Muligheden for at indberette klager om myndigheders fejl og forsømmelser er en del af borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.
Den mulighed skal dog selvfølgelig altid vejes op imod, at klagesystemerne heller ikke må drukne i klagesager, eller at behandlingstiderne bliver for voldsomme.
Socialdemokraterne mener, det er vigtigt at sikre et effektivt og enkelt klagesystem for udbud, hvor ressourcerne bliver anvendt bedst muligt, og vi har været klar over, at der var en ubalance her.
Et stigende antal klagesager gavner ingen parter i et udbud.
I de seneste år er antallet af klagesager steget markant.
Det betyder, at der bruges mere og mere tid på klagebehandling, det medvirker til at forsinke og øge omkostningerne i udbudsprocessen, og det er ikke hensigtsmæssigt.
Den udvikling vil vi gerne have bremset.
Der har været et udtrykt ønske om, både fra erhvervslivet og fra kommuner og regioner, at det her klagesystem fik et eftersyn.
Det lovforslag, vi står med her, er derfor også et udtryk for en ret bred konsensus, som er opnået i det udvalgsarbejde, der har været foretaget.
Jeg synes, at det arbejde, der har været foretaget, er værd at anerkende.
Det konkrete lovforslag, vi nu behandler, indeholder forslag, som præciserer lovgivningen om håndhævelse af udbudsreglerne og sikrer, at den fremadrettet kan fungere mere effektivt og mere enkelt.
Lovforslaget falder i fire overordnede punkter.
For det første foreslås det, at klagefristerne ved EU-udbud forkortes, samt at der indføres frister for indbringelse af klager over overtrædelse af tilbudsloven.
Det sikrer, at Klagenævnet kan anvende ressourcerne på aktuelle sager frem for på sager, hvor der for længst er indgået kontrakt.
For det andet foreslås det, at Klagenævnets mulighed for at undlade at behandle en klage eller afgøre den helt eller delvis præciseres, eksempelvis i forbindelse med klager eller påstande, som er udsigtsløse eller åbenlyst ubegrundede.
Det skulle forventeligt frigøre ressourcer hos Klagenævnet.
For det tredje foreslås det, at man begrænser Klagenævnets mulighed for at anvende den særlige udbudsretlige sanktion uden virkning.
Sidst foreslås det, at der skabes klarhed om retsvirkningerne ved at anvende indkøbscentralers rammeaftaler, sådan at retssikkerheden for indkøbscentralernes brugere bliver bedre.
Samlet set drejer lovforslaget sig om at gøre det nemmere og mere smidigt for Klagenævnet at forvalte deres opgave, sådan at nævnet hurtigt kan træffe afgørelser, og Socialdemokraterne ser det som et positivt tiltag, at vi altså får strammet op på klagereglerne.
Forslaget understøtter samlet set en effektiv håndhævelse af udbudsreglerne, idet forslaget først og fremmest forventes at medføre færre klager, herunder de åbenlyst ubegrundede eller udsigtsløse klager.
Færre klagesager vil komme de ordregivende myndigheder til gode i form af en lettelse af de økonomiske og administrative byrder i forbindelse med behandlingen af klagesager, og samtidig vil det også være positivt for de tilbudsgivere, der har en sag til behandling i nævnet, da sagsbehandlingstiden forventeligt bliver kortere.
Det er med andre ord en forventelig og klokkeklar win-win, som det hedder på nydansk, for begge parter.
Med disse ord kan Socialdemokraterne tilslutte sig forslaget.