Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
L 148 Bilag 6
Offentligt
1229241_0001.png
1229241_0002.png
1229241_0003.png
1229241_0004.png
1229241_0005.png
1229241_0006.png
1229241_0007.png
1229241_0008.png
Ændring af gødskningsloven v.L148Foretræde for Fødevareudvalget den 20. marts 2013,kl. 13.45.Deltagere fra Landbrug & Fødevarer:Torben Hansen, formand PlanteproduktionNiels Peter Nørring, miljødirektørLeif Knudsen, chefkonsulent, Videncentret forLandbrugKitt Bell Andersen, chefkonsulent
”Tendenser” - godt forudvikling af landbruget ogmiljøetFra fødevare- og agroindustri som etsolnedgangserhvervTil et konkurrencedygtigt erhverv - vækstmotor oginternational styrkepositionDansk landbrug leverer 140.000 arbejdspladser ifødevareerhvervet. Der er anerkendelse af, at der erbrug for landbruget, og erhvervet er en del affundamentet for en stabil samfundsøkonomi. Flereinvesteringer i landbruget sætter gang i hjulene - 1mio. ekstra slagtesvin giver 1,7 mia. kr. ieksportindtægter, og skaber 1000 ny arbejdspladser.
Fra reduktion af produktionens størrelseTil muligheder for større produktion med mindreudledningFra dyr og ineffektiv generel reguleringTil målrettet indsats med omkostningseffektivevirkemidlerFra ensidig fokus på kvælstofTil regulering efter vandmiljøets tilstand –forskellige stressfaktorerFra ens regulering for alleTil regulering med fleksibilitet for den enkelte
Mere med mindreLandbrugsproduktionen stiger - miljøbelastningerne falder
Vi taber på nuværende regulering- undergødskningPrisniveau gns.sept-dec 2012Nettotab3,3 mia. kr.Prisniveau gns.2008-20121,6 mia. kr.
Tab pr. ha
1.284 kr. pr. ha
632 kr. pr. ha
Kilde: Videncentret for Landbrug
Foto: Jens Tønnesen
L148 – udtryk for dyr ogineffektiv generel reguleringYderligere stramning af gødskningsloven oglandbrugets rammevilkår = forringelse afkonkurrenceevnenYderligere stramning i forhold til landbrugetskvælstofanvendelse - øger undergødskningenUacceptabelt og ikke i tråd med de eksisterende”tendenser” bl.a. fødevareministerensudmeldinger om at”den eksisterendekvælstofregulering er gammeldags”,og at”der erbehov for en målrettet og omkostningseffektivregulering”.
Væsentligste problemer L148Automatisk nedsættelse af kvælstofkvoten

Yderligere undergødskning ved ekstremt vejrlig

Urimeligt hvis anvendt alm. driftsmæssige principper

Dobbelt straffet – økonomisk tab samt træk i kvælstofkvoten

Ophævelse af muligheden for forhøjelse af kvælstofkvoten

Konsulenterklæringer bør fortsat kunne anvendes – har ikke

hidtil medført merbelastning

Særskilt indberetning af efterafgrøder

Bør være muligt at korrigere i indberettede arealer med

efterafgrøder løbende

Øgede administrative og økonomiske byrder for landmanden

Opfordring – det sikresAt der skabes mulighed for dispensation ved ekstremtvejrligAt reglen om adgang til konsulenterklæringer, vedbehov for ekstra kvælstof/forhøjelse af kvælstofkvoten,fortsat kan anvendesAt det gøres muligt at korrigere i indberettede arealer afefterafgrøder løbende