Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 153
Offentligt
1243185_0001.png
1243185_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
30. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 32 til L 153 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 24. april 2013 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Har ministeren lavet en undersøgelse af, hvor stort antal åbenlyst grund-løse eller ubegrundede klager Klagenævnet for Udbud årligt tager stillingtil?

Svar:

Arbejdsgruppen om serviceeftersyn af det danske klagesystem for udbudhavde til opgave bredt at analysere mulighederne for en generel forenk-ling og tilpasning af klagesystemet. I den forbindelse har arbejdsgruppenblandt andet undersøgt antallet af åbenlyst ubegrundede klager.Det fremgår af ”Rapport om serviceeftersyn af det danske klagesystemfor udbud” fra december 2012, s. 22, at "det er indtrykket, blandt andet påbaggrund af møder med interessenter, at ordregivere i stigende grad ople-ver, at tabende tilbudsgivere indgiver åbenlyst uberettigede klager forbl.a. at forhindre og forsinke den videre udbudsproces. Der foreliggerikke datamateriale, der direkte kan belyse spørgsmålet. En indikator kanimidlertid være, at antallet af tilbagekaldte klager er steget fra 3 i 2005 til71 i 2011. Der er i perioden også sket en stigning i antallet af indkomneklager, men stigningen har ikke været forholdsmæssigt lige så stor somstigningen i antallet af tilbagekaldte klager. I 2010 til 2011 har man sær-skilt opgjort antallet af klager, der er blevet tilbagekaldt efter afgørelseom fumus […]. Det drejer sig om henholdsvis 19 sager i 2010 og 16 sa-ger i 2011. Klagenævnets formand vurderer endvidere, at det er opfattel-sen, at kun omkring halvdelen af de sager, hvori klagenævnet har udtalt,at klagen ikke ser ud til at have noget på sig, bliver trukket tilbage.”Det fremgår samtidig af rapporten, s. 31, at ” Samtidig er den andel afsagerne, hvor tilbudsgiver får helt eller delvist medhold, samlet set faldetmarkant i perioden. Der mangler generelt datagrundlag til at belyse,hvorvidt denne udvikling skyldes en stigning i antallet af åbenlyst ube-grundede klager. Det er dog indtrykket, at ordregivere i stigende gradoplever et problem med åbenlyst uberettigede klager, som indgives meddet formål at forhindre og forsinke udbudsprocessen.”I rapporten, side 23, fremgår det af tabel 4.8 at den andel af sager, hvortilbudsgiverne får helt eller delvist medhold, er faldet fra 79 pct. i 2004 til42 pct. i 2011.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2