Socialudvalget 2012-13
L 159 Bilag 1
Offentligt
Social- og Integrationsministeriet25. februar 2012
Høringsnotat
om
Forslag til Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark, lov om social pen-sion, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspen-sion m.v., og forskellige andre love (Overførsel af Pensionsstyrelsens opgavertil Udbetaling Danmark)IndledningDen 19. december 2012 blev ovennævnte lovforslag med høringsfrist den 15.januar 2013 sendt i høring hos:Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, AK-samvirke, Arbejdsbe-vægelsens Erhvervsråd, ATP, BDO Kommunernes Revision, Beskæftigelses-ankenævnet, Center for ligebehandling af Handicappede, Centralorganisatio-nernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Er-hverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handi-caporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningenaf Danske Skatteankenævn, Foreningen Nydansker, Foreningen af Socialcheferi Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring og Pension,FTF, HK- Kommunal, HK - Stat, ITD – International Transport Danmark, KL,Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes Revision,Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landsforeningen ÆldreSagen, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, LAP,LEV, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND, Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger, Statsforvaltningsdirektørerne, UdbetalingDanmark og Ældremobiliseringen.Lovforslaget har endvidere været optaget på høringsportalen.Der er modtaget svar fra:Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, ATP, CFU, Datatilsynet,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, HK- Stat, KL, KTO, Rådet for SocialtUdsatte, Rigsrevisionen, Ældremobiliseringen og Ældresagen.Nedenfor gennemgås og kommenteres de modtagne høringssvar:Advokatrådet, ATP, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte og Ældre-
mobiliseringen
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Side1af7
KL
KL bemærker, at det er afgørende for KL og kommunerne, at budget og regn-skaber for henholdsvis det kommunale og statslige område kan holdes adskilt,således at effektiviseringer på det statslige opgaveområde ikke indebærer for-øgelse af det kommunale bidrag og vice versa. Det foreslås derfor at denneadskillelse præciseres. KL forudsætter fuld gennemsigtighed i omkostnings-fordelingerne for drift og udvikling (fordeling af årsværk, enhedsomkostninger,IT-udgifter mv.).Det er ifølge KL og kommunerne afgørende, at der løbende høstes effektivise-ringsgevinster udover de oprindeligt aftalte 300 mio.kr. ved stordrift. Det erbestyrelsens ansvar at sikre dette. Derfor bør lovens bemærkninger ikke fast-lægge niveauet for effektivisering på forhånd (Der henvises til lovforslagetsafsnit 4 om økonomien).KL forudsætter, at bestemmelsen om, at der ikke kan opkræves ekstraordinærebidrag på det statslige opgaveområde, ikke kan få den konsekvens, at Udbeta-ling Danmark skal opkræve ekstraordinære bidrag fra kommunerne. Det forud-sætter, at der er særskilte kassekreditfaciliteter til det statslige område.KL konstaterer i forlængelse heraf, at lovudkastet lægger op til en strammerestyring af Udbetaling Danmark på det statslige område end på det kommunaleområde. På den baggrund foreslår KL, at Udbetaling Danmarks varetagelse afde kommunale opgaver bør håndteres svarende til de statslige, dvs. at uforudse-te udgifter ikke kan udløse højere administrationsbidrag året efter, men måmodsvares af effektiviseringer.KL finder det problematisk, at der i lovforslagets bemærkninger rejses tvivl omUdbetaling Danmark bestyrelsens rolle som bestiller af service fra leverandø-ren ATP. KL bemærker, at der i lovens bemærkninger lægges op til, at Udbeta-ling Danmark skal henvende sig til ministerierne for at afklare serviceniveauetfor bl.a. sagsbehandlingstider med videre. KL lægger vægt på, at det er Udbeta-ling Danmarks bestyrelse, der fastlægger serviceniveauet indenfor de forudsatteøkonomiske rammer.KL bemærker, at kommunerne ofte retter henvendelse til Pensionsstyrelsen, forat kunne