Miljøudvalget 2012-13
L 147
Offentligt
1232782_0001.png
1232782_0002.png
Miljøudvalget 2012-13MIU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 10Offentligt
Nedenstående skema indeholder en mere detaljeret sammenligning af forskellen mellem lov nr.L424Danmark i balancei forhold til regeringens forslag om ”Nyemuligheder i landdistrikterne”.Oversigten er emneopdelt efter indholdet iDanmark i balance:Nye boliger i landzoneBrug af eksisterende bygninger i landzonePlanlægning i kystnærhedszonenDetailhandelsplanlægningFællesantenneanlægDanmark i Balance – L424Nye helårsboliger i landzoneBestemmelsensindholdKommunerne i yderområder - 29kommuner og ikke brofaste øer - skal givelandzonetilladelse til opførelse afhelårsboliger i umiddelbar tilknytning tillandsbyer o.l., medmindre væsentligehensyn taler afgørende imod.Alle kommuner med vanskeligt stilledelanddistrikter kan give landzonetilladelse tilopførelse af helårsboliger i umiddelbar tilknytningtil landsbyer o.l., medmindre væsentlige hensyntaler afgørende imod. Kommunerne gives medlanddistriktsbestemmelsen mulighed for attillægge hensynet til udvikling i landdistrikternesærligbetydning således at hensynet til udviklingkan begrunde en landzonetilladelse tilhelårsboliger i umiddelbar tilknytning til landsbyero.l., medmindre væsentlige hensyn til landskab,natur, miljø, planlægning eller naboer afgørendetaler imod.Kommunerne vil i hver enkel sag skulle vurdere,om der er tale om et vanskeligt stillet landdistriktud fra kriterier om faldende beskæftigelseog/eller nedgang i antal husstande, og hvor dersamtidig er begrænset pres på arealressourcen.Kommunerne kan løbende revurdere om etområde er et vanskeligt stillet landdistrikt.Brug af eksisterende bygninger i landzone (enkeltsagsbehandling)BestemmelsensindholdKommunerneskalgive landzonetilladelsetil udvidelse af mindreerhvervsvirksomheder i tidligerelandbrugsbygninger, medmindrevæsentlige hensyn taler afgørende imod.Muligheden gælder alle kommuner udenfor hovedstadsområdet samt StevnsKommune i hovedstadsområdet.Alle kommuner får mulighed for at tillæggehensynet til udvikling i vanskeligt stilledelanddistriktersærligbetydning ilandzoneadministrationen, således at hensynet tiludviklingen, kan begrunde en landzonetilladelsetil indretning af erhverv og boliger i alletiloversblevne bygninger og udvidelse afeksisterende mindre erhvervsvirksomhederindrettet i alle tiloversblevne bygninger.Kommunerne vurderer i hver enkelt sag, om derer tale om et vanskeligt stillet landdistrikt ud frakriterier om faldende beskæftigelse og/ellernedgang i antal husstande, og hvor der samtidiger begrænset pres på arealressourcen.Landdistriktsbestemmelsen giver fleremuligheder end L424, som var afgrænsettil udvidelse af mindre erhverv etableret itidligere landbrugsbygninger og dermedikke andre tiloversblevne bygninger.Med landdistriktsbestemmelsen kan allekommuner med vanskeligt stilledelanddistrikter give tilladelse til indretningaf erhverv eller boliger i alle typertiloversblevne bygninger og udvidelse afmindre virksomheder etableret i alle typerbygninger (landbrugsbygninger,stuehuse, arbejderboliger, mejerier,gamle skoler mv.).I kommuner uden for hovedstadsområdetog i Stevns Kommune kan områder, somikke er præget af faldende beskæftigelseog/eller nedgang i antal husstande, oghvor der samtidig er et stort pres påarealressourcen, ikke komme ibetragtning.Landdistriktsbestemmelsen gælder ogsåi kystnærhedszonen.Kystnærhedszone (Planlægning – ikke enkeltsagsbehandling i landzonen)BestemmelsensindholdMulighed for at opnå en plantilladelse framiljøministeren til at planlægge inden forkystnærhedszone (almindeligvis 3.000 mind i landet fra kysten) uden en særligplanlægningsmæssig begrundelse.Der kræves en forudgående tilladelse tilplanlægning fra miljøministeren påbaggrund af en afvejning af landskabeligeog naturmæssige interesser over for enpositiv lokaløkonomisk effekt, for at denlempede planmulighed kan anvendes.Hensynet til udviklingen i yderområderneer præciseret i lovteksten, og får dermeden øget vægt i de 29 kommuner.Bestemmelsen om plantilladelse framiljøministeren gælder kun i de 29kommuner + 15 ikke brofaste øer.Der kræves en særlig planlægningsmæssig ellerfunktionel begrundelse for planlægning inden forkystnærhedszonen (almindeligvis 3.000 m ind ilandet fra kysten) i alle kommuner, ogkommunerne skal i planlægningen redegøre fordette.Lovforslaget muliggør færdigbehandling afansøgninger indkommet forud for lovensikrafttræden.Reglerne bliver ved lovændringen ens ihele landet. Det betyder, at planlægning ikystnærhedszonen skal sikre enkvalitetsbetonet udvikling, hvor en sådaner velbegrundet, og i øvrigt forudsætter,at der ikke er en egnet alternativplacering uden for kystnærhedszonen.I forhold til enkeltsagsbehandlingen villanddistriktsbestemmelsen også gældeinden for kystnærhedszonen.Der er ingen ændring i afgrænsningen afkystnærhedszonen.Borgerne i de 29 kommuners retskrav påat få en landzonetilladelse med mindrevæsentlige forhold taler imod ophæves.Alle kommuner med vanskeligt stilledelanddistrikter får friere adgang til at afvejelokal vækst og udvikling ift. natur og miljøBestemmelsen kan ikke kun anvendes ide 29 udvalgte kommuner, men i allekommuner med vanskeligt stilledelanddistrikter. Omvendt kanbestemmelsen kun anvendes i vanskeligtstillede landdistrikter.Landdistriktsbestemmelsen gælder også ikystnærhedszonen,jf. nedenfor.Nye muligheder i landdistrikterneKonsekvenser af ”Nye muligheder ilanddistrikterne” sammenlignet medDanmark i Balance - L424
