Socialudvalget 2012-13
L 158
Offentligt
1237256_0001.png
1237256_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 15. april 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 1 (ad L 158). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarinNødgaard (DF).
DYB/ J.nr. 2012-7709
Spørgsmål nr. 1 ad L 158Finder ministeren ikke, at borgerens retssikkerhed vil blive krænket, når derkun kan klages i én instans, og hvorledes forholder ministeren sig til demange bekymringer, der udtrykkes i høringssvarende om, at denne kræn-kes?
Svar:Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er baggrunden for for-slaget blandt andet en række retssikkerhedsmæssige ulemper i det eksiste-rende klagesystem, herunder navnlig store forskelle i sagsbehandlingstidenfra region til region samt forskelle i kvaliteten, sagsbehandlingspraksis ogprioritering af sagsområder.Jeg finder ikke, at det er et mål i sig selv principielt at bevare to klageinstan-ser i klagesystemet. Det afgørende må være hensynet til borgerens retssik-kerhed ud fra en samlet betragtning.Målet med lovforslaget er netop at styrke borgernes retssikkerhed. De fore-slåede ændringer forventes, som det fremgår af forslagets bemærkninger,blandt andet at medføre mere ensartet praksis, så det bliver uden betydning,hvor i landet borgeren bor, og kortere satsbehandlingstider gennem merefleksibel og effektiv ressourceudnyttelse, hurtigere behandling af principiellesager og større gennemsigtighed i klageprocessen.
2
Der er i øvrigt kun én administrativ klageinstans på række andre områder,hvor hensynet til borgerens retssikkerhed må siges at være centralt. Detgælder fx i forhold til familieretten og arbejdsskader.
Karen Hækkerup/ Lone Larsen