Transportudvalget 2012-13
L 156 Bilag 1
Offentligt
1221521_0001.png
1221521_0002.png
1221521_0003.png
1221521_0004.png
1221521_0005.png
1221521_0006.png
1221521_0007.png
27.02.13

Høringsnotat om Forslag til lov om elektrificering af jernbanen (L

156)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til forslag til lov om elektrificering af jernbanen blev den12. december 2012 sendt i høring hos de i bilag 1 nævnte myndigheder ogorganisationer mv. Lovforslaget har desuden været offentliggjort på hø-ringsportalen.Høringsfristen udløb den 16. januar 2013. Banedanmark har modtaget 18høringssvar. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag til høringsnota-tet.Banedanmark har modtaget høringssvar fra:Metroselskabet I/SHavarikommissionenFredningsnævnet for NordjyllandRegion NordjyllandNordjyllands TrafikselskabRegion SjællandDB Schenker Rail Scandinavia A/SFriluftsrådetEsbjerg KommuneAdvokatsamfundetArriva Danmark A/SDansk ErhvervDSBVejen KommuneEsbjerg HavnDanske RegionerKøge KommuneDansk IndustriI det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene. Hø-ringssvarene er gennemgået i hovedtræk, og derfor er ikke alle forhold ihøringssvarene kommenteret.Transportministeriets/Banedanmarks kommentarer til høringssvarene eranført i kursiv.

2. Høringssvarene

2.1.

Generelle bemærkninger

AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte41879945
Telefax[email protected]www.bane.dk
Journalnr.11-04376NotatSide 1(7)
Der er generelt positive bemærkninger til forslaget om elektrificering afjernbanen. Det gælder således følgende:

Danske Regioner, Region Nordjylland, Region Sjælland, Esbjerg

Kommune, Køge Kommune, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Nord-

jyllands Trafikselskab, Arriva Danmark A/S og DB Schenker.

Danske Regioner

finder således, at det er vigtigt at prioritere rækkeføl-gen af elektrificeringen, således at samfundsøkonomiske overvejelser oghensynet til skabelse af et sammenhængende net med udgangspunkt iTEN-T-nettet prioriteres. Endvidere er det vigtigt, at der ikke skabes øgedebarrierer mellem den statslige jernbanedrift og regionalt finansieret jern-banedrift. Danske Regioner opfordrer derfor til, at loven giver transportmi-nisteren hjemmel til at gennemføre analyser med henblik på undersøgelseaf elektrificeringen af tilgrænsende regionalt finansierede strækninger.

Region Nordjylland

og

Nordjyllands Trafikselskab

ser meget gerne, atdet landsdækkende jernbanenet, som indgår i det danske TEN-T-net elek-trificeres, som er jernbanenettet til Frederikshavn og Hirtshals. RegionNordjylland og Nordjyllands Trafikselskab foreslår derfor, at hele dette netundersøges med henblik på elektrificering, og at strækningen Fredericia-Aalborg undersøges som en samlet strækning for at sikre at Nordjyllandogså i fremtiden er koblet på hovedbanenettet.

Region Sjælland

har peget på behovet for at forbedre sammenhængenmellem den regionale og statslige banebetjening blandt andet ved at skabenye transportprodukter gennem at kunne køre på tværs af det statslige ogregionale banenet og tilvejebringe ensartet lovgrundlag, således at elektri-ficering af regionsfinansierede banestrækninger kan undersøges, projekte-res og anlægges.Transportministeriet er enig i, at det er vigtigt at prioritere rækkefølgen afelektrificeringen, og dette vil indgå i det videre arbejde med prioriteringenaf tiltag på området. For så vidt angår de regionsfinansierede banestræk-ninger vil det være op til regionerne selv at undersøge mulighederne forelektrificering af disse banestrækninger.

Køge Kommune

støtter den planlagte elektrificering af jernbanestræknin-gen mellem Køge Nord og Næstved og tror på, at realiseringen af dettelovforslag kan medvirke til en mere moderne jernbane med en mere stabildrift, som samtidig gavner miljø og klima.

Dansk Industri

mener, at elektrificering af hovedbanenettet er en forud-sætning for, at Danmark kan få en moderne og effektiv jernbane. Elektrifi-ceringen muliggør brug af standard elmateriel og er derfor vigtig i forholdtil materielanskaffelsesstrategien.Dansk Industri og

Esbjerg Kommune

finder, at det er vigtigt at elektrifi-ceringen går hele vejen til Esbjerg Havn.
Side 2(7)

Dansk Erhverv

støtter generelt, at samtlige hovedstrækninger i Danmarkelektrificeres så snart det er økonomisk og praktisk muligt.

Arriva Danmark A/S

finder det perspektivrigt, at der arbejdes på at elek-trificere jernbanen. Det vil bl.a. betyde mulighed for indkøb af nyt materiel,hvor udbuddet af elmateriel er større og billigere i forhold til dieselmateriel,hvortil kommer miljø- og klimafordele ved elmateriel. Arriva har henvist til,at det vil være oplagt, når elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov er afslut-tet, at indsætte nyt materiel på hele strækningen fra København til Esbjergog Sønderborg, og at disse investeringer i nyt materiel kunne finansieres afjernbaneoperatøren f.eks. efter et udbud, således at det ikke behøver bela-ste den offentlige økonomi.

DB Schenker

påskønner, at strækningen mellem Esbjerg og Lunderskovelektrificeres og håber, at elektrificeringen opfylder de behov, der også erfor godsoperatørerne, dvs. at der elektrificeres ned til Esbjerg Havn.Transportministeriet har noteret sig de mange positive bemærkninger om-kring elektrificeringen og vil lade disse indgå i det videre transportpolitiskearbejde.Med hensyn til Esbjerg Havn omhandler et aktuelt beslutningsgrundlag omgodsspor til Esbjerg havn en istandsættelse af eksisterende havnespor ogetablering af to nye læssespor. Projektet er gennemført i samarbejde medEsbjerg Havn og Esbjerg Kommune. I beslutningsgrundlaget er det anført,at det ikke er muligt at elektrificere på Esbjerg Havn på grund af højetværgående transporter og af- og pålæsning med reachstackere. Endviderevil det på grund af respektafstande ikke være muligt uden omfattende æn-dringer af eksisterende veje eller bygninger at elektrificere de eksisterendespor på havnen.

Havarikommissionen, Metroselskabet, Fredningsnævnet for Nord-

jylland (Sydøstlige del) og Esbjerg Havn

har ikke bemærkninger tillovforslaget.

2.2.

Gener i anlægsfasen

Dansk Industri

og

DB Schenker

har peget på behovet for at minimerede gener for banetrafikken, herunder for godstrafikken, som elektrificeringaf delstrækninger vil give i anlægsfasen.Dansk Industri opfordrer til, at Banedanmark holder en tæt dialog medtogoperatørerne, og at spærringer i anlægsfasen koordineres i tæt samar-bejde med disse.DB Schenker har desuden peget på behovet for, at der tages hensyn til deperioder i 2014 og 2015, hvor godstrafikken ledes via Tønder/Brammingsom følge af totalspærring mellem Vamdrup og Vojens.
Side 3(7)
Banedanmark er enig heri og vil holde en tæt dialog med togoperatørerne,således at nødvendige spærringer i anlægsfasen koordineres i tæt samar-bejde med togoperatørerne.

2.3.

Bemærkninger i øvrigt

Vejen Kommune

har peget på en række konkrete forhold i tilknytning tilden planlagte elektrificering af jernbanestrækningen på ca. 57 km, hvor ca.26 km forløber i Vejen Kommune.Banedanmark opfordrer Vejen Kommune til at gøre synspunkterne gæl-dende i forhold til den proces, der er i gang for tiden vedr. VVM-arbejdet.

Friluftsrådet

har peget på de gode muligheder, der er for at lade anlægs-veje, der etableres i forbindelse med sporarbejdet, overgå til rekreativestier efter endt anlægsarbejde.Banedanmark ser positivt herpå, hvis der kan blive enighed herom i sam-arbejde med de berørte kommuner. Elektrificeringsloven kan ikke i sig selvanvendes til at ekspropriere privates ejendom til sådanne formål.Anlægsarbejdet i forbindelse med elektrificeringen vil i øvrigt være af be-grænset omfang i forhold til anlæg af arbejdsveje.

Advokatsamfundet

har foreslået, at det anførte i lovforslagets § 11, stk.2, om ”særlige personlige grunde” ændres til ”personlige grunde”, da Ad-vokatsamfundet finder, at det ellers vil være for restriktivt i forhold til eje-ren af ejendommen.Banedanmark bemærker, at bestemmelsen kun kan anvendes, når der fo-religger de særlige personlige grunde, som i øvrigt er nærmere beskrevet ibemærkningerne, idet det ikke har været hensigten, at byggelinjer i alletilfælde skulle udløse en ret til statslig overtagelse.

3. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag svarer med enkelte redaktionelle ændringer ogpræciseringer til det lovforslag, der blev sendt i høring.
Side 4(7)

Bilag 1

Udkast til lovforslag blev den 12. december 2012 sendt i høring

hos:

AdvokatsamfundetArriva SkandinavienCFL cargo Danmark ApsDanmarks NaturfredningsforeningDansk Cyklist ForbundDansk ErhvervDanske HandicaporganisationerDansk Handicap ForbundDansk JernbaneforbundDansk LedningsejerforumDanske RegionerDansk SkovforeningDanske SpeditørerDB Schenker Rail Scandinavia A/SDI TransportDONG EnergyDSBDSB ØresundEnerginet.dkEsbjerg HavnEsbjerg Kommune
Side 5(7)
Faxe KommuneFredningsnævnet for Nordjylland, syd-østlig delFredningsnævnet for Sydjylland, nordlig delFredningsnævnet for Sydjylland, sydlig delFredningsnævnet for Sydsjælland, Møn, Lolland, FalsterFredningsnævnet for ØstsjællandFriluftsrådetHavarikommissionen for Civil Luftfart og JernbaneHector Rail ABHK Trafik & JernbaneHovedstadens Lokalbaner A/S, Gammel Køge Landevej 3, 2500, ValbyJernbanernes Arbejdsgiverforening, HTS Handel, Transport og Service,Kolding KommuneKommunernes LandsforeningKøge KommuneKøge museumLemvigbanenLokalbanen A/SMetroselskabetMetro Service A/SMidtjyske JernbanerMidttrafikMoviaMuseerne.dkMuseet på Koldinghus
Side 6(7)
Museet på SønderskovNEG Niebüll GmbHNOAH-trafikNOBNordjyllands Historiske MuseumNordjyske Jernbaner A/SNordjyllands TrafikselskabNæstved KommuneNæstved museumRegion NordjyllandRegion SyddanmarkRegion SjællandRegionstog (Lollandsbanen, Vestsjællands Lokalbaner og Østbanen)Rådet for Bæredygtig TrafikSund & BæltSydtrafikSydvestjyske MuseerTeknologisk InstitutTransport & Service HandelTx LogistikVejen KommuneVestbanen A/S ved ArrivaØresundsbro Konsortiet
Side 7(7)