Transportudvalget 2012-13
L 155 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 155
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 2. maj 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/Sog Udviklingsselskabet By & Havn I/S(Afgrening fra Cityringen til Nordhavnen)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 3 ændringsforlag til lovforslaget. Enhedsli-stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.1 og 2, og transportministeren har stillet ændringsforslag nr.3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. februar 2013 og var til1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 14. decem-ber 2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag97. Den 1. marts 2013 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogEL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af trans-portministeren stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af Enhedslisten stillede ændringsforslagnr. 2 og det af transportministeren stillede ændringsforslagnr. 3.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Af etmindretal(EL):1)I den undernr. 1foreslåede§ 5 aindsættes efter stk. 3som nyt stykke:»Stk. 3.Afgreningskammeret til Nordhavnen placeresumiddelbart nord for Trianglen Station, således at denne og-så kan benyttes af rejsende til og fra Nordhavnen, og afgre-ningskammeret anlægges som et kryds. Der etableres des-uden en station mellem Trianglen og Nordhavnen ved Ran-dersgade-Gl. Kalkbrænderivej.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Krav om, at afgreningskammeret placeres umiddelbart nordfor Trianglen Station og etablering af station mellem Triang-len Station og Nordhavn Station]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(DF):2)I den undernr. 1foreslåede§ 5 cindsættes efter stk. 2som nye stykker:»Stk. 3.I forbindelse med udbud skal Metroselskabet I/Sindarbejde sociale klausuler i udbudsmaterialet for at sikre,Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1
AX014968
2
at gældende danske arbejds-, løn- og overenskomstvilkårbliver overholdt under byggeriet, herunder danske bestem-melser vedrørende tillidsmands- og sikkerhedsrepræsentan-ter. Endvidere skal Metroselskabet I/S som følge af de soci-ale klausuler sikre, at der ikke sker løndumpning via brug afudenlandske selskaber og vikarbureauer.Stk. 4.De sociale klausuler i udbudsmaterialet skal tilligeindeholde krav om, at der ansættes et antal unge i praktik oget antal ledige og udfaldstruede med henblik på at sikre dis-ses genindtræden på arbejdsmarkedet.Stk. 5.De sociale klausuler i udbudsmaterialet skal for-pligte Metroselskabet I/S til indledningsvis og løbende at ar-bejdspladsvurdere de lokaliteter, hvor der arbejdes, og underhvilke forhold dette sker, samt at dette sker i tæt samarbejdemed de ansattes repræsentanter og Arbejdstilsynet.«Stk. 3 bliver herefter stk. 6.[Indsættelse af krav om indarbejdelse af sociale klausuler iudbudsmaterialet]Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:3)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.§ 15, stk. 1, nr. 3,affattes således:3) Den indre indretning af stationernes publikumsområderog teknikområder med tilhørende installationer.«[Præcisering af, at Trafikstyrelsen er myndighed på alle sta-tioner, også på højbanestationen ved Orientkaj]BemærkningerTil nr. 1Med forslaget ønsker Enhedslisten af sikre, at afgrenings-kammeret til Nordhavnen placeres umiddelbart nord for Tri-
anglen Station, således at denne også kan benyttes af rejsen-de til og fra Nordhavnen. Ved at etablere afgreningskamme-ret som et kryds sikres, at nordhavnsfingeren på sigt får for-bindelse til en fremtidig metrolinje til Rigshospitalet, IndreNørrebro og Frederiksberg via Trianglen Station.Desuden ønsker Enhedslisten at etablere en station mel-lem Trianglen Station og Nordhavn Station, hvilket vil værei overensstemmelse med praksis i andre storbyer, hvor derblot er 300-400 m mellem metrostationerne i de tættest be-folkede bydele.Til nr. 2Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten at sikre, atder indarbejdes sociale klausuler i lovforslaget, således atanlægget af den nye metro dels bliver sikret mod løndump-ning, dels medvirker til at skabe praktikpladser og arbejds-pladser til udfaldstruede ledige.Til nr. 3Den foreslåede ændring indebærer, at Trafikstyrelsen fårhjemmel til at godkende den indre indretning af samtligestationers publikums- og teknikområder med tilhørende in-stallationer, herunder også højbanestationen ved Orientkaj.Metroselskabet I/S skal i henhold til lovens § 15, stk. 2,2. pkt., ikke betale gebyr for Trafikstyrelsens godkendelserefter § 15, stk. 1, nr. 3. For så vidt angår afgreningen tilNordhavnen, foreslås det, at der overføres 1,1 mio. kr.(2013-priser) fra Metroselskabet I/S i år 2014 til Trafiksty-relsen til dækning for varetagelse af arbejdet med godken-delser efter § 15, stk. 1, nr. 3, vedrørende afgreningen fraCityringen til Nordhavnen.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 155Bilagsnr.123456TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra transportministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 155Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan der kan skabes sikkerhed for, at arbejdet med afgr-eningen fra Cityringen til Nordhavnen kommer til at ske under danskeløn- og overenskomstvilkår, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt anlægsarbejdet med et afgreningskammer til Nord-havnen allerede er så langt fremskreden, at vedtagelsen af L 155 bloter en bekræftelse af en fuldbyrdet kendsgerning, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for meromkostningerne ved at anlægge etkryds i stedet for et afgreningskammer til Nordhavnen, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse over begrundelsen for, at afgreningskamme-ret til Nordhavnen er blevet placeret før Trianglen Station, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det i byer, som København sædvanligvis sammenligner sigmed, er normalt med metrostrækninger på ca. 2,5 km i centrale og tæt-beboede bydele uden en eneste station, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvor stort et passagerpotentiale der findes i området mellemTrianglen og Nordhavnen, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om status for ejendomssalget i Nordhavnen indtil den 1. februar2013, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om status for ejendomssalget for perioden 2010-2012 på Østa-mager, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren anser By & Havns bidrag på 900 mio. kr. – fraejendomsbidrag og OPP-bidrag – for at være validt i betragtning af detmeget fastfrosne ejendomsmarked, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor meget Nordhavnsmetroen vil reducere biltrafikken iområdet mellem Østerport og Nordhavnen, til transportministeren, ogministerens svar herpå
2
3
4
5
6
789
10