Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 Bilag 6, L 154 A Bilag 6, L 154 B Bilag 6
Offentligt
1243500_0001.png
1243500_0002.png
1243500_0003.png
1243500_0004.png
1243500_0005.png
1243500_0006.png
1243500_0007.png
Til lovforslag nr.L 154
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 0. maj 2013
2. udkast(Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af søloven og forskellige andre love(Skærpede sejladssikkerhedsmæssige krav i arktiske farvande, styrkelse af søfarendes retsstilling ved sørøveri, moderniseringaf skibsregistreringsreglerne, gennemførelse af konventionen om aftaler for international transport af gods helt eller delvis tilsøs, gennemførelse af ændringsprotokol til konventionen om ansvar for forureningsskade opstået i forbindelse med søtransportaf farlige og forurenende stoffer og nedlæggelse af Dykkerrådet)[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1 ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 16 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. februar 2013 og var til1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den12. december 2012 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 85. Den 27. februar 2013 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Bjarne Rasmussen, Aalborg.[Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalgetkommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 15 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse[, som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 2affattes således:»2.§ 2affattes således:
DokumentIdJournalnummer
2
»§ 2.For handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf.§ 1, kan erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler ombetingelserne for registrering som dansk skib, herunder kravom, at skibet skal administreres, kontrolleres og dirigeres fraDanmark. For handelsskibe, som tilhører juridiske personer,som ikke er omfattet af Den Europæiske Unions regler ometableringsret og udveksling af tjenesteydelser, kan er-hvervs- og vækstministeren fastsætte regler om, at selskabetskal foretage sekundær etablering i Danmark gennem opret-telse af et datterselskab, en filial eller et agentur. For han-delsskibe, som tilhører personer, selskaber eller lignende,som er omfattet af Den Europæiske Unions regler om etab-leringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed og udvekslingaf tjenesteydelser, kan erhvervs- og vækstministeren fast-sætte regler om, at ejeren skal udpege en enhed i Danmark,der kan rettes henvendelse til i kontroløjemed og lignende,og som kan stævnes på ejerens eller på rederens vegne.Stk. 2.For andre skibe end handelsskibe, der ikke kan an-ses for danske, jf. § 1, men som tilhører personer, selskabereller lignende, som er omfattet af Den Europæiske Unionsregler om etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighedog udveksling af tjenesteydelser, kan erhvervs- og vækstmi-nisteren fastsætte regler om betingelserne for registreringsom dansk skib, herunder krav om, at skibet skal administre-res, kontrolleres og dirigeres fra Danmark.Stk. 3.Skibe optaget i skibsregistret i medfør af stk. 1 og2 sidestilles i enhver henseende med danske skibe og er be-rettigede til at føre dansk flag.««[Ændring vedrørende registrering af udenlandske skibe i dedanske skibsregistre]2)Nr. 4affattes således:
[Præcisering]6)I det undernr. 10foreslåede§ 255, stk. 3,ændres »be-stemmelser som afviger sådanne bestemmelser« til: »be-stemmelser som fraviger konventionen«.[Præcisering]7)I det undernr. 10foreslåede§ 256, stk. 7, 2. pkt.,ind-sættes efter »aftalens« til: »og oplysningernes«.[Præcisering]8)I det undernr. 10foreslåede§ 265, stk. 1,ændres»denne« til: »containeren eller køretøjet«, og »den« til:»containeren eller køretøjet«.[Præcisering]9)I det undernr. 10foreslåede§ 276, stk. 1, nr. 1,æn-dres »en maritim udførende part« til: »den maritime udfø-rende part«.[Præcisering]10)I det undernr. 10foreslåede§ 301, stk. 5,ændres »tilgodsets tilstand« til: »forstås godsets tilstand«.[Præcisering]11)Inr. 32ændres »nr. 6 og 7« til: »nr. 5 og 6«, »6)« til:»5)« og »7)« til: »6)«.[Lovteknisk justering]12)I det undernr. 35foreslåede§ 504, stk. 1,indsættessom 3. pkt.: »Fristen afbrydes ved anlæggelse af søgsmål.«[Præcisering]Til § 5
»4.I§ 17indsættes som nyt stykke:»Stk. 5.Et skib, der er optaget i medfør af § 1, udslettespå ejerens skriftlige begæring, såfremt skibet ønskes optageti et udenlandsk register, og skibet administreres, kontrolle-res og dirigeres effektivt fra Danmark, jf. dog § 20, stk. 3. Etskib, som er optaget i medfør af § 1, kan også udslettes påejerens skriftlige begæring, såfremt skibet optages i registe-ret i et andet land, der er tilsluttet Den Europæiske Union el-ler er omfattet af aftalen om Det Europæiske ØkonomiskeSamarbejdsområde, og drives derfra eller har anden reel til-knytning til det pågældende land, jf. dog § 20, stk. 3.««Stk. 5 bliver herefter stk. 6.[Præcisering]3)Inr. 9ændres »Kapitel 11 affattes således« til: »Efterkapitel 10 indsættes«.[Lovteknisk justering]4)I det undernr. 9foreslåede§ 211, stk. 3, nr. 4,ændres»de er uforenelige« til: »reglerne er uforenelige«.[Præcisering]5)I det undernr. 9foreslåede§ 218, stk. 2,ændres »ogdenne faktisk er tilgængelig for denne« til: »og denne fak-tisk er tilgængelig for fordringshaveren«.