vejlede en borger, der ønsker oplysninger om udbetaling af pensionmv. i udlandet. Med det nye lovforslag, hvor Pensionsstyrelsen bliver en del afUdbetaling Danmark, vil vejledningsforpligtelsen fremover ligge i UdbetalingDanmark. Dette er ifølge KL en mere hensigtsmæssig sammenhæng mellemekspertise og vejledningsansvar end efter den nugældende lovgivning.Kommentar:Det er på baggrund af KL´s høringssvar blevet præciseret flere steder i lovfors-lagets bemærkninger, at der skal være gennemsigtighed i regnskaberne, og atUdbetaling Danmark skal kunne henføre omkostninger til henholdsvis kommu-nalt overførte og statsligt overførte opgaver. Der henvises til afsnit 3.2.2 i dealmindelige bemærkninger, samt de specielle bemærkninger til § 1, nr. 9-10.Bekendtgørelse om regnskaber mv. for Udbetaling Danmark vil om nødvendigtblive tilrettet.Set i forhold til, at det er et mindre statsligt område, der foreslås overført tilUdbetaling Danmark, indeholder lovforslaget så få ændringer som muligt iforhold til governance-model og låneadgang mv. Blandt andet ændres der ikke
Side 2 af 7
i bestyrelsens sammensætning, der fortsat har et kommunalt flertal. Låneram-men til finansiering af evt. midlertidige driftsunderskud er på baggrund af KL’skommentarer forøget med 5.mio kr. Dette vil medvirke til at sikre, at der fortsater en tilstrækkelig låneramme til dækning af midlertidige driftsunderskud iforhold til kommunalt overførte opgaver.Ved udformningen af lovforslaget er der samtidigt taget hensyn til, at de grund-læggende overordnede rammer for styringen af henholdsvis kommunale ogstatslige udgifter sker på forskellig måde, herunder særligt at statslige udgifterskal afholdes på finansloven og er underlagt budgetloven. Præciseringen afreglerne om det statslige bidrag sikrer alene, at staten kan betale UdbetalingDanmark i henhold til en på forhånd bevillingsmæssig hjemmel på finansloven.Bestyrelsen fastlægger selv administrationsbidraget inden for dette maksimumog kan dermed også beslutte at fastsætte en lavere service med henblik på atindhente en større besparelse. Drøftelsen mellem Udbetaling Danmark og sta-ten vedrører tilfælde, hvor der vil blive behov for fx at udvide den økonomiskeramme på grund af udviklingen i pensionisters flyttemønstre m.v. eller andreuventede faktorer, der vil påvirke sagsbehandlingen. Social- og Integrations-ministeriet vil udarbejde et notat, der fastlægger de nærmere processer ogroller i forbindelse med denne drøftelse.Tilsvarende er det indlagte effektiviseringskrav på 3 procent årligt i forhold tilstatsligt overførte opgaver begrundet i, at der på det statslige område bliverstillet krav til effektiviseringer på statslige område. Der er ved fastlæggelsen afeffektiviseringskravet på de 3 procent taget hensyn til, at bestyrelsen for Udbe-taling Danmark har stillet samme effektiviseringskrav i forhold til kommunaltoverførte opgaver.Ældresagen
Ældresagen finder det logisk, at Pensionsstyrelsens opgaver overføres til Udbe-taling Danmark. Herudover er Ældresagen tilfreds med, at det igen slås fast, atder ikke må overføres midler fra ATP til dækning af udgifter, der vedrører Ud-betaling Danmark.Bestemmelsen om fastlæggelse af statens administrationsbidrag gør dog an-svarsfordelingen mindre klar, idet staten hidtil har haft ansvar for både udgifterog selve administrationen. Der bør gælde de samme regler for fastlæggelse afbidrag for staten og kommunerne.Kommentar:Der er foretaget en mindre justering i reglerne for Udbetaling Danmarks ud-melding af statens administrationsbidrag til Udbetaling Danmark, således atbidraget ikke kan overstige bevillingen på Finansloven. Præciseringen sikrer,at der i højere grad tages højde for de budgetmæssige og styringsmæssigekrav, som staten er underlagt. Der henvises herudover bemærkningerne tilKL´s høringssvar.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Finanssektorens Arbejdsgiverforening tilslutter sig forslaget, herunder at derkan fastsættes regler for obligatorisk digital kommunikation for virksomheder.Der opfordres til at de økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet tydeliggøres.
Side 3 af 7
Kommentar:Erhvervs- og Vækstministeriet er blevet hørt over lovforslaget, herunder for-slagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Erhvervs-og Vækstministeriet har ikke tilføjelser til lovforslagets beskrivelse af konse-kvenserne for erhvervslivet.
AC, KTO, CFU
OverenskomstansatteAC mener ikke, at det fremgår klart, hvem der har aftalt, at principperne i lovom virksomhedsoverdragelse finder anvendelse.AC forstår ikke, hvorfor medarbejderne fra Pensionsstyrelsen skal stilles ringe-re, end de kommunale medarbejdere blev stillet ved overførslen til UdbetalingDanmark, jf. lov om etablering af den selvejende institution Udbetaling Dan-mark. AC mener, at det skal fremgå af loven, at lov om virksomhedsoverdra-gelse finder anvendelse for de medarbejdere, der skal overflyttes, således at detikke kun er ”principperne” i loven, der finder anvendelse.AC lægger vægt afgørende vægt på, at medarbejderne ved overflytning til ATPvedbliver med at være omfattet af de gældende overenskomster, som medlem-merne er omfattet af inden overflytningen.TjenestemændAC bemærker, at ændringer i tjenestemænds ansættelse fastsættes ved aftalemed centralorganisationerne, og AC er derfor i tvivl om, hvad der er hensigtenmed, at staten og ATP indgår en aftale om ”vilkår for ansættelsen af de statsligtoverførte tjenestenmænd”. Det bemærkes desuden, at tjenestemænd i forbindel-se med avancementer gives mulighed for ansættelse som tjenestemand eller idet mindste med tjenestemandslignende vilkår.AC opfordrer til, at tjenestemænd skal have mulighed for at overgå til overens-komstansættelse hos ATP.Kommentar:OverenskomstansatteMedarbejdere, der overføres fra Pensionsstyrelsen til ATP, bliver ikke stilletringere end de kommunalt ansatte medarbejdere blev stillet i forbindelse medoverdragelse af medarbejderne til ATP ved overførsel af opgaver fra kommu-nerne til Udbetaling Danmark. For at undgå usikkerhed blandt medarbejderneer aftalen om, at virksomhedsoverdragelsesloven er gældende foreslået skrevetind i en lovbestemmelse. Det fremgår således nu, at lov om lønmodtagernesstilling ved virksomhedsoverdragelse finder tilsvarende anvendelige for demedarbejdere, der måtte vise sig ikke at være direkte omfattet af loven.Det følger af lov om virksomhedsoverdragelse, at ”erhververen indtræderumiddelbart i de rettigheder og forpligtelser, der bestod på overdragelsestids-punktet i henhold til 1) kollektiv overenskomst og aftale, 2) bestemmelser omløn og ansættelsesforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlighed myndig-hed og 3) individuel aftale om løn- og arbejdsforhold.Medarbejdere, der overflyttes til ATP, bevarer således umiddelbart deres hid-tidige ansættelsesvilkår i forbindelse med virksomhedsoverdragelsen.Side 4 af 7
Det betyder, at de vilkår, som gælder på overdragelsestidspunktet i medfør afoverenskomster og aftaler, fortsat vil være gældende for de overdragne medar-bejdere. Overenskomstmæssige vilkår vil være gældende, indtil overenskom-stens udløb, mens individuelt aftalte vilkår vil være gældende, indtil de eventu-elt opsiges med de aftalte varsler, jf. dog virksomhedsoverdragelseslovens § 3,hvoraf det fremgår, at afskedigelse på grund af overdragelse af en virksomhedeller en del heraf anses ikke for rimeligt begrundet