Transportudvalget 2012-13
L 155 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
28. februar 20132012-3466
Høringsnotat - Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og
lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (L
155)
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om en Cityring (Afgreningen tilNordhavnen) blev den 12. december 2012 sendt i høring hos de i bilag 1 nævntemyndigheder og organisationer mv. Lovforslaget har desuden væretoffentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 16. januar 2013. Transportministeriet har modtaget11 høringssvar. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag tilhøringsnotatet.Transportministeriet har modtaget høringssvar fra:AdvokatsamfundetUdviklingsselskabet By og Havn I/SDansk ErhvervDansk IndustriDansk LedningsejerforumDSBFrederiksberg KommuneHåndværksrådetKøbenhavns KommuneMetroselskabet I/SMovia
I det følgende gennemgås de væsentlige emner fra høringssvarene.Høringssvarene er gennemgået i hovedtræk, og derfor er ikke alle forhold ihøringssvarene kommenteret.Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv.
2. Høringssvarene
Side 2/5
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Håndværksrådet og Movia
er positiveover for lovforslaget, idet de er tilfredse med at der sikres en god kollektivtrafikbetjening af det nye byudviklingsområde i Nordhavnen samt at derigangsættes et stort anlægsarbejde.Transportministeriet takker for bemærkningerne.Udviklingsselskabet By &Havn I/S
har bemærket, at der i det udkast tillovforslag, der er sendt i høring ikke findes hjemmel til, at selskabet kan betaleet finansieringsbidrag til metroen til Nordhavnen og de forslår på denbaggrund, at en sådan hjemmel indføjes.Transportministeriet har på baggrund af bemærkningerne tilrettetlovforslaget, således at der bliver ændret i lov om Metroselskabet I/S ogUdviklingsselskabet By & Havn I/S, idet der tilføjes en hjemmel til, atselskabet vederlagsfrit kan stille arealer til rådighed for afgreningen fraCityringen til Nordhavnen samt bidrage med 900 mio. kr. til anlægget afafgreningen.Dansk Erhverv
foreslår, at der etableres en ekstra station på stykket fraØsterport til Nordhavn.Transportministeriet skal hertil anføre, at beregninger har vist, at en stationmellem Østerport station og Nordhavn station ville få et relativt lillepassagertal og der blev derfor ikke arbejdet videre med denne mulighed iVVM-redegørelsen.Dansk Industri
hæfter sig ved, at det fremgår af bemærkningerne tillovforslaget (afsnit 6.3.1), at projektet vil give en del trafik til og frabyggepladsen i Nordhavnen, særligt i en periode på 1 år, hvor det forventes, atder gennemsnitligt vil køre ca. 200 lastbiler i døgnet. Dansk Industri finder, atdet er vigtigt at virksomhederne i området bliver informeret i god tid om deforventede gener, samtidig med at generne forsøges minimeret. Desuden pegerDansk Industri på, at det er vigtigt, at der sikres gode trafikale forbindelser tilNordhavnen i hele anlægsperioden.Transportministeriet skal hertil bemærke, at der vil blive sikret trafikalforbindelse til og fra Nordhavnen i hele anlægsperioden. Metroselskabet I/Svil endvidere løbende informere om, hvilke gener byggeriet vil medføre forsåvel trafikken som for de berørte naboer mv.Dansk Ledningsejerforum
finder, at det bør fremgå af lovforslaget, at dethar negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet ledningsejerne
bliver pålagt at betale for hovedparten af ledningsomlægningerne i henhold tilgæsteprincippet.Transportministeriet har tilrettet lovforslaget, således at det fremgår afbemærkningerne, at ledningsejere, hvis ledninger er anbragt som gæst påarealer, som skal bruges til afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, bliverpålagt at betale for flytningen af deres ledninger.DSB
anfører, at det er vigtigt, at arbejdet tilrettelægges, således, at det genererden nuværende togtrafik, herunder passagerbevægelser mv. på stationernemindst muligt.Transportministeriet forventer ikke, at togtrafikken bliver berørt af projektet.Frederiksberg Kommune
har noteret sig, at driften af afgreningen bliver enintegreret del af driften på den samlede Cityring, samt at den nødvendigefinansiering af anlægget tilvejebringes af Københavns Kommune ogTransportministeriet og at anlægget således er uden udgift for FrederiksbergKommune.Transportministeriet takker for bemærkningerne.Københavns Kommune
anfører, at det er kommunens opfattelse, at der iforbindelse med udbud af kontrakterne for metro til Nordhavnen bør indgåsociale klausuler, som sikrer at der oprettes lærlinge- og praktikpladser iforbindelse med anlægsarbejdet.Transportministeriet er enig med Københavns Kommune i, at der skalindarbejdes krav om praktikpladser i udbudsmaterialet vedr. metroen tilNordhavn. Kravene vil skulle udformes i overensstemmelse medudbudsreglerne.Københavns Kommune
anfører endvidere til lovforslagets bemærkningerom støj i anlægsfasen (afsnit 6.3.2), at Borgerrepræsentationen den 11. oktoberbesluttede en ny forskrift for visse miljøforhold ved midlertidige bygge- oganlægsarbejder i Københavns Kommune, hvor langvarige projekter, som f.eks.metrobyggeri ikke er omfattet.Transportministeriet skal bemærke, at ministeriet forventer, at KøbenhavnsKommune i forbindelse med myndighedsbehandlingen af sager om bl.a. støjvil have for øje, at det er vigtigt, at projektet kan gennemføres efter denfastlagte tidsplan.Metroselskabet I/S
henviser til, at det fremgår af udredningen (side 68 og97), at By & Havn vederlagsfrit skal stille de nødvendige arealer til rådighed forMetroselskabet, derfor finder Metroselskabet, at det bør anføresmere direkte, at By & Havn ikke skal have ekspropriationserstatning.
Side 3/5
Transportministeriet har på baggrund af Metroselskabet I/S’ bemærkningertilrettet lovforslaget, så det fremgår eksplicit, at Udviklingsselskabet By &Havn I/S skal stille arealer vederlagsfrit til rådighed for afgreningen fraCityringen til Nordhavnen.Metroselskabet I/S
anfører endvidere, at den foreslåede § 5 g iCityringsloven må forstås således, at ledningsomlægninger skal behandles efterde almindelig gældende regler i henhold til gæsteprincippet, uanset om der ertale om ledninger i eller uden for vejarealer.Transportministeriet er enig i Metroselskabets betragtninger, idet ministerietskal understrege, som det også fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen,at gæsteprincippet til enhver tid bør fortolkes i overensstemmelse med nyesteretspraksis.Metroselskabet I/S
anfører endvidere, at der i lovforslagets afsnit 6.2.3 erangivet en nøjagtig længde på strækningen med åben rampe og dæmning.Selskabet anfører i den forbindelse, at der i projekteringen kan ske mindrejusteringer, hvorfor længden bør angives som en cirka længde.Transportministeriet har på den baggrund tilrettet bemærkningerne.Movia
anfører, at selskabet i samarbejde med Københavns Kommune ogeventuelt øvrige kommuner vil tilpasse busdriften til de nye stationer, nårstrækningen åbner.Transportministeriet takker for bemærkningen og hilser den velkommen.3. Lovforslaget
Lovforslaget er tilrettet i overensstemmelse med det ovenfor anførte.Derudover er der foretaget enkelte småjusteringer i lovforslaget.
Side 4/5
Bilag 1Side 5/5
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer mv.:AdvokatsamfundetAnkenævnet for Bus, Tog og MetroArbejderbevægelsens ErhvervsrådArbejdsgiverforeningen for Kollektiv TrafikDanmarks naturfredningsforeningDansk arbejdsgiverforeningDansk byggeriDansk cyklistforbundDansk ErhvervDansk Handicap forbundDanske handicaporganisationerDansk jernbaneforbundDansk LedningsejerforumDansk Transport og Logistik – DTLDanske HavneDanske HavnevirksomhederDanske RegionerDI TransportDSBEnerginet.dkFagligt Fælles ForbundFrederiksberg KommuneFriluftsrådetHåndværksrådetKommunernes Landsforening,Københavns KommuneLandsorganisationen i DanmarkMetroselskabet I/SMoviaNOAH-TrafikRådet for Bæredygtig TrafikTrafikselskaberne i DanmarkUdviklingsselskabet By & Havn I/S.