13)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 10 a, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres »den i stk. 2nævnte« til: »den i stk. 3 nævnte«.«[Konsekvensændring]14)Inr. 6udgår »i kapitel 3 a«.[Lovteknisk justering]15)Inr. 7ændres »Kapitel 3 b. affattes således: »Kapitel3 b. Søfarendes fritagelse for tjeneste mv. i forbindelse medgraviditet og barsel« til: »§ 18 c ophæves, og i stedet indsæt-tes:«.[Lovteknisk justering]16)Inr. 8ændres »Kapitel 3 c. affattes således: »Kapitel3 c. Søfarendes ret til tjenestefrihed som følge af tvingendefamiliemæssige årsager« til: »§ 18 d ophæves, og i stedetindsættes:«.[Lovteknisk justering]
3
BemærkningerTil nr. 1Moderne, international skibsfart og finansieringen herafsker i stigende omfang ved nye ejerkonstruktioner, hvorbanker og andre finansielle virksomheder, og ikke egentligerederier, ejer skibe og overgiver driften til andre, uden delta-gelse i eller indflydelse på den tekniske eller kommercielledrift.Det er derfor regeringens opfattelse, at lovforslagets for-mål om øget aktivitet, vækst og jobskabelse kan tilgodeses iendnu højere grad ved at erstatte det gældende etablerings-krav for personer, selskaber eller lignende, der er hjemme-hørende i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union el-ler er omfattet af aftalen om Det Europæiske ØkonomiskeSamarbejdsområde (EU/EØS-lande), med et krav om, at derblot skal udpeges en enhed i Danmark, som danske myndig-heder kan rette henvendelse til i kontroløjemed m.v., og somkan stævnes på ejerens eller rederens vegne.Efter gældende ret, jf. bekendtgørelserne nr. 1044 og nr.1046 af 6. december 1996 om registrering i henholdsvisSkibsregistret og DIS af skibe, hvis ejer ikke opfylder natio-nalitetsbetingelserne i sølovens § 1, kan et selskab hjemme-hørende i EU/EØS-landene, registrere skibe i de danskeskibsregistre, hvis følgende 2 betingelser er opfyldt:Selskabet foretager sekundær etablering i Danmark gen-nem oprettelse af et datterselskab, en filial eller et agentur(etableringsbetingelsen).Skibet administreres, kontrolleres og dirigeres effektivtfra Danmark (aktivitetsbetingelsen).Det følger af den gældende bestemmelse i sølovens § 17,stk. 1, sammenholdt med § 20, stk. 3, at skibet mister rettentil at føre dansk flag og kan slettes af registret, hvis ejerenikke længere opfylder betingelserne for registreringen.For at stimulere og fastholde aktivitet i rederiernes dan-ske landorganisationer skønnes det endvidere hensigtsmæs-sigt at fastholde aktivitetsbetingelsen kombineret med etkrav om, at der skal udpeges en enhed, der kan rettes hen-vendelse til i kontroløjemed og lignende, og som kan stæv-nes på ejerens eller på rederens vegne.Endelig vurderes det, at justeringen kun bør omfatte han-delsskibe, men ikke fiske- og fritidsfartøjer.Ved ændringsforslagets til § 2, stk. 1, foreslås det heref-ter, at erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at fast-sætte regler om, at handelsskibe ejet af juridiske personer(selskaber m.v.) fra tredjelande kan registreres i skibsregis-tret på samme vilkår, som i dag gælder for skibe, som tilhø-rer personer, selskaber eller lignende fra EU/EØS-lande.Etableringsbetingelsen fastholdes således i bestemmelsens2. pkt. ved registrering af handelsskibe ejet af selskaber fratredjelande, hvilket betyder, at skibets ejer, på samme mådesom det i dag er tilfældet ved registrering af skibe fra EU/EØS-lande skal oprette et datterselskab, en filial eller etagentur i Danmark. Der åbnes alene op for registrering afskibe fra tredjelande, som er ejet af selskaber. Skibe, derejes af personer fra tredjelande, omfattes således ikke af denye regler.
