Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
1246051_0001.png
1246051_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. maj 2013

Besvarelse af spørgsmål 20 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst-

og Eksportudvalget den 3. maj 2013 efter ønske fra Henning Hyl-

lested (EL).

Spørgsmål:

I forlængelse af ministerens af svar på L 154 - spørgsmål 6 bedes mi-nisteren oplyse, hvor mange isklasser, der indgår i forhandlingerne omPolarkoden. Indgår det således i forhandlingerne, at der på visse tideraf året ikke vil blive stillet krav til isklasse overhovedet, idet man iforhandlingerne ser bort fra, at der året rundt er stor risiko for, at ski-bene kan møde drivende gletsjeris, som kræver isforstærkning afskroget? Hvilken isklasse mener ministeren vil være den rette til isty-pen ”drivende gletsjeris”.

Svar:

Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg vil henholde mig til:"En isklasse er en standard for skibes styrke til at sejle i en givenistykkelse. De isklasser, der indgår i forhandlingerne om Polarkoden iFN’s søfartsorganisation, IMO, er udarbejdet af den internationaleorganisation for klassifikationsselskaber (IACS). De er inddelt i Po-larklasse 1 til 7, hvor Polarklasse 7 er den laveste til sejlads i mindreistykkelser, og Polarklasse 1 er til sejlads i meget tyk is. Der er endnuikke taget endelig stilling til, i hvilket omfang andre isklasser skalindgå i den færdige Polarkode, herunder de baltiske og russiske isklas-ser.Der forhandles endvidere om, hvorvidt skibe, der ikke har isklasse, måsejle i Arktis. Det skyldes, at der i sommermånederne kan være far-vandsområder, der stort set er isfrie. Det fremgår bl.a. af de oplysnin-ger om isens udbredelse, Danmarks Meteorologiske Institut udgiver.Fra dansk side arbejder vi sammen med de øvrige arktiske stater for,at skibene skal have den isklasse, som forholdene kræver. Det fremgårallerede af beskrivelserne af Polarklasserne i IMO's gældende vejled-ning om sejlads i polare farvande, at skibe bør have Polarklasse 7 vedsejlads i tynd etårs is, og hvor der kan forekomme flerårig is. Ved sej-lads i middeltyk etårs is med forekomst af flerårig is bør skibe havePolarklasse 6. Begrebet ”drivende gletsjeris” anvendes ikke i IMO’sgældende vejledning.Det gælder imidlertid for alle skibe, uanset isklasse, at de kan få ska-der på skibsskroget, hvis de med for høj fart sejler ind i drivendegletsjeris eller isbjerge. Det er derfor afgørende, at skibets besætning
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
har den nødvendige træning og uddannelse til at sejle efter forholdene.Det kan fx være ved at undgå at sejle ind i drivisen eller at ved sejlemed langsom fart for at undgå skader på skibsskroget. Derfor arbejdervi fra dansk side i IMO for, at der vedtages særlige regler om uddan-nelse til sejlads i Arktis. Med L 154 indføres endvidere skærpede kravtil skibe, der anløber Grønland, om dokumenteret planlægning af sik-ker sejlads, hvor der også skal tages hensyn til isforholdene."