i virksomhedens forhold,medmindre afskedigelsen skyldes økonomiske, tekniske eller organisatoriskeårsager, der medfører beskæftigelsesmæssige ændringer.TjenestemændVilkårene for udlån af statslige tjenestemænd fra staten til ATP vil blive drøftetmed de relevante organisationer. Udlånsvilkårene skal til enhver tid respekteretjenestemandens rettigheder.Aftalen regulerer ikke ansættelsesvilkår (herunder løn) mellem Social- og Inte-grationsministeriet og de udlånte tjenestemænd. Den regulerer vilkår og befø-jelser mellem ATP og Social- og Integrationsministeriet samt øvrige vilkår forde udlånte tjenestemænd, herunder tjenestemændenes adgang til generellemedarbejdertilbud i ATP.Det er et meget begrænset antal tjenestemænd, der omfattes af overførslen.ATP kan på konkret anmodning fra den enkelte tjenestemand efter vurderingtilbyde ansættelse på overenskomstvilkår.
HK/Stat
HK/Stat bemærker, at det er kritisabelt, at de ikke er med på høringslisten.HK/stat mener, at processen i forhold til udflytningen af Pensionsstyrelsensopgaver har været kritisabel, herunder at medarbejderne i Pensionsstyrelsenikke har været inddraget i overvejelserne eller har haft mulighed for at udtalesig om processen eller beslutningen.HK/Stat stiller sig tvivlende overfor, om de i lovforslaget beskrevne synergief-fekter og yderligere stordriftsfordele overhovedet vil kunne realiseres. Herud-over finder HK/Stat det besynderligt, at regeringen ikke har overvejet at over-føre opgaverne til Statens Administration.Det er HK/Stats opfattelse, at myndighedsudøvelse altid skal udføres af ansattei offentlige myndigheder – og at myndighedsudøvelse ikke bør udliciteres ellerplaceres i konstruktioner som Udbetaling Danmark. HK/Stat opfatter det somen glidebane, at der nu overføres opgaver, som indebærer afgørelser ud fra enskønsmæssig vurdering.HK/Stat finder det kritisabelt, at tilsynet kun udstrækker sig til bestyrelsen medUdbetaling Danmark.HK/Stat er i den forbindelse bekymret for bestemmelsen i lovforslagets § 6 (omny affattelse af retssikkerhedslovens § 48), hvorefter social- og integrationsmi-nisteren kan fastsætte regler om, at Udbetaling Danmark er kompetent instituti-on i forhold til hvilket lands lovgivning om social sikring, der skal anvendesefter EU-reglerne og aftaler om social sikring, samt at ministeren kan fastsætte
Side 5 af 7
regler om, at Udbetaling Danmark skal give Social- og Integrationsministerietfaglig bistand på visse områder.HK/Stat er enig i, at virksomhedsoverdragelsesloven skal finde anvendelse.HK/Stat finder dog, at personalets vilkår bør beskrives nærmere i lovforslaget.Kommentar:Social- og Integrationsministeriet skal beklage, at høringen ved en fejl kun blevsendt til HK/Kommunal. Ministeriet fremsendte høringen til HK/Stat 2 dageefter høringsperiodens start – umiddelbart efter at fejlen blev opdaget.Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, er der både fagli-ge - og på sigt – administrative synergieffekter og stordriftsfordele ved at over-føre hovedparten af de opgaver, der i dag varetages af Pensionsstyrelsen frastaten til Udbetaling Danmark, der pr. 1. marts 2013 overtager hovedparten afkommunernes opgaver vedr. social pension. Dette er også baggrunden forestimatet for de forventede stordriftsfordele og forventede effektiviseringer.Der vil ikke være et tilsvarende opgavesammenfald og dermed stordriftsforde-le, hvis opgaven flyttes til Statens Administration, idet Statens Administrationprimært varetager løn- og regnskabsopgaver for ministerier.Ved vurderingen af, hvilke statslige opgaver fra Pensionsstyrelsen der foreslåsoverført til Udbetaling Danmark, er der taget hensyn til, at den faglige eksper-tise i forhold til sager vedr. social sikring bør bevares i samme myndighed.Dette indebærer, at Udbetaling Danmark også foreslås at overtage skønsmæs-sige afgørelser om personligt tillæg efter pensionsloven for borgere, der erbosat i udlandet. Der henvises til afsnit 3.3.1.2 i lovforslagets almindelige be-mærkninger, hvor der blandt andet også redegøres for, at de skønsmæssigesager i Pensionsstyrelsen ikke forudsætter tæt inddragelse af borgeren påsamme måde som tilsvarende kommunale afgørelser for borgere, der har bo-pæl i Danmark.Ved overførslen af opgaver fra staten til Udbetaling Danmark vil opgaverneindgå i den på forhånd lovregulerede governance- og tilsynsstuktur med myn-digheden Udbetaling Danmark. Det er således vurderingen, at der ikke skalændres i ministeriets tilsyn med Udbetaling Danmark, der efter gældende reg-ler udgør et tilsyn med Udbetaling Danmarks bestyrelse.For så vidt angår kommentaren vedr. lov om virksomhedsoverdragelse henvi-ses til kommentaren til høringssvarene fra AC, KTO og CFU.For så vidt angår bemyndigelsesbestemmelsen i retssikkerhedslovens § 48 be-mærkes det, at bestemmelsen er blevet udformet som en bemyndigelse til soci-al- og integrationsministeren for at sikre et fremtidigt smidigt samarbejde mel-lem Social- og Integrationsministeriet og Udbetaling Danmark om internatio-nale opgaver, som naturligt hører hjemme inden for de områder, som foreslåsoverført til Udbetaling Danmark. Det gælder, som det er beskrevet i lovforsla-gets bemærkninger, fx i forhold til tilpasning i forbindelse med eventuelle æn-dringer i EU-retten og i bilaterale aftaler om social sikring. Det bemærkes iden forbindelse, at det med lovforslaget er forudsat, at der ikke overføres kom-petence til Udbetaling Danmark, som naturligt hører hjemme i en statslig myn-dighed, fx til at indgå mellemstatslige aftaler o. lign. Det er derimod med be-myndigelsesbestemmelsen i § 48, stk. 2, sikret, at Udbetaling Danmark i så-danne tilfælde skal yde Social- og Integrationsministeriet faglig bistand i det
Side 6 af 7
omfang, at Udbetaling Danmark i kraft af varetagelsen af den konkrete sags-behandling mv. i internationale sager har særlig forudsætning for at yde bi-stand svarende til den bistand, som Pensionsstyrelsen tidligere ydede ministe-riet.Datatilsynet
Datatilsynet forudsætter, at persondataloven vil skulle iagttages ved de behand-linger af personoplysninger, som vil ske som følge af lovforslaget.Kommentar:Social- og Integrationsministeriet kan bekræfte, at persondataloven vil bliveoverholdt i forbindelse med overførsel af opgaver og medarbejdere fra Pensi-onsstyrelsen til Udbetaling Danmark. Når opgaverne er overflyttet, forudsættesdatabehandling i forbindelse med myndighedsudøvelse på de overførte områ-der at skulle ske i overensstemmelse med EU´s persondatadirektiv, persondata-loven og særregler i Udbetaling Danmark-loven mv.
Side 7 af 7