Enhedslisten har bedt om at få delt det her lovforslag, og vi vil gerne kvittere for, at udvalget blev enige om, at det kunne man godt være med til.
Grunden til, at vi har bedt om at få det delt, er, at vi ikke kan stemme for den del af lovforslaget, der så kommer til at omhandle mulighederne for tredjelandes rederier i forhold til lettere at lade skibene registrere i DIS-registeret.
Det stemmer vi imod, fordi vi i Enhedslisten jo altid har været imod oprettelsen af DIS-registeret, først og fremmest fordi DIS-loven indebærer forbud mod eksisterende overenskomsters gyldighed, begrænser rækkevidden af overenskomster indgået af danske forbund, så udlændinge ikke omfattes af de der overenskomster.
Og den forhindrer også personer i overenskomstmæssigt at lade sig repræsentere af et dansk forbund, og så tillader man altså rent faktisk, at der på danske skibe på den måde udføres arbejde af samme karakter og værdi, men det bliver udført til forskellig løn.
Det er efter vores mening ren bananrepublik, og det er jo også derfor, at dannebrog hos mange søfarende og søfarendes organisationer anses som bekvemmelighedsflag.
Den Internationale Arbejdsorganisation, ILO, har jo siden DIS-lovens vedtagelse i sine årlige rapporter til FN's Generalforsamling udtalt, at DIS-loven strider mod konventionerne 87 og 98 og har så også hvert år henstillet forgæves til den danske regering at ændre loven, så den kommer i overensstemmelse med konventionerne.
Vi kan selvfølgelig ikke fra Enhedslistens side stemme for et lovforslag, som gør det lettere for rederier fra tredjelande at tilslutte sig et sådant register, som vi anser for, som jeg sagde, ren bananrepublik.
Til de øvrige lovforslag, som vi er positive over for – det bliver så den anden del af det, når det engang er opdelt – vil jeg sige, at vi har stillet et hav af spørgsmål til den del af det, som omhandler sikker sejlads i arktiske farvande, altså farvandene oppe omkring Grønland.
Vi synes, der er nogle gode ting i lovforslaget, men vi er ikke helt sikre på, at det lever helt op til sit formål, og vi synes også, at vi på de svar, vi har fået på de rigtig mange spørgsmål, vi har stillet, mener nok at kunne læse mellem linjerne, at der måske er lagt op til at tage lige rigeligt vel meget hensyn til de angiveligt kommercielle interesser, som det grønlandske hjemmestyre selvfølgelig har med hensyn til udviklingen af turismen i Grønland.
Vi vil holde meget, meget skarpt øje med, hvordan loven udmøntes i form af bekendtgørelser osv.; vi vil holde meget skarpt øje med, hvordan Søfartsstyrelsen her gebærder sig.
Jeg gør opmærksom på, at der for nuværende sejler meget, meget store krydstogtskibe med mange tusinde passagerer rundt i grønlandsk farvand uden isforstærkning overhovedet, og det mener vi er ret uforsvarligt.
Så har vi også stillet et ændringsforslag til den del af lovforslaget om, at der oprettes et uafhængigt piratråd, som skal være medvirkende til at sikre en hurtig afslutning på en gidselaffære, hvor danske søfolk og søfolk om bord på danske skibe er blevet taget som gidsler.
Og vi lægger ikke skjul på, at det er den netop overståede gidselaffære med skibet »Leopard« og de seks søfolk, der har været holdt som gidsler i Somalia i 838 dage, der er vores baggrund for at stille det her forslag.
Vi mener faktisk, at det er uacceptabelt, at et rederi – helt klart, er det jo kommet frem nu – af økonomiske årsager kan få lov at trække en gidselaffære i langdrag.
Derfor har vi stillet det her ændringsforslag, som vi selvfølgelig vil opfordre Tinget til at stemme for, så vi ikke får en gentagelse af den helt ulykkelige affære, som vi så med søfolkene om bord på »Leopard«.