Detailhandel – 3 bestemmelserBestemmelsens indhold- StoreudvalgsvarerbutikkerMuligt hvert fjerde år at planlægge for tre nyestore udvalgsvarebutikker på over 2.000 m2enten i bymidten eller i et eksisterende1aflastningsområde i byer med mere end27.000 indbyggere.Eksisterende aflastningsområder kandesuden udvides, hvis det er nødvendigt forat give plads til de store udvalgsvarebutikker.Derudover er det hvert fjerde år muligt for allekommuner at planlægge for én stor2udvalgsvarebutik på over 2.000 m i bymidteni én af kommunens byer på over 3.000indbyggere. Ø-kommunerne Fanø, Ærø,Samsø og Læsø har ingen by med mere end3.000 indbyggere.Bestemmelsen om planlægning for storeudvalgsvarebutikker gælder kun uden forhovedstadsområdet (som er omfattet af etlandsplandirektiv)Aktuelt er der 17 kommuner, som kanplanlægge for yderligere 3 storeudvalgsvarebutikker i kommunens største bymed mere end 27.000 indbyggere.Miljøministeren kan, i kommuner hvor ingenby har mere end 20.000 indbyggere, i etlandsplandirektiv fastsætte regler, derudlægger arealer i et område tiludvalgsvarebutikker uden for bymidten.Bestemmelsen kan anvendes efteransøgning fra kommunalbestyrelsen om etkonkret projekt og kun inden for bestemtekategorier som eksempelvis turistmål, somtiltrækker international turisme, og trafikaltknudepunkt med særligt besøgsmønster afnational eller international betydning forturisme.Muligt at ombygge eller nedrive og genopføreeksisterende butikker inden forbymidteafgrænsningen, som er større endlovens nugældende grænser, på betingelseaf, at der herved ikke opstår flere butikkermed et større areal, end de nugældendegrænser. Bestemmelsen kan anvendes i helelandet.Muligt hvert fjerde år at planlægge for tre nye storeudvalgsvarebutikker på over 2.000 m2i byer medmere end 40.000 indbyggere.I de 5 største byer kan butikkerne placeres ieksisterende aflastningsområder uden for bymidten,og disse kan udvides, hvis det er nødvendigt for atgive plads til de store udvalgsvarebutikker.Der er aktuelt 11 byer uden for hovedstadsområdet,som har mere end 40.000 indbyggere.I byer med mellem 27.000 og 40.000indbyggere kan der ikke fremoverplanlægges for nye storeudvalgsvarebutikker.Uden for hovedstadsområdet vil antalletaf byer, som kan planlægge for nye storeudvalgsvarebutikker blive reduceret til de11 største byer, som i sig selv har et stortkundegrundlag og som i forvejentiltrækker mange kunder fra oplandet.Reglerne for hovedstadsområdet ændresikke.
Bestemmelsens indholdLandsplandirektiv i særligetilfælde
Bestemmelsen ophæves og miljøministeren vil ikkelængere kunne udstede landsplandirektiver forudvalgsvarehandel uden for bymidten.Lovforslaget muliggør færdigbehandling afkommunernes henvendelser om udarbejdelse aflandsplandirektiver for detailhandel, hvor ministerensforslag til landsplandirektiv er offentliggjort indenlovens ikrafttræden, og som er begrundet i et aktueltprojekt.
Der vil fremover ikke være mulighed forudstedelse af landsplandirektiver tiludvalgsvarebutikker uden for bymidten fxi nærheden af trafikale knudepunkter.
Bestemmelsens indhold- Om flytning afeksisterendestore butikker ibymidten
Lovændringen gennemført med L 424 opretholdes.
Ingen ændringer.
FællesantennerBestemmelsensindholdBestemmelse om at det fremover ikke ermuligt at kræve tilslutning tilfællesantenneanlæg mv. i nye lokalplaner.Bestemmelse om, at bestemmelser i gældendelokalplaner m.m. vedrørende tilslutningspligt tilfællesantenneanlæg mister deres gyldighed efter 2 år fralovændringens ikrafttræden.Lovændringen gennemført medL424 opretholdes, og iforlængelse heraf foreslås medlovforslaget, at bestemmelser igældende lokalplaner ogservitutter om tilslutningspligtmv. til fællesantenneanlæg, skalmiste deres gyldighed efter enovergangsperiode på 2 år fralovforslagets ikrafttræden.
1 Aflastningsområder er detailhandelsområder – ofte placeret perifert ved store omfartsveje - der er etableret i henhold til tidligere planlovsregler medbegrundelse i, at det ikke var muligt at udlægge yderligere arealer til detailhandel i bymidten. Etableringen af aflastningsområder skete ofte medbegrundelse i et bevaringsværdigt bymiljø, hvor kommunen ikke syntes, at indpasning af nyt byggeri til detailhandel var mulig. Siden ændringen afplanlovens detailhandelsregler i 2007 kan der ikke etableres nye aflastningsområder.
2