Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
1246036_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. maj 2013

Besvarelse af spørgsmål 16 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst-

og Eksportudvalget den 3. maj 2013 efter ønske fra Henning Hyl-

lested (EL).

Spørgsmål:

I forlængelse ministerens af svar på L 154 - spørgsmål 1 og 3 bedesministeren redegøre for, hvorfor Søfartsstyrelsen ikke opererer medden mulighed at foretage havnestatskontroller på ankerpladserne i degrønlandske havne, som anløbes af krydstogtskibe, og hvorfra passa-gererne sættes i land i små medbragte både. Er det praktiske eller øko-nomiske hensyn, der ligger bag beslutningen om ikke at foretage hav-nestatskontrol på grønlandske havne/ankerpladser?

Svar:

Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg vil henholde mig til:"Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 1 og 3, så har Søfarts-styrelsen tilrettelagt kontrollen af passagerskibene, der sejler til Grøn-land, ud fra, at den skal udføres så effektivt som muligt.I forlængelse af, at der med L 154 indføres skærpede nationale krav tilpassagerskibssejlads i de grønlandske farvande, vil Søfartsstyrelsenfremadrettet skærpe kontrollen af disse skibe og herunder deres opfyl-delse af de nye nationale krav.I det omfang, det er muligt, vil Søfartsstyrelsen også kontrollere pas-sagerskibe i grønlandske farvande. Udvælgelsen til kontrol vil ogsåfor dette område ske ud fra en risikobaseret tilgang med udgangspunkti kendskabet til det enkelte skib og dets sikkerhedsstandard, herunderom skibet for nylig har været synet i dansk havn."
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk