Transportudvalget 2012-13
L 155
Offentligt
1233860_0001.png
1233860_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. april 20132012-3466
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L155 - Om afgrening fra Cityringen til Nordhavnen. Aftransportministeren (Henrik Dam Kristensen), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 1:

Ministeren bedes oplyse, hvordan der kan skabes sikkerhed for, at arbejdetmed afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen kommer til at ske under danskeløn- og overenskomstvilkår, herunder hvordan det kan forhindres, at der skerløndumpning via brug af udenlandske vikarbureauer.

Svar:

Metroselskabet har oplyst, at selskabet lægger vægt på at leve op til de særligeforpligtelser, bl.a. i relation til løn- og arbejdsvilkår, som varetagelsen af storeoffentlige anlægsarbejder indebærer. Selskabet har derfor indarbejdet ILO-konvention nr. 94 i kontrakter med Cityringens hovedentreprenører.I henhold ILO-konvention nr. 94 skal entreprenøren sikre, at de ansatte, somentreprenøren og entreprenørens underentreprenører beskæftiger med henblikpå kontraktens opfyldelse, har løn- og ansættelsesforhold, der ikke er mindregunstige end de løn- og ansættelsesforhold, som i henhold til kollektivoverenskomst, lovgivning eller administrative forskrifter gælder for arbejde afsamme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdetudføres.ILO-konventionen danner en overordnet ramme, men Metroselskabet finderdet vigtigt at sikre, at der gennem dialog mellem de involverede parter tilstadighed er fokus på forholdene for de ansatte, som entreprenøren og dennesunderentreprenører beskæftiger, og på at sikre byggeriet af Cityringen imodsocial dumping.Metroselskabet er således løbende i dialog med CMT om forholdene påbyggepladserne og følger gennem tilbagevendende møder med fagforeninger,arbejdsgivere og entreprenører/underentreprenører op på fagretlige forholdved Cityringsbyggeriet. Herudover følger selskabet op på konkrete sager oganmoder i den forbindelse om separat information fra de involverede parter.
I samarbejde med arbejdsmarkedets parter arbejdes der på at indgå enpartnerskabsaftale, med respekt for den danske arbejdsmarkedsmodel, dertydeliggør de enkelte opgaver i relation til evt. opståede sager. Intentionen medaftalen er at operationalisere arbejdsdelingen mellem parterne således, atarbejdsmarkedets parter har den normale rolle ift. til afgørelse af tvister omløn- og arbejdsforhold, mens Metroselskabet udfører kontraktopfølgning vedr.overholdelse af ILO-konventionen.Initiativet er taget, da byggeriets størrelse, antallet af involverede parter, f.eks.antallet af fagforeninger, arbejdsgivere, underleverandører etc., og i dekommende år antallet af arbejdere, kan give anledning til en vis uklarhed irollefordelingen.Foruden ovennævnte initiativ har selskabet aftalt med dele afarbejdsmarkedsparterne og CMT, at der oprettes en dialoggruppe, der jævnligtmødes og drøfter potentielle konklifter samt konkrete tvister. Gruppensoverordnede formål er også at sikre, at ILO-konventionen overholdes, samt atforebygge potentielle konflikter.Metroselskabet vil i kontrakterne om anlæg af afgreningen fra Cityringen tilNordhavnen indarbejde ILO konvention nr. 94, således at den vil væregældende for såvel de kontrakthavende entreprenører som dissesunderentreprenører, herunder ved brug af udenlandske vikarbureauer. Hervedsikres det, at de ansatte, som disse entreprenører beskæftiger med henblik påkontrakternes opfyldelse, har løn- og ansættelsesforhold, der ikke er mindregunstige end de løn- og ansættelsesforhold, som i henhold til kollektivoverenskomst, lovgivning eller administrative forskrifter gælder for arbejde afsamme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdetudføres.Metroselskabet vil desuden arbejde videre med udviklingen af detdialogbaserede samarbejde med såvel entreprenører som arbejdsmarkedetsparter.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen