Jeg skal se, om jeg på den måde også kan glæde formanden, men måske bliver det lidt længere trods alt.
Vi skal jo lige have med, at det for nogle af opgavernes vedkommende er en lidt anden art opgaver end dem, som vi ellers har overført til Udbetaling Danmark.
Det er ikke ensbetydende med, at det ikke giver mening; det synes jeg nemlig at det gør.
Det er sådan, at de opgaver, som i dag varetages af staten i Pensionsstyrelsen, især er sager, som handler om borgere, der bor i udlandet, og som så skal have behandlet en førtidspensions- eller folkepensionssag.
Dem, der ellers kommer med, er dem, der hedder lovvalgssager, som handler om, at man simpelt hen skal finde ud af, hvilken lovgivning man skal bruge – om det er den i Danmark eller den i det andet land.
Og der ligger også nogle andre ting.
Men det, som måske er nok så interessant, og som i hvert fald nogle af høringssvarene jo har gået på, er, at noget af det nye her er, at vi sådan set også flytter de sager med over, som egentlig indeholder en skønsmæssig vurdering.
Det har vi jo ellers ikke tidligere gjort i Udbetaling Danmark; der er det netop det, som vi kalder den objektive sagsbehandling, som er blevet varetaget.
Men når det giver mening at gøre det her, skyldes det dels, at der er tale om et relativt lille område, en relativt lille borgergruppe – og derfor er der egentlig brug for, at man har ekspertisen samlet, sådan som vi jo også har det allerede i dag i staten – dels at det er ret sjældent, at den her gruppe af borgere alligevel giver personligt fremmøde, fordi de bor ganske langt væk fra Danmark.
Derfor foregår også den skønsmæssige del af sagsbehandlingen i dag sådan set allerede pr.
langdistance, og derfor tror jeg heller ikke, at den enkelte borger vil opleve nogen meget stor forskel med de ændringer, vi laver her.
Dem, som til gengæld vil kunne opleve en forskel, er kommunerne.
Som det også fremgår af KL's høringssvar, siger de, at det egentlig allerede er sådan i dag, at de ganske tit retter henvendelse til Pensionsstyrelsen for at kunne give den rigtige vejledning til borgerne, og de synes egentlig, at det giver meget god mening, at den vejledningsforpligtelse fremover vil ligge i Udbetaling Danmark, og at Udbetaling Danmark, som allerede varetager det her for de borgere, som bor i Danmark, nu får samlet sagsbehandlingen også for dem.
Derforuden vil det jo netop derfor sådan set kunne give en ganske stor synergieffekt, kunne give nogle administrative besparelser på 6 mio.
kr.
Det er selvfølgelig ikke et kæmpebeløb, i forhold til hvad vi ellers nogle gange drøfter i den her sal, men vi er nok også i en situation, hvor det er udmærket at få det hele med.
Så ligesom med vejret er der måske nogle gange nogle, der synes, at sådan noget med stordriftsfordele og administrative besparelser og sådan noget er noget, som der er rigtig mange, der snakker om, men ikke så mange, der gør noget ved.
Her er altså så et lille eksempel på, at vi rent faktisk også får gjort noget ved det.