145E: [email protected]
Side 3 af 3
4
RegelpostFra:Sendt:Til:Cc:Emne:Sofie Antonius Jæger - SAJ <[email protected]>15. januar 2013 10:57[email protected]Thomas Laulund Madsen - TLA; Torben Christiansen - TOCHøring over lovforslag om overførsel af Pensionsstyrelsens opgaver til UdbetalingDanmark - j.nr. 2012-3082OpfølgningFuldført
Opfølgningsflag:Flagstatus:
KæreGitteVedbrevaf19.december2912harSocial‐ogIntegrationsministerietbedtomeventuellebemærkningertilforslagtillovomændringaflovomUdbetalingDanmark,lovomsocialpension,lovomhøjeste,mellemste,forhøjetalmindeligogalmindeligførtidspensionmv.,ogforskelligeandrelove(OverførselafPensionsstyrelsensopgavertilUdbetalingDanmark).ATPharingenbemærkningertilovennævntelovforslag.Venlig hilsenSofie Antonius Jæger
Kundechef ¶ ForretningsudviklingDirekte nummer 4820 3889 ¶ Mobil 24 81 78 68e-mail[email protected]ATP ¶ Kongens Vænge 8 ¶ 3400 HillerødTlf 7011 1213 ¶www.atp.dkOplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, atudbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele dettil afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
51
6
7
Social- og IntegrationsministerietHolmens Kanal 221060 København KSendt til [email protected]
15. januar 2013DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-mail[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2012-112-0160SagsbehandlerKasper FrederiksenDirekte 3319 3235
Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om UdbetalingDanmark, lov om social pension og forskellige andre loveVed e-mail af 19. december 2012 har Social- og Integrationsministeriet frem-sendt ovennævnte lovforslag og anmodet om Datatilsynets eventuelle be-mærkninger.Idet Datatilsynet forudsætter, at persondataloven1vil skulle iagttages ved debehandlinger af personoplysninger, som vil ske som følge af lovforslaget,finder tilsynet ikke anledning til at komme med kommentarer.Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Kasper Frederiksen
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer8
9
Social- og IntegrationsministerietAtt. Gitte La Cour Johansson ([email protected])
15. januar 2013
Svar på høring om forslag om ændring af lov om Udbetaling Danmark ogandre love.HK/Stat er blevet opmærksom på, at Social- og Integrationsministeriet ved brev af19. december 2012 har sendt et forslag til lov om ændring af lov om UdbetalingDanmark og andre love i høring. HK/Stat findes imidlertid ikke på høringslisten.HK/Stat skal bemærke, at det er kritisabelt, at HK/Stat ikke findes på listen overde hørte organisationer. HK/Stat har medlemmer i Pensionsstyrelsen, der nu ståroverfor at skulle overføres til Udbetaling Danmark. Det er derfor naturligt at høreHK/Stat om lovforslaget, da det får virkning for vores medlemmer. HK/Stat går udfra, at det må være en fejl, at HK/Stat ikke har modtaget udkastet til lovforslag ihøring.HK/Stat skal indledningsvis bemærke, at processen i forhold til udflytningen afPensionsstyrelsens opgaver har været kritisabel. Først blev personalet varslet tilforflyttelse til ATP’s lokaler i Allerød. Siden er dette lovforslag blevet udformet,som formelt overfører store dele af Pensionsstyrelsens opgaver til UdbetalingDanmark. Det er i det hele utydeligt, hvilke overvejelser, der har ført til, at det nuanses for hensigtsmæssigt, at disse opgaver fremover skal varetages afUdbetaling Danmark.HK/Stat finder det kritisabelt, at medarbejderne i Pensionsstyrelsen ikke har væretinddraget i overvejelserne eller har haft mulighed for at udtale sig om processeneller beslutningen.Udkastet til lovforslag indebærer, at administrationen og myndighedsansvaret foren række statslige opgaver (hovedsageligt fra Pensionsstyrelsen) overføres til denselvejende institution Udbetaling Danmark. Det forudsættes, at der kan opnåsbåde faglige synergieffekter og yderligere stordriftsfordele ved denne overførsel.HK/Stat skal bemærke, at disse faglige synergieffekter og yderligere stordrifts-fordele ikke er sandsynliggjort i lovforslaget. HK/Stat stiller sig tvivlende overfor,om disse synergieffekter og yderligere stordriftsfordele overhovedet vil kunnerealiseres.De almindelige bemærkninger til lovforslaget indledes med ordene: ”Regeringenønsker at udvise en ansvarlig økonomisk politik og understøtter nye mulighederfor at effektivisere administrationen i det offentlige velfærdssystem.”