For så vidt angår registrering af skibe ejet fra rederier fraEU/EØS-lande, fraviges den gældende etableringsbetingelsei forslaget til stk. 2, 3. pkt., idet erhvervs- og vækstministe-ren bemyndiges til at stille krav om, at der i forbindelse medregistreringen udpeges en enhed i Danmark, der kan retteshenvendelse til i kontroløjemed og lignende, og som kanstævnes på ejerens eller på rederens vegne.Forslaget indebærer desuden, at erhvervs- og vækstmini-steren fastsætter regler om, at aktivitetsbetingelsen skal væreopfyldt i forbindelse med registrering af handelsskibe fra bå-de EU/EØS-lande og tredjelande, jf. stk. 2, 1. pkt. Der æn-dres dermed ikke på gældende ret i forhold til kravet om ak-tivitet i Danmark (aktivitetsbetingelsen) eller i de eksisteren-de retningslinjer for vurderingen af, hvorvidt aktivitetsbetin-gelsen er opfyldt. Efter de gældende retningslinjer tages derudgangspunkt i en vurdering af følgende aktiviteter, somindgår i driften af et skib:Teknisk drift og vedligeholdelse,herunder implemente-ring af det særlige sikkerhedsstyringssystem til opfyldel-se af IMO’s søsikkerheds- og miljøbeskyttelsesregler.Bemanding,f.eks. kontraktindgåelse, uddannelse og cer-tificering.Kommerciel drift,f.eks. kontraktforhandlinger, certepar-tiindgåelse, indgåelse af strategiske alliancer, tilrettelæg-gelse af skibenes sejlplaner, instrukser til skibets office-rer, bunkersindkøb og proviantering.Finansiel drift,f.eks. køb og salg, forhandlinger med fi-nansieringskilder, tegning af forsikringer, håndtering aferstatningskrav, lønregnskab og økonomistyring.Aktivitetsbetingelsen anses for at være opfyldt, hvis alledisse aktiviteter udføres fra Danmark. Aktivitetsbetingelsenkan imidlertid også anses for at være opfyldt, hvis kun nogleeller dele af aktiviteterne udføres fra Danmark. I sådanne til-fælde foretages en helhedsvurdering. Fx indgår det med envis tyngde, hvis det overordnede ansvar for implementeringog vedligeholdelse af det særlige sikkerhedsstyringssystemtil opfyldelse af IMO’s søsikkerheds- og miljøbeskyttelses-regler i kombination med en vis del af skibets kommercielledrift er placeret i Danmark. På samme måde vil placering afskibets overordnede kommercielle og finansielle ledelse –eller større dele heraf – i Danmark typisk indebære, at akti-vitetsbetingelsen kan anses for opfyldt. Derimod anses akti-vitetsbetingelsen almindeligvis ikke for at være opfyldt, hviskun den bemandingsmæssige ledelse af skibet er placeret iDanmark.Ændringsforslaget ændrer ikke på kriterierne for at opnåtonnageskat eller sømandsbeskatning. Ændringsforslagetændrer desuden ikke gældende regler og ordninger om so-cial sikring af søfarende på danske skibe, og således hellerikke kriterierne for, at søfarende om bord på skibene kan fåsocialsikring i Danmark. De søfarende om bord vil bliveomfattet af reglerne i lov om søfarendes ansættelsesforholdm.v. (sømandsloven).Den foreslåede § 2, stk. 2, svarer til den gældende sølovs§ 2, stk. 1, med den ene forskel, at den nye bestemmelsesanvendelsesområde er begrænset til andre skibe end han-delsskibe. Handelsskibe dækkes således af den nye stk. 1.Begrebet handelsskibe vil blive fortolket i overensstemmel-
4
se med §§ 1 og 2 i lov om skibes besætning. Med denne eneforskel vil § 2, stk. 2, blive anvendt i overensstemmelse medden praksis, der er udviklet i forhold til den tilsvarende be-stemmelse i den gældende sølovs § 2, stk. 1.Den foreslåede § 2, stk. 3, i søloven er identisk med dengældende § 2, stk. 2, i søloven og vil blive administreret ioverensstemmelse med den praksis, der er udviklet i forholdtil denne bestemmelse.Til nr. 2Der er tale om en teknisk justering samt præcisering af,hvilke landes registre, skibet kan optages i med udsletning idansk register som følge, når skibet drives fra eller har an-den reel tilknytning til det pågældende land.Til nr. 3, 11, 14-16Der er alene tale om en lovteknisk justeringer.Til nr. 4Der er tale om en præcisering af, at det foreslåede kapitel11 i søloven ikke vil finde anvendelse i det omfang reglernei kapitlet er uforenelige med den lovgivning om erstatningtil arbejdstagere eller sociale sikringsordninger, som finderanvendelse.Til nr. 5Der er alene tale om en præcisering af, at den foreslåede§ 218, stk. 1, i søloven finder tilsvarende anvendelse, nårejeren i overensstemmelse med HNS-konventionen har op-rettet en begrænsningsfond i en fremmed konventionsstat,forudsat at fordringshaveren har adgang til den domstol elleranden myndighed, der administrerer fonden, og denne fak-tisk er tilgængelig for fordringshaveren.Til nr. 6Der er tale om en præcisering af, at for transportaftaleromfattet af konventionen om aftaler for international trans-port af gods helt eller delvist til søs, skal det i transportdoku-mentet oplyses, at bestemmelser, som afviger fra konventio-
