Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
29. april 2013
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 22. marts efter ønske fra Henning Hyllested
(EL)
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse, om der i landene ved Arktis – eller i nogle afdem – stilles krav til isklasse for at kunne besejle de pågældende landessøterritorium? I bekræftende fald, hvilke krav til isklasse stilles der?Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende og indhentet bidrag fra de øvrigearktiske kyststater USA, Canada, Norge og Rusland, som jeg vil hen-holde mig til:”En isklasse er et udtryk for et skibs evne til at sejle i is. Dette betyderkonkret, at des tykkere stålpladerne i skibets skrog er, des tykkere is kanskibet sejle i uden at blive beskadiget.De fleste lande har deres egne benævnelser og krav i forhold til de for-skellige isklasser. Fælles for systemerne er, at de angiver, hvor tyk is etgivent skib kan modstå. Af hensyn til overskueligheden på området harde maritime klassifikationsselskaber udfærdiget sammenligningstabel-ler, der viser de forskellige landes isklasser.Norge og USA har oplyst, at der ikke stilles krav til isklasse for at kun-ne besejle de pågældende landes søterritorium.Canada har oplyst, at krav til issejlads i landets søterritorium alene re-guleres for skibe, der sejler med mere end 453 kubikmeter olie. Kravetgælder alene for sejlads nord for breddegraden ’60 grader nord’, hvilketsvarer til området fra indsejlingen til Hudsonstrædet og nordefter. Disseskibe tillades dog adgang uden isklasse til farvandet, men udelukkende ivisse områder, i en begrænset tidsperiode og kun, hvis isen er megettynd. Hvis dette ikke er tilfældet, vil der blive stillet krav om en isklas-se, der sikrer, at skibet har en styrke, der svarer til den istykkelse, somskibet kan forvente at sejle i.Rusland har ligeledes oplyst, at der for visse dele af landets søterritori-um stilles krav om isklasse. Det fremgår således af de russiske oplys-ninger, at skibe der fx sejler gennem den såkaldte nordøstpassage, somer gennem Barentshavet og videre østpå, bliver betragtet som et ”arktiskskib”. I den russiske lovgivning er der for disse skibe fastsat krav omisklasse.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
Både Canada og Rusland har i deres lovgivninger tabeller, der viserhvilken isklasse, der stilles krav om i tilfælde af en given istykkelse.Der er tale om et omfattende sæt af kravspecifikationer. Skibsførerentager udgangspunkt i sit skibs isklasse og kan ud fra de fastlagte tabelleri lovgivningen se hvilken istykkelse, skibet må sejle i.Endvidere kan det oplyses, at Danmark med bekendtgørelse om tekniskforskrift om skibes sikre sejlads i grønlandsk søterritorium stiller kravom, at skibe skal have en isklasse, der svarer til den istykkelse, skibetkan forvente at komme til at sejle i.”