Transportudvalget 2012-13
L 155 Bilag 6
Offentligt
1243073_0001.png
1243073_0002.png
1243073_0003.png
1243073_0004.png
Til lovforslag nr.L 155
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 30. april 2013
2. udkast(Ændringsforslag fra EL)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/Sog Udviklingsselskabet By & Havn I/S(Afgrening fra Cityringen til Nordhavnen)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 3 ændringsforlag til lovforslaget. Enhedsli-stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.1 og 2, og transportministeren har stillet ændringsforslag nr.3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. februar 2013 og var til1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 14. decem-ber 2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag97. Den 1. marts 2013 sendte transpportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:<Deputationer>SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse kke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL), tiltrådt af <>:
AX014968
2
Til § 11)I den undernr. 1foreslåede§ 5 aindsættes efter stk. 3som nyt stykke:»Stk. 3.Afgreningskammeret til Nordhavnen placeresumiddelbart nord for Trianglen Station, således at denne og-så kan benyttes af rejsende til/fra Nordhavnen, og afgre-ningskammeret anlægges som et kryds. Der etableres desu-den en station mellem Trianglen og Nordhavnen ved Ran-dersgade-Gl. Kalkbrænderivej«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Krav om, at afgreningskammeret placeres umiddelbart nordfor Trianglen Station og etablering af station mellem Triang-len Station og Nordhavn Station]2)I den undernr. 1foreslåede§ 5 cindsættes efter stk. 2som nye stykker:»Stk. 3.I forbindelse med udbud skal Metroselskabet I/Sindarbejde sociale klausuler i udbudsmaterialet for at sikre,at gældende danske arbejds-, løn- og overenskomstvilkårbliver overholdt under byggeriet, herunder danske bestem-melser vedrørende tillidsmands- og sikkerhedsrepræsentan-ter. Endvidere skal Metroselskabet I/S som følge af de soci-ale klausuler sikre, at der ikke sker løndumpning via brug afudenlandske selskaber og vikarbureauer.Stk. 4.De sociale klausuler i udbudsmaterialet skal tilligeindeholde krav om, at der ansættes et antal unge i praktik-pladser og et antal ledige og udfaldstruede med henblik på atsikre disses genindtræden på arbejdsmarkedet.Stk. 5.De sociale klausuler i udbudsmaterialet skal for-pligtige Metroselskabet I/S til indledningsvis og løbende atarbejdspladsvurdere de lokaliteter, hvor der arbejdes, ogunder hvilke forhold dette sker, samt at dette sker i tæt sam-arbejde med de ansattes repræsentanter og Arbejdstilsynet.«Stk. 3 bliver herefter stk. 6.[Indsættelse af krav om indarbejdelse af sociale klausuler iudbudsmaterialet]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:3)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.§ 15, stk. 1, nr. 3,affattes således:3) Den indre indretning af stationernes publikums- og tekni-kområder med tilhørende installationer.«[Præcisering af, at Trafikstyrelsen er myndighed på alle sta-tioner, også på højbanestationen ved Orientkaj]BemærkningerTil nr. 1Med forslaget ønsker Enhedslisten af sikre, at afgrenings-kammeret til Nordhavnen placeres umiddelbart nord for Tri-anglen Station, således at denne også kan benyttes af rejsen-de til/fra Nordhavnen. Desuden ønsker Enhedslisten at eta-blere en station mellem Trianglen Station og Nordhavn Sta-tion, hvilket vil i overensstemmelse med praksis i andrestorbyer, hvor der blot er 300-400 meter mellem metrosta-tionerne og ikke som i dette tilfælde, hvor der vil være flerekilometer mellem Trianglen Station og Nordhavn Station.Til nr. 2Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten at sikre, atder indarbejdes sociale klausuler i lovforslaget, således atelektrificeringsprojekterne dels bliver sikret mod løndump-ning dels medvirker til at skabe praktikpladser og arbejds-pladser til udfaldstruede ledige.Til nr. 3Den foreslåede ændring indebærer, at Trafikstyrelsen fårhjemmel til at godkende den indre indretning af samtligestationers publikums- og teknikområder med tilhørende in-stallationer, herunder også højbanestationen ved Orientkaj.Metroselskabet I/S skal i henhold til lovens § 15, stk. 2.pkt. ikke betale gebyr for Trafikstyrelsens godkendelser ef-ter § 15, stk. 1, nr. 3. For så vidt angår afgreningen til Nord-havnen, foreslås det, at der overføres 1,1 mio. kr. (2013-priser) fra Metroselskabet I/S i år 2014 til Trafikstyrelsen tildækning for varetagelse af arbejdet med godkendelser efter§ 15, stk. 1, nr. 3, vedrørende afgreningen fra Cityringen tilNordhaven.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Liberal Alliance (LA)
9
3
Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
4522171512
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
81111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 155Bilagsnr.12345TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra transportministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 155Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren bedes oplyse, hvordan der kan skabes sikkerhedfor, at arbejdet med afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen kom-mer til at ske under danske løn- og overenskomstvilkår, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt anlægsarbejdet med et afgreningskammer til Nord-havnen allerede er så langt fremskreden, at vedtagelsen af L 155 bloter en bekræftelse af en fuldbyrdet kendsgerning, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, en redegørelse for meromkostningerne ved at anlægge etkryds i stedet for et afgreningskammer til Nordhavnen, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, en redegørelse over begrundelsen for at afgreningskamme-ret til Nordhavnen er blevet placeret før Trianglen Station, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det i byer, som København sædvanligvis sammenligner sigmed, er normalt med metrostrækninger på ca. 2,5 km i centrale og tæt-beboede bydele uden en eneste station, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvor stort et passagerpotentiale, der findes i området mel-lem Trianglen og Nordhavnen, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om status for ejendomssalget i Nordhavnen indtil 1. februar2013, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om status for ejendomssalget for perioden 2010-2012 på Østa-mager, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren anser By & Havns bidrag på 900 mio.kr. - fraejendomsbidrag og OPP-bidrag - for at være validt i betragtning af detmeget fastfrosne ejendomsmarked, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor meget Nordhavnsmetroen vil reducere biltrafikken iområdet mellem Østerport og Nordhavnen, til transportministeren, ogministerens svar herpå
2
3
4
5
6
789
10