nen, er ugyldige i den udstrækning, de direkte eller indirekteudelukker, begrænser eller forøger afsenderens, modtage-rens, rådighedshaverens, ihændehaverens, den kontraktbe-stemte afsenders, transportørens eller den maritime udføren-de parts forpligtelser eller ansvar for manglende opfyldelseaf sine forpligtelser efter sølovens kapitel 13 i strid med denforeslåede § 255, stk. 1, i søloven.Til nr. 7Der er tale om en præcisering af, at transportøren ved le-vering af gods i container eller på køretøj, ikke er forpligtettil at undersøge hverken containeren eller køretøjet indven-dig, medmindre der er grund til at tro, at containeren ellerkøretøjet er mangelfuldt pakket.Til nr. 8Der er tale om en præcisering af, at den konkrete mariti-me udførende parts tjenesteydelser for transportøren skal ha-ve en nærmere tilknytning til en kontraherende stat, for atvære omfattet af de i stk. 1 nævnte rettigheder og pligter idet foreslåede kapitel 13.Til nr. 9Der er alene tale om en sproglig præcisering.Til nr. 10Der er tale om en præcisering af, at den toårige frist foranlæggelse af søgsmål afbrydes ved anlæggelse af søgsmål,hvilket er i overensstemmelse med sølovsudvalgets anbefa-linger i betænkning om aftaler om transport af gods helt el-ler delvist til søs.Til nr. 12Der er tale om en præcisering af, at fristen for anlæggelseaf søgsmål afbrydes, hvis det anlægges søgsmål.Til nr. 13Der er alene tale om en konsekvensændring.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA)Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Liberal Alliance (LA)
9
5
Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
4522171512
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
81111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 154Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningHenvendelse af 26/4-13 fra Bjarne Rasmussen, AalborgÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor Søfartsstyrelsen ikke foretager havnestatskontrol igrønlandske havne, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange havnestatskontroller af udenlandske passagers-kibe i dansk havn, Søfartsstyrelsen planlægger at gennemføre i 2013,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil pålægge Søfartsstyrelsen at gennemføre hav-nestatskontroller af udenlandske passagerskibe, som ikke forinden haranløbet dansk havn, men som anløber grønlandsk havn, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en kommende lodspligt for krydstogtskibe med over 250passagerer, der besejler grønlandsk farvand, vil omfatte pligt til at an-vende havnelodser ved anløb af/afgang fra de grønlandske havne, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse status på forhandlingerne i IMO omen ny Polar Code, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke krav til isklasse, der påtænkes indført, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om der i landene ved Arktis – eller i nogle af dem – stilles kravtil isklasse for at kunne besejle de pågældende landes søterritorium, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for de ikke obligatoriske retningslinjer, somfremgår af STCW-konventionens kapitel B-V/g, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bemærkningerne til § 3, nr. 1, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil stille ændringsforslag som giver udenlandskeejere mulighed for at registrere skibe i Danmark uden etablering iDanmark, men med en danske repræsentant og eventuelt med krav omen vis løbende drift af skibet fra Danmark, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om der vil kunne stilles krav om begrænsninger i antallet afkrydstogtpassagerer, som det enkelte skib må medbringe ved sejlads igrønlandsk søterritorium, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpå
2
3
4
5
67
8
910
11
7
12
131415
Spm. om der vil kunne stilles krav til typen af brændstof, som skibe,der besejler grønlandsk søterritorium, anvender, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, til er-hvervs- og vækstministeren[, og ministerens svar herpå]Spm. om teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, til er-hvervs- og vækstministeren[, og ministerens svar herpå]Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/4-13 fra Bjarne Rasmus-sen, Aalborg, til erhvervs- og vækstministeren[, og ministerens svarherpå]