Socialudvalget 2012-13
L 158
Offentligt
1241073_0001.png
1241073_0002.png
1241073_0003.png
1241073_0004.png
1241073_0005.png
1241073_0006.png
1241073_0007.png

Social- og integrationsministerens talepapir fra samrådet i Folketingets Social-

udvalg den 23. april 2013 – samrådsspørgsmål A, B og C ad L 158.

Det talte ord gælder
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at sagsbehand-lingstiderne i de sociale nævn i dag er alt for lange.Borgerne skal vente alt for længe på at få afgjort de-res klagesager. Det kan være dybt problematisk foren borger i lang tid at være usikker på, om der erhjælp at få.
Regeringen lægger vægt på, at sagsbehandlingsti-derne skal være væsentlig kortere, end de er i dag.Derfor er der er sat en række initiativer i gang. Detgælder særligt lovforslaget om en forenklet klage-struktur. Og der er også iværksat initiativer for på heltkort sigt at nedbringe sagsbehandlingstiden i de soci-ale nævn.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i de socialenævn har desværre været stigende i en række år.
Økonomi- og Indenrigsministeriet, som har det over-ordnede ansvar for statsforvaltningernes sagsbe-handlingstider, peger på stigningen i antallet af klage-sager som primær årsag. Økonomi- og Indenrigsmini-
2
steriet har således oplyst, at antallet af indkomne sa-ger i de sociale nævn i perioden 2008- 2011 steg med44 pct.
I samme periode har statsforvaltninger øget produkti-onen. Det har dog ikke været nok til at bringe balancemellem de indkomne sager, og de sager, der afgøres.Det er den væsentligste årsag til de lange sagsbe-handlingstider.
Der er i 2012 sket et fald i antal indkomne sager i for-hold til 2011, og balancen mellem indkomne og af-gjorte sager er dermed næsten nået.
Desværre er der en del sagsbunker af ældre sager,der fortsat vil påvirke de gennemsnitlige sagsbehand-lingstider et stykke tid endnu.
Udover antallet af sager, er der er en række andreforhold, som har påvirket produktionen og sagsbe-handlingstiderne i perioder.
Økonomi- og Indenrigsministeriet peger bl.a. på:En ophobning af sagsbunker af ældre sager, derhar været særligt tidskrævende at afvikle.
3
Periodevise driftsproblemer ved opdatering afIT-infrastruktur i 2011Og endelig medarbejdertilpasninger i 2012 pågrund af laver bevillinger og opsigelser som føl-ge af den kommende reorganisering af statsfor-valtningerne og klagesystemet.
Der er allerede iværksat en række initiativer, der skalforbedre sagsbehandlingstiderne også på kort sigt:Der er i Økonomi- og Indenrigsministeriets resul-tatkontrakt for 2013 særligt fokus på produktio-nen i 2013. Statsforvaltningerne skal bl.a. må-nedsvis indsende status for produktionen i desociale nævn.Statsforvaltningerne har skærpet fokus på om-rådet og holder bl.a. månedlige samtaler omproduktionen.Der er afsat 1,5 mio. kr. til merarbejds-projekter,hvor sager i de sociale nævn og beskæftigel-sesankenævnene kan behandles udenfor dennormale arbejdstid.Særligt belastende sager er prioriteret og be-handles hurtigere end andre sager. Det gælderf.eks. sager om hjælp til børn og unge samt sær-lig hjælp til voksne og merudgifter.
4
Herudover er der iværksat en række formidlings-initiativer, som skal bidrage til, at kommunerne i høje-re grad træffer korrekte afgørelser første gang. Det erinitiativer, der vil have effekt både på kortere og læn-gere sigt. Jeg kan blandt andet nævne:At Ankestyrelsens rådgivning af kommunerne erblevet forbedret med en skriftlig hotline i 2012 ogAt Ankestyrelsens principafgørelser er gjort me-re praktisk anvendelige i den daglige administra-tion i kommunerne.
Udover at forbedre borgerens retssikkerhed medførersådanne initiativer erfaringsmæssigt også en ned-gang i antallet af klagesager. Antallet af indkomneklagesager i de sociale nævn er faldet med 12 pct. fra2011 til 2012. Det er rigtig positivt.
Formålet med L 158 om en forenklet klagestruktur er,som det fremgår af lovforslagetdels de udfordringer, som statsforvaltningernestår overfor, med hensyn til organisering, vok-sende sagsmængder og faldende bevillingerdels de ulemper for borgernes retssikkerhed, derer påpeget i et eksisterende klagesystem.Der er i dag store forskelle i blandt andet sags-
5
behandlingstiden og sagsbehandlingspraksis fraregion til region.
Det er et væsentligt mål med lovforslaget at sikre me-re ensartet praksis og sagsbehandlingstid på tværs aflandet, så det bliver uden betydning for sagsbehand-lingen, hvor i landet borgeren bor.
Et særskilt mål er at forkorte sagsbehandlingstiden -ikke mindst i principielle sager, der nu kun skal be-handles én gang. Alle kommuner vil på den måde fåhurtigere besked om forståelsen af reglerne på områ-der, hvor der har været tvivl. Flere afgørelser kan påden måde træffes korrekt i 1. instans. Borgerne fårdermed mindre behov for at klage, og det er for mig etmeget vigtigt mål.
Også den generelle sagsbehandlingstid skal imidlertidnedsættes væsentligt med lovforslaget.
Samlingen af klagesagerne i Ankestyrelsen vil givemulighed for en mere fleksibel og effektiv udnyttelseaf ressourcerne, bl.a. gennem specialisering. Samti-dig skal færre sager mødebehandles. Det medføreren ressourcebesparelse. Og på den måde vil sags-behandlingstiderne kunne nedsættes.
6
En større organisationsomlægning vil altid i et omfangnedsætte produktionen i en overgangsperiode.
Ved omlægningen af klagestrukturen skal der etable-res et klagecenter i Aalborg frem mod 2016, og med-arbejdere vil skulle flytte arbejdsplads og arbejdsop-gaver.
Samtidig skal ophobede sagsbunker afvikles.
Vi kan derfor ikke forvente, at sagsbehandlingstidenfalder drastisk fra den ene dag til den anden, når detforenklede klagesystem træder i kraft den 1. juli 2013
Statsforvaltningerne og Ankestyrelsen har imidlertidfokus på at minimere tab af viden og fokus i forbindel-se med den kommende omstrukturering.
Samtidig øges rådgivningsindsatsen over for kommu-nerne for at reducere fejl, så borgerne kan få den kor-rekte afgørelse i første omgang.
Det er målsætningen i løbet af implementeringsperio-den at nedsætte sagsbehandlingstiden væsentligt, såborgerne kan få hurtigere afgørelser.
7
Umiddelbart efter lovforslagets ikrafttræden vil Anke-styrelsen etablere en Task Force af sagsbehandlere,der får til opgave at nedbringe sagsbunkerne på demest belastede sagområder fra nævnene. Der er af-sat samlet 20 mio. kr. årligt til håndtering af sagsbun-ker og et stigende antal klagesager i statsforvaltnin-gerne, herunder klagesager i de sociale nævn.
Jeg har derfor tillid til, at det forenklede klagesystem,når det er implementeret, vil indebære væsentlig kor-tere sagsbehandlingstider i klagesystemet, end vi seri dag. Det vil få stor betydning for de borgere, som idag kan komme i klemme i systemet.