Transportudvalget 2012-13
L 155
Offentligt
1241572_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. april 20132012-3466
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 155 - Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lov omMetroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. (Afgrening fra City-ringen til Nordhavnen). Af transportminister (Henrik Dam Kristensen (S), somjeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hylle-sted (EL).

Spørgsmål nr. 4:

Ministeren bedes gøre rede for, med hvilken begrundelse afgreningskammerettil Nordhavnen er blevet placeret før Trianglen Station, frem for nord for stati-onen, idet en sådan nordlig placering ville have muliggjort, at Trianglen Stationville kunne betjene passagerer til og fra de kommende boligområder i Nord-havnen. I den forbindelse ønskes oplyst, hvad det ville betyde for rentabilitetenfor Trianglen Station, hvis den også skulle betjene passagerer til og fra Nord-havnen.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Metroselskabet, som oplyser at”Afgreningskammeret er placeret under Sortedamssøen, fordi det derved erblevet muligt at omdanne det forudsatte sporskiftekammer på Cityringen til etafgreningskammer, hvilket har medvirket til en billiggørelse af metrolinjen tilNordhavnen. I Sortedamssøen er der således allerede som led i Cityringspro-jektet etableret en byggeplads, hvorfra oprindeligt sporskiftekammeret og nuafgreningskammeret skal anlægges. Derudover er det ikke muligt at finde pladstil etablering af et afgreningskammer nord for Trianglen, uden at det vil værenødvendigt at ekspropriere- og nedrive flere ejendomme.Idet det ikke anses for muligt at etablere afgreningen nord for Trianglen stati-on, er der ikke udført økonomiske konsekvensberegninger for dette scenarie.”
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen