Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 150 Bilag 4
Offentligt
Til L150
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af byggelov og lov om bygnings- ogboligregistrering[af klima-, energi- og bygningsministeren](Indførelse af krav om, at byggesagsgebyrer skal opkræves efter tidsforbrug).
Til § 11)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:”01.§ 28, stk. 1,affattes således:Gebyrer for kommunalbestyrelsens behandling af ansøgninger i henhold til loven skal opkrævesefter tidsforbrug. Undtaget fra dette krav er dog mindre bygninger, herunder carporte, garager,udhuse, drivhuse m.v. og tilbygninger hertil. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsættenærmere regler om opkrævning af gebyrer for kommunalbestyrelsens behandling af ansøgninger ihenhold til loven eller regler fastsat i medfør af loven.”[Krav om, at byggesagsgebyrer skal opkræves efter tidsforbrug.]2)Efter nr 10 indsættes nyt nummer:”02.I§ 29, stk. 1,ændres ”§ 28, stk. 1 og 3” til: ”§ 28, stk. 1 og 4”.[Konsekvensændring som følge af indsættelse af nyt stk. 3 i § 28.]Til § 23)Nr. 1udgår.[Fortsat forbud mod at anvende Bygnings- og Boligregistrets energiforbrugsdata til kontrol medenergiforbrug]Til § 34)I§ 3,indsættes somstk. 2:”Stk.2.§ 1, nr. 8 træder i kraft den 1. januar 2015.[Ikrafttrædelsesbestemmelse til kravet om opkrævning af byggesagsgebyrer efter tidsforbrug.]BemærkningerTil nr. 1Regeringens Vækstplan DK, som skal fremme vækst og beskæftigelse i den private sektor gennemblandt andet forbedrede rammevilkår for virksomhederne, indeholder et initiativ, der skal sikre en
hurtigere og mere effektiv byggesagsbehandling og ensartethed i opkrævningen afbyggesagsgebyrer. Kommunerne har en uensartet praksis i opkrævningen af byggesagsgebyrer,hvorfor virksomheder og borgere oplever store forskelle i størrelserne af byggesagsgebyrerne.Regeringen ønsker derfor at ændre byggelovens gebyrbestemmelse, således at der stilles krav om, atkommunerne fremover skal opkræve gebyrer for byggesagbehandlingen efter tidsforbrug medhenblik på at fremme en mere gennemskuelig og ensartet gebyropkrævning.Specielle bemærkninger til forslagetEfter den gældende byggelovs § 28, stk. 1, fastsætter klima-, energi- og bygningsministerennærmere regler om gebyrer for kommunalbestyrelsens behandling af ansøgninger i henhold tilloven. Efter de gældende regler kan kommunerne selv bestemme, om omkostningerne tilbyggesagsbehandlingen skal finansieres gennem opkrævningen af byggesagsgebyrer, eller omomkostningerne helt eller delvist skal dækkes via skatteindtægter.Ved ændringen af byggeloven ved lov nr. 514 af 17. juni 2008 blev det i bemærkningerne anført, atder for at sikre gennemsigtighed og øget ensartethed i kommunernes ressourceforbrug ville bliveudarbejdet en bekendtgørelse, som skulle angive, hvordan byggesagerne skulle kategoriseres, så detblev muligt for kommunerne at fastlægge rammerne for udredningen af ressourceforbruget indenforde enkelte bygningstyper.Med bemærkningerne til lov nr. 514 af 17. juni 2008 blev der således foretaget en ændring af denhidtidige praksis for kommunernes opkrævning af byggesagsgebyrer med den hensigt at hindre, atder ikke systematisk blev opkrævet et højere gebyr for enkelte typer af byggeri, end den enkeltekommunes omkostninger for sagsbehandlingen af den pågældende type byggeri. Udmøntningenskete i bygningsreglementet 2008, kapitel 1.12, stk. 4, hvor der blev indført 5bebyggelseskategorier, som kommunerne efter ændringen skulle opdele opkrævningen afbyggesagsgebyrer efter. Efter indførelsen af de fem bebyggelseskategorier har det ikke været muligtfor kommunerne at krydsfinansiere byggesagsbehandlingen på tværs af bebyggelseskategorierne.Den foreslåede ændring af byggelovens i § 28, stk. 1 medfører, at der indføres regler, som i