10
HK/Stat finder det et meget uheldigt signal, at Regeringen åbenbart forestiller sig,at en effektivisering af den offentlige sektor kun kan foregå uden for denoffentlige sektor – i nye privat-offentlige konstruktioner som Udbetaling Danmark.HK/Stat finder det besynderligt, at Regeringen ikke har overvejet at overføreopgaverne til Statens Administration, som netop blev sat i verden for at forbedreden statslige administration på økonomi- og finansområdet. Statens Administra-tions formål er at bidrage til fortsat fornyelse og effektivisering af den offentligesektor og sikre, at der arbejdes målrettet på optimering af de administrativedriftsopgaver på tværs i staten. Det forekommer derfor helt oplagt, hvis manvalgte at centralisere yderligere opgaver – som de af lovforslaget indeholdte – tilStatens Administration.Forslaget medfører, at Udbetaling Danmark også skal træffe afgørelse i sager, derafgøres ud fra en skønsmæssig vurdering. Hidtil er det alene administrationen –den objektive sagsbehandling – af forskellige områder fra kommunerne og staten,der er overført til Udbetaling Danmark.Det er HK/Stats opfattelse, at myndighedsudøvelse altid skal udføres af ansatte ioffentlige myndigheder – og at myndighedsudøvelse ikke bør udliciteres ellerplaceres i konstruktioner, som Udbetaling Danmark. HK/Stat opfatter det som englidebane, at der nu overføres opgaver, som indebærer afgørelser ud fra enskønsmæssig vurdering. Den gradvise overførsel af offentlige opgaver foregåruden, at der er taget principiel stilling til, om det er hensigtsmæssigt at overføreopgaver og myndighedsudøvelse til nye konstruktioner, som ikke er en del afstaten, kommunerne eller regionerne.Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger side 10, at tilsynet medUdbetaling Danmark udføres af social- og integrationsministeren – og at tilsyneter et tilsyn med Udbetaling Danmarks bestyrelse. HK/Stat finder det kritisabelt, attilsynet kun udstrækker sig til bestyrelsen. Dette gør, at opgavevaretagelsenadskiller sig fra den offentlige forvaltning, hvor der som udgangspunkt er fuldttilsyn med en institutions virksomhed. Uanset at offentlighedsloven ogforvaltningsloven finder anvendelse for Udbetaling Danmark, er det retssikker-hedsmæssigt betænkeligt, at en del af den offentlige forvaltning på denne mådeholdes uden for det almindelige tilsyn, som gælder for den offentlige forvaltning.HK/Stat er i den forbindelse bekymret for bestemmelsen i lovforslagets § 6 (om nyaffattelse af retssikkerhedslovens § 48), hvorefter social- og integrationsministe-ren kan fastsætte regler om, at Udbetaling Danmark er kompetent institution iforhold til hvilket lands lovgivning om social sikring, der skal anvendes efter EU-reglerne og aftaler om social sikring. Og at ministeren kan fastsætte regler om, atUdbetaling Danmark skal give Social- og Integrationsministeriet faglig bistand påvisse områder.Denne mulighed for at tilføre yderligere opgaver til Udbetaling Danmark, som erundtaget fra Folketingets kontrol, finder HK/Stat betænkelig.
11
Det fremgår af lovforslagets § 2, at virksomhedsoverdragelsesloven finderanvendelse på overførslen af de overenskomstansatte medarbejdere. HK/Stat erenig i, at virksomhedsoverdragelsesloven skal finde anvendelse.HK/Stat finder dog, at personalets vilkår bør beskrives nærmere i lovforslaget.Efter HK/Stats opfattelse bør medarbejderne ikke opleve forringede vilkår ved atblive overflyttet til Udbetaling Danmark.
Med venlig hilsenRita Claumarch BundgaardFormand for HK/Stat DanmarkWeidekampsgade 80900 København C
12
Social- og Integrationsministeriet[email protected]
KL høringssvar (Overførsel af Pensionsstyrelsensopgaver til Udbetaling Danmark)KL er blevet anmodet om at afgive høringssvar om ovenstående. KL harikke inden for tidsfristen haft mulighed for at behandle høringssvaretpolitisk, og KL tager derfor forbehold for dette.KL’s bemærkninger drejer sig om henholdsvis styring og økonomi samtfaglige forhold.Styring og økonomiLovforslaget beskriver hvordan staten vil rammestyre Udbetaling Danmarksopgavevaretagelse på pensionsstyrelsens opgaveområder.Det er afgørende for KL og kommunerne at budget og regnskaber forhenholdsvis det kommunale og statslige område kan holdes adskilt, såledesat effektiviseringer på det statslige opgaveområde ikke indebærer forøgelseaf det kommunale bidrag og vice versa. Det foreslås derfor at denneadskillelse præciseres. KL forudsætter fuld gennemsigtighed i omkostnings-fordelingerne for drift og udvikling (fordeling af årsværk,enhedsomkostninger, IT-udgifter mv.).Det er ligeledes afgørende for KL og kommunernes at der løbende høsteseffektiviseringsgevinster udover de oprindeligt aftalte 300 mio.kr. vedstordrift. Det er bestyrelsens ansvar at sikre dette. Derfor bør lovensbemærkninger ikke fastlægge niveauet for effektivisering på forhånd (kap.4).KL forudsætter at bestemmelsen om, at der ikke kan opkrævesekstraordinære bidrag på det statslige opgaveområde ikke kan få denkonsekvens at Udbetaling Danmark skal opkræve ekstraordinære bidrag frakommunerne. Det forudsætter at der er særskilte kassekreditfaciliteter til detstatslige område.13
Den 28. januar 2013Sags ID: 1593782Dok.ID: 1593782[email protected]Direkte 3370 3761Mobil 2327 0538Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København STelefon 3370 3761www.kl.dkSide 1/2
KL konstaterer, i forlængelse heraf, at lovudkastet lægger op til enstrammere styring af Udbetaling Danmark på det statslige område end pådet kommunale område. På den baggrund foreslår KL, at UdbetalingDanmarks varetagelse af de kommunale opgaver bør håndteres svarende tilde statslige, dvs. at uforudsete udgifter ikke kan udløse højereadministrationsbidrag året efter, men må modsvares af effektiviseringer.KL finder det problematisk at lovforslaget i bemærkningerne rejser tvivl omUdbetaling Danmark bestyrelsens rolle som bestiller af service fraleverandøren ATP. Der lægges i lovens bemærkninger op til at UdbetalingDanmark skal henvende sig til ministerierne for at afklare serviceniveauetfor bl.a. sagsbehandlingstider med videre. KL lægger vægt på, at det erUdbetaling Danmarks bestyrelse, der fastlægger serviceniveauet indenfor deøkonomiske rammer der forudsættes.Faglige forholdI den nuværende lovgivning ligger vejledningsforpligtelsen i kommunernefor de borgere, som bor i Danmark og som har spørgsmål til, hvordanreglerne er, hvis de flytter ud af landet. Først når en borger er flyttet,overgår sagsbehandlingen til Pensionsstyrelsen.Denne arbejdsdeling har givet en del udfordringer, da der er tale om etmeget specialiseret område. Derfor har kommunerne ofte rettethenvendelse til Pensionsstyrelsen, for at kunne vejlede en borger. Med detnye lovforslag, hvor Pensionsstyrelsen bliver en del af Udbetaling Danmark,vil vejledningsforpligtelse fremover ligge i Udbetaling Danmark og dermedikke i kommunerne. Dette er en mere hensigtsmæssig sammenhæng mellemekspertise og vejledningsansvar end den nugældende lovgivning.Med venlig hilsen
Jan OlsenRasmus EdelbergClick here to entertext.
