Transportudvalget 2012-13
L 155
Offentligt
1242447_0001.png
1242447_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. april 20132012-3466
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. april 2013 stillet mig følgende spørgsmål 9vedrørende L155 – Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lov omMetroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. (Afgrening fra City-ringen til Nordhavnen), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 9:

Anser ministeren By & Havns bidrag på 900 mio. kr. – fra ejendomsbidrag ogOPP-bidrag – for at være validt i betragtning af det meget fastfrosne ejen-domsmarked.

Svar:

By & Havns mulighed for at bidrage med ca. 900 mio. kr. sikres primært gen-nem en tillægskøbesum fra købere af By & Havns ejendomme i Nordhavn indenfor en radius af 600 meter fra en Metrostation.Tillægskøbesummen opkræves fra det tidspunkt, hvor Metroen ibrugtages iNordhavn i slutningen af 2018 og 60 år frem. De økonomiske konjunkturer ogforholdene på ejendomsmarkedet kan naturligvis ændre sig meget inden for enså lang tidshorisont i både op- og nedadgående retning. Trods den nuværendesituation på ejendomsmarkedet anser By & Havn imidlertid fortsat sit bidragfor at være validt.Jeg har intet grundlag for at betvivle denne antagelse. Jeg støtter mig her til devurderinger, som selskabet har givet udtryk for, jf. ovenfor, idet selskabet sam-tidigt åbent tilkendegiver, at der som altid er en vis usikkerhed knyttet til for-udsigelser over så lang en periode, som tilfældet er.By & Havn har i øvrigt oplyst, at der indtil nu er indgået 7 aftaler/optionsaftalerom ejendomssalg i Indre Nordhavn, hvor det indgår som grundvilkår, at der vilblive opkrævet en ekstra betaling fra metroens start i slutningen af 2018.
Medvenlighilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2