videreudstrækning skal sikre gennemsigtighed og større ensartethed i kommunernes måde at opgørebyggesagsgebyrerne på. Dette opnås ved, at der fastsættes bestemmelse om, at gebyrer forkommunalbestyrelsens behandling af byggeansøgninger skal opkræves efter tidsforbrug.Den foreslåede ændring indebærer, at klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges til atfastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyr for hver byggesag i forhold til dentid, kommunen har brugt på at behandle byggesagen, således at størrelsen af gebyret vil afspejle,hvor lang tid, kommunen har brugt på at behandle ansøgerens byggesag. Da den foreslåede ændringmedfører, at byggesagsgebyrer skal opkræves efter tidsforbrug, vil det ikke blive muligt forkommunerne at opkræve et fast grundgebyr eller et ”opstartsgebyr” ved siden af timebetalingen.Ved udmøntningen af bestemmelsen vil det være op til den enkelte kommune at bestemme, omomkostningerne til byggesagsbehandlingen skal finansieres gennem opkrævningen afbyggesagsgebyrer, eller om omkostningerne helt eller delvist skal dækkes via skatteindtægter.Den foreslåede ændring af byggelovens § 28, stk. 1, ændrer ikke i principperne for kommunernesopkrævning af gebyrer. Kommunerne må således fortsat ikke opkræve gebyrer, der overstigeromkostningerne til byggesagsbehandlingen.
Ved udmøntningen af den foreslåede ændring vil den enkelte kommune selv skulle fastsætte sintimepris under hensyntagen til de almindelige regler for gebyropkrævning, herunder atgebyrindtægterne ikke må overstige de omkostninger, som kommunen har haft i forbindelse medbyggesagsbehandlingen. Den enkelte kommune vil skulle opkræve samme timepris i allebyggesager.Den foreslåede ændring undtager mindre bygninger såsom carporte, garager, udhuse, drivhuse ogtilbygninger hertil m.v. fra kravet om, at byggesagsgebyrer skal opkræves efter tidsforbrug. Årsagentil dette er, at et antal kommuner allerede efter de gældende regler opkræver byggesagsgebyrer eftertidsforbrug, og erfaringerne herfra viser, at opkrævning efter tidsforbrug ved disse nævnte mindrebygninger kan medføre gebyrer, der ikke står i forhold til ansøgerens investering i byggeprojektet.Ved udmøntningen af den foreslåede ændring vil den enkelte kommune derfor få mulighed for selvat vælge, om kommunen vil fastsætte et fast gebyr for byggesagsbehandlingen af mindre bygninger,eller om kommunen også for disse typer bygninger vil opkræve byggesagsgebyrer efter tidsforbrug.Vælger en kommune at fastsætte et fast gebyr for byggesagsbehandlingen af mindre bygninger, måindtægterne fra de faste gebyrer samlet set ikke overstige de omkostninger, som kommunen har iforbindelse med byggesagsbehandlingen af de mindre bygninger, for hvilke kommunen opkræver etfast byggesagsgebyr.Den foreslåede ændring vil blive udmøntet i bekendtgørelsesform.Til nr. 2Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1 nr. 9, hvor der foreslås et nyt stk. 3indsat i § 28. Den gældende § 28, stk. 3, bliver med forslaget rykket til stk. 4, hvorfor henvisningentil stykket som konsekvens heraf foreslås ændret.Til nr. 3Med ændringsforslaget udgår adgangen for myndighederne til at anvende Bygnings- ogBoligregistrets energiforbrugsdata til kontrol, der ligger indenfor det oplysnings-, planlægnings- ogenergieffektiviseringsformål, som energiforbrugsoplysningerne er indsamlet til. Bestemmelsenudgår, da der på nuværende tidspunkt ikke er politisk opbakning til at lade energiforbrugsdata iBBR udgøre grundlaget for at målrette oplysningsaktiviteter til forbrugere med et særligt højtenergiforbrug.
Til nr. 4Den foreslåede ændring af byggelovens § 28, stk. 1, hvorefter kommunerne skal opkrævebyggesagsgebyrer efter tidsforbrug, skal træde i kraft den 1. januar 2015, således at kommunernefår rimelig tid til at indrette sig på de nye krav.