Underskrift nr. 1 – Skift linje for indrykket underskrift nr. 2
214
PatientombuddetInternational SygesikringSocial- og Integrationsministerietatt: Gitte La Cour Johansson[email protected]Dato: 15. januar 2013Sagsbeh.:vblSags nr.:Dok. nr.:
Bemærkninger ad Forslag til Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark, lov omsocial pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtids-pension m.v., og forskellige andre love (Overførsel af Pensionsstyrelsens opgaver tilUdbetaling Danmark)Patientombuddet, International Sygesikring har modtaget Social- og Integrationsministerietsovennævnte forslag i høring og skal i den anledning fremkomme med følgende bemærkninger:Det fremgår, at formålet med lovforslaget er at overdrage en række af de opgaver, ”som Pen-sionsstyrelsen varetager efter gældende regler i forhold til borgere med bopæl i udlandet, sva-rende til de opgaver, som overføres fra kommunerne til Udbetaling Danmark vedrørende bor-gere med bopæl i Danmark”.Patientombuddet forstår, at administrationen af de opgaver der i dag varetages af Pensionssty-relsen skal holdes inden for en maksimumsramme, og at finanslovsbevillingen på det enkelteressortområde således fortsat vil udgøre den budgetmæssige ramme for ressourcer til opgave-varetagelsen for opgaver, som Udbetaling Danmark administrerer for staten.I dette lys finder Patientombuddet det relevant, at der i lovforslaget er en mere uddybendebeskrivelse af de funktioner, som Pensionsstyrelsen i dag varetager ikke blot på sygesikrings-området, og men også generelt i samarbejdet med andre myndigheder om anvendelsen af EU-retten og andre internationale regler om koordinering af de sociale sikringsordninger.Ad beskrivelsen af sygesikringsområdet, jf. de almindelige bemærkninger punkt 3.3.3. bør dettilføjes, at Pensionsstyrelsen for den omfattede persongruppe også har ansvaret for lukning afret til sygeforsikring i bopælslandet for dansk regning.Ad lovforslagets § 6, nr. 3, bør det i § 48, stk. 2 præciseres, at ”Social- og integrationsministe-ren kan fastsætte regler om, at Udbetaling Danmark skal give Social- og Integrationsministeri-etog andre myndighederfaglig bistand til varetagelse af opgaver vedrørende internationalsocial sikring …..” Endvidere bør det under de særlige bemærkninger hertil anføres, at Pensi-onsstyrelsen i dag medvirker til kontrol af regningskrav fra andre EU-lande m.v. om status forsygeforsikring i udlandet af pensionister m.fl. til udgift for Danmark, ligesom Pensionsstyrelsendeltager i oplysning af sager om begravelseshjælp efter danske sikrede med bopæl i udlandet.Patientombuddet går ud fra, at Pensionsstyrelsens eksisterende deltagelse i udarbejdelse afvejledning om EU-rettens regler m.m. i form af Nyhedsbrev om International Social Sikring
Finsensvej 15,2000 Frederiksberg
Telefon Int. Sygesikring 72 26 94 90Telefon Hovednummer 72 28 66 00Telefax72 28 66 01
E-mail: [email protected]15Internet: www.patientombuddet.dk
CVR: 33 04 30 66Telefontid: Kl. 10.00 – 14.00
Side 2
fortsætter uændret, samt at de ad § 6, nr. 3, stk. 2 under særlige bemærkninger beskrevnefunktioner i øvrigt overføres uændret til Udbetaling Danmark.Patientombuddet skal ad lovforslagets beskrivelse af Pensionsstyrelsens gældende kompetencepå lovvalgsområdet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.4 og de særlige bemærkningertil § 6, nr. 3 bemærke, at Pensionsstyrelsen i dag er kompetent til at træffe afgørelse af lov-valg i tilfælde af anvendelse af andre lovvalgsregler end de almindelige regler (artikel 11) i EU-forordning 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.Efter de gældende regler træffer fx kommuner og arbejdsløshedskasser afgørelse om lovvalgs-spørgsmål efter de almindelige regler, jf. EU-forordningens artikel 11.Patientombuddet forudsætter, at der ikke med lovforslaget tilsigtes en ændring af denne kom-petencefordeling.Patientombuddet påpeger, at der er en uoverensstemmelse mellem lovforslagets tekst til § 6,nr. 4, ændring af § 49, idet lovforslaget lægger op til, at udstedelse af dokumentation for sy-geforsikring til pensionister, der tager bopæl i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, skal vare-tages af Udbetaling Danmark. Denne dokumentation udstedes efter gældende praksis af kom-munerne og ifølge de særlige bemærkninger til § 6, nr. 4 skal kompetencen forblive i kommu-nerne. Det skal tilføjes, at Patientombuddet ikke har nogen indvendinger mod en overflytningpå dette område, da udbetalingen af pension til danske borgere overgår til Udbetaling Dan-mark.Sluttelig bemærkes, at ”Sundhedsministeriet” rettelig betegnes ”Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse”.Med venlig hilsenVibeke B. Lemche
16
Social- og IntegrationsministerietHolmens Kanal 221060 København K
St. Kongensgade 451264 København KTlf. 33 92 84 00Fax 33 11 04 15[email protected]www.rigsrevisionen.dk
Høringssvar vedrørende lovforslag om overførsel af Pensionsstyrelsensopgaver til Udbetaling DanmarkRigsrevisionen har i mail af 19. december 2012 modtaget høring vedrørendelovforslag om overførsel af Pensionsstyrelsens opgaver til Udbetaling Dan-mark.Rigsrevisionen har gennemgået udkastet for bestemmelser om regnskab, re-vision samt placering af ansvar for økonomistyring. Rigsrevisionen har kon-stateret, at der ikke er sådanne bestemmelser i udkastet.Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til udkastet.Rigsrevisionen går ud fra, at tilsynet med administrationen af de overførte op-gaver vil indgå i departementets samlede tilsyn med Udbetaling Danmark.Eventuelle spørgsmål kan stilles til undertegnede på telefon 33 92 84 47 ellervia e-mail på [email protected] med anførelse af det i brevhovedet anførtejournalnummer.
15. januar 2013
Kontor: 1. kontorJ.nr: 2012-6401-29
Med venlig hilsen
Signe Skovgaard Mortensenfuldmægtig
17
1/1
Social- og IntegrationsministerietAtt.: Gitte La Cour Johansson ([email protected]).
07.01.2013Vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om UdbetalingDanmark, lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjetalmindelig og almindelig førtidspension m.v., og forskellige andre love(Overførelse af Pensionsstyrelsens opgaver til Udbetaling Danmark)Bredgade 25, opg. F, 4.sal1260 København KTlf. 4185 1344www.udsatte.dkE-mail: [email protected]J.nr.
Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen. Rådet har ingen bemærkningertil lovforslaget.
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand
18
Ældremobiliseringens sekretariat Suomisvej 3, 1927 Frederiksberg CTlf. 35 35 26 99 - Fax: 35 35 26 44

www.aeldremobiliseringen.dk

________________________________________________________________________________24.01.2013Social- og IntegrationsministerietHolmens Kanal 221060 København K
Høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark, lov om socialpension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., ogforskellige andre love (Overførsel af Pensionsstyrelsens opgaver til Udbetaling Danmark)Social- og Integrationsministeriet har med mail af 20.12.2012 anmodet om eventuelle kommentarertil ovenstående.Ældremobiliseringen har ingen bemærkninger til forslaget om overførsel af Pensionsstyrelsens op-gaver til Udbetaling Danmark.Ældremobiliseringen skal beklage den sene besvarelse.
Med venlig hilsenGitte E. Olsen E. OlsenSekretariatschef
_______________________________________________________________________________________________CVR 26 13 90 31Bank 53 01-09 12 356Giro 16 89 14 36

Ældremobiliseringen består af:

Sammenslutningen af Pensionistforeninger i Danmark - Danske Pensionister -og Pensionisternes Samvirke
ÆIdreSagen
Socialministeriet[email protected]
14. januar 2013
Bemærkninger til lovforslag om overførsel af pensionsstyrelsens opgaver tilUdbetaling DanmarkÆldre Sagen finder det logisk, at Pensionsstyrelsens opgaver overføres til UdbetalingDanmark, når de tilsvarende kommunale opgaver er overført til Udbetaling Danmark.Ældre Sagen finder dog, at den foreslåede bestemmelse om fastsættelsen af statensbidrag til Udbetaling Danmark, gør ansvarsfordelingen mindre klar.Hidtil har staten haft ansvar for såvel udgifter som selve administrationen.Med den foreslåede formulering af§25 fastsættes udgiften til administrationen af engiven ordning på finansloven, men det er Udbetaling Danmark, der har ansvaret foradministrationen af ordningen.Efter Ældre Sagens opfattelse bør der gælde samme regler for fastsættelsen af bidragetfor staten som for kommunerne.Herudover noterer Ældre Sagen med tilfredshed, at det igen fastslås, at der ikke måoverføres midler fra ATP til dækning af udgifter, der vedrører Udbetaling Danmark.
Med veyf1Q,kisn7Bjarn’e Hàstru,ide7Administrere direktør//.tÅ1//
Ældre Sagen
.
Nørregade 49
.
1165 København K.
Tlf.: 33 96 86 86 Fax 33 96 86 87
[email protected] www.aeldresagen.dk.
Gavebelgb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler. Giro 